Η ομιλία του Ανδρέα Ανδρεάδη στο Ελληνορωσικό φόρουμ

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Επειδή χθες σας γράψαμε “live” καποια κομμάτια από την ομιλία του προέδρου του ΣΕΤΕ κ. Ανδρέα Ανδρεάδη, παραθέτουμε σήμερα την ομιλία για όσους έχουν ενδιαφέρον για εμβριθή μελέτη. 

Η ομιλία έχει ως εξής: 

“Σας ευχαριστώ για την πρόσκληση και την ευκαιρία που μου δίνετε να μοιραστώ μαζί σας μερικές σκέψεις σχετικά με τη συνεργασία ρωσικών και ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων. Η χρονική συγκυρία τέλεσης αυτού του συνεδρίου είναι ιδανική. Βρισκόμαστε σε φάση αύξησης των τουριστικών συναλλαγών μεταξύ Ρωσίας και Ελλάδας και θα μπορούσε κάποιος να επαναπαυθεί στις σημερινές δάφνες. Αυτό το λάθος το έχουμε κάνει στο παρελθόν και το έχουμε πληρώσει. Κατά συνέπεια, η πρωτοβουλία του Ελληνορωσικού Επιμελητήριου να βρούμε, μέσω αυτού του συνεδρίου, τρόπους ενδυνάμωσης των επιχειρηματικών σχέσεων στο χώρο του τουρισμού μεταξύ Ελλάδας και Ρωσίας, έρχεται στην κατάλληλη στιγμή, κινείται στη σωστή κατεύθυνση και είναι αξιέπαινη.
Για πολλά χρόνια, ο ελληνικός τουρισμός είχε το μεγαλύτερο ποσοστό του κύκλου εργασιών του από χώρες – πηγές προέλευσης τουριστών της Δυτικής Ευρώπης. Μόλις πριν δέκα χρόνια, από τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο προήρχετο περισσότερο από το 40% του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα. Το 2000, από χώρες όπως Ρωσία, Πολωνία, Τσεχία και άλλες που μέχρι πρότινος αποκαλούσαμε χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, προήρχετο ένα πολύ μικρό ποσοστό του ελληνικού τουρισμού. Σήμερα, τα ποσοστά της Γερμανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου έχουν πέσει κάτω από το 30%, ενώ χώρες όπως Βουλγαρία, Σερβία, Πολωνία, Τσεχία, Ουκρανία και κυρίως η Ρωσία, παρουσιάζουν συνεχή αύξηση και συνεισφέρουν περισσότερο από 17% του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα. Ανάμεσα σε αυτές τις χώρες, η Ρωσία έχει τρεις πρωτιές: πρώτον, ως προς τον απόλυτο αριθμό τουριστών, που το 2011 έφτασε τις 740.000 αφίξεις, σημειώνοντας αύξηση σχεδόν 64% σε σχέση με το 2010. Αύξηση η οποία για φέτος, το 2012, αναμένεται να φτάσει και να ξεπεράσει το 30% έναντι του 2011, γεγονός που συνιστά και τη δεύτερη πρωτιά. Τρίτη και καλύτερη πρωτιά, η μέση κατά κεφαλή δαπάνη των Ρώσων τουριστών στη χώρα μας, η οποία ξεπερνά τα 1005 Ευρώ, που φέρνει τους Ρώσους τουρίστες ανάμεσα στους top spenders επισκέπτες της Ελλάδας. Το άνοιγμα και η διείσδυση της ρώσικης αγοράς για τον ελληνικό τουρισμό δεν ήταν εύκολη υπόθεση. Δυστυχώς, δεν βασίστηκε σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο μάρκετινγκ, αλλά βασίστηκε κυρίως στις προσπάθειες του ιδιωτικού τομέα. Στους πρωτεργάτες αυτής της προσπάθειας βρέθηκαν επιχειρήσεις όπως η Aldemar, η Grecotel, ο Όμιλος Μήτση και άλλες, που φοβάμαι ότι δεν μπορώ να τις παραθέσω όλες. Τα αποτελέσματα αυτών των προσπαθειών μάς δικαιώνουν και σήμερα η Ρωσία είναι μια από τις σημαντικότερες αγορές για τον ελληνικό τουρισμό. Μια αγορά με χαρακτηριστικά διαφορετικά από αυτά των αγορών των χωρών της Δύσης, λόγω μιας οικονομίας που επί μακρόν εβρίσκετο σε μεταβατικό στάδιο, λόγω μεγέθους και λόγω διαφορετικής κουλτούρας ή και μερικές φορές ύπαρξης μιας μονοσήμαντης κουλτούρας, που είχε επιβληθεί και παραμείνει από τον τρόπο με τον οποίο ταξίδευαν οι Ρώσοι πολίτες στο πρόσφατο παρελθόν. Σήμερα έχουμε την ευκαιρία να σχεδιάσουμε και να θέσουμε σε στέρεες βάσεις τη μελλοντική μας συνεργασία προς όφελος και των δυο χωρών. Υπάρχει μια σειρά «θεματικών ενοτήτων», τις οποίες πρέπει να προσεγγίσουμε με πνεύμα συνεργασίας και να επιλύσουμε το ταχύτερο δυνατόν. Πρώτα, σε θεσμικό επίπεδο, όπου πέρα από την πολλές φορές, εκπεφρασμένη βούληση για την αύξηση των συναλλαγών μεταξύ των δυο χωρών, χρειάζεται και η έμπρακτη διευκόλυνση. Με άλλα λόγια, πρέπει να αφαιρέσουμε τα όποια εμπόδια δυσχεραίνουν την αύξηση των τουριστικών ροών μεταξύ Ελλάδας και Ρωσίας. Θεωρώ ότι τα δυο μεγαλύτερα εμπόδια είναι το θέμα της visa και το θέμα των αεροπορικών συνδέσεων. Ως προς το θέμα της visa: είναι αλήθεια ότι από ελληνικής πλευράς, τα τελευταία χρόνια, έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος στην ταχύτητα έκδοσης visa. Η συνεργασία με το Υπουργείο Εξωτερικών είναι καλή και θεωρούμε ότι έχουμε έναν άξιο συμπαραστάτη στις προσπάθειές μας. Παρόλα αυτά, υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Όσο περισσότερο αυξηθεί ο αριθμός των visa centers, τόσο το καλύτερο για όλους μας. Όσο πιο έγκαιρα γίνονται οι προσλήψεις και όσο περισσότερο είναι το εποχικό προσωπικό στην Πρεσβεία και τα Προξενεία μας στη Ρωσία, τόσο καλύτερα θα εξυπηρετείται η ζήτηση. Ως ΣΕΤΕ, προσπαθούμε να συμβάλουμε στη διευκόλυνση αυτών των διαδικασιών και επιμένουμε, τόσο για την πολλαπλή visa, όσο και για την ηλεκτρονική visa. Για τα δυο τελευταία αυτά θέματα, είναι σημαντική η βοήθεια από την Επίτροπο κα Μαρία Δαμανάκη, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η κα Δαμανάκη μαζί με τον κ. Antonio Tajani, Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Επίτροπο για τη Βιομηχανία και τις Επιχειρήσεις, θα είναι οι επίσημοι ομιλητές στο προσεχές 11ο Συνέδριο του ΣΕΤΕ «Τουρισμός & Ανάπτυξη» που θα γίνει στην Αθήνα, 29 & 30 Οκτωβρίου. Το κύριο θέμα των παρεμβάσεών τους θα είναι η visa και οι πολιτικές της ΕΕ που θα διευκολύνουν τις τουριστικές ροές μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ρωσίας. Εκτίμηση του ΣΕΤΕ είναι ότι η σημερινή διαδικασία χορήγησης αποστερεί την Ελλάδα τουλάχιστον από 3 εκατ. επισκέπτες, 5 δισ. Ευρώ άμεσα και έμμεσα έσοδα και 80.000 – 100.000 νέες θέσεις εργασίας. Σε επίπεδο προσφοράς και ζήτησης, οι Ρώσοι τουρίστες κατατάσσονται στη συντριπτική τους πλειοψηφία στην ανώτερη και μέση προς ανώτερη κατηγορία. Θεωρούμε ότι η προσφορά του ελληνικού τουρισμού και ιδιαίτερα η ξενοδοχειακή ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις και προσδοκίες αυτών των κατηγοριών. Τα τελευταία δυο – τρία χρόνια, σχεδόν όλα τα ελληνικά ξενοδοχεία που υποδέχονται Ρώσους τουρίστες, έχουν και ρωσόφωνο προσωπικό και πληροφοριακά έντυπα, menu κλπ στη ρώσικη γλώσσα. Είναι αλήθεια, όμως, ότι ακόμα υστερούμε στο γενικότερο πληροφοριακό υλικό, καθώς επίσης είναι αισθητή η έλλειψη ενός πλούσιου και επικαιροποιημένου website συνολικά για τον ελληνικό τουρισμό στα ρώσικα. Το κενό αυτό, μαζί με άλλα, φιλοδοξεί να καλύψει η υπό σύσταση εταιρεία Marketing Greece. Η εταιρεία αυτή, η ίδρυση της οποίας έχει εγκριθεί από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, θα είναι μια σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, με ποσοστά 70% και 30% αντίστοιχα. Κύρια αποστολή αυτής της εταιρείας θα είναι η προώθηση και προβολή του ελληνικού τουρισμού στο εξωτερικό και κατά προτεραιότητα στις σημαντικότερες αγορές. Στο πλαίσιο αυτό, θα αναληφθούν αρχικά δυο συγκεκριμένες δράσεις: Πρώτον, η δημιουργία ενός world class website, αρχικά σε 6 γλώσσες, ανάμεσα στις οποίες θα είναι και τα ρώσικα. Δεύτερον, η εφαρμογή προγραμμάτων δημοσίων σχέσεων και επαφών με τα ΜΜΕ στις κυριότερες χώρες – πηγές προέλευσης των τουριστών μας, ανάμεσα στις οποίες η Ρωσία βρίσκεται σε προτεραιότητα. Στο πλαίσιο των προσπαθειών μας για την αύξηση της ζήτησης από τη Ρωσία προς την Ελλάδα, θέτουμε σαν στόχο να γίνει και η Αθήνα τουριστικός προορισμός για τους Ρώσους. Γνωρίζοντας σε καλό βαθμό, επιτρέψτε μου να πω, την κουλτούρα της ρώσικης αγοράς, ξέρω ότι η Αθήνα εύκολα μπορεί να γίνει preferred destination για τους Ρώσους. Η Αθήνα αυτή τη στιγμή υποφέρει λόγω της κακής δημοσιότητας στα ΜΜΕ του εξωτερικού που έχει προκληθεί από την οικονομική κρίση. Είναι κάτι παραπάνω από σαφές ότι η Αθήνα δεν υποφέρει από προβλήματα του τουριστικού της προϊόντος. Το αντίθετο μάλιστα, η Αθήνα προσφέρει ένα μοναδικό μείγμα προϊόντος που περιλαμβάνει μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, καλό φαγητό και νυχτερινή ζωή έως και εξαιρετικές παραλίες, σε απόσταση μόλις 20 λεπτών από το κέντρο. Φέτος, ο ΣΕΤΕ, σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού, την Aegean Airlines και ξενοδοχεία της Αθήνας προσκάλεσε και φιλοξένησε στην Αθήνα 25 δημοσιογράφους από 5 χώρες, με σκοπό να διαπιστώσουν και να μεταφέρουν στις χώρες τους τι πραγματικά προσφέρει η Αθήνα. Για το άμεσο μέλλον, ο ΣΕΤΕ σε συνεργασία με τον Όμιλο ΣΚΑΪ (τηλεόραση, ραδιόφωνο κλπ), αναλαμβάνει πρωτοβουλία για την ανάδειξη της Αθήνας, μέσω παρεμβάσεων αισθητικής αναβάθμισης του κέντρου. Περισσότερα για αυτή την πρωτοβουλία θα έχουμε μέχρι το τέλος αυτής της εβδομάδας. Κυρίες και κύριοι, Με συγκεκριμένα, στοχευμένα μέτρα, που η Κυβέρνηση οφείλει να πάρει άμεσα, είναι βέβαιο ότι ο ελληνικός τουρισμός μπορεί σε ορίζοντα 2-3 ετών, να φτάσει στα 20 εκατ. διεθνείς αφίξεις, προσφέροντας συνολικά επιπλέον 3 μονάδες κάθε χρόνο στο ΑΕΠ της χώρας και δεκάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας. Στην προσπάθεια αυτή, η συμβολή της ρώσικης αγοράς θα είναι ιδιαίτερα σημαντική. Ευχαριστώ για την προσοχή σας”.