Apollo Blue Ρόδος | © ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

MKG: Σε πορεία ανάκαμψης τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία | Πρώτες των πρώτων Ελλάδα, Ισπανία και Γαλλία

ΜΕΛΕΤΕΣ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Στον δρόμο προς την ανάκαμψη επανέρχεται η ευρωπαϊκή ξενοδοχειακή βιομηχανία, με τα αποτελέσματα του καλοκαιριού να επιβεβαιώνουν την τάση αυτή, με την Ισπανία, την Ελλάδα και τη Γαλλία να παρουσιάζουν σήμερα τα καλύτερα αποτελέσματα στην Ευρώπη, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που δημοσιοποίησε η εταιρία MKG. 

Σημαντικούς ρυθμούς “επιτάχυνσης” κατέγραψε η ξενοδοχειακή δραστηριότητα, με τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR), μεταξύ 1ης Ιουλίου και 21ης Αυγούστου, να είναι αυξημένα κατά 68%, σε σύγκριση με το 2020 -παρόλο που παραμένουν πολύ κάτω από τα επίπεδα πριν από τον Covid- επιβεβαιώνοντας τις ελπίδες των Ευρωπαίων ξενοδόχων ότι, η αύξηση των ποσοστών εμβολιασμού και η προοδευτική άρση των περιορισμών υγείας θα αυξήσουν τη ζήτηση. Φαίνεται, λοιπόν, πως ο αντίκτυπος της κρίσης Covid-19 στον κλάδο της φιλοξενίας μειώνεται τώρα, αλλά αυτή η δυναμική δεν εξαλείφει τις έντονες ανισότητες που παρατηρούνται μεταξύ χωρών και περιοχών.

Αυτό το Καλοκαίρι, οι εμβολιασμοί και τα διαβατήρια υγείας επέτρεψαν στα ξενοδοχεία στη γηραιά ήπειρο να φιλοξενήσουν ένα μεγάλο κομμάτι της εγχώριας και ευρωπαϊκής πελατείας τους. Σε σύγκριση με το 2020, οι επιδόσεις το 2021 αυξάνονται σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, όχι μόνο ως προς το ποσοστό πληρότητας, αλλά και ως προς το μέσο ημερήσιο ποσοστό και τον δείκτη RevPAR. Αναλυτικά, το ποσοστό πληρότητας ανέβηκε κατά 17,7 μονάδες από το 2020, ξεπερνώντας το συμβολικό όριο του 50% (στο 52,2%). Ενώ, και τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο έφτασαν τα 51,8 € μεταξύ 1ης Ιουλίου και 21ης Αυγούστου, αυξημένα κατά 68,0% από το 2020. Ωστόσο, παρά αυτό το “ριμπάουντ”, οι επιδόσεις παραμένουν πολύ κάτω από τα επίπεδα πριν από τον Covid: το καλοκαίρι, τα έσοδα των ευρωπαϊκών ξενοδοχείων ανά δωμάτιο ήταν -31,8% κάτω από τα επίπεδα του καλοκαιριού 2019.

Ωστόσο, όλες οι ευρωπαϊκές χώρες δεν ανέκαμψαν το ίδιο, με τις τάσεις στον δείκτη RevPAR να κυμαίνονται από -20,4% στη Γαλλία έως -62,8% στην Ουγγαρία. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στους ακόλουθους λόγους:

■ Οι χάρτες πορείας για τη χαλάρωση των περιορισμών και την επιστροφή σε έναν “κανονικό” τρόπο ζωής ήταν διαφορετικοί από τη μια χώρα στην άλλη. Για παράδειγμα, ενώ οι εγχώριες και ενδοπεριφερειακές μεταφορές είχαν ήδη επιτραπεί σε μεγάλο βαθμό, στις αρχές του καλοκαιριού, στην Ελλάδα και τη Γαλλία, στο Ηνωμένο Βασίλειο η καραντίνα μετά τις αφίξεις σταμάτησε μόλις στις 28 Ιουλίου και στην Πορτογαλία το τελικό στάδιο χαλάρωσης των υγειονομικών μέτρων ξεκίνησε την 1η Αυγούστου.

■ Το βάρος των ταξιδιωτών αναψυχής: Κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, οι παραθεριστές ήταν ο κύριος “μοχλός” της ξενοδοχειακής ζήτησης σε ολόκληρη την ήπειρο, υποστηρίζοντας κυρίως τη δραστηριότητα ξενοδοχείων σε χώρες της Μεσογείου (Ισπανία, Ελλάδα, Ιταλία, Γαλλία και την Πορτογαλία από τον Αύγουστο).

■ Η σημασία των εγχώριων επισκεπτών στις τοπικές ξενοδοχειακές αγορές διαφέρουν από χώρα σε χώρα, με το μερίδιό τους να είναι κυρίαρχο στη Γαλλία, τη Γερμανία και την Πολωνία, ενώ είναι πολύ περιορισμένο στην Ουγγαρία, την Τσεχία και τις χώρες Μπενελούξ.

■ Τα τοπικά προγράμματα διακοπών: Αυτός ο παράγοντας επηρεάζει ιδιαίτερα την Ιταλία, όπου οι διακοπές διαρκούν μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου. Αυτό εξηγεί γιατί ο ξενοδοχειακός κλάδος της ήταν ακόμη σε ύφεση τον Ιούλιο (RevPAR -50,5%), αλλά στη συνέχεια παρουσίασε τις ισχυρότερες επιδόσεις στην Ευρώπη: από την 1η έως τις 21 Αυγούστου, τα έσοδα από τα ξενοδοχεία ήταν μόλις -5,1% κάτω από τον Αύγουστο του 2019.

Ανισότητες στις επιδόσεις των ευρωπαϊκών ξενοδοχείων

Οι ανισότητες όσον αφορά τις επιδόσεις των ξενοδοχείων μπορούν να παρατηρηθούν σε εθνικό επίπεδο, αλλά είναι ακόμη πιο έντονες μεταξύ των χωρών. Μάλιστα, ο δείκτης RevPAR στα ευρωπαϊκά, παραθαλάσσια ξενοδοχεία έφτασε στα €96,0 χωρίς ΦΠΑ, 70,7% υψηλότερος από το 2020 και μόνο 12,8% χαμηλότερος από ό,τι το 2019. Την ίδια χρονική περίοδο, ο δείκτης RevPAR σε μη παραθαλάσσιες περιοχές ήταν €45,7 χωρίς ΦΠΑ, 38,2% κάτω από τα επίπεδα του 2019. Αυτό αποδεικνύει πως η ξενοδοχειακή κρίση που προκλήθηκε από την πανδημία επηρεάζει πιο έντονα τις ηπειρωτικές περιοχές, καθώς εξαρτώνται περισσότερο από τον επιχειρηματικό τουρισμό. Οι ακτογραμμές μπορούν να βασίζονται σε μια πελατεία αναψυχής που τώρα είναι πρόθυμη να ταξιδέψει και με αγοραστική δύναμη για να το πράξει.

Σε ορισμένες χώρες, το ποσοστό πληρότητας σε παραθαλάσσια ξενοδοχεία ανέβηκε σχεδόν στα επίπεδα πριν από την κρίση (-3,1 μονάδες στη Γαλλία, -4,4 στη Γερμανία και -4,8 στο Ηνωμένο Βασίλειο) και ξεπέρασε το 80%. Όσον αφορά τον δείκτη RevPAR, το καλοκαίρι του 2021 οι παράκτιες περιοχές σε ορισμένες χώρες ξεπέρασαν τα επίπεδα πριν από τον Covid, με τη Γερμανία να σημειώνει αύξηση 13,8%, το Ηνωμένο Βασίλειο 12%, τη Γαλλία 7,2% και την Πολωνία 10%.

Πολλοί πελάτες από τις παραδοσιακές αγορές της βόρειας Ευρώπης επέλεξαν να περάσουν το καλοκαίρι δίπλα στη θάλασσα στις χώρες τους, παρόλο που πολλοί επέστρεψαν επίσης στους συνηθισμένους, ηλιόλουστους προορισμούς τους στις μεσογειακές χώρες. Ως αποτέλεσμα, αυτή η ισχυρή ζήτηση αύξησε τις μέσες τιμές στις περιοχές-θέρετρα, όπου η προσφορά είναι περιορισμένη.

Σε ολόκληρη την Ευρώπη, το καλοκαίρι του 2021 καταγράφηκε συνεπώς σημαντική βελτίωση της ξενοδοχειακής δραστηριότητας, μετά από ένα δύσκολο πρώτο εξάμηνο. Συνολικά, από την 1η Ιανουαρίου έως τις 21 Αυγούστου 2021, τα έσοδα των ξενοδοχείων στην Ευρώπη μειώθηκαν μεταξύ 50% και 80%, ανάλογα με τη χώρα, σε σχέση με τα προ Covid επίπεδα.

Η Ισπανία, η Ελλάδα και η Γαλλία, χάρη στη σταθερή καλοκαιρινή τους περίοδο και το μεγαλύτερο βάρος αυτής της περιόδου στα ετήσια έσοδα των ξενοδοχείων, παρουσιάζουν σήμερα τα καλύτερα αποτελέσματα στην Ευρώπη, ενώ η Τσεχία, η Ουγγαρία, οι Κάτω Χώρες και το Βέλγιο εξακολουθούν να εμφανίζουν μειώσεις κατά περισσότερο από 75 %, σε σύγκριση με πριν από την κρίση.

Ωστόσο, η κατάσταση βελτιώνεται παντού, με μειώσεις στην ξενοδοχειακή δραστηριότητα πάνω από το όριο του -50% το καλοκαίρι. Η ανάκαμψη είναι ακόμη ταχύτερη σε ορισμένες χώρες, όπως η Ιταλία: η χώρα έχασε το 65,8% των εσόδων από τα ξενοδοχεία της τους πρώτους 8 μήνες του 2021, αλλά μείωσε τις απώλειές της στο -31,1% το καλοκαίρι και μόλις στο -5,1% τον Αύγουστο.

Σχολιάζοντας τα ευρήματα της μελέτης ο Βαγγέλης Παναγιώτης, διευθύνων σύμβουλος της MKG Consulting, λέει: “Χάρη στους Ευρωπαίους παραθεριστές, το καλοκαίρι έφερε μια ευπρόσδεκτη ηλιαχτίδα στα ξενοδοχεία της γηραιάς ηπείρου, ειδικά στα παραθαλάσσια. Αλλά το έτος παραμένει δύσκολο και η επιστροφή από τις καλοκαιρινές διακοπές θα είναι μια άλλη στιγμή της αλήθειας, καθώς 10 μήνες στους 12 ο ξενοδοχειακός κλάδος παραμένει κυρίως εξαρτημένος από επιχειρηματικούς πελάτες και επιχειρηματικές εκδηλώσεις, δύο βασικά τμήματα της αγοράς που μέχρι στιγμής παραμένουν πολύ κάτω από τα επίπεδα πριν από την πανδημία”.

ksd PRIMAGEL
adv
Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *