Τα “απόνερα” του FTI | Περιορισμένες (;) οι επιπτώσεις από τη χρεοκοπία του στην ελληνική αγορά | Οι εκτιμήσεις Ελλήνων ειδικών, τι λένε οι αγορές

ΓΝΩΜΗ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΦΟΡΕΙΣ

Ανησυχία στους κόλπους της ελληνικής, τουριστικής αγοράς εγείρει η χρεοκοπία του FTI, τουλάχιστον έως ότου γίνει η αποτίμηση των επιπτώσεων, ανασύροντας μνήμες από την προηγούμενη χρεοκοπία μεγάλου tour operator, αυτή του Thomas Cook, τον Σεπτέμβριο του 2019, που δημιούργησε σημαντικούς κλυδωνισμούς στην εγχώρια τουριστική βιομηχανία. Ωστόσο, η έκθεση των ελληνικών ξενοδοχείων στον FTI φαίνεται να είναι αρκετά περιορισμένη, σε σχέση με αυτή στον Thomas Cook, με τα πρώτα μηνύματα να είναι καθησυχαστικά.

Σύμφωνα με πήγες από το υπουργείο Τουρισμού και τον ΕΟΤ, τα πακέτα διακοπών των επισκεπτών από τη Γερμανία στη χώρα μας από την εν λόγω εταιρία έχουν ήδη εξοφληθεί, είτε προπληρωθεί, άρα έχει αποφευχθεί ο κίνδυνος μη πληρωμής των ξενοδόχων και άλλων εμπλεκόμενων επιχειρήσεων.

Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, υπολογίζεται ότι ο αριθμός των ταξιδιωτών που βρίσκονται στη χώρα μας ανέρχεται στις 7.500. Οι ταξιδιώτες αυτοί θα μπορέσουν να ολοκληρώσουν τις διακοπές τους και να επιστρέψουν στη Γερμανία κανονικά, χωρίς να επηρεαστούν από την πτώχευση του FTI. Ο κύριος όγκος των πελατών του FTI κατευθυνόταν σε ποσοστό 70% σε Κρήτη και Ρόδο, 20% σε Κέρκυρα και Κω και το υπόλοιπο 10% περίπου στην υπόλοιπη χώρα.

Τον ίδιο αριθμό τουριστών -7.500, οι οποίοι διαμένουν σε περίπου 250 ξενοδοχεία-, αναφέρει και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γιάννης Χατζής, σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με πληροφορίες που αποδίδει στον ίδιο τον τουρ οπερέιτορ.

©ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Πιο αναλυτικά, στην ανάρτησή του ο κ. Χατζής αναφέρει: “Σύμφωνα με ενημέρωση του FTI αυτή τη στιγμή 7.500 τουρίστες σε περίπου 250 ξενοδοχεία βρίσκονται στη χώρα. Αντιλαμβανόμαστε την αγωνία των συναδέλφων και συστήνουμε ψυχραιμία. Παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις. Το επόμενο διάστημα θα μπορούμε να έχουμε πιο ξεκάθαρη εικόνα”.

Σε ενημέρωσή του για τους χειρισμούς που γίνονται στο πλαίσιο της χρεοκοπίας του FTI, το υπουργείο Τουρισμού και ο ΕΟΤ επισημαίνει: “Ήδη έχουν γίνει σχετικές επαφές από το γραφείο ΕΟΤ Γερμανίας, ενώ στελέχη του ΕΟΤ είναι σε επικοινωνία με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ) και τον αντιπρόσωπο της FTI στην Ελλάδα. Σε περίπτωση δε που διαπιστωθούν μεμονωμένα προβλήματα και περιστατικά δυσλειτουργίας, οι υπηρεσίες του υπουργείου και του Οργανισμού Τουρισμού βρίσκονται σε ετοιμότητα και συντονισμό ώστε να συμβάλλουν άμεσα στην ουσιαστική αντιμετώπισή τους. Σημειώνεται ότι η εταιρία FTI είναι ασφαλισμένη κατά της αφερεγγυότητας μέσω του Γερμανικού Ταμείου Ταξιδιωτικής Ασφάλισης (DRFS). Σύμφωνα και με την ενημέρωση από τον Σύνδεσμο Γερμανικών Τουριστικών Πρακτόρων DRV αλλά και την επίσημη ανακοίνωση του FTI, αυτό συνεπάγεται ότι οι πληρωμές που πραγματοποιήθηκαν – λόκληρη η τιμή του ταξιδιού εάν έχει ήδη πληρωθεί, καθώς και οι προκαταβολές- προστατεύονται σε περίπτωση αφερεγγυότητας. Αυτό ισχύει για πελάτες που έχουν κάνει κράτηση πακέτου διακοπών”.

Όπως αναφέρεται στην ενημέρωση, το DRSF είναι πλέον υπεύθυνο για την επεξεργασία σε περίπτωση αφερεγγυότητας, σε στενή συνεργασία με τον επηρεαζόμενο διοργανωτή. Αυτό σημαίνει ότι το DRSF είναι υπεύθυνο, αφενός, για την επιστροφή της τιμής ταξιδιού που καταβλήθηκε στους επηρεαζόμενους πελάτες και, αφετέρου, για κάθε απαραίτητο επαναπατρισμό των επισκεπτών.

Γρηγόρης Τάσιος – πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής

©ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Μιλώντας για τις επιπτώσεις από την πτώχευση του FTI στα ξενοδοχεία της Χαλκιδικής, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής και τέως πρόεδρος της ΠΟΞ, κ. Γρηγόρης Τάσιος, λέει ότι η έκθεση των ξενοδοχείων της περιοχής στον FTI είναι αρκετά περιορισμένη -περίπου το 10% της δυναμικότητας των 30 περίπου ξενοδοχείων που είχαν συμφωνία. “Η αλήθεια είναι ότι τον Απρίλιο εξοφλήθηκαν οι οφειλές του 2023 και υπήρξε μια νέα συμφωνία οι αφίξεις για το καλοκαίρι να προεξοφληθούν. Έτσι, ο Μάιος ολοκληρώθηκε χωρίς κανένα υπόλοιπο. Βεβαίως, είμαστε σε εγρήγορση”, σημειώνει ο κ. Τάσιος, αισιοδοξώντας ότι οι απώλειες από την κατάρρευση του γερμανικού tour operator στον τουρισμό της Χαλκιδικής δεν θα είναι σημαντικές, ιδίως τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, κατά τη διάρκεια της low season, όπου ο FTI είχε δυναμική παρουσία.

Είναι, όμως, γεγονός ότι η απώλεια από την αγορά του τρίτου μεγαλύτερου tour operator θα έχει “απόνερα” και επιπτώσεις σε επίπεδο ανταγωνισμού, ενόψει και των νέων συμβολαίων για το 2025, καθώς, όπως λέει, “όσο συρρικνώνονται οι μεγάλοι παίχτες θα υπάρχουν δυσκολίες στις διαπραγματεύσεις, τόσο όσον αφορά τις τιμές, όσο και τα δωμάτια”.

Κώστας Κουμής – υφυπουργός Τουρισμού Κύπρου

Σε δήλωσή του ο υφυπουργός Τουρισμού της Κύπρου, κ. Κώστας Κουμής, σχετικά με την πτώχευση του γερμανικού τουριστικού πράκτορα FTI, αναφέρει: “Ενημερωθήκαμε ότι ο μεγάλος και ιστορικός τουριστικός όμιλος FTI κατέθεσε στις Γερμανικές αρχές αίτηση αφερεγγυότητας, συνέπεια των οικονομικών απωλειών που κατέγραφε τα τελευταία χρόνια. Τα οικονομικά προβλήματα του συγκεκριμένου ομίλου ήταν γνωστά στην τουριστική κοινότητα, αν και τον περασμένο Απρίλιο δόθηκαν ελπίδες για εξομάλυνση των προβλημάτων, συνέπεια της πιθανής εισόδου μίας γνωστής αμερικανικής κοινοπραξίας επενδυτών στον όμιλο. Ωστόσο, για μία σειρά από λόγους αυτό δεν είχε θετική κατάληξη. Πρόκειται οπωσδήποτε για μία αρνητική εξέλιξη για τον τουρισμό της χώρας μας, καθώς έρχεται σε μία περίοδο που επιχειρούσαμε ενδυνάμωση της Γερμανικής αγοράς και επιπρόσθετα επειδή κάθε απώλεια πλέον μετρά λόγω και των πιέσεων που δέχεται η ξενοδοχειακή βιομηχανία ευρύτερα. Eίναι σημαντικό να επισημανθεί ότι ο όγκος των απωλειών σε επίπεδο συνολικών αφίξεων για τον τουρισμό της χώρας μας δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλος. Είναι όμως σίγουρα σοβαρή απώλεια για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που είχαν συνεργασία με τον συγκεκριμένο Οργανωτή Ταξιδίων. Είμαστε σε επικοινωνία με τους συνδέσμους ξενοδόχων, και από κοινού προβαίνουμε σε ακριβή εκτίμηση και διαχείριση της κατάστασης”.

Οι ξενοδόχοι της Ρόδου

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΕΞΡ παρακολουθώντας στενά τις εξέλιξεις που αφορούν τον κλάδο  είχε ενημερώσει εγκαίρως από 20 Μαρτίου το υπουργείο τουρισμού Και όλες τις άλλες ενώσεις ξενοδόχων για την πιθανότητα αφερεγγυότητας του FTI γκρουπ, ωστε όλοι να λάβουν τα μέτρα τους Και να αποφευχθούν οι συνέπειες όπως στην περίπτωση χρεοκοπίας του Thomas Cook.

Οι εκτιμήσεις της διεθνούς αγοράς

H χρεοκοπία του FTI αποτελεί κορυφαία είδηση σε όλη της Ευρώπη, απασχολώντας, όχι μόνο τον Τύπο και τους εμπλεκόμενους αμιγώς με την τουριστική-ξενοδοχειακή βιομηχανία, αλλά και γενικότερα.

Ο Morgann Lesné από την επενδυτική τράπεζα Cambon Partners, υπεύθυνος για τις εξαγορές και συγχωνεύσεις στον τομέα των ταξιδιών, σχολιάζει: “Οι περισσότεροι θεωρούσαν τον FTI πολύ μεγάλο για να χρεοκοπήσει και, ως εκ τούτου, δεν θα το είχαν προβλέψει αυτό που συνέβη σήμερα. Αυτή τη στιγμή πολλοί από αυτούς τους προμηθευτές B2B θα πρέπει επειγόντως να επιβεβαιώσουν την έκθεσή τους και τη νομική τους κατάσταση – μπορούν να μαντέψουν, αλλά μπορεί να χρειαστούν ημέρες για να καταλήξουν σε ένα απόλυτο νούμερο. Δεν πρέπει να εκτιμήσουμε τελείως την εταιρία, ωστόσο, καθώς είναι πολύ πιθανό να εμφανιστεί ένας λευκός ιππότης για να σώσει την εταιρία ή ακόμη και η γερμανική κυβέρνηση, η οποία έχει να χάσει πολλά από αυτό. Σίγουρα όσον αφορά την ισχυρή βάση περιουσιακών στοιχείων της θα δούμε γρήγορα ενδιαφερόμενους για τις εκτεταμένες επιχειρηματικές της δραστηριότητες”.

“Εν τω μεταξύ, οι ανταγωνιστές του  FTI θα διεξάγουν ταχύτατες αναλύσεις για να δουν αν μπορούν να κατακτήσουν την πελατειακή της βάση -προσέξτε για πολλές συζητήσεις σχετικά με αυτό δημόσια μέσω στοχευμένης διαφήμισης και δημοσίων σχέσεων, καθώς και με τους επενδυτές. Ίσως ακόμη και μέσα στις επόμενες 24 ώρες, τα πράγματα κινούνται γρήγορα σε αυτές τις καταστάσεις, καθώς διακυβεύονται τόσα πολλά”, καταλήγει ο κ. Lesné .

Από την πλευρά του ο Sami Doyle, διευθύνων σύμβουλος της TMU Management, ενός ασφαλιστικού διαμεσολαβητή με βάση τα δεδομένα που ειδικεύεται στα ταξίδια, σχολιάζει: “Πολύ λυπηρό να βλέπουμε τα νέα για τoν FTI, αλλά ήταν γνωστό ότι βρισκόταν υπό κάποια πίεση εδώ και καιρό. Οι συνθήκες της αποτυχίας της, παρά τις πρόσφατες επενδύσεις, εγείρουν ωστόσο ορισμένα ερωτήματα. Κυρίως, εξυπηρετεί πραγματικά τους προμηθευτές των ταξιδιωτικών  εταιριών να ασκούν πίεση στους όρους πληρωμής γνωρίζοντας ότι τα διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία και οι tour operators θα δυσκολευτούν να μεταβιβάσουν τους όρους αυτούς στους πελάτες τους; Τα διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία και οι ταξιδιωτικοί πράκτορες δέχονται δικαίως κριτική, αλλά οι τεράστιες πιέσεις που συνδέονται με τη διαχείριση των καταναλωτών και των χρημάτων τους παραβλέπονται”.

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι ρυθμιστικές αρχές θα έπρεπε να είχαν παρέμβει για να παράσχουν διαβεβαιώσεις και θα έπρεπε να είχαν προβλεφθεί ασφαλιστικές καλύψεις για την αλυσίδα εφοδιασμού. Αν αυτό είχε γίνει -και είχε επικοινωνηθεί αποτελεσματικά – το πρόβλημα θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί.

Ο Koert Grasveld από την Terrapay, ειδικός στις ταξιδιωτικές πληρωμές B2B, λέει, από την πλευρά του: “Τα ταξιδιωτικά γραφεία και οι ταξιδιωτικοί πράκτορες παντού δέχονται τεράστια και συνεχώς αυξανόμενη πίεση για την προκαταβολή πληρωμών σε αλυσίδες ξενοδοχείων, ιδιοκτήτες μεμονωμένων ακινήτων και πολλούς άλλους προμηθευτές υπηρεσιών -αυτό αναμφίβολα θα έχει παίξει μεγάλο ρόλο στις σημερινές ειδήσεις. Αυτή τη στιγμή όλοι στο οικοσύστημα FTI B2B -είτε πρόκειται για πραγματικούς προμηθευτές ταξιδιωτικών υπηρεσιών, είτε για ταξιδιωτικούς πράκτορες που πωλούν τα πακέτα τους, είτε πιο απλά για τους διανομείς B2B και τους τεχνολογικούς συνεργάτες- όλοι θα προσπαθούν να κατανοήσουν την οικονομική τους επιβάρυνση, αλλά ακόμη πιο σημαντικό είναι να καταλάβουν την προστασία που διαθέτουν”.

“Όσοι χρησιμοποιούν εικονικές πιστωτικές κάρτες για συναλλαγές με τον FTI θα διαπιστώσουν ότι έχουν πολύ μεγαλύτερη προστασία από οποιονδήποτε χρησιμοποιεί τις παλιομοδίτικες τραπεζικές μεταφορές -σίγουρα οποιοσδήποτε χρησιμοποιεί προπληρωμένες εικονικές κάρτες, καθώς δεν θα έχουν φορτωθεί πλασματικά χρήματα στην κάρτα, εάν η υπηρεσία δεν έχει χρησιμοποιηθεί ακόμη/δεν αναμένεται πληρωμή. Ακόμα και αυτοί που είναι σίγουροι για την οικονομική προστασία θα μπορούσαν ωστόσο να βρεθούν αντιμέτωποι με μερικές πολύ πολυάσχολες εβδομάδες, με τα αιτήματα επιστροφής χρημάτων και τις επιστροφές χρεώσεων που εκδίδονται από την πλευρά των καταναλωτών, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται τεράστιοι όγκοι διοικητικών εργασιών, εκτός αν διαθέτουν σύγχρονα, αυτοματοποιημένα συστήματα. Αν ο COVID δεν ήταν ένα κάλεσμα αφύπνισης, τότε ίσως αυτό να είναι για να βεβαιωθείτε ότι οι ταξιδιωτικές εταιρίες επενδύουν σε ισχυρή τεχνολογία πληρωμών B2B”, προσθέτει ο κ. Grasveld.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *