“Κανόνι βάρεσε” η νορβηγική, οικονομική, αεροπορική εταιρία Flyr, μόλις 19 μήνες μετά την πρώτη της πτήση, με το διοικητικό της συμβούλιο να καταθέτει αίτηση πτώχευσης σήμερα το πρωί, καθώς αποφάσισε ομόφωνα ότι “δεν υπάρχει πλέον ρεαλιστική ευκαιρία να επιτευχθεί λύση για τη βραχυπρόθεσμη κατάσταση ρευστότητας”.
Λίγες μόλις ημέρες μετά την πτώχευση της Flybe, την κατάρρευσή της ανακοίνωσε επίσημα και η Flyr, με το σύνολο των προγραμματισμένων πτήσεών της να ακυρώνονται.
Η Flyr ανταγωνιζόταν κυρίως τη SAS και τη Norwegian σε εσωτερικά δρομολόγια υψηλής κίνησης εντός της Νορβηγίας και σε δρομολόγια αναψυχής προς την Ευρώπη.
Ο αερομεταφορέας ενημέρωσε το Χρηματιστήριο του Όσλο το πρωί της 30ής Ιανουαρίου ότι δεν κατάφερε να εφαρμόσει το σχέδιο χρηματοδότησής του, με τους επικεφαλής του να δηλώνουν ότι “οι συνθήκες της αγοράς και η συνεχιζόμενη αβεβαιότητα όσον αφορά τα αεροπορικά ταξίδια και τα κέρδη μέχρι το 2023 απέτρεψαν τους δυνητικούς επενδυτές”.
“Πολλές ευχαριστίες σε όλους όσοι επέλεξαν να πετάξουν μαζί μας τον τελευταίο ενάμιση χρόνο. Θα μας λείψετε όλοι από τα βάθη της καρδιάς μας και ζητάμε ειλικρινά συγγνώμη από όλους όσοι επηρεάζονται από το γεγονός ότι πλέον πρέπει να προχωρήσουμε σε προσγείωση”, αναφέρεται σε ανακοίνωση στην ιστοσελίδα της αεροπορικής εταιρίας.
Η σύντομη ιστορία της Flyr
Μια νέα οικονομική αεροπορική εταιρία για τη Νορβηγία ήταν το πνευματικό παιδί αρκετών βετεράνων της σκανδιναβικής αεροπορίας, πολλοί από τους οποίους είχαν μακρά εμπειρία κατά τη διάρκεια των ετών ταχείας ανάπτυξης της Norwegian. Οι ιδρυτές πίστευαν ότι υπήρχε χώρος στην αγορά για μια νέα οικονομική αεροπορική εταιρία με επίκεντρο το Όσλο, ιδίως με τη Norwegian και τη SAS να αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες.
Η Flyr, που ιδρύθηκε τον Αύγουστο του 2020, έπρεπε να αντιμετωπίσει την αβεβαιότητα και μεταβαλλόμενη ζήτηση που προέκυψαν λόγω των ταξιδιωτικών περιορισμών που επιβλήθηκαν εξαιτίας της πανδημίας και των επακόλουθων αλλαγών στα ταξιδιωτικά πρότυπα. Τα προβλήματα αυτά καθυστέρησαν την πρώτη πτήση της αεροπορικής εταιρίας μέχρι τον Ιούνιο του 2021, οπότε είχε ήδη δαπανήσει σημαντικά ποσά για την έναρξη λειτουργίας της.
Τι οδήγησε στην κατάρρευση
Η Flyr γνώρισε από νωρίς την επιτυχία σε δημοφιλή δρομολόγια εσωτερικού, γεμίζοντας τα αεροπλάνα της με επιβάτες που πλήρωναν χαμηλές τιμές για μια απλή, χωρίς ανέσεις εμπειρία. Η εταιρία επεκτάθηκε γρήγορα σε μικρότερα αεροδρόμια της Νορβηγίας και σε μια σειρά προορισμών αναψυχής σε όλη την Ευρώπη, όπως το Αλικάντε, η Μάλαγα και η Νίκαια.
Ωστόσο, με τους ανταγωνιστές SAS και Norwegian να σημειώνουν πρόοδο όσον αφορά τα δικά τους σχέδια ανασυγκρότησης και διάσωσης και τη Widerøe να αυξάνει τη δική της προσφορά διεθνών υπηρεσιών, ο ανταγωνισμός εντάθηκε. Η Flyr άρχισε να δυσκολεύεται να συμπληρώσει τα αεροσκάφη της και προχώρησε σε σημαντικές περικοπές στο εσωτερικό της δίκτυο ενόψει της χειμερινής περιόδου 2022/23. Λίγο αργότερα, η Flyr ανακοίνωσε τριμηνιαίες ζημίες ύψους σχεδόν 43 εκατομμυρίων δολαρίων.
Έχοντας την έγκριση του διοικητικού της συμβουλίου τον Νοέμβριο του 2022, η Flyr επεδίωξε να αντλήσει κεφάλαια ύψους περίπου 68 εκατ. δολαρίων, αφού οι επενδυτές της αρνήθηκαν να εισφέρουν τα απαραίτητα κεφάλαια για να διασφαλίσουν το μέλλον της αεροπορικής εταιρίας. Το σχέδιο χρηματοδότησης προϋπέθετε μια δεδομένη τιμή ανά μετοχή. Ωστόσο, έκτοτε η τιμή της μετοχής ήταν χαμηλότερη από αυτήν που χρειαζόταν για την υλοποίηση του σχεδίου.
Το λανσάρισμα της Flyr έτυχε ευρείας υποδοχής στη Νορβηγία. Παρά την έναρξη λειτουργίας εν μέσω πανδημικών ταξιδιωτικών περιορισμών και, ως εκ τούτου, της μειωμένης ζήτησης από τους διεθνείς ταξιδιώτες, η Flyr γνώρισε αρχικά μεγάλη απήχηση στα βασικά δρομολόγια εσωτερικού.
Ωστόσο, η αεροπορική εταιρία επανέλαβε πολλά από τα προβλήματα που αντιμετώπιζε προηγουμένως η ανταγωνίστρια Norwegian, προσπαθώντας να αναπτυχθεί πολύ γρήγορα. Παρόλο που οι αερομεταφορές παραμένουν βασικό μέρος του συστήματος μεταφορών στη Νορβηγία, η Flyr είχε να αντιμετωπίσει μια δύσκολη αναμέτρηση με τους πανδημικούς περιορισμούς, τις επακόλουθες αλλαγές στις ταξιδιωτικές συνήθειες και την κάπως απροσδόκητη επιβίωση, τόσο της Norwegian, όσο και της SAS.
Η απλή αλήθεια είναι ότι υπήρχαν πάρα πολλές αεροπορικές εταιρίες που ανταγωνίζονταν για πολύ λίγους επιβάτες. Μόλις πριν από λίγες εβδομάδες, ο Kjetil Håbjørg, της SAS Νορβηγίας, δήλωσε ότι υπάρχει πλεονάζουσα χωρητικότητα στη Νορβηγία και ότι τα εισιτήρια πωλούνται πολύ φθηνά. “Είτε η αγορά πρέπει να διευρυνθεί, είτε να μειωθεί η χωρητικότητα”, πρόσθεσε. Ενώ η κατάρρευση της Flyr θα μπορούσε να βοηθήσει τη SAS, η αεροπορική εταιρία αντιμετωπίζει σημαντικά οικονομικά προβλήματα από μόνη της.