Ο τουρισμός στα θεμέλια των πέντε (5) -Π-

Ο τουρισμός στα θεμέλια των πέντε (5) -Π-

money tourism copyright
money tourism photo

Γράφει ο αρχιτέκτονας Αγαπητός Ξάνθης

Σε συνέχεια των προτάσεων για την βιώσιμη πορεία του τόπου μας και ειδικότερα στον τομέα του τουρισμού, που αποτελεί την βαριά μας βιομηχανία μπορούμε να κωδικοποιούσε τη σκέψη μας πάνω στους πέντε πυλώνες (τα λεγόμενα : 5Π):
1. Περιβάλλον
2. Πολιτισμός
3. Παιδεία
4. Ποιότητα
5. Πολιτική
Πέντε λέξεις για το κάθε θέμα

• Το περιβάλλον αποτελεί για τον τόπο μας, το συγκριτικό πλεονέκτημα. Η φύση ήταν και είναι (ευτυχώς ακόμη και σήμερα) γενναιόδωρη προς εμάς, ασχέτως εάν εμείς πολλές φορές συμπεριφερόμαστε επιθετικά προς αυτήν.
Ένας τόπος γεμάτος ήλιο και νερό, λάμψη και πράσινο. Το φυσικό και το δομημένο περιβάλλον αποτελούν το παράγωγο της ανθρωπινής παρέμβασης στην προσπάθεια του να κτίσει το δικού του στίγμα. Αυτό το στίγμα για το νησί λέγεται «φως». Ας μην το ξεθωριάζουμε με τις δράσεις μας.
• Πολιτισμός εκφράζει το προηγούμενο στίγμα το όποιο θα παραδώσουμε στην  επόμενη γενιά αλλά (ευτυχώς) και αυτό που παραλάβαμε. Είναι η κληρονομία που μας προίκισαν οι  σοφοί της αρχαιότητας και αποτελούν και μέχρι σήμερα κεφάλαιο αξιών και κανόνων της ανθρωπιστικής συμπεριφοράς και ευθύνης. Αυτό είναι ένα στοιχείο αναλλοίωτο στο χρόνο ελκυστικό, γνήσιο και μοναδικό (brand name).

• Η Παιδεία περιλαμβάνει την κουλτούρα που διαμορφώνεται από τα άτομα στην πρόκληση του τουριστικού προϊόντος. Ξεκινάει από το ανθρώπινο δυναμικό, την  καλλιέργεια της τουριστικής συνείδησης, την εκπαίδευση σαν υποκατηγορία της γενικότερης παιδείας, την αισθητική και τη φόρμα , αλλά και στη στάση ζωής απέναντι στο σήμερα με ματιά ανοιχτή για το αύριο.

• Ποιότητα παντού για όλα. Είναι το συγκριτικό μερίδιο ανταγωνισμού στην τουριστική αγορά. Η υπεροχή της ποιότητας στηρίζεται σε πέντε (5) πυλώνες: 1. Στον πελάτη, 2.Στην συμμετοχική διαδικασία, 3.Στους δείκτες απόδοσης, 4. Στην αλληλοτροφοδοσία προϊόντος, δράσης και τιμών (value for money), και 5. Στη συνεχή βελτίωση και καινοτομία.

• Τέλος, η πολιτική ενέχει τη θέση των αποφάσεων, των επιλογών  και της αποτελεσματικότητας.
Είναι ο κορυφαίος παράγοντας στις προκλήσεις των καιρών και της τεχνολογίας.   Πάνω σ΄ ένα πολιτικό σχέδιο και στρατηγική δομείται η διαδικασία που καθορίζει την κατεύθυνση και το όνειρο…για την επιτυχία του τουρισμού για όλους.

Ο τουρισμός έχει γίνει αριθμός στηριζόμενος στα γνωστά 3S (Sea, Sun, Sand) + 1S (Sex). Θεμελιώνεται ως καθαρό ψυχαγωγικό, μαζικό  προϊόν απόμακρό από τον πολιτισμό, το περιβάλλον και την ποιότητα.
Μόνο τα τελευταία χρόνια γίνεται μια μεγάλη στροφή από το μαζικό στον ποιοτικό.
Και αυτό προβάλλεται μέσα από την ανακάλυψη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, από την διαδικτυακή τεχνολογική συνακολουθία, από την εξειδικευμένη ανάδειξη του πολιτιστικού αποθέματος και του περιβάλλοντος.
Η ελκυστικότητα των νησιών μας παραμένει ως γνήσιο μέτρο σε συνδυασμό με τους κανόνες της αγοράς στην μορφοποίηση της τουριστικής ζήτησης. Όμως το ισοζύγιο προσφορά/ζήτηση γίνεται όλο και περισσότερο αντιληπτό, ότι δεν πρέπει να είναι ανισοβαρές. Οφείλουμε να το εξισορροπήσουμε.

Εκεί έγκειται και η ιδέα των «smart islands», των νησιών που στηρίζουν τη βιωσιμότητα σε αναπτυξιακούς τομείς βέλτιστης λειτουργίας στην επίθεση του μαζικού (χθεσινού) τουριστικού ρεύματος.
Τα απόβλητα, τα απορρίμματα, η ύδρευση, η προσβασιμότητα, η διαχείριση των ακτών και του περιβάλλοντος, η συμμετοχή των πολιτών/τουριστών, η κουλτούρα αποτελούν αναπόσπαστα κομμάτια της αειφορίας, δηλαδή των νησιών που διεκδικούν τη διαγενεακή ισότητα.

Τα νησιά μας δεν είναι ξερά τοπία, σύνολα και αριθμοί αφίξεων τουριστών αλλά είναι ευλογημένοι τόποι φυσικής ομορφιάς και φιλοξενίας.
Οφείλουν να μετατραπούν σε μια μυστικιστική δράση,  μια ιεροτελεστία επίσκεψης, σ’ ένα μαγικό κόσμο φαντασίας, σ’ μία ιδέα.
Τα πέντε (5 Π) μπορούν να βρουν γόνιμο έδαφος στα νησιά μας, γιατί τα νησιά μας προσφέρουν αυτό που υπονοεί ο Νίκος Καββαδίας:

«Θα μείνω πάντα ιδανικός κι ανάξιος εραστής των μακρισμένων ταξιδιών και των γαλάζιων πόντων»…

ΠΗΓΗ: www.rodiaki.gr

ΜΕΣΩwww.money-tourism.gr
ΠΗΓΗwww.rodiaki.gr
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ