eforia

Μπορεί να ελεγχθεί ξανά επιχείρηση που έχει “λευκό” φορολογικό πιστοποιητικό

ΜΟΝΕΥ

Δόθηκε στη δημοσιότητα η με αριθμό ΠΟΛ. 1006/2016 εγκύκλιος διαταγή της Γ.Γ.Δ.Ε. με την οποία κοινοποιείται η γνωμοδότηση υπ’ αριθμό 256/2015 του Β’ Τμήματος του Ν.Σ.Κ., αναφορικά με τη διενέργεια φορολογικού ελέγχου σε επιχειρήσεις για τις οποίες εκδίδεται φορολογικό πιστοποιητικό.
Με την εν λόγω γνωμοδότηση έγινε δεκτό ότι:
α) Δεν εξαιρούνται από τη διενέργεια φορολογικού ελέγχου οι επιχειρήσεις για τις οποίες εκδίδεται φορολογικό πιστοποιητικό χωρίς επισημάνσεις για παραβάσεις της φορολογικής νομοθεσίας.
β) Στο ρυθμιστικό πεδίο της προβλεπόμενης να εκδοθεί, κατ’ εξουσιοδότηση κανονιστικής πράξης, του άρθρου 65Α παρ.2 του ν.4174/2013 δεν εμπίπτει η δυνατότητα της Φορολογικής Διοίκησης να θέτει χρονικούς περιορισμούς στη διενέργεια των ελέγχων σε επιχειρήσεις για τις οποίες εκδίδεται φορολογικό πιστοποιητικό χωρίς επισημάνσεις για παραβάσεις της φορολογικής νομοθεσίας, με την έκδοση πράξεων προσδιορισμού του αφορούσε χρονικά διαστήματα συντομότερα από τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 36 του ν.4174/2013.

Περαιτέρω σας παραθέτουμε σχετικά σημεία από το άρτια εκδοθέν βιβλίο με τίτλο «Περιουσιολόγιο – Έμμεσες Τεχνικές Ελέγχου και νέο Ποινολόγιο» Δ. Μελάς, «ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ Ε.Ε.», Δεκέμβριος 2015, σελίδες 229 και επόμενες.

Επιλογή ελέγχου εταιρειών βάσει δείγματος (δειγματοληπτικός)

Οι εταιρείες που ελέγχονται από Νόμιμους Ελεγκτές και τα ελεγκτικά γραφεία, στα πλαίσια χορήγηση του ετήσιου φορολογικού πιστοποιητικού, υπόκεινται σε έλεγχο βάσει δείγματος τουλάχιστον της τάξης του 9%. Η υπαγωγή των υποθέσεων στο δείγμα γίνεται με βάση κατάταξη που προκύπτει από μοριοδότηση μετά την εφαρμογή κριτηρίων, σύμφωνα με τις διατάξεις  του άρθρου 80 του Ν. 3842/2010. Τα κριτήρια επιλογής των υποθέσεων προς έλεγχος καθορίσθηκαν με την ΠΟΛ. 1178/2011 .

Τα κριτήρια αναφέρονται σε:

•           Ποιοτικά χαρακτηριστικά (όπως κλάδος δραστηριότητας, τυχόν παραβάσεις, στοιχεία από διασταυρώσεις κ.λπ.),

•           Οικονομικά δεδομένα (όπως ακαθάριστα έσοδα, κέρδη ή ζημίες, συντελεστής μικτού κέρδους),

•           Χωροταξικά και χρονικά δεδομένα (όπως τόπος παραγωγής και διακίνησης, εποχιακές δραστηριότητες, τοπικές ιδιαιτερότητες)

Τρόπος διενέργειας φορολογικού ελέγχου από τη φορολογική αρχή.

Οι έλεγχοι καλύπτουν υποχρεωτικά, όλα τα φορολογικά αντικείμενα που ορίζονται στο πρόγραμμα ελέγχου της ΠΟΛ. 1159/2011 και συντάσσονται οι σχετικές εκθέσεις ελέγχου ανά φορολογικό αντικείμενο.

Στην ως άνω διαδικασία καθορισμού του δείγματος δε συμπεριλαμβάνονται οι υποθέσεις εκείνες για τις οποίες έχει εκδοθεί Έκθεση Φορολογικής Συμμόρφωσης με αρνητικό συμπέρασμα ή με αδυναμία έκφρασης γνώμης, για τις οποίες ο Προϊστάμενος της αρμόδιας ελεγκτικής υπηρεσίας εκδίδει άμεσα εντολή τακτικού ελέγχου  σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 6 της Α.Υ.Ο. ΠΟΛ. 1159/2011.

Ενέργειες ελεγκτικών υπηρεσιών.

Οι Προϊστάμενοι των ελεγκτικών υπηρεσιών, για όλες τις υποθέσεις αρμοδιότητάς τους για τις οποίες έχει υποβληθεί Ετήσιο Πιστοποιητικό, υποχρεούνται :

α. Να εξετάσουν τις υποθέσεις για τις οποίες έχει εκδοθεί Έκθεση Φορολογικής Συμμόρφωσης χωρίς επιφύλαξη και δεν έχουν υπαχθεί στο δείγμα ελέγχου 9%, να διενεργήσουν προσωρινό έλεγχο στις υποθέσεις εκείνες στις οποίες καταγράφονται ως «μη σημαντικές φορολογικές διαφορές» θέματα και παρατηρήσεις από τις οποίες προκύπτουν μη αποδοθέντες φόροι, προκειμένου να αξιολογηθούν τα θέματα και οι παρατηρήσεις αυτές και να καταλογισθούν οι μη αποδοθέντες φόροι.

β. Να διενεργούν έρευνα για την ύπαρξη τυχόν δελτίων πληροφοριών ή παραβάσεων και εφόσον υπάρχουν, να τα αξιολογήσουν και ανάλογα να παραπέμψουν ή όχι, τις υποθέσεις, αιτιολογημένα, στην επιτροπή της παραγράφου 4 του άρθρου 5 της A.Y.O. ΠΟΛ. 1159/2011 προκειμένου να διενεργηθεί τακτικός έλεγχος.

γ. Να αξιολογούν, με βάση στοιχεία ή πληροφορίες που έχουν στη διάθεσή τους, τις υποθέσεις εκείνες για τις οποίες οι λογιστικές διαφορές που προσδιορίστηκαν από τον έλεγχο των Νόμιμων Ελεγκτών και ελεγκτικών γραφείων και αφορούν αποκλειστικά την παραγωγικότητα των δαπανών είναι μικρότερες του 0,5% των ακαθαρίστων εσόδων και εφόσον κρίνουν σκόπιμο, να εισηγηθούν στην επιτροπή της παραγράφου 4 του άρθρου 5 της A.Y.O. ΠΟΛ. 1159/2011 την παραπομπή της υπόθεσης σε προσωρινό φορολογικό έλεγχο για την παραγωγικότητα των δαπανών.

δ. Να μεριμνούν ώστε οι παραπάνω έλεγχοι να ολοκληρωθούν εντός των προθεσμιών που προβλέπονται από τις διατάξεις της A.Y.O. ΠΟΛ. 1159/2011.

Πέραν των ανωτέρω, να σημειώσουμε ότι με την  με αριθμό ΠΟΛ. 1150/17.7.2015 εγκύκλιος διαταγή της Γ.Γ.Δ.Ε., δόθηκαν οδηγίες σχετικά με την παράταση της προθεσμίας που ορίζεται στο πρώτο εδάφιο της παρ. 7 του άρθρου 3 της Α.Υ.Ο. ΠΟΛ.1159/2011 (Φ.Ε.Κ. 1657 Β΄) για τα νομικά πρόσωπα του πρώτου εδαφίου της παρ. 5 του άρθρου 82 του Ν. 2238/1994, με υπερδωδεκάμηνη χρήση που αρχίζει εντός του έτους 2013 και λήγει εντός του έτους 2014.

Τέλος, να υπενθυμίσουμε ότι με την με αριθμό ΠΟΛ. 1124/22.6.2015 εγκύκλιο διαταγή της Γ.Γ.Δ.Ε., δόθηκαν οδηγίες σχετικά με τον καθορισμό της διαδικασίας εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 65Α του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (N. 4174/2013, Φ.Ε.Κ. 170Α΄), σχετικά με το Ετήσιο Πιστοποιητικό που εκδίδεται από Νόμιμους Ελεγκτές και ελεγκτικά γραφεία εγγεγραμμένα στο δημόσιο Μητρώο του N. 3693/2008 (Φ.Ε.Κ. 174Α΄).

ΠΗΓΗ: http://www.e-forologia.gr

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *