© ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Phocuswright: Αυτές είναι οι νέες τάσεις στα ταξίδια | Σημείο αναφοράς η Ελλάδα

ΜΕΛΕΤΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΦΟΡΕΙΣ

“Ορεξάτοι” για ταξίδια και διακοπές εμφανίζονται οι Ευρωπαίοι, οι οποίοι “καταστρώνουν” τα μελλοντικά, ταξιδιωτικά τους πλάνα, χωρίς να πτοούνται -τουλάχιστον σε βαθμό που να καθυστερούν τα σχέδια αυτά- από την έξαρση της πανδημίας στη Γηραιά Ήπειρο. Η Ελλάδα συνιστά έναν ελκυστικό προορισμό, ο οποίος φαίνεται να ανταποκρίνεται στο status των Ευρωπαίων καταναλωτών, με την ανάκαμψη στη χώρα να έχει ήδη ξεκινήσει. Τα ταξίδια επανέρχονται δυναμικά, όμως σε καμία περίπτωση δεν θα είναι όπως τα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα. Αυτά είναι από τα βασικά ευρήματα έρευνας που διενήργησε η Phocuswright και περιέγραψε ο Senior Market Analyst της εταιρίας, Peter O’ Connor, στο πλαίσιο του 5ου Διεθνούς Φόρουμ Φιλοξενίας, που πραγματοποιήθηκε από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΞΕΕ), στην xenia 2021.

Σύμφωνα με τον κ.  Peter O’Connor, που έκανε τη σχετική παρουσίαση από την Αυστραλία, λόγω των ταξιδιωτικών περιορισμών, τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας είναι:

α. Οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες σχεδιάζουν ήδη τα μελλοντικά τους ταξίδια. Αν και πολλά από αυτά θα πραγματοποιηθούν στο εσωτερικό των χωρών τους, το ποσοστό προγραμματισμού τουλάχιστον ενός ευρωπαϊκού ταξιδιού είναι αρκετά σημαντικό, υποδηλώνοντας ότι τα ταξίδια θα ανακάμψουν πια οριστικά τους επόμενους 12 μήνες. Η τάση είναι οι ευρωπαίοι καταναλωτές να ταξιδεύουν εντός Ευρώπης αναζητώντας τώρα ξεκούραση και χαλάρωση. Θέλουν τα ξοδέψουν, κάνοντας λιγότερα ταξίδια από ότι στο παρελθόν, αλλά παραμένει η λογική του value for money.

β. Πλέον πολύ μεγάλη ανάπτυξη παρατηρείται στα a la carte ταξίδια, με τη συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών σε όλες τις αγορές να επιλέγουν να κάνουν κράτηση μόνοι τους για τα ταξίδια τους, ως μια σειρά μεμονωμένων στοιχείων. Πρόκειται για μια τεράστια επιτάχυνση μιας τάσης που παρακολουθούμε εδώ και αρκετά χρόνια, αλλά η αυξημένη εξοικείωση των καταναλωτών με τα διαδικτυακά εργαλεία σε όλες τις πτυχές της ζωής τους είχε ως αποτέλεσμα μια ριζική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο κρατούνται τα ταξίδια.

γ. Οι Online Travel Agents εξακολουθούν να παραμένουν oi βασικές διαδρομές online κρατήσεων για τις περισσότερες αγορές, με τρεις στους πέντε συνήθως ή μόνο, να κάνουν κράτηση ταξιδιών μέσω Διαδικτύου. Ωστόσο, μια από τις τάσεις είναι ότι ένα αυξημένο ποσοστό ανθρώπων προτιμά την ασφάλεια ενός αντιπροσώπου εξυπηρέτησης πελατών εκτός σύνδεσης σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια.

δ. Αυξάνονται οι γενικές αναζητήσεις για ταξίδια, γεγονός που παρέχει ευκαιρίες για τα ξενοδοχεία να ενισχύσουν τις απευθείας κρατήσεις.

ε. Παρατηρείται ένα ανανεωμένο ενδιαφέρον για ιστότοπους όπως για παράδειγμα το TripAdvisor και τους Οργανισμούς Διαχείρισης Προορισμών ως αξιόπιστες πηγές πληροφοριών.

Η έρευνα

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας για τη συμπεριφορά των Ευρωπαίων καταναλωτών, η οποία πραγματοποιήθηκε σε πέντε βασικές ευρωπαϊκές αγορές, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, σε δείγμα πλέον των 4.000 ατόμων, αυτό που αναζητούν πλέον οι Ευρωπαίοι καταναλωτές, έπειτα από δύο χρόνια περιορισμών, είναι η χαλάρωση και η ξεκούραση.

“Ένας από τους βασικούς παράγοντες για αυτό είναι ότι, παρά την πανδημία και τους παρατεταμένους περιορισμούς και όλες τις άλλες προκλήσεις, οι Ευρωπαίοι θέλουν απλώς να ταξιδέψουν. Τα ταξίδια είναι κάτι που έχει ριζώσει στην κουλτούρα μας και αυτή η επιθυμία να βιώσουμε κάτι νέο και ένα διάλειμμα από την καθημερινή ρουτίνα είναι κάτι πολύ ισχυρό. Και παρόλο που η πανδημία μας ανάγκασε να περνάμε πολύ χρόνο στα σπίτια μας και μας έκανε να επενδύσουμε σε διαφορετικές μορφές ψυχαγωγίας, τα ταξίδια παραμένουν η νούμερο ένα προτεραιότητα όσον αφορά τις διακριτικές δαπάνες, σε όλη την Ευρώπη”, είπε ο O’ Connor, κατά την παρουσίαση της έρευνας.

Η Ελλάδα συνιστά ελκυστικό προορισμό για τους Ευρωπαίους ταξιδιώτες, προσφέροντας αρκετά από τα στοιχεία που θέλουν να διαθέτει ένας προορισμός, όπως είναι η ηρεμία της παραλίας και της εξοχής, με τα ταξίδια στην πόλη να έχουν σημαντικά μικρότερη ζήτηση.

“Μετά την άρση των περισσότερων περιορισμών που σχετίζονται με την πανδημία, πριν από τη θερινή, τουριστική περίοδο, ένας σημαντικός αριθμός ξένων επισκεπτών εισήλθε στη χώρα, με τα έσοδα από τον τουρισμό να αυξάνονται εκ νέου στο 50% περίπου των στοιχείων του 2019, παραμένοντας, ωστόσο, χαμηλότερα από ό,τι θα θέλαμε να είναι αλλά σημαντικά υψηλότερα από πολλούς άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς. Ένας από τους βασικούς λόγους για αυτό είναι ότι, παρά τη συνεχιζόμενη πανδημία, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές επέστρεψαν στα ταξίδια. Σε καθεμία από τις αγορές που μελετήσαμε, σχεδόν το 50% του ενήλικου πληθυσμού έκανε ένα ταξίδι αναψυχής, που σημαίνει ότι πάνω από 124 εκατομμύρια άνθρωποι ασχολήθηκαν με τον τομέα των ταξιδιών, το 2020. Με την άρση περισσότερων περιορισμών και τις αεροπορικές εταιρίες να έχουν εισαγάγει περισσότερες πτήσεις, αυτοί οι αριθμοί αναμένεται να συνεχίσουν να αναπτύσσονται και να μας επαναφέρουν στα επίπεδα του 2019, στο εγγύς μέλλον”, πρόσθεσε ο O’ Connor, σχολιάζοντας τις επιδόσεις της Ελλάδας το 2021.

Λιγότερα ταξίδια, μικρότερης διάρκειας

Μία από τις τάσεις που ανέδειξε η Phocuswright είναι ότι οι Ευρωπαίοι πραγματοποιούν λιγότερα ταξίδια από ό,τι στο παρελθόν, με τέσσερις στους πέντε να κάνουν ένα προς δύο ταξίδια το χρόνο. Ενώ, τα ταξίδια αυτά είναι και μικρότερης διάρκειας, με εκείνα άνω της μίας εβδομάδας να μην συνηθίζονται πλέον.

Το κύριο κίνητρο γύρω από τα ταξίδια αναψυχής, αυτή τη στιγμή, είναι η χαλάρωση, η “απόδραση” από την καθημερινότητα και ο χρόνος με την οικογένεια και τους φίλους. “Έχοντας περάσει δύο δύσκολα χρόνια και περιορισμένοι ως προς το τι μπορούσαν να κάνουν, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές αναζητούν τώρα ξεκούραση και χαλάρωση -κάτι που θα πρέπει να λάβετε υπόψη σας προσεκτικά όταν σχεδιάζετε διαφημιστικό και προωθητικό υλικό”, συνέστησε ο κ. O’ Connor, απευθυνόμενος στην ξενοδοχειακή αγορά.

Επίσης, μία άλλη τάση που έχει αναδυθεί είναι οι Ευρωπαίους ταξιδιώτες, παρότι μπορούν να ταξιδεύουν πλέον διεθνώς, στην πλειοψηφία τους επιλέγουν ταξίδια σε κοντινή απόσταση, γεγονός που δίνει ένα ακόμη “μπόνους” στην Ελλάδα.

Τα ποσοστά μόλυνσης παραμένουν ζωτικής σημασίας δείκτης για ασφαλή ταξίδια, εντούτοις, οι ταξιδιώτες φαίνεται να ανησυχούν λιγότερο για τη μόλυνση με Covid-19 κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους, καθώς, μόνο το ένα τρίτο των συμμετεχόντων υποστήριξε κάτι τέτοιο, με κάποιες μικρές ανησυχίες να υφίστανται όσον αφορά το μέτρο της καραντίνας και τους περιορισμούς σε έναν προορισμό.

Στην πραγματικότητα, ενώ η κατάσταση της πανδημίας στον προορισμό της επιλογής των ταξιδιωτών παραμένει σαν σημείο αναφοράς, με περίπου έναν στους πέντε να επιλέγει τον προορισμό διακοπών του επειδή αισθάνθηκε ότι αποτελεί μια ασφαλής επιλογή όσον αφορά τον Covid-19, πιο παραδοσιακά ζητήματα όπως η σχέση ποιότητας/τιμής έχουν επιστρέψει ως βασικοί παράγοντες απόφασης για την επιλογή του προορισμού.

Ενώ, σημαντικός παράγοντας στην κράτηση ταξιδιού είναι και οι εμβολιαστικοί δείκτες του προορισμού, με τους ταξιδιώτες μεγαλύτερης ηλικίας να αναζητούν περιβάλλοντα όπου οι συνομήλικοί τους είναι εμβολιασμένοι.

“A la carte ταξίδια” και “δυναμικά πακέτα”, οι νέες τάσεις στα ταξίδια

Όσον αφορά τη συμπεριφορά κρατήσεων, η Phocuswright, κατέγραψε επίσης μερικές πολύ αξιοσημείωτες τάσεις. Μία από αυτές είναι η μεγάλη ανάπτυξη που παρουσιάζει αυτό που ονομάζεται “a la carte ταξίδια”, με τη συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών, σε όλες τις αγορές, να επιλέγουν να κάνουν κράτηση για τα ταξίδια τους ως μια σειρά μεμονωμένων στοιχείων. Πρόκειται για μια τεράστια επιτάχυνση μιας τάσης που υφίσταται εδώ και αρκετά χρόνια, αλλά η αυξημένη εξοικείωση των καταναλωτών με τα διαδικτυακά εργαλεία, σε όλες τις πτυχές της ζωής τους, έχει ως αποτέλεσμα τη ριζική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο γίνονται οι κρατήσεις για τα ταξίδια.

Την ίδια στιγμή, σημαντική αύξηση καταγράφουν τα “δυναμικά πακέτα”, με τους καταναλωτές να επιλέγουν διαφορετικά τμήματα και να τα αγοράζουν σε ενιαία τιμή, τάση που υπάρχει εδώ και αρκετό καιρό, αλλά μόλις πρόσφατα άρχισε να κερδίζει ευρεία αποδοχή από τους Ευρωπαίους καταναλωτές.

Παράλληλα, η διαδικτυακή φαίνεται ότι παραμένει η προτιμώμενη μέθοδος κράτησης, με τρεις στους πέντε καταναλωτές να επιλέγουν συνήθως ή αποκλειστικά το διαδίκτυο για να κάνουν την κράτηση για τα ταξίδια τους.

Οι περισσότερες online κρατήσεις πραγματοποιούνται μέσω OTA, ωστόσο, παρατηρείται αύξηση της αναζήτησης από μεμονωμένους ταξιδιώτες, γεγονός που παρέχει ευκαιρίες στα ξενοδοχεία να εισέλθουν στο κομμάτι της κράτησης, καθώς και ένα ανανεωμένο ενδιαφέρον για ιστότοπους όπως το TripAdvisor και οι Οργανισμοί Διαχείρισης Προορισμών ως αξιόπιστες πηγές πληροφοριών.

Όπως όλα δείχνουν, οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες σχεδιάζουν ήδη τα μελλοντικά τους ταξίδια. Ενώ πολλά από αυτά θα αφορούν στο εσωτερικό, το ποσοστό προγραμματισμού τουλάχιστον ενός περιφερειακού ταξιδιού είναι αρκετά σημαντικό, υποδηλώνοντας ότι τα ταξίδια θα ανακάμψουν οριστικά τους επόμενους 12 μήνες.

Σε ερώτηση σχετικά με τους λόγους που ένα ποσοστό των Ευρωπαίων καταναλωτών εξακολουθούν να μην θέλουν να ταξιδέψουν, στην κορυφή της λίστας είναι τα οικονομικά ζητήματα, με το ένα τρίτο να ανησυχεί για τα έξοδα.

Οι Ευρωπαίοι λένε όχι στο να μοιράζονται προσωπικά δεδομένα

Οι ταξιδιώτες στην εποχή του Covid εμφανίζονται πρόθυμοι να ανεχτούν πολλά, όπως μάσκες, κοινωνική απόσταση, κ.ά., ωστόσο, δεν αισθάνονται άνετα να μοιράζονται προσωπικά τους δεδομένα. Για παράδειγμα, μόνο οι μισοί αισθάνονται άνετα να παρέχουν αποδείξεις εμβολιασμού, και ένα ακόμη μικρότερο ποσοστό είναι πρόθυμο να κατεβάσει εφαρμογές για να επιτρέψει την παρακολούθηση της στενής επαφής και ιδιαίτερα την παρακολούθηση εντός του προορισμού. Μάλιστα, το θέμα της παρακολούθησης έχει αναζωογονήσει τη συζήτηση σχετικά με το απόρρητο και τον έλεγχο των προσωπικών δεδομένων. Συγκριτικά μικρός αριθμός Ευρωπαίων εμπιστεύονται τρίτα μέρη, είτε είναι κυβερνήσεις, είτε άτομα, να μοιραστούν τα προσωπικά τους δεδομένα.

Έδαφος στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών, λόγω της υγειονομικής κρίσης, φαίνεται ότι κερδίζουν τα ενοικιαζόμενα καταλύματα, ενώ οι ευέλικτες πολιτικές ακύρωσης και επιστροφής χρημάτων είναι επίσης κάτι που οι καταναλωτές εξετάζουν πολύ πιο προσεκτικά πριν κάνουν κράτηση. Μάλιστα, αξίζει να σημειωθεί ότι σχεδόν ένας στους τρεις καταναλωτές θα ήταν διατεθειμένος να πληρώσει επιπλέον για να εξασφαλίσει αυτήν την ευελιξία.

Βεβαίως, υπάρχουν σημαντικοί λόγοι για να επιλέξει κάποιος να διαμείνει σε ξενοδοχείο, με βασικότερο την τοποθεσία, την ευκολότερη κράτηση, τα πρωτόκολλα που εφαρμόζονται για τον Covid, την καθαριότητα, αλλά και η διαπροσωπική επαφή με τον πελάτη και οι προσωποποιημένες υπηρεσίες, που μπορούν να παρέχουν.

Επιπλέον, η βιωσιμότητα έχει γίνει βασικό ζήτημα για τους Ευρωπαίους καταναλωτές, με πάνω από το ένα τρίτο να αναζητά ενεργά ξενοδοχεία φιλικά προς το περιβάλλον και να είναι πρόθυμο να πληρώσει υψηλότερη τιμή για ένα περισσότερο βιώσιμο προϊόν.

Αυτή η τάση είναι ακόμη πιο αξιοσημείωτη στον τομέα του F&B, με πάνω από τα δύο τρίτα των συμμετεχόντων στην έρευνα να θέλουν τα προϊόντα να προέρχονται από τοπική αγορά και πάνω από το 50% να είναι πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα για τέτοιες εμπειρίες.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *