atol

Μεταρρύθμιση ATOL: Σε ποιές αλλαγές προσανατολίζεται η βρετανική ταξιδιωτική βιομηχανία

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΦΟΡΕΙΣ

Ένα μεταβλητό τέλος ATOL για την προστασία των καταναλωτών θα μπορούσε να αποτελέσει τον δρόμο προς τα εμπρός για την ταξιδιωτική βιομηχανία, πρότεινε η βρετανική Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (CAA), αφού έλαβε τα σχόλια 500 ενδιαφερόμενων μερών, σχετικά με τις προτάσεις της για τη μεταρρύθμιση του συστήματος Atol.

Ένα υβριδικό μοντέλο για τη Συνεισφορά Προστασίας ATOL (APC) αναδείχθηκε ως προτιμώμενη μεταρρυθμιστική τομή την Τετάρτη, 25 Μαΐου, με ένα συνδυασμό κινδύνου και αξίας, που θα λαμβάνεται υπόψη για τον καθορισμό του καταβαλλόμενου ποσού.

Υπενθυμίζεται ότι η ασφάλιση ATOL που καλύπτει τους τουρίστες σε περίπτωση χρεωκοπίας tour operator, δέχθηκε καθοριστικό πλήγμα από την χρεωκοπία της Thomas Cook.

Το σημερινό κατ’ αποκοπή τέλος των 2,50 λιρών, το οποίο επιβάλλεται ανά άτομο σε όλες τις κρατήσεις που προστατεύονται από Atol, κρίθηκε ακατάλληλο από τον κλάδο, “καθώς δεν αντιμετωπίζει τον κίνδυνο με αποδεκτό τρόπο”.

Το έγγραφο της CAA για τη μεταρρύθμιση ATOL, αποτέλεσμα μιας διαδικασίας διαβούλευσης που ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2021, αναφέρει ότι “ορισμένοι ερωτηθέντες θεωρούν πως αυτό το σύστημα είναι δικαιότερο, επειδή οι οικονομικά υγιείς κάτοχοι ATOL δεν επιδοτούν, στην πραγματικότητα, πιο επικίνδυνες οικονομικές πρακτικές άλλων”.

Και προσθέτει: “Οι εν λόγω ερωτηθέντες θεώρησαν ότι θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί ένα κυμαινόμενο επιτόκιο, για να αντικατοπτρίζει τον εναπομείναντα κίνδυνο, που δεν καλύπτεται από άλλα μέτρα χρηματοοικονομικής προστασίας”.

Η πρόταση βρήκε υποστήριξη από όλα τα μεγέθη και τους τύπους των κατόχων ATOL, εκτός από τους ενοποιημένους ομίλους, οι οποίοι εξέφρασαν την προτίμησή τους σε ένα μοντέλο με βάση τον κίνδυνο.

Η έκθεση της CAA πρόσθεσε ότι “ήταν αξιοσημείωτο το γεγονός ότι οι περισσότεροι κάτοχοι Μικρών Επιχειρήσεων ATOL τάχθηκαν επίσης υπέρ του υβριδικού μοντέλου, ενώ οι απόψεις μεταξύ των κατόχων Βασικών Αδειών ήταν πιο ανάμεικτες”.

Εκείνοι που υποστήριξαν το υβριδικό APC δήλωσαν ότι θα διασφαλίσει πως οι κάτοχοι Atol θα καταβάλλουν ένα ποσό που “αντανακλά περισσότερο τον κίνδυνο”, σημειώνοντας ότι θα παρέχει μια πιο κατάλληλη συνεισφορά στο Air Travel Trust (ATT), το οποίο επιστρέφει στους καταναλωτές μετά από την κατάρρευση.

“Ωστόσο, εκφράστηκαν ανησυχίες από ορισμένους σχετικά με την πολυπλοκότητα ενός τέτοιου μοντέλου και κατά πόσον η CAA θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα επαρκώς σαφές, διαφανές και δίκαιο υβριδικό μοντέλο”, δήλωσε η υπηρεσία.

Οι ερωτηθέντες που τάχθηκαν υπέρ ενός APC με τιμή-αξίας υποστήριξαν ότι ο κίνδυνος συνδέεται με την αξία του ταξιδιού μέσω του μεγέθους των αποζημιώσεων και ότι η αξία των διακοπών θα ήταν “ένα απλούστερο και πιο διαφανές μέσο τιμολόγησης”.

Ωστόσο, άλλοι ερωτηθέντες απέρριψαν σθεναρά αυτό το ενδεχόμενο, λέγοντας ότι θα μπορούσε να τιμωρήσει άδικα τους φορείς εκμετάλλευσης με υψηλό περιθώριο κέρδους υπέρ των εταιριών χαμηλού κόστους και χαμηλού περιθωρίου κέρδους.

Άλλα μεταρρυθμιστικά μέτρα προκάλεσαν επίσης δυσμενείς αντιδράσεις. Μια πρόταση για υποχρεωτικό διαχωρισμό των χρημάτων των πελατών απορρίφθηκε από την πλειοψηφία, η οποία θεώρησε ότι αυτό είναι “υπερβολικά περίπλοκο, παρεμβατικό και ανεφάρμοστο”.

Η έκθεση ανέφερε: “Μία από τις κύριες ανησυχίες αφορούσε το σημαντικό κόστος των πληρωμών πριν από την αναχώρηση (ιδίως για πιο ακριβά ταξίδια), το οποίο δεν θα πρέπει να επιβαρύνει τον ταξιδιωτικό πράκτορα για τη διάρκεια της κράτησης. Υπήρχαν επίσης ανησυχίες γύρω από τις προπληρωμές, ιδίως εκείνες προς τις μεγάλες αεροπορικές εταιρίες, οι οποίες, όπως δήλωσαν οι ερωτηθέντες, γενικά δεν ανταποκρίνονται στις περιπτώσεις που απαιτούνται επιστροφές χρημάτων”.

Ένα άλλο ζήτημα, σύμφωνα με την έκθεση, ήταν το κόστος και η διαχειριστική επιβάρυνση για τους μικρότερους κατόχους ATOL.

Η CAA πρότεινε επίσης ότι τα ομόλογα θα μπορούσαν να αποτελέσουν τον κύριο πυλώνα του χρηματοδοτικού πλαισίου, όπως συνέβαινε πριν από την καθιέρωση του APC το 2008. Ωστόσο, περισσότεροι κάτοχοι ATOL αντιτάχθηκαν σε αυτό, παρά στον υποχρεωτικό διαχωρισμό.

Αρκετοί υποστήριξαν ότι δεν θα ήταν σκόπιμο λόγω της έλλειψης ανταγωνισμού στην αγορά ομολόγων, γεγονός που σημαίνει υψηλότερες τιμές. Το πρόσθετο κεφάλαιο που απαιτείται για τη δέσμευση θεωρήθηκε επίσης ως δυνητικά “περιοριστικό και επιζήμιο” μετά την πανδημία.

Οι περισσότεροι εξέφρασαν επίσης αμφιβολίες ότι η υποχρεωτική δέσμευση ή ο διαχωρισμός των χρημάτων των πελατών θα βοηθούσε τις διαπραγματεύσεις με τους εμπορικούς φορείς.

Η πλειονότητα τάχθηκε κατά της παροχής οικονομικής προστασίας μέσω της ασφαλιστικής αγοράς “με τους περισσότερους να εκφράζουν την ανησυχία τους για τις πληρωμές των ασφαλιστών” μετά από εμπειρίες του παρελθόντος. Υπήρχαν φόβοι ότι αυτό θα αποδυνάμωνε το εμπορικό σήμα της ATOL, ενώ πολλοί είπαν ότι η κυβέρνηση είναι σε πλεονεκτικότερη θέση για να ρυθμίσει την προστασία των καταναλωτών.

Υπήρξε επίσης διαφωνία ως προς το για ποιο σκοπό θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί το καταπιστευματικό ταμείο για τα αεροπορικά ταξίδια (ATT). Ορισμένοι είπαν ότι αν τα κεφάλαια προορίζονταν μόνο για τον επαναπατρισμό, ένα κατ’ αποκοπή APC θα ήταν καταλληλότερο “καθώς το κόστος επαναπατρισμού δεν θα πρέπει να συνδέεται με τον επιχειρηματικό κίνδυνο ή την αξία των διακοπών”.

Άλλοι είπαν ότι εάν τα κεφάλαια προορίζονταν επίσης για επιστροφές χρημάτων στους καταναλωτές, ένα υβριδικό μοντέλο ή ένα μοντέλο με βάση τον κίνδυνο θα ήταν καταλληλότερο.

Μια δεύτερη διαβούλευση αναμένεται να ξεκινήσει αργότερα εντός του έτους, η οποία θα βασιστεί σε αυτόν τον αρχικό γύρο συμπερασμάτων.

Tagged

1 σχόλιο στο “Μεταρρύθμιση ATOL: Σε ποιές αλλαγές προσανατολίζεται η βρετανική ταξιδιωτική βιομηχανία

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *