Πρόστιμα εκατοντάδων εκατομμυρίων επέβαλαν στη μητρική εταιρία Meta του Facebook οι ρυθμιστικές αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης για παραβιάσεις της ιδιωτικής ζωής και απαγόρευσαν στην εταιρία να εξαναγκάζει τους χρήστες στα 27 κράτη-μέλη να συμφωνούν σε εξατομικευμένες διαφημίσεις με βάση τη διαδικτυακή τους δραστηριότητα.
Η Επιτροπή Προστασίας Δεδομένων της Ιρλανδίας επέβαλε δύο πρόστιμα συνολικής αξίας 390 εκατ. ευρώ στην απόφασή της για δύο υποθέσεις, που θα μπορούσαν να κλονίσουν το επιχειρηματικό μοντέλο της Meta, το οποίο αφορά τη στόχευση χρηστών με διαφημίσεις βάσει των διαδικτυακών τους δραστηριοτήτων.
Η εταιρία δηλώνει ότι θα ασκήσει έφεση.
Η απόφαση σε μια τρίτη υπόθεση που αφορά την υπηρεσία ανταλλαγής μηνυμάτων WhatsApp της Meta αναμένεται αργότερα αυτό τον μήνα.
Η Meta και άλλες μεγάλες εταιρίες τεχνολογίας έχουν δεχτεί πιέσεις από τους κανόνες προστασίας προσωπικών δεδομένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίοι είναι από τους πιο αυστηρούς παγκοσμίως.
Ο ιρλανδικός εποπτικός φορέας -ο επικεφαλής ευρωπαϊκός ρυθμιστικός φορέας προστασίας της ιδιωτικής ζωής- της Meta, επειδή η περιφερειακή της έδρα βρίσκεται στο Δουβλίνο- επέβαλε πρόστιμο 210 εκατομμυρίων ευρώ στην εταιρία για παραβιάσεις των κανόνων της ΕΕ για την προστασία της ιδιωτικής ζωής των δεδομένων που αφορούσαν το Facebook και επιπλέον 180 εκατομμύρια ευρώ για παραβιάσεις που αφορούσαν το Instagram.
Η απόφαση απορρέει από καταγγελίες που υποβλήθηκαν τον Μάιο του 2018, όταν τέθηκαν σε ισχύ οι κανόνες απορρήτου της Ένωσης των 27 χωρών, γνωστοί ως Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων ή ΓΚΠΔ.
Προηγουμένως, η Meta βασιζόταν στη λήψη ενημερωμένης συγκατάθεσης από τους χρήστες για την επεξεργασία των προσωπικών τους δεδομένων προκειμένου να τους προβάλλει εξατομικευμένες ή σχετιζόμενες με τη συμπεριφορά τους διαφημίσεις, οι οποίες βασίζονται στο τι αναζητούν οι χρήστες στο διαδίκτυο, στους ιστότοπους που επισκέπτονται ή στα βίντεο στα οποία κάνουν κλικ.
Όταν τέθηκε σε ισχύ ο ΓΚΠΔ, η εταιρία άλλαξε τη νομική βάση σύμφωνα με την οποία επεξεργάζεται τα δεδομένα των χρηστών, προσθέτοντας μια ρήτρα στους όρους παροχής υπηρεσιών για τις διαφημίσεις, αναγκάζοντας ουσιαστικά τους χρήστες να συμφωνήσουν ότι τα δεδομένα τους μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Αυτό παραβιάζει τους κανόνες της ΕΕ για την προστασία της ιδιωτικής ζωής.
Η ιρλανδική εποπτική αρχή τάχθηκε αρχικά στο πλευρό της Meta, αλλά άλλαξε τη θέση της μετά την αποστολή του σχεδίου απόφασης σε μια επιτροπή των ρυθμιστικών αρχών προστασίας δεδομένων της ΕΕ, στην οποία πολλοί από τους συμμετέχοντες εξέφρασαν αντιρρήσεις.
Στην τελική του απόφαση, το ιρλανδικό παρατηρητήριο δήλωσε ότι “η Meta δεν δικαιούται να στηρίζεται στη νομική βάση της “σύμβασης” για την παροχή διαφημίσεων που σχετίζονται με τη συμπεριφορά στο Facebook και το Instagram”.
Η Meta ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι “πιστεύουμε ακράδαντα ότι η προσέγγισή μας σέβεται τον ΓΚΠΔ και, ως εκ τούτου, είμαστε απογοητευμένοι από αυτές τις αποφάσεις και σκοπεύουμε να ασκήσουμε έφεση, τόσο κατά της ουσίας των αποφάσεων, όσο και κατά των προστίμων”.
Η Meta έχει προθεσμία τριών μηνών για να διασφαλίσει ότι οι “εργασίες επεξεργασίας” της συμμορφώνονται με τους κανόνες της ΕΕ, αν και η απόφαση δεν διευκρινίζει τι πρέπει να κάνει η εταιρία.
Σύμφωνα με τη Meta, η απόφαση δεν την εμποδίζει να εμφανίζει εξατομικευμένες διαφημίσεις, αλλά καλύπτει μόνο τη νομική βάση για τη διαχείριση των δεδομένων των χρηστών.
Ο Max Schrems, ο Αυστριακός δικηγόρος και ακτιβιστής για την προστασία της ιδιωτικής ζωής που υπέβαλε τις καταγγελίες, δήλωσε ότι η απόφαση θα μπορούσε να επιφέρει μεγάλο πλήγμα στα κέρδη της εταιρίας στην ΕΕ, διότι “οι άνθρωποι πρέπει πλέον να ερωτώνται αν θέλουν τα δεδομένα τους να χρησιμοποιούνται για διαφημίσεις ή όχι και μπορούν να αλλάξουν γνώμη ανά πάσα στιγμή”.
“Η απόφαση διασφαλίζει επίσης ίσους όρους ανταγωνισμού με άλλους διαφημιστές που επίσης πρέπει να λάβουν τη συγκατάθεση κατόπιν επιλογής”, δήλωσε.
1 σχόλιο στο “Πρόστιμα 390 εκατ. € σε Facebook και Instagram, για παραβιάσεις της νομοθεσίας περί προστασίας της ιδιωτικής ζωής”