Ένας Ενιαίος Ευρωπαϊκός Ουρανός θα μπορούσε να μειώσει τους ρύπους, αλλά και τις καθυστερήσεις και ακυρώσεις των πτήσεων, υποστηρίζει η αεροπορική βιομηχανία, με την Ryanair, την easyJet, την Lufthansa και την ιδιοκτήτρια της British Airways, IAG, να καλούν την ΕΕ να εφαρμόσει τη μεταρρύθμιση του εναέριου χώρου στην πρόσφατη σύνοδο κορυφής της Airlines for Europe (A4E).
Η νομοθεσία για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό (SES) θα εξορθολογίσει τον κατακερματισμένο εναέριο χώρο της Γηραιάς ηπείρου.
Μετά τη χαλάρωση των περιορισμών της εποχής της πανδημίας, τα ταξίδια έχουν ανακάμψει σε όλη την ήπειρο, καθιστώντας το ζήτημα “πιο πιεστικό από ποτέ”, όπως σημείωσαν οι αεροπορικές εταιρίες σε κοινή δήλωσή τους.
Τι είναι η πρωτοβουλία για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό
Με περίπου 30.000 πτήσεις την ημέρα, ο ευρωπαϊκός εναέριος χώρος είναι από τους πιο επιβαρυμένους στον κόσμο. Για την ασφάλεια των επιβατών απαιτούνται χιλιάδες ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, οι οποίοι παρακολουθούν τις πτήσεις για την αποφυγή συμφόρησης.
Αλλά το σημερινό σύστημα δεν είναι τόσο αποτελεσματικό όσο θα μπορούσε να είναι. Στον ουρανό ισχύουν τα εθνικά σύνορα, πράγμα που σημαίνει ότι τα αεροπλάνα περνούν μέσα από ένα σύμπλεγμα 27 διαφορετικών περιοχών ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας.
Ο κατακερματισμένος εναέριος χώρος σημαίνει ότι τα αεροπλάνα δεν ακολουθούν πάντα τις πιο αποτελεσματικές διαδρομές. Άλλωστε, όπως εκτιμά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κατά μέσο όρο, τα αεροπλάνα πετούν 49 χιλιόμετρα μακρύτερα από ό,τι είναι απολύτως απαραίτητο.
Μεγάλες περιοχές του εναέριου χώρου προορίζονται για εθνική στρατιωτική χρήση, αλλά συχνά παραμένουν άδειες.
Το SES θα αναδιαρθρώσει τον εναέριο χώρο σε εννέα “λειτουργικά τμήματα”. Το Eurocontrol -ο φορέας ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας που συντονίζει τις ευρωπαϊκές πτήσεις- το αποκαλεί “ένα απρόσκοπτο, πανευρωπαϊκό σύστημα διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας”.
Η πρωτοβουλία, μάλιστα, για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό θα μπορούσε ενδεχομένως να μειώσει τις καθυστερήσεις για τους ταξιδιώτες, ελαχιστοποιώντας τις δυσκολίες επικοινωνίας μεταξύ των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας.
Αυτό θα σήμαινε επίσης ότι οι απεργιακές κινητοποιήσεις -όπως η απεργία των Ιταλών ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας πέρυσι- θα μπορούσαν να προκαλέσουν λιγότερες διαταραχές, καθώς οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας από όλη την Ένωση θα μπορούσαν να αναλάβουν δράση.
Ωστόσο, αυτό δεν είναι ένα αδιαμφισβήτητο καλό. Η ελαχιστοποίηση της δύναμης των απεργών εργαζομένων θα μπορούσε να καταστήσει δυσκολότερο για τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας να διαμαρτυρηθούν για τις περικοπές μισθών.
Οφέλη για τον πλανήτη
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την ίδια την αεροπορική βιομηχανία, ο Ενιαίος Ευρωπαϊκός Ουρανός θα μπορούσε να μειώσει τις εκπομπές CO2 των αερομεταφορών έως και κατά 10%, δηλαδή κατά 50 εκατομμύρια τόνους.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι θα περιορίσει τις περιττές υπερβολικές πτήσεις.
Ωστόσο, ο αντίκτυπος δεν θα ήταν απλός. Οι αεροπορικές εταιρίες επιθυμούν τον εξορθολογισμό του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου ως μέσο “ενίσχυσης της ανάπτυξης”. Περισσότερες πτήσεις θα σημαίνουν περισσότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Στη δήλωσή τους που ζητούσε την εφαρμογή του SES, η ομάδα των αεροπορικών εταιριών ζήτησε επίσης να ενισχυθούν οι επενδύσεις σε βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF).
Ωστόσο, περιορίζουν τις εκπομπές κατά περίπου 80% κατά τη διάρκεια του “κύκλου ζωής του καυσίμου”, επειδή παρασκευάζονται από απόβλητα, όπου ο άνθρακας έχει ήδη εκπεμφθεί, ή από φυτά που απορροφούν διοξείδιο του άνθρακα κατά την ανάπτυξή τους.
Ωστόσο, εξακολουθούν να παράγουν εκπομπές όταν καίγονται. Οι ακτιβιστές έχουν προηγουμένως αποκαλέσει τα SAF ως μια “τακτική απαλλαγής από τη φυλακή”.
Πόσο κακό κάνουν οι πτήσεις στον πλανήτη
Μια πτήση οικονομικής θέσης με επιστροφή από το Λονδίνο στη Νέα Υόρκη εκπέμπει περίπου 1,48 τόνους CO2 ανά επιβάτη, σύμφωνα με τον υπολογισμό εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα του χάρτη πτήσεων, περισσότερο από το διπλάσιο από ό,τι παράγει ο μέσος άνθρωπος στην Γκάνα σε ένα ολόκληρο έτος.
Η αποφυγή των αεροπορικών ταξιδιών είναι η μεγαλύτερη ενέργεια που μπορεί να κάνει ένα άτομο για να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα. Ευτυχώς, αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να εγκαταλείψουμε τα ταξίδια.
1 σχόλιο στο “Ο Ενιαίος Ευρωπαϊκός Ουρανός στο επίκεντρο των αεροπορικών εταιριών για μείωση ρύπων και καθυστερήσεων”