Μια ακόμη άποψη για την ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκης – Νησιών Αιγαίου

Μια ακόμη άποψη για την ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκης – Νησιών Αιγαίου

aegean

Του Γιάννη Δουλγάρογλου*

kastellorizoMε αφορμή  την πρόσφατη δήλωση του υφυπουργού τουρισμού κ. Μάνου Κόνσολα σχετικά με την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα νησιά του Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα, θα ήθελα να αναφερθώ σε ορισμένα σημεία που θεωρώ σημαντικά για τον τουρισμό των νησιών του Αιγαίου, και ειδικότερα των μικρότερων.

Μέχρι πριν από 20 χρόνια υπήρχαν εβδομαδιαία δρομολόγια που συνέδεαν τη βόρεια Ελλάδα (Καβάλα ή Αλεξανδρούπολη εκ περιτροπής) με το νότιο Αιγαίο, σταματώντας σε όλα τα μεγάλα νησιά του βόρειου και κεντρικού Αιγαίου και στα περισσότερα των Δωδεκανήσων. Ήταν η επιδοτούμενη ‘άγονη γραμμή’ που την εκτελούσε η ‘G & A Ferries’ με το πλοίο ‘Ρομίλντα’. Επίσης υπήρχε για ένα διάστημα σύνδεση της  Θεσσαλονίκης με τη Ρόδο με το πλοίο ‘Ιάλυσσος’ της ‘ΔΑΝΕ sea lines’. Αυτά τα δρομολόγια σταμάτησαν με την χρεοκοπία των δυο παραπάνω εταιρειών. Εξυπηρετούσαν όχι μόνο τον τουρισμό, αλλά και τη διακίνηση πάσης φύσεως εμπορευμάτων καθώς και ανθρώπων μεταξύ των νησιών και της βόρειας Ελλάδας. Μπορεί τα πλοία αυτά να ήταν μεγάλα, παλαιά και μικρής ταχύτητας, όμως λειτουργούσαν όλο τον χρόνο. Το καλοκαίρι μετέφεραν ένα σημαντικό  όγκο επιβατών, για τουρισμό και μη, αλλά και το χειμώνα υπήρχε ένα αντίστοιχο τουριστικό ρεύμα από τα νησιά προς την ενδοχώρα.  Για πολλούς ταξιδιώτες αυτή ήταν μια καλή ευκαιρία να κάνουν μια κρουαζιέρα στο Αιγαίο και μάλιστα με μικρό κόστος.

Κατά ένα περίεργο τρόπο, εκείνες τις εποχές η πλειοψηφία των επισκεπτών στα μικρά νησιά των Δωδεκανήσων ήταν Έλληνες, προερχόμενοι από τη βόρια Ελλάδα, και οι περισσότεροι  από αυτούς βέβαια από τη Θεσσαλονίκη.  Αυτό δυστυχώς ανατράπηκε με το σταμάτημα των ακτοπλοϊκών γραμμών για μια σειρά από λόγους, κατά βάση οικονομικούς:

  • Οι πτήσεις αεροπλάνων κάλυψαν το κενό που παρουσιάστηκε αφού σταμάτησαν τα πλοία της «άγονης γραμμής». Υπάρχει δυνατότητα να βρει κάποιος φτηνά αεροπορικά εισιτήρια, αρκεί να μπορεί να κλείσει θέσεις έγκαιρα. Όμως υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που ανεβάζουν το κόστος: Σε πολλές περιπτώσεις ίσως χρειαστεί να διανυκτερεύσει κάποιος σε ένα μεγάλο νησί για να πάρει την άλλη μέρα το πρωί το αεροπλάνο ή το πλοίο για τον τελικό προορισμό του. Αν αυτό συμβεί μέσα στους μήνες αιχμής, τότε αυτή η μία διανυκτέρευση μπορεί να  αποβεί πολύ ακριβή.
  • Το κόστος μετάβασης με αεροπλάνο σε περιφερειακό αεροδρόμιο δεν είναι πάντα αυτό που κανείς θα περίμενε. Στο Καστελλόριζο, για παράδειγμα, μια απλή μετάβαση ενός ατόμου, μπορεί να κοστίσει πάνω από 100€. Για μια τετραμελή οικογένεια που ξεκινάει το ταξίδι της π.χ. από τα Ιωάννινα αεροπορικώς για Αθήνα – Ρόδο – Καστελλόριζο – με επιστροφή και με πιθανή διανυκτέρευση στη Ρόδο, το τελικό κόστος  θα μπορούσε να συγκριθεί μόνο με ενός ταξιδιού σε κάποιον εξωτικό προορισμό στην άλλη άκρη της γης.
  • Οι διακοπές με θαλάσσιο μέσο ξεκινούν τη στιγμή που μπαίνει κάποιος στο πλοίο. Αυτό δεν μπορεί να συμβεί με τις διακοπές με το αυτοκίνητο, ούτε και με τις διακοπές που προϋποθέτουν το συνδυασμό (και συντονισμό) πολλών μεταφορικών μέσων.
  • Κατά τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια ανερχόμενη ζήτηση από πελάτες που έρχονται οδικώς ή με χαμηλού κόστους πτήσεις στη Θεσσαλονίκη και θα ήθελαν να επισκεφτούν κάποια νησιά του Αιγαίου. Πολλοί Έλληνες  επίσης προσπαθούν να κάνουν τις διακοπές τους σε νησιά, αλλά αποθαρρύνονται μη βρίσκοντας εύκολη πρόσβαση σε αυτά.        Οι συνέπειες ειδικά στην ποιότητα του τουρισμού για τα νησιά ήταν πολύ σοβαρές με την έλλειψη αυτής της σύνδεσης.

Ελπίζουμε να ευδοκιμήσουν οι προσπάθειες του υφυπουργού για την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Βορείου Ελλάδος με τη Νότια. Ο τουρισμός – αλλά και το εμπόριο – θα ωφεληθούν αφάνταστα από κάτι τέτοιο.

*Ο Γιάννης Δουλγάρογλου είναι ιδιοκτήτης του Ξενοδοχείου «Καστελλόριζο».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ