Elia Ermou Athens
Elia Ermou Athens Hotel

Ν. ΚΑΛΑΜΑΡΑΣ – Γ. ΛΟΥΙΣ: Υψηλές πληρότητες και προδιαγραφές πεντάστερου για τo Elia Ermou

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Για την επένδυση του Elia Ermou Athens Hotel, που από τα τέλη του 2018 προστέθηκε στο ξενοδοχειακό δυναμικό της πόλης των Αθηνών, αποτελώντας το κορυφαίο, τετράστερο ξενοδοχείο της πλατείας Συντάγματος, το οποίο, ωστόσο, λειτουργεί με προδιαγραφές πεντάστερου ξενοδοχείου, μιλούν στο «ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ», ο κ. Νίκος Καλαμαράς, εκ των ιδιοκτητών του ξενοδοχείου, και ο γενικός διευθυντής του, κ. Γιώργος Λούις.

Ο κ. Καλαμαράς, Έλληνας του εξωτερικού, χωρίς προηγούμενη εμπειρία στον Τουρισμό, αλλά έχοντας στο ενεργητικό του πολλές κι επιτυχημένες επιχειρηματικές δραστηριότητες, μιλάει για την απόφασή του να επενδύσει στον ελληνικό Τουρισμό, αλλά και για τις επόμενες επενδυτικές του κινήσεις στη χώρα μας. Ενώ από την πλευρά του, ο κ. Λούις, πολύπειρο στέλεχος του Τουρισμού, με μακρά κι αξιόλογη «θητεία» σε διάφορες ξενοδοχειακές μονάδες, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό, αναφέρεται στη μεγάλη πρόκληση που κλήθηκε να εντιμετωπίσει αναλαμβάνοντας τη διεύθυνση του ξενοδοχείου, το οποίο άνοιξε σε χρόνο-ρεκόρ.xrhma & tourismos

 

Η συνέντευξη

στον Κωνσταντίνο Στ. Δεριζιώτη

  • Κύριε Καλαμαρά, πως αποφασίσατε να επενδύσετε στο Elia Ermou, δεδομένων των δυσκολιών που συνεπάγεται μια τέτοια επένδυση στη χώρα μας, ειδικά με την πολυνομία και τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που υπάρχουν, καθώς, μάλιστα, δεν έχετε προηγούμενη εμπειρία σε επενδύσεις στον Τουρισμό;

Ν.Κ. Λίγο από τύχη, λίγο από άγνοια… Βεβαίως, πρωταρχικό ρόλο σε αυτή την απόφαση είχαν οι συνεργάτες μου, τους οποίους εμπιστεύθηκα από την πρώτη στιγμή, αλλά και η τοποθεσία-«κλειδί» του ξενοδοχείου. Από την άλλη, το timing ήταν σωστό, αφού ο ελληνικός Τουρισμός, τα τελευταία χρόνια, βρίσκεται σε ανοδική τροχιά.

  • Το αποτέλεσμα σας δικαιώνει;
money tourism copyright photo
Ο κ. Ν. Καλαμαράς|money tourism copyright photo

Ν.Κ. Απόλυτα, αφού το ξενοδοχείο σημειώνει εξαιρετικές πληρότητες από την αρχή της λειτουργίας του.

  • Είστε θιασώτης της άποψης ότι «τρώγοντας έρχεται η όρεξη»; Που σημαίνει ότι μπορεί να ακολουθήσουν και νέες επενδύσεις;

Ν.Κ. Σαφώς και πρεσβεύω την άποψη αυτή. Και πράγματι υπάρχει ενδεχόμενο νέων επενδύσεων σύντομα.

  • Πόσο εύκολο είναι σε μία περιοχή στην οποία λειτουργούν πολυτελή ξενοδοχεία, τα οποία έχουν καθιερωθεί στη συνείδηση του ταξιδιωτικού κοινού, το νέο αυτό εγχείρημα να εμφανίζει, ήδη, καλές πληρότητες, αλλά και υψηλές βαθμολογίες στις διάφορες πλατφόρμες κράτησης, όπως είναι η booking;

Γ.Λ. Πρέπει να πω ότι το ξενοδοχείο έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα, πέρα από το γεγονός ότι βρίσκεται σε έναν από τους πλέον πολυσύχναστους δρόμους της Ευρώπης. Κι αυτό το πλεονέκτημα δεν είναι άλλο από τους τρεις εμπνευσμένους επιχειρηματίες-επενδυτές, οι οποίοι συνεισφέρουν σημαντικά και στο δικό μου βαρυσήμαντο έργο, αυτό του διευθυντή.

Το όλο εγχείρημα ήταν δύσκολο, όμως πολύ γρήγορα γίναμε μία τετραμελής ομάδα, με κοινό στόχο και όραμα. Ενώ ένα χαρακτηριστικό αυτής της ομάδας είναι η ταχύτητα στη λήψη των αποφάσεων. Το όποιο ρίσκο, λοιπόν, σιγά-σιγά, εκμηδενίστηκε.

Όσον αφορά στις πολύ καλές βαθμολογίες, στις οποίες αναφερθήκατε, είναι αποτέλεσμα των επενδύσεων, των αλλαγών και των ανανεώσεων στις οποίες προβαίνουμε διαρκώς. Και για να αντιληφθείτε τι εννοώ, μέσα στο διάστημα των πέντε μηνών, από την έναρξη της λειτουργίας του ξενοδοχείου, έχουμε προχωρήσει στην ανανέωση του roof garden, ήδη, δύο φορές, καθώς θεωρήσαμε ότι έπρεπε το περιβάλλον να αποπνέει περισσότερη ζεστασιά και οικειότητα. Αυτό, βέβαια, δεν είναι κάτι σύνηθες στην ξενοδοχειακή αγορά.

  • Οι παλιοί ξενοδόχοι είχαν μία εμμονή -με την καλή έννοια της λέξης- με την προσφορά κλινών. Στην Αθήνα, τα τελευταία χρόνια, βιώνουμε μία γεωμετρική αύξηση των προσφερόμενων ξενοδοχειακών κλινών, σε συνδυασμό με την «άνθιση» του φαινομένου Airbnb. Σας προβληματίζει αυτό το νέο διαμορφούμενο περιβάλλον;
money tourism copyright photo
Ο κ. Γ. Λούϊς|money tourism copyright photo

Γ.Λ. Είμαστε υποχρεωμένοι να λάβουμε υπόψη την όλη αυτή κατάσταση και να μην εφησυχάζουμε. Γι’ αυτό σας λέω ότι, δεν παραμένουμε στα εξαιρετικά αποτελέσματα που αυτή τη στιγμή εμφανίζει το ξενοδοχείο, ούτε στο γεγονός ότι έχουμε στη διάθεσή μας ένα πολύ καλό προϊόν, σε μία πολύ καλή τοποθεσία. Αντίθετα, παρακολουθούμε στενά τις όποιες εξελίξεις, όχι μόνο στην αθηναϊκή, αλλά εν γένει στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά, ώστε να είμαστε κατάλληλα προετοιμασμένοι για κάθε εξέλιξη.

  • Είσαστε Έλληνας της διασποράς, ο οποίος όχι μόνο επένδυσε σε ένα τέτοιο project, αλλά μας λέτε ότι θα ακολουθήσουν κι άλλα. Πόσο εύκολο είναι από τη στιγμή που ζείτε στο εξωτερικό, να παρακολουθείτε την πορεία της επένδυσης σε όλα τα στάδια, αλλά και τη λειτουργία του ξενοδοχείου;

Ν.Κ. Φυσικά και δεν είναι εύκολο. Απλά, ως επιχειρηματίας είδα τις ευκαιρίες που προσφέρει ο ελληνικός Τουρισμός κι έτσι αποφάσισα να επενδύσω σε αυτόν. Ενώ σε αυτή την απόφασή μου σημαντικό ρόλο, όπως προείπα, έπαιξαν οι συνεργάτες μου. Εγώ ενεργό ρόλο σε κάθε project έχω από την έναρξη της λειτουργίας του και όχι στη φάση της κατασκευής ή στις προηγούμενες φάσεις. Τα στάδια αυτά παρακολουθούν οι συνεργάτες μου. Γι’ αυτό κι επιλέγω να συνεργάζομαι με ανθρώπους αξιόπιστους και γνώστες του αντικειμένου τους.

  • Θεωρείτε ότι οι Γερμανοί θα συνεχίσουν να επιλέγουν την Ελλάδα ως προορισμό για τις διακοπές τους;

Ν.Κ. Η Ελλάδα θα συνεχίσει να συνιστά κορυφαία επιλογή για τον Γερμανό ταξιδιώτη. Άλλωστε, είναι πιο κοντά στην κουλτούρα του, σε σχέση με την Τουρκία, που αποτελεί και τον άμεσο ανταγωνιστή της χώρας μας.

Θεωρώ ότι οι Γερμανοί επιλέγουν την Τουρκία κυρίως γιατί είναι πιο φθηνή ως προορισμός, σε σχέση με την Ελλάδα.

  • Εξετάζετε επενδύσεις κι εκτός Αθηνών;

Ν.Κ. Αυτή τη στιγμή εξετάζουμε μία επένδυση στην Κρήτη, στα Χανιά συγκεκριμένα. Πάντα, όμως, μιλάμε για καλά μελετημένες και μετριοπαθείς κινήσεις. Άλλωστε, για να προχωρήσεις σε μια επένδυση πρέπει να πληρούνται μια σειρά από παράγοντες, να υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις, οι ιδανικοί συνεργάτες.

  • Δραστηριοποιούμενος στη Γερμανία έχετε συνηθίσει σε έναν άλλο τρόπο όσον αφορά στις σχέσεις επενδυτή-κράτους, στο κομμάτι των αδειοδοτήσεων, κ.ο.κ.. Στην Ελλάδα η κατάσταση είναι πολύ διαφορετική. Ποιο είναι το σχόλιό σας;

Ν.Κ. Για να είμαι ειλικρινής δεν αντιλήφθηκα τις δυσκολίες αυτές, καθώς, όπως σας είπα, οι συνεργάτες μου, οι οποίοι είναι πολύ έμπειροι, έχοντας αναλάβει διάφορα, μεγάλα έργα στο παρελθόν, ανέλαβαν όλες τις σχετικές διαδικασίες.

  • Κύριε Λούι, ποια ήταν μεγάλη πρόκληση όταν αναλάβατε τη διεύθυνση του ξενοδοχείου, το οποίο άνοιξε σε χρόνο-ρεκόρ;

Γ.Λ. Η μεγάλη πρόκληση ήταν η επιλογή του κατάλληλου προσωπικού. Ανθρώπων με όραμα και έμπνευση παρόμοιο με το δικό μας, ώστε από κοινού να πάμε το όλο εγχείρημα ένα βήμα πιο πέρα. Έχω πει πολλές φορές πως το ξενοδοχείο Elia Ermou δεν είναι ένα κλασικό ξενοδοχείο. Είναι ένα καινοτόμο ξενοδοχείο, το οποίο λειτουργεί με προδιαγραφές που δεν ακολουθούνται σε κανένα άλλο ξενοδοχείο στην Αθήνα.

elia Για παράδειγμα, σε σύντομο χρονικό διάστημα, ο πελάτης θα εισέρχεται στο δωμάτιό του με barcode. Έπρεπε, λοιπόν, να επιλέξουμε στελέχη και συνεργάτες που θα μπορούσαν να ταυτιστούν με τις πρωτοποριακές ιδέες και αντιλήψεις της ιδιοκτησίας του ξενοδοχείου, δημιουργώντας τη νέα εποχή στα ξενοδοχεία πόλης. Αυτό ήταν πολύ δύσκολο γι’ αυτό κι αναγκαστήκαμε να προβούμε σε κάποιες διορθωτικές κινήσεις, περιορισμένες, αλλά αναγκαίες.

Επίσης, μία ακόμη πρόκληση ήταν να πείσουμε τους επιχειρηματίες ότι, πέρα από το πως είχαν στο μυαλό τους το όλο project, υπάρχουν αστάθμητοι παράγοντες που έπρεπε να ληφθούν υπόψη.

  • Το Elia Ermou, ουσιαστικά είναι δύο διαφορετικά κτίρια, τα οποία καταφέρατε να ενώσετε πολεοδομικά, κάτι που δεν είναι πολύ εύκολο. Πως προέκυψε αυτό;

Γ.Λ. Εγώ ξεκίνησα τη συνεργασία μου με το ξενοδοχείο τον περασμένο Οκτώβριο, οπότε όλα αυτά είχαν ήδη γίνει. Απ’ όσο γνωρίζω το ένα κτίριο ήταν παράρτημα του υπουργείου Παιδείας, ενώ το άλλο ανήκε σε ιδιώτη, τα οποία ακολουθώντας όλες τις νόμιμες διαδικασίες ενώθηκαν.

  • Ποια είναι τα στοιχεία τα οποία διαφοροποιούν το Elia Ermou από τα υπόλοιπα εξαιρετικά ξενοδοχεία της περιοχής;

EliaErmouΓ.Λ. Αυτή είναι μία ερώτηση που μου έχει τεθεί και στο παρελθόν. Πραγματικά το ξενοδοχείο μας πληροί όλες τις προδιαγραφές ώστε να λειτουργεί ως πεντάστερο ξενοδοχείο πόλης. Ωστόσο, θεωρήσαμε πως θα ήταν λάθος επιλογή να είναι ένα ακόμη πεντάστερο, το οποίο θα υστερούσε σε κοινόχρηστους χώρους, σε σχέση με άλλα πεντάστερα της πλατείας Συντάγματος, οπότε επιλέξαμε να είναι το κορυφαίο τετράστερο city hotel, στο κέντρο της Αθήνας.

  • Ο σύγχρονος ταξιδιώτης, ο οποίος αλλάζει διαρκώς συνήθειες τι είναι εκείνο το οποίο κυρίως αξιολογεί: η τοποθεσία, το value for money ή κάτι άλλο;

EliaErmouΓ.Λ. Στην απάντηση αυτή ίσως θα έπρεπε να δει κανείς τα σχόλια των ταξιδιωτών στο booking και τις άλλες πλατφόρμες. Σαφώς και η τοποθεσία έχει πολύ μεγάλο ρόλο στην επιλογή. Βεβαίως, πολύ σημαντικό είναι το προϊόν. Το να σου προσφέρεται τζακούζι στο δωμάτιο, για παράδειγμα, είναι μεγάλη υπόθεση. Επίσης, το φιλικό προσωπικό. Όσον αφορά στο τελευταίο, τόσο οι επιχειρηματίες, όσο κι εγώ ως διεύθυνση του ξενοδοχείου, επενδύουμε στην ευγένεια και το χαμόγελο.

  • Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την αθηναϊκή, ξενοδοχειακή αγορά, μεσοπρόθεσμα, και λαμβάνοντας υπόψη τον αστάθμητο παράγοντα της Airbnb;

Γ.Λ. H ξενοδοχειακή αγορά της πρωτεύουσας, τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει μια σταθερά, ανοδική πορεία. Η τάση αυτή δεν μπορεί να συνεχιστεί εσαεί. Θα υπάρξει μια σταθεροποίηση. Όσον αφορά στο φαινόμενο Airbnb δεν θα πρέπει να μας τρομοκρατεί, αλλά να μας καθιστά πιο προσεκτικούς στις κινήσεις και τις επιλογές μας. Στην αγορά θα επικρατήσουν οι σωστοί επαγγελματίες, εκείνοι οι οποίοι αφουγκράζονται και ανταποκρίνονται στις ανάγκες του ταξιδιώτη.

  • Ποια είναι η άποψή σας για τη φετινή τουριστική περίοδο, τόσο συνολικά για την Ελλάδα, όσο και για την Αθήνα;

Γ.Λ. Στην Αθήνα θα κυμανθεί στα περυσινά επίπεδα, ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα οι πληρότητες θα διαμορφωθούν σε χαμηλότερα επίπεδα, από πέρυσι, ενώ ακόμη πιο χαμηλά θα διαμορφωθούν οι μέσες τιμές.

  • Elia Ermou AthensΠοια είναι τα μέτρα τα οποία θα μπορούσαν να παρθούν ώστε να αυξηθεί σημαντικά ο τουρισμός στην Αθήνα;

Γ.Λ. Καταρχάς, η μείωση της φορολογίας, στην πράξη. Πρέπει η κυβέρνηση να βοηθήσει τον ξενοδόχο, τον επαγγελματία του τουρισμού, να «ανασάνει», που σημαίνει πως στο τέλος της σεζόν το ταμείο θα πρέπει έχει θετικό πρόσημο.

Οι νέες συλλογικές συμβάσεις εργασίας των ξενοδοχοϋπαλλήλων είναι στη σωστή κατεύθυνση, καθώς έχουν φέρει την ειρήνη στη συνεργασία μεταξύ των δύο πλευρών, όμως αυτό δεν αρκεί. Πρέπει να γίνουν επιπλέον βήματα.

  • Κύριε Καλαμαρά, ποια είναι τα αρνητικά σημεία τα οποία αντιμετωπίζει ένας επενδυτής στην Ελλάδα; Και σας ρωτώ λόγω της επαγγελματικής σας δραστηριοποίησης στο εξωτερικό.

Ν.Κ. Είναι τα γνωστά, που όλοι συζητάμε, εδώ και χρόνια: Ακόρεστη φορολογία, γραφειοκρατικές αγκυλώσεις. Ένα θα σας πω, για επένδυση 2-3 εκατ. ευρώ, η προσωρινή άδεια στη Γερμανία εκδόθηκε σε μόλις μία εβδομάδα και έναντι μόλις 700 ευρώ.

Ωστόσο, το πιο δύσκολο κομμάτι για να επενδύσει κάποιος ξένος στην Ελλάδα είναι η έλλειψη τεχνικά καταρτισμένου προσωπικού. Τεχνίτες που να έχουν σπουδάσει το αντικείμενό τους. Δυστυχώς, στην Ελλάδα κάποιες εργασίες τις κάνουν ανειδίκευτοι εργαζόμενοι.

  • Από την εμπειρία σας ποιο πιστεύετε ότι είναι το επίπεδο των στελεχών του τουρισμού στη χώρα μας και πως θα χαρακτηρίζατε το επίπεδο της τουριστικής εκπαίδευσης;

Γ.Λ. Πραγματικά στο θέμα της τουριστικής εκπαίδευσης ως χώρα χωλαίνουμε, ενώ θα μπορούσαμε να είμαστε η μητρόπολη για σπουδές στον τουρισμό. Δυστυχώς, δεν έχουμε τουριστική παιδεία, ούτε υψηλής κατάρτισης και εκπαίδευσης στελέχη. Το θλιβερό όμως είναι πως και οι ξενοδόχοι θεωρούν ότι είναι χαμένα χρήματα τα χρήματα που δαπανώνται για την εκπαίδευση και την κατάρτιση του προσωπικού τους. Αισθάνομαι τυχερός που στη δική μας επιχείρηση δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στο θέμα της εκπαίδευσης και μέσα στον Αύγουστο προγραμματίζουμε εκπαιδευτικά σεμινάρια για το σύνολο των τμημάτων του ξενοδοχείου.

Elia Ermou AthensΝ.Κ. Η χώρα αυτή πρέπει να ιδρύσει πανεπιστημιακά ιδρύματα με αντικείμενο σπουδών στον Τουρισμό. Από τη μία άκρη της ελληνικής επικράτειας μέχρι την άλλη πρέπει να λειτουργούν τέτοια πανεπιστήμια. Δυστυχώς, σήμερα, στην πλειοψηφία τους οι σερβιτόροι είναι απόφοιτοι άλλων σχολών, χωρίς σχετικές σπουδές και κατάρτιση. Πότε, επιτέλους, θα αντιμετωπίσουμε τον Τουρισμό -και στην πράξη- ως τη «βαριά βιομηχανία» μας. Για να γίνει αυτό θεωρώ ότι, η λύση είναι να αναλάβουν τα «ηνία» του Τουρισμού, τεχνοκράτες.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *