Πρόσφατη μελέτη της συμβουλευτικής McKinsey καταγράφει τον αντίκτυπο της πανδημίας στην Κίνα και παρέχει σημαντικά “μαθήματα” ως προς την αντιμετώπισή του.
Επανεκκίνηση στην ηπειρωτική Κίνα
Το lockdown στην ηπειρωτική Κίνα έχει λήξει και ο αριθμός των κρουσμάτων είναι μηδενικός. Οι επιχειρήσεις είναι επιφυλακτικές, κυρίως τα γραφεία, τα εργοστάσια, τα σχολεία, τα καταστήματα λιανικής και τα τουριστικά αξιοθέατα.
Η έρευνα της καταναλωτικής συμπεριφοράς δείχνει ότι σταδιακά επανέρχεται η εμπιστοσύνη. Ενδεικτικό είναι το γεγονός, ότι όλο και περισσότερα άτομα νιώθουν πιο ασφαλή για να επιστρέψουν στη δουλειά τους, από ότι πριν 2 εβδομάδες.
Το πρώτο πράγμα το οποίο θέλουν να κάνουν οι Κινέζοι με τη λήξη του lockdown είναι να γευματίσουν έξω και στη 2η θέση βρίσκονται τα ταξίδια. Τα εσωτερικά ταξίδια κατέγραψαν αύξηση της τάξης του 60% εντός των 2 προηγούμενων εβδομάδων.
Προς το παρόν επιτρέπονται μόνο τα εσωτερικά ταξίδια καθώς τα σύνορα της Κίνας είναι κλειστά. Οι εισερχόμενοι ταξιδιώτες από το εξωτερικό θα πρέπει να παραμένουν σε καραντίνα διάρκειας 14 ημερών.
Πραγματοποιείται 1 διεθνής πτήση ανά αεροπορική μία φορά την εβδομάδα με αποτέλεσμα να έχει καταγραφεί πτώση της διεθνούς ζήτησης κατά 90% σε σύγκριση με τα επίπεδα προ-κρίσης.
Στο εσωτερικό οι πληρότητες των ξενοδοχείων και των αεροσκαφών αυξάνονται σταδιακά, αλλά υπάρχει διαφοροποίηση σε σχέση με την περίοδο πριν την πανδημία.
Εσωτερικά και τοπικά ταξίδια
Οι ταξιδιώτες παραμένουν επιφυλακτικοί και επιλέγουν προορισμούς που είναι κοντά στο σπίτι τους. Τα προτιμότερα μέσα μεταφοράς είναι το αυτοκίνητο και τα τρένα. Οι πτήσεις για λόγους αναψυχής καταγράφουν μια πιο αργή ανάκαμψη.
Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι οι καταναλωτές προτιμούν τα εσωτερικά ταξίδια με αμάξι ακόμα και όταν η διάρκεια του ταξιδιού ξεπερνάει τις 3 ώρες.
Νεαροί ταξιδιώτες
Ο Κορωνοϊός πλήττει κυρίως τους ηλικιωμένους και όσους έχουν προβλήματα υγείας. Οι νέοι και όσοι δεν έχουν οικογένεια είναι πιο πρόθυμοι να ταξιδέψουν σε αυτή την περίοδο που τα μέτρα σταδιακά χαλαρώνουν.
Οικονομία και ποιότητα
Οι αλλαγές στα ταξιδιωτικά δημογραφικά και η γενική οικονομική κατάσταση αντικατοπτρίζεται και από τα έξοδα των Κινέζων ταξιδιωτών. Τα οικονομικά ξενοδοχεία και τα ξενοδοχεία μέσης κατηγορίας φαίνεται να ανακάμπτουν πιο γρήγορα.
Από την άλλη τα ξενοδοχεία πολυτελείας έχουν πληγεί από την αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς, αλλά και από την έλλειψη διεθνών επαγγελματικών ταξιδιών και των συνεδρίων με αποτέλεσμα να ανακάμπτουν πιο αργά.
Ωστόσο, αυτή η τάση προς οικονομία δε σημαίνει ότι οι ταξιδιώτες θυσιάζουν την ποιότητα του ταξιδιού στον βωμό των χαμηλών τιμών. Η έρευνα δείχνει ότι οι Κινέζοι προτιμούν τις διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες οικονομικής κατηγορίας και τα ξενοδοχεία boutique, τα οποία συνδυάζουν τις λογικές τιμές με την άνεση.
Ανάκαμψη μετά το Σεπτέμβριο
Σύμφωνα με την έρευνα της McKinsey η πλειοψηφία αναμένεται να μην ταξιδέψει νωρίτερα από τέλη Σεπτεμβρίου και τις αρχές Οκτωβρίου. Οι περισσότεροι ταξιδιώτες αναμένουν τις ανακοινώσεις των ειδικών (54%) ή το πλήρες άνοιγμα των σχολείων (54%) προκειμένου να είναι σίγουροι για την πραγματοποίηση ενός ταξιδιού.
Εξωτερικές δραστηριότητες, φαγητό και οικογένεια
Οι ταξιδιώτες αποφεύγουν το συνωστισμό. Οι πιο δημοφιλείς προορισμοί για τα μελλοντικά ταξίδια είναι τα αξιοθέατα σε ανοικτούς χώρους, ενώ οι οικογενειακοί και γαστρονομικοί προορισμοί παραμένουν κλασικές σταθερές.
Η πλειοψηφία των συμμετεχόντων στην έρευνα πιστεύουν, ότι το επόμενο ταξίδι τους θα πραγματοποιηθεί στο εσωτερικό.
Ανεξάρτητες διακοπές
Οι διακοπές σε group και οι ξεναγήσεις σημειώνουν σημαντική πτώση, καθώς μόνο το 10% των ταξιδιωτών φαίνεται να τις προτιμάει. Το 68% δεν τις λαμβάνει καν υπόψη.
Εδώ πρόκειται για μία μεγάλη αλλαγή, διότι οι Κινέζοι ταξιδιώτες ήταν μεγάλοι οπαδοί των διακοπών σε group καθώς τους προσέφεραν άνεση μετακίνησης και ειδικά στο εξωτερικό. Εν τούτοις, φαίνεται να είναι πρόθυμοι να θυσιάσουν αυτή την άνεση προκειμένου να διασφαλιστεί η υγεία τους.
Όσοι επιλέξουν να κάνουν διακοπές σε group, θα προτιμήσουν τις ολιγομελείς ομάδες (λιγότερες των 10 ατόμων) με το ποσοστό να κινείται στο 31% (3πλάσιο από αυτό του 2019).
Η ανάκαμψη των κρουαζιέρων, οι οποίες ήταν πολύ δημοφιλείς στην κινέζικη αγορά, δεν είναι ξεκάθαρη λόγω των παγκόσμιων ταξιδιωτικών περιορισμών.
Πως αντιδρούν οι εταιρίες του κλάδου
Το πιο σημαντικό είναι να πεισθούν οι ταξιδιώτες για την ασφάλειά τους. Η έρευνα δείχνει, ότι οι ταξιδιωτικοί πάροχοι δεν μπορούν να κάνουν και πολλά. Ωστόσο, παρατηρούνται οι εξής προσπάθειες:
Διασφάλιση των αποστάσεων και βελτίωση της υγιεινής:
Τα τουριστικά αξιοθέατα έχουν μειώσει τον αριθμό επισκεπτών κατά 30% έως 50%, ενώ οι επισκέπτες πρέπει να παρουσιάζουν ένα πράσινο κωδικό QR, ο οποίος διασφαλίζει ότι δεν είναι θετικοί στον ιό.
Στα ξενοδοχεία το προσωπικό και οι επισκέπτες φορούν προστατευτικό εξοπλισμό, τα εστιατόρια και ο μπουφές έχουν κλείσει, τα κλιματιστικά δε χρησιμοποιούνται, ενώ τα γυμναστήρια και οι πισίνες παραμένουν κλειστά.
Στις πτήσεις όλα τα έντυπα έχουν απομακρυνθεί, τα γεύματα είναι συσκευασμένα και στα αεροδρόμια πραγματοποιούνται έλεγχοι υγείας κατά την αποβίβαση και την επιβίβαση. Κατά το check-in χρειάζεται ένας ειδικός κωδικός QR. Μερικές αεροπορικές προχωρούν και στην παροχή επ’αμοιβή νέων προϊόντων, όπως η “αγορά κενών θέσεων”.
Επιθετικές προωθητικές εκστρατείες
Οι αεροπορικές εταιρίες, τα αεροδρόμια, τα αξιοθέατα και τα διαδικτυακά ταξιδιωτικά πρακτορεία προχωρούν σε εκστρατείες με στόχο την αύξηση της ζήτησης και του εισοδήματος.
Τα ξενοδοχεία και τα διαδικτυακά ταξιδιωτικά πρακτορεία στέλνουν προσφορές, όπως η οικονομική διήμερη διαμονή για 2 άτομα σε 5αστερο ξενοδοχείο, η οποία μπορεί να εξαργυρωθεί έως τα τέλη Ιουνίου.
Διάδραση μέσω των κοινωνικών δικτύων
Αφού οι νέοι είναι πιο πρόθυμοι για ταξίδια υπάρχει μία στροφή προς το Taobaolive και το TikTok, τα οποία είναι πλατφόρμες που χρησιμοποιούν οι νέοι. Οι CEOs των επιχειρήσεων του κλάδου παρουσιάζονται ως οικοδεσπότες στις πλατφόρμες livestreaming.
Πρόκειται για μία νέα στρατηγική μάρκετινγκ με αποτελέσματα για κάποιους. Ενδεικτικά αναφέρεται, ότι ο ιδρυτής και πρόεδρος του Ctrip, James Liang, πούλησε ταξιδιωτικά προϊόντα αξίας 10 εκατ. γιεν μέσα σε 1 ώρα livestreaming.
Ποιο είναι το μάθημα
Σίγουρα η ανάκαμψη από χώρα σε χώρα θα διαφέρει, αλλά υπάρχουν κάποια κοινά στοιχεία. Ο κόσμος θα συνεχίσει να θέλει να ταξιδεύει. Τα εσωτερικά ταξίδια θα ανακάμψουν πρώτα και θα ακολουθήσουν τα διεθνή, για τα οποία θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος κυρίως λόγω των μέτρων ασφαλείας για τις πτήσεις.
Οι χώρες που δεν έχουν ισχυρό εσωτερικό ταξιδιωτικό προϊόν θα ανακάμψουν πιο αργά. Οι πρώτοι ταξιδιώτες θα είναι οι νέοι και θα προτιμήσουν κοντινούς και οικονομικούς προορισμούς. Οι ανοικτοί χώροι και οι εκδρομές στη φύση θα υπερισχύσουν των πολυπληθών αστικών κέντρων.
Για να “καβαλήσουν το κύμα” της αυξημένης ζήτησης οι ταξιδιωτικές εταιρίες θα πρέπει να διαθέσουν κεφάλαιο για τα ταξίδια εσωτερικού. Οι υπηρεσίες και τα προϊόντα θα πρέπει να επαναπροσδιοριστούν.
To Self-service, η τήρηση απόστασης, και τα νέα πρωτόκολλα καθαριότητας θα διασφαλίσουν την ασφάλεια και την εμπιστοσύνη των πελατών με αποτέλεσμα να υπάρξει μία μακροπρόθεσμη ανάκαμψη.
Τα χαρακτηριστικά των προϊόντων, η επικοινωνία και τα κανάλια πωλήσεων θα πρέπει να ανταποκρίνονται σε ένα ιδιαίτερο μείγμα καταναλωτών, το οποίο θα αποτελείται από τη γενιά Ζ και τους millennials, οι οποίοι θα αντικαθιστούν τους baby boomers.