Διατηρεί το ανταγωνιστικό του πλεονέκτημα ο ελληνικός τουρισμός, με τις τιμές των ξενοδοχείων στη χώρα μας να παραμένουν ανταγωνιστικές, σε σύγκριση με άλλους καλοκαιρινούς, τουριστικούς προορισμούς στη Μεσόγειο, όπως διαπιστώνει έρευνα που εκπόνησε η Mabrian Technologies, σε συνεργασία με την Mindhaus.
Η έρευνα “Emerging Destinations in Greece 2024” υπογραμμίζει ότι οι μέσες ημερήσιες τιμές (ADR) για τα καλοκαιρινά καταλύματα το 2024 στην Ελλάδα είναι συνολικά πολύ ελκυστικές σε σύγκριση με άλλους μεσογειακούς προορισμούς.
Η ανάλυση ανά κατηγορία ξενοδοχείου βοηθά, επίσης, στην κατανόηση της ελληνικής, ξενοδοχειακής αγοράς, όπου κατά την υψηλή, καλοκαιρινή περίοδο παρατηρείται έντονη αύξηση του δείκτη των Μέσων Ημερήσιων Τιμών (ADRs), οι οποίες μπορεί να είναι περίπου 30% φθηνότερες πριν ή στο τέλος της τουριστικής περιόδους (Μάιος, Ιούνιο και Σεπτέμβριoς).
Όσον αφορά τα ξενοδοχεία 3 αστέρων στην Ελλάδα προσφέρουν τιμές συγκρίσιμες με αυτές της Ισπανίας, καθώς διαμορφώνονται στα 121 ευρώ, έναντι 115 των ισπανικών, ενώ είναι ελαφρώς χαμηλότερες από τις ξενοδοχειακές τιμές στην Ιταλία (129 ευρώ) και την Κροατία (127 ευρώ). Την ίδια στιγμή, στο ήμισυ της τιμής των ελληνικών ξενοδοχείων τριών αστέρων διαμορφώνεται ο δείκτης ADR στην αντίστοιχη κατηγορία ξενοδοχείων της Αλβανίας (68 ευρώ).
Διαφορετική είναι η εικόνα των τετράστερων ξενοδοχείων στην Ελλάδα, καθώς οι τιμές τους είναι υψηλότερες από τις τιμές των ξενοδοχείων τεσσάρων αστέρων στους άλλους, ανταγωνιστικούς προορισμούς που εξέτασε η έρευνα, γεγονός που αντανακλά την ισχυρή ζήτηση που παρατηρείται κατά την περίοδο αιχμής. Πιο συγκεκριμένα, η Μέση Ημερήσια Τιμή στα ελληνικά τετράστερα ξενοδοχεία ανέρχεται στα 197 ευρώ, έναντι 158 ευρώ στα ισπανικά, τετράστερα ξενοδοχεία, 183 ευρώ στα ξενοδοχεία στην Ιταλία, 189 στα ξενοδοχεία στην Κροατία και μόλις 94 στα αλβανικά, τετράστερα ξενοδοχεία.
Αντίθετα, στην περίπτωση των ξενοδοχείων 5 αστέρων στην Ελλάδα, οι τιμές παραμένουν αρκετά ανταγωνιστικές, σε σύγκριση με τα αντίστοιχα ξενοδοχεία σε δύο “αντίπαλους”, μεσογειακούς προορισμούς, στην Ισπανία και την Ιταλία, κατά την καλοκαιρινή, τουριστική περίοδο. Ειδικότερα, στην Ελλάδα η η Μέση Ημερήσια Τιμή των πολυτελών ξενοδοχείων διαμορφώνεται στα 339 ευρώ, την ίδια στιγμή που στην Ιταλία “εκτοξεύεται” στα 444 ευρώ, στην Ισπανία ανέρχεται στα 329 ευρώ και στην Κροατία στα 318 ευρώ. Αρκετά πιο χαμηλά, στα 143 ευρώ διαμορφώνεται ο δείκτης ADR στα ξενοδοχεία 5 αστέρων στην Αλβανία.
Από τα στοιχεία αυτά διαπιστώνεται ότι, παρά τον αυξανόμενο ανταγωνισμό, η Ελλάδα συνεχίζει να διατηρεί ανταγωνιστικές ξενοδοχειακές τιμές. Όπως αναφέρουν οι αναλυτές της Mabrian “οι ADRs στην Ελλάδα εξακολουθούν να είναι πολύ ελκυστικές για τις βασικές ευρωπαϊκές αγορές “πηγές” τουριστών στη χώρα, αλλά και για τους Αμερικανούς ταξιδιώτες, καθώς η ξενοδοχειακή βιομηχανία καταφέρνει να παραμείνει ανταγωνιστική σε μια έντονη καλοκαιρινή αγορά”.
Ωστόσο, οι πληρότητες χρήζουν βελτίωσης “καθώς οι ανταγωνιστικές τιμές από μόνες τους μπορεί να μην είναι αρκετές για να οδηγήσουν τις φετινές πληρότητες”, υπογραμμίζει ο γενικός διευθυντής της Mindhaus, κ. Θεόφιλος Κυρατσούλης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, τα στοιχεία των τιμών προτρέπουν σε αισιοδοξία για τα ελληνικά ταξίδια και τον τουρισμό, παρά τις προκλήσεις. “Οι βασικοί ενδιαφερόμενοι (είτε πρόκειται για περιφερειακές κυβερνήσεις, είτε για ξενοδόχους και κοινότητες) απομακρύνονται όλο και περισσότερο από το “business as usual” και προσανατολίζονται προς την επανεφεύρεση του ρόλου τους στη διαφύλαξη, τη διαχείριση και το μάρκετινγκ του προορισμού, δημιουργώντας DMOs, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες branding και στοχεύοντας σε εξειδικευμένα αγοραστικά κοινά”, πρόσθεσε.
Προορισμός για δραστήριους ταξιδιώτες η Ελλάδα
Πέρα, όμως, από τις ανταγωνιστικές τιμές, τον ήλιο, τις θάλασσες, η Ελλάδα εξελίσσεται σε έναν ενεργό, τουριστικό προορισμό, με το 21,1% των επισκεπτών της χώρας το 2023 -ποσοστό αυξημένο κατά 12,1% από το 2029- να αναφέρουν ότι στα κίνητρα να ταξιδέψουν στην Ελλάδα περιλαμβάνονταν και οι εμπειρίες ενός ενεργού τρόπου ζωής, μετατρέποντας αυτό το κριτήριο σε βασικό κίνητρο επιλογής της Ελλάδας, με την ηλιοθεραπεία και τον πολιτιστικό τουρισμό να ακολουθούν.
Όπως αναφέρει η έρευνα “η τάση αυτή ευθυγραμμίζεται με τις παγκόσμιες αλλαγές στις ταξιδιωτικές προτιμήσεις, καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι δίνουν προτεραιότητα στην ευεξία και τις υπαίθριες δραστηριότητες κατά τη διάρκεια των διακοπών τους.
“Οι ταξιδιώτες βρίσκουν νέους τρόπους να απολαύσουν την Ελλάδα, συνδυάζοντας τα παραδοσιακά αξιοθέατα με τις ενεργές εμπειρίες. Η τάση αυτή αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα να προωθήσει τις διαμονές μεγαλύτερης διάρκεια, να μειώσει την εποχικότητα και να αυξήσει τις τουριστικές δαπάνες”, επισημαίνει ο Carlos Cendra, εταίρος και διευθυντής μάρκετινγκ και επικοινωνίας της Mabrian.