Αεροδρόμιο Schiphol – Φωτογραφία από το site του αεροδρομίου

Οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων “άγγιξαν” τον πληθωρισμό

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ

Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ενός – δύο ετών οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων βρίσκονται συχνά στο επίκεντρο διαφόρων δημοσιευμάτων, η πλειοψηφία των οποίων “φιλοξενούν” “πηχυαίου τίτλους” που επικεντρώνονται στην κατακόρυφη άνοδο των τιμών. Τι συμβαίνει, όμως, στην πραγματικότητα; 

Μόλις τον Φεβρουάριο, το CNN ανέφερε ότι ορισμένες τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων αυξήθηκαν κατά 50%, σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα. Εκείνη η είδηση βασίστηκε σε ανάλυση δεδομένων που διεξήγαγε ο ταξιδιωτικός ιστότοπος Hopper, η οποία έδειξε ότι σε σύγκριση με το 2019, οι διεθνείς ναύλοι από τις ΗΠΑ προς την Ασία ειδικότερα ήταν περίπου 50% πιο ακριβοί σε σχέση με τον προηγούμενο Φεβρουάριο.

Ομοίως, η ανάλυση έδειξε ότι οι ναύλοι προς την Ευρώπη ήταν περίπου 15% υψηλότεροι από ό,τι πριν από ένα χρόνο.

Εν τω μεταξύ, στις ΗΠΑ, οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων τον Φεβρουάριο του 2023 ήταν περίπου 20% υψηλότερες από ό,τι ένα χρόνο νωρίτερα, αλλά μόνο 4% υψηλότερες από το προ-πανδημικό 2019.

Η έκθεση της IATA

Μια νέα έκθεση της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA) δείχνει ότι οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, όσο τρομακτικές και αν μοιάζουν, στην πραγματικότητα δεν είναι τόσο υψηλές όσο νομίζουμε.

“Υπήρξε μεγάλη κάλυψη από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης σχετικά με την αντιληπτή επιτάχυνση των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων σε σύγκριση με τη γενική αύξηση του πληθωρισμού των τιμών καταναλωτή (ΔΤΚ)”, αρχίζει η έκθεση της ΙΑΤΑ, η οποία συνεχίζει εξηγώντας ότι “είναι σαφές ότι οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων μόλις έχουν καλύψει το μέσο ποσοστό πληθωρισμού” στις χώρες που ανήκουν στον Οργανισμό Οικονομικής Ανάπτυξης και Συνεργασίας (ΟΟΣΑ).

Η έκθεση προσθέτει ότι οι τιμές “παραμένουν σημαντικά κάτω από τον πληθωρισμό, που παρατηρείται στις τιμές των καυσίμων των αεροσκαφών”.

Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, το κόστος των καυσίμων των αεροσκαφών αντιπροσωπεύει το 25 έως 30% του λειτουργικού κόστους μιας αεροπορικής εταιρίας, γεγονός που αποτελεί μια δύσκολη πραγματικότητα όταν οι τιμές των καυσίμων σημειώνουν σταθερά ανοδική πορεία.

Η έκθεση της ΙΑΤΑ προσφέρει επίσης κάποιο πλαίσιο, που αποσκοπεί στο να βοηθήσει το κοινό να κατανοήσει γιατί οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων εμφανίστηκαν ιδιαίτερα δαπανηρές, ενώ ίσως οι τιμές να μην ήταν τελικά τόσο υψηλές.

Καθώς τα αεροπορικά ταξίδια “καθηλώθηκαν” τις πρώτες ημέρες της πανδημίας, οι τιμές των εισιτηρίων μειώθηκαν απότομα και παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα για μεγάλο μέρος του 2020 και το πρώτο τρίμηνο του 2021, εξηγεί η έκθεση της ΙΑΤΑ.

Κατά τη διάρκεια της 12μηνης περιόδου που έληξε τον Μάρτιο του 2021, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, οι παγκόσμιες τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων μειώθηκαν κατά 53%, σε σχέση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους. Επίσης, μειώθηκαν κατά 36% στις χώρες του ΟΟΣΑ.

Όμως, μέχρι τον Μάιο του 2022 οι μέσες τιμές των εισιτηρίων είχαν ανακάμψει στο επίπεδο που ήταν πριν από την πανδημία. Πρόκειται για μια πραγματικότητα που αναγνώρισε και ο ιστότοπος Hopper. Με μόλις 4% υψηλότερη τιμή από την προ- πανδημική τιμολόγηση το 2019, για παράδειγμα, οι τιμές των εγχώριων αεροπορικών εισιτηρίων δεν θα πρέπει να είναι πραγματικά τόσο συγκλονιστικές, υπογράμμισε ο Hopper.

Εν τω μεταξύ, οι τιμές των αγαθών (δείκτης τιμών καταναλωτή) “εκτοξεύτηκαν” κατά 15% τον Μάιο του 2022, σε σύγκριση με τον Μάιο του 2019. Ειδικότερα το κόστος των καυσίμων των αεροσκαφών αυξήθηκε κατά 92%, που σημαίνει σχεδόν διπλάσια τιμή από το 2019 για τις αεροπορικές εταιρίες.

Και η επακόλουθη “ανάκαμψη των αεροπορικών ναύλων”, όπως την αποκαλεί η ΙΑΤΑ, ήταν, εν μέρει, απάντηση σε αυτή την απότομη αύξηση των τιμών των καυσίμων. Με αφορμή την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, οι τιμές των καυσίμων έφθασαν στο υψηλό ρεκόρ των 172 δολαρίων ανά βαρέλι τον Ιούνιο του 2022.

Αύξηση κόστους και συσσωρευμένη ζήτηση

Οι αεροπορικές εταιρίες βρέθηκαν επίσης αντιμέτωπες με την αύξηση του κόστους, που επιδεινώθηκε από τους περιορισμούς της χωρητικότητας, συμπεριλαμβανομένων των διαταραχών της αλυσίδας εφοδιασμού, των καθυστερήσεων παράδοσης αεροσκαφών, των ελλείψεων σε πληρώματα πτήσεων και του υψηλού εργατικού κόστους, αναφέρει η ΙΑΤΑ. Και όλα αυτά άρχισαν να ανεβάζουν ακόμη περισσότερο τις τιμές των εισιτηρίων.

Προσθέστε σε αυτούς τους παράγοντες τη συσσωρευμένη ζήτηση από τους ταξιδιώτες, καθώς οι περιορισμοί εισόδου σε όλο τον κόσμο εξαφανίστηκαν γρήγορα, και τελικά οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων άρχισαν μόλις πρόσφατα να ξεπερνούν τον συνολικό πληθωρισμό παγκοσμίως, επισημαίνει η ΙΑΤΑ.

Η αύξηση των τιμών και ο πληθωρισμός

Το βασικό συμπέρασμα από την έκθεση της ΙΑΤΑ είναι ότι, ενώ όλοι αισθανθήκαμε ότι οι τιμές “εκτινάσσονται”, στην πραγματικότητα απλώς επιστρέφουν στα προ-πανδημικά επίπεδα -τουλάχιστον αρχικά. Και μόλις πρόσφατα, οι τιμές άρχισαν να ξεπερνούν τον πληθωρισμό.

“Η αύξηση των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων ξεπέρασε τον συνολικό πληθωρισμό σε παγκόσμιο επίπεδο μόνο πρόσφατα και αντιστοιχούσε… στον ΔΤΚ σε σύγκριση με τα προ-πανδημικά επίπεδα στα τέλη Φεβρουαρίου”, αναφέρει η ΙΑΤΑ.

Δηλαδή, ο Φεβρουάριος του 2023 είναι η στιγμή που οι τιμές άρχισαν πραγματικά να φτάνουν σε επίπεδο σοκ.

Αν υπάρχουν κάποια καλά νέα εδώ, είναι ότι κοιτάζοντας μπροστά το 2023, οι αεροπορικές εταιρίες αναμένεται να αντιμετωπίσουν “σχετικά χαμηλότερες τιμές καυσίμων” ,σε σύγκριση με πέρυσι. Και αυτή η πραγματικότητα μπορεί να ανακουφίσει ορισμένες από τις πιέσεις στο λειτουργικό κόστος.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *