corfu

Ούριος άνεμος στην Ευρώπη για Τουρισμό

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Οι Ευρωπαίοι θα συνεχίσουν να ταξιδεύουν και το 2016, επιλέγοντας πιο ασφαλείς προορισμούς. Ωστόσο, είναι πολύ νωρίς για να εκτιμηθεί ο πιθανός αντίκτυπος της τρέχουσας προσφυγικής κρίσης και της μεγάλης αύξησης των τρομοκρατικών επιθέσεων στον εξερχόμενο τουρισμό εφέτος, σύμφωνα με κάποια από τα βασικά αποτελέσματα του 23ου World Travel Monitor® Forum.

Η ευρωπαϊκή οικονομία έχει ανακάμψει από πέρυσι, με την αναμενόμενη αύξηση του ΑΕΠ κατά 1,5% για το σύνολο της Ευρωζώνης, σε σύγκριση με το 0,9% το 2014, σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών IFO στο Μόναχο. Μια ελαφρώς πιο δυνατή αύξηση του 1,6% προβλέπεται για το 2016. Αυτή η συνεχιζόμενη ανάκαμψη προέρχεται κυρίως από τη γερμανική οικονομία, η οποία αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,8% το 2016, με την ιδιωτική κατανάλωση να αυξάνεται κατά 2,6% το 2015 και 2,9% το 2016. Επιπλέον, η Ισπανία συνεχίζει να ανακάμπτει και η Ιταλία έχει ξέφυγε από την ύφεση. Έξω από την Ευρωζώνη το Ηνωμένο Βασίλειο πηγαίνει επίσης καλά (+ 2,5% φέτος, + 2,4% το 2016).

Στο θετικό αυτό πλαίσιο, ο αριθμός των εξερχόμενων ταξιδιών που πραγματοποιήθηκαν από τους Ευρωπαίους αυξήθηκε κατά περίπου 4,5% σε σχέση με το πρώτο οκτάμηνο του 2015, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά αποτελέσματα του World Travel Monitor®, από την IPK International. Για άλλη μια φορά αυτό αντιπροσωπεύει μία καλή ανάπτυξη μετά την αύξηση κατά 3% το 2014 και παρόμοιους μονοψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης με τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, η ζήτηση για διαφορετικούς προορισμούς διακυμάνθηκε έντονα αυτό το έτος, με ορισμένες χώρες της Νότιας Ευρώπης, της Βόρειας Αφρικής και της Μέσης Ανατολής να «υποφέρουν» ιδιαίτερα. Ο Rolf Freitag, πρόεδρος της IPK International δήλωσε: «Πολλοί προορισμοί αντιμετώπισαν προβλήματα φέτος, κρατώντας τους ταξιδιώτες μακριά, μερικές φορές σε «αγέλες». Οι Ευρωπαίοι τουρίστες επιλέγουν πιο ασφαλείς προορισμούς, και σε ορισμένες περιπτώσεις αντικαθιστούν τα διεθνή ταξίδια τους σε εγχώριες διακοπές».

1

Συνολικά, ο εξερχόμενος ευρωπαϊκός τουρισμός αυξήθηκε κατά περίπου 8,5% κατά τη διάρκεια 2007-2014, φθάνοντας συνολικά τα 444 εκατομμύρια ταξίδια στο εξωτερικό πέρυσι. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, το μερίδιο της Δυτικής Ευρώπης υποχώρησε ελαφρώς στο 40%, το μερίδιο της Βόρειας Ευρώπης μειώθηκε ελαφρώς σε λιγότερο από 25%, ενώ το ποσοστό της Ανατολικής Ευρώπης αυξήθηκε σε πάνω από 20% της συνολικής εξερχόμενης ευρωπαϊκής αγοράς. Σύμφωνα με τα στοιχεία του World Travel Monitor® περίπου το 85% των διεθνών ταξιδιών που πραγματοποιήθηκαν από τους Ευρωπαίους ήταν για προορισμούς εντός της Ευρώπης.

Όπως παντού στον κόσμο, οι Ευρωπαίοι πραγματοποιούν περισσότερα ταξίδια πόλεων και κρατήσεις σε up-market ξενοδοχεία. Ως αποτέλεσμα, η μέση διάρκεια ενός ταξιδιού μειώθηκε σε περίπου 8 διανυκτερεύσεις το 2014 από περίπου 9,5 διανυκτερεύσεις το 2007. Ξοδεύουν ελαφρώς περισσότερα χρήματα για διαμονή, περίπου € 105 ανά άτομο ανά διανυκτέρευση, αλλά λιγότερα ανά ταξίδι (825 ευρώ ανά άτομο), λόγω της μικρότερης μέσης διάρκειας του ταξιδιού, σύμφωνα με τα στοιχεία του World Travel Monitor®. Οι Online κρατήσεις έφτασαν περίπουσ το 65% πέρυσι, ενώ οι κρατήσεις ταξιδιωτικών γραφείων μειώθηκαν περίπου στο ένα πέμπτο.

Πέρυσι υπήρξε ισχυρή ζήτηση για προορισμούς εντός της Ευρώπης. Ο αριθμός των διεθνών αφίξεων στην Ευρώπη αυξήθηκε κατά 5% μεταξύ Ιανουαρίου και Αυγούστου 2015, περισσότερο από την αναμενόμενη αύξηση 3-4%, σύμφωνα με τα στοιχεία του UNWTO.

Η Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη (+ 7%) ανέκαμψε από την πτώση του 2014. Την ίδια στιγμή, η Βόρεια Ευρώπη (+ 6%), η Νότια ευρωπαϊκή Μεσόγειος (+ 5%) και η Δυτική Ευρώπη (+ 4%) κατέγραψαν δυνατά αποτελέσματα σε πολλούς προορισμούς. Η Ευρώπη είδε θετική ανάπτυξη στις διεθνείς τουριστικές αφίξεις κατά τους πρώτους οκτώ μήνες του 2015, ωθούμενη κυρίως από τις ενδοπεριφερειακές μετακινήσεις από τις μεγάλες πηγές της αγοράς, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκή Επιτροπή Τουρισμού (ETC). Όσον αφορά τον εισερχόμενο τουρισμό από μακρινές χώρες, η αύξηση εκτιμάται στο 30% στις αφίξεις από Κίνα και στο 11% από ΗΠΑ, ενώ αντίθετα πτώση 18% προβλέπεται στις ρωσικές αφίξεις συνολικά για το 2015.

Κοιτώντας το μέλλον, η Ευρώπη γενικά μπορεί να αναμένει αύξηση στους διεθνείς επισκέπτες από τις μεγάλες μακρινές αγορές, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Τουρισμού. Οι καταναλωτές από την Κίνα, τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία είναι πιο θετικοί για ταξίδια στην Ευρώπη, ενώ το ταξιδιωτικό συναίσθημα στη Βραζιλία είναι ελαφρώς χαμηλότερο από ό,τι στην αρχή του 2015. Επιπλέον, η πρόθεση των Ρώσων πολιτών να ταξιδέψουν στην Ευρώπη έχει μειωθεί σημαντικά. Η Stefanie Gallob, επικεφαλής έρευνας της ETC, δήλωσε στο φόρουμ ότι στις ΗΠΑ το ισχυρό δολάριο είναι κίνητρο για τα μεσαία και υψηλότερα στρώματα ταξιδιωτών να επισκεφτούν την Ευρώπη. Στην Κίνα, το θετικό ταξιδιωτικό συναίσθημα οδηγείται κυρίως από νεαρά και μέσης ηλικίας άτομα. Σε αντίθεση, οι προθέσεις των Ρώσων για ταξίδια στην Ευρώπη έχουν μειωθεί σημαντικά εξαιτίας πολλών παραγόντων, επιβεβαιώνοντας έτσι την αναμενόμενη μείωση του 18% στις ρωσικές αφίξεις στην Ευρώπη.

Βλέποντας το 2016, η IPK προβλέπει προς το παρόν μία αύξηση 2,8% στον ευρωπαϊκό εισερχόμενο τουρισμό, με βάση τα στοιχεία του European Travel Confidence Index για τις ταξιδιωτικές τάσεις. Σύμφωνα με τους δείκτες, το 70% των Ευρωπαίων βλέπει το μέλλον θετικά και θέλει να ταξιδέψει το 2016 τουλάχιστον όσο ταξίδεψε και το 2015. Η βεβαιότητα αυτή είναι υψηλότερη στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισπανία (και οι δύο χώρες + 6%), στην Πολωνία (+ 4%) και στη Γερμανία (+ 3%), γεγονός που υποδεικνύει θετική ανάπτυξη για αυτές τις αγορές. Επίσης, μειωμένη είναι η βεβαιότητα των Ρώσων και των Ιταλών (και οι δύο -2%).

Επιπλέον, οι εμπειρογνώμονες του τουρισμού συζήτησαν έντονα στο Pisa forum, αν το τρέχων κύμα των προσφύγων θα έχει επιπτώσεις στην ευρωπαϊκή ταξιδιωτική ζήτηση, και τι μπορεί να σημαίνει αυτό για τους ευρωπαϊκούς προορισμούς. «Η προσφυγική κρίση δεν έχει αρχίσει ακόμα να επηρεάζει την ταξιδιωτική συμπεριφορά και πρέπει να περιμένουμε για να δούμε», δήλωσε ο Rolf Freitag, πρόεδρος της IPK. Ωστόσο, υπάρχει ένα παράδειγμα που θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως προειδοποίηση για την τουριστική βιομηχανία. « Το διεθνούς φήμης φεστιβάλ Oktoberfest του Μονάχου είχε 400.000 λιγότερους επισκέπτες αυτή τη χρονιά και τα έσοδα του τουρισμού ήταν περίπου 60 εκατομμύρια ευρώ χαμηλότερα, διότι η εκδήλωση συνέπεσε με την κορύφωση των προσφυγικών αφίξεων στην πόλη», τόνισε. Σύμφωνα με το δημοτικό συμβούλιο του Μόναχου, ο συνολικός αριθμός των επισκεπτών μειώθηκε σε 5,9 εκατομμύρια φέτος από 6,3 εκατομμύρια το 2014.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *