sete

PWC – INSETE : 25% των ξενοδοχείων είναι Zombies – Εξαιρετικές οι προοπτικές του Τουρισμού

ΜΕΛΕΤΕΣ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΦΟΡΕΙΣ

Δύο πολύ ενδιαφέρουσες μελέτες, η μία της PricewaterhouseCoopers με τίτλο “Ο Ελληνικός Τουρισμός- η Επόμενη μέρα”, και η δεύτερη του Ιnsete Ιntelligence, του ΣΕΤΕ, για τον ξενοδοχειακό κλάδο, παρουσιάστηκαν σήμερα από τα επιτελεία των δύο φορέων και συζητούνται αυτή τη στιγμή σε εκδήλωση σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας,με θέμα «Ελληνικός τουρισμός: Προοπτικές και Δυνατότητες».

Οι μελέτες παρουσιάστηκαν από τον Εντεταλμένο Σύμβουλο της PwC Ελλάδας, κ. Κώστα Μητρόπουλο, και τους υπεύθυνους του ΣΕΤΕ κ.κ. Ηλία Κικίλια και Άρη Ίκκο και συζητώνται τώρα από τους κ.κ. Γιάννη Ρέτσο, πρόεδρο του ΣΕΤΕ, Ευτύχιο Βασιλάκη, πρόεδρο της AEGEAN, Φωκίωνα Καραβία, διευθύνοντα σύμβουλο της EUROBANK και Μιχάλη Μαυρόπουλο, μέλος του ΔΣ του ΣΕΤΕ και πρώην στέλεχος της TUI, παρουσιάζουν εξαιρετικά ενδιαφέροντα συμπεράσματα, για την ελληνική ξενοδοχία και τον Τουρισμό.

Το βασικό συμπέρασμα

Το βασικό συμπέρασμα είναι ότι ο Τουρισμός είναι μια ισχυρή δύναμη στην οικονομία, αλλά:
– υπάρχει μεγάλη εποχικότητα σε μία περίοδο 3 μηνών,
– η μέση διαμονή μειώνεται συστηματικά, αλλά οι ημερήσιες τουριστικές εισπράξεις παραμένουν ισχυρές,
– η τουριστική δαπάνη και τα ποσοστό πληρότητας είναι υψηλότερα στους κύριους προορισμούς, από ότι στους υπόλοιπους, που πρέπει να ενισχυθούν.

Σύμφωνα με τη μελέτη της PWC τα μισά ελληνικά ξενοδοχεία θεωρούνται διεθνώς ανταγωνιστικά (stars), ενώ το 25% χαρακτηρίζονται zombies καθώς με κριτήριο τα βασικά τους χρηματοοικονομικά μεγέθη δεν έχουν προοπτικές επιβίωσης με τα σημερινά δεδομένα. Τα περισσότερα ξενοδοχεία που χαρακτηρίζονται zombies βρίσκονται σε δευτερεύοντες προορισμούς και είναι κυρίως μεγάλες μονάδες.

Η PWC χαρακτηρίζει καλές τις προοπτικές του ελληνικού τουρισμού τα επόμενα χρόνια αν και καταγράφονται ενδείξεις ότι εισέρχεται σε ένα κύκλο επιβράδυνσης των ρυθμών αύξησης της τουριστικής κίνησης. Ενδείξεις, ωστόσο, οι οποίες μένει να επιβεβαιωθούν στην πράξη, αφού σε ερώτηση του money-tourism.gr, ο κ. Μητρόπουλος θεωρεί ότι όταν ξεκινήσει η επιβράδυνση, αυτή θα εκφρασθεί με μείωση του ρυθμού αύξησης του τουριστικού ρεύματος και όχι με αρνητικό πρόσημο. Όπως είπε μάλιστα χαρακτηριστικά τέτοιες ακραίες μεταβολές, εμφανίζει η Τουρκία και όχι η Ελλάδα.

Με αυτά τα δεδομένα εκτιμάται πως οι κύριες ανάγκες των ξενοδοχείων τα επόμενα χρόνια εντοπίζονται σε επενδύσεις ανακαίνισης και όχι, κυρίως, δημιουργίας νέων ξενοδοχείων. Μέχρι το 2021 υπολογίζεται πως η υπάρχουσα χωρητικότητα των ξενοδοχείων επαρκεί για να καλύψει τη ζήτηση με εξαίρεση κάποιες μικρές ελλείψεις που ενδέχεται να καταγραφούν την περίοδο αιχμής σε προορισμούς του Νοτίου Αιγαίου, των Ιονίων και την Κρήτη, κυρίως. Σημειώνεται πως καταγράφεται η ανάγκη 24.000 πρόσθετων κλινών σε ξενοδοχεία τα οποία, όμως, θα προέλθουν ούτως ή άλλως από επενδύσεις που είναι προγραμματισμένες να υλοποιηθούν τα επόμενα χρόνια και αρκετές από αυτές βρίσκονται σε φάση προ-αδειοδότησης. Οι συνολικές ξενοδοχειακές ανάγκες, σύμφωνα με τη μελέτη, υπολογίζονται σε περίπου € 6,2 δισ. για μια περίοδο 5 ετών και κατανέμονται σε € 1 δισ. για την κατασκευή επιπλέον κλινών, € 4,8 δισ. για την αναβάθμιση της υπάρχουσας χωρητικότητας και € 0,3 δισ. για συντήρηση

Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, ο ξενοδοχειακός κλάδος στην Ελλάδα παράγει κύκλο εργασιών της τάξης των 5,7 δισ. ευρώ (3,5% του ΑΕΠ) ενώ, εν μέσω κρίσης, έχει απορροφήσει μικτές επενδύσεις άνω του 1,75 δισ. ευρώ, οι οποίες μεταφράστηκαν σε καθαρές επενδύσεις 755 εκατ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις της ελληνικής ξενοδοχίας, υπογραμμίζεται ότι το 77% της συνολικής χωρητικότητας κλινών συγκεντρώνεται σε κύριους προορισμούς (Νότιο Αιγαίο, Κρήτη, Ιόνια Νησιά, Κεντρική Μακεδονία και Αττική) και το υπόλοιπο 32% στην υπόλοιπη Ελλάδα, γεγονός που αναδεικνύει το ζήτημα της ανομοιογενούς διάχυσης των τουριστικών ροών στους ελληνικούς προορισμούς, αλλά και της επενδυτικές ευκαιρίες που διανοίγονται από αυτή την υστέρηση.


Ο κ. Μητρόπουλος έκανε λόγο για μια επενδυτική ευκαιρία που ανοίγεται για τους επενδυτές. Συγκεκριμένα επεσήμανε, ότι για τον ιδιωτικό τομέα είναι μια καλή ευκαιρία να αναπτύξει επενδύσεις σε δευτερεύοντες προορισμούς, που μπορεί τώρα να υστερούν σε αφίξεις τουριστών, αλλά μακροπρόθεσμα με δράσεις αύξησης αναγνωρισιμότητας αυτών, τότε οι οποίες επενδύσεις θα αποβούν προς όφελος των επενδυτών. Τέτοιες περιοχές είναι η Πελοπόννησος, η Θεσσαλία, η Κεντρική Ελλάδα, το Βόρειο Αιγαίο, η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, η Δυτική Ελλάδα, η Ήπειρος και η Δυτική Μακεδονία. Πάντως την καλύτερη απόδοση επενδεδυμένου κεφαλαίου σε ξενοδοχείο, την έχει η επένδυση σε 3άστερο ξενοδοχείο στην περιοχή των κυκλάδων, πάντα σύμφωνα με την έρευνα.

Την ίδια στιγμή όπως τονίζει η έρευνα, υπάρχουν προς πώληση 65 ξενοδοχειακές εταιρίες σε κύριους προορισμούς, με εν λειτουργία ξενοδοχεία, που πωλούνται όμως σε αξίες 2,3 φορές υψηλότερες από τις μέσες αξίες όμοιων μονάδων, και 35 ξενοδοχειακά ακίνητα, που δεν λειτουργούν, σε τιμές χαμηλότερες κατά 40%, από το μέσο κόστος κατασκευής.

H συζήτηση

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, παρουσιάστηκε η μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ με τίτλο «Hotel Study: ανάλυση οικονομικών στοιχείων των ξενοδοχείων στην Ελλάδα – ανά προορισμό και ανά Κατηγορία Αστεριών», από τον κ. Άρη Ίκκο, επιστημονικό διευθυντή του Ινστιτούτου και η μελέτη της PwC «Η επόμενη ημέρα του ελληνικού τουρισμού», από τον Εντεταλμένο Σύμβουλο της εταιρείας κ. Κώστα Μητρόπουλο.

Και οι δύο μελέτες εστιάζουν στη δομική ανάλυση του ελληνικού ξενοδοχειακού κλάδου με συμπεράσματα που επεκτείνονται στο σύνολο του τουριστικού τομέα. Όπως επιβεβαιώνεται, το οικονομικό αποτέλεσμα από τη λειτουργία της ξενοδοχειακής επιχείρησης, εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την ανάπτυξη του εκάστοτε προορισμού ενώ η ζήτηση ενισχύεται με τη δημιουργία τουριστικών προϊόντων που προσφέρουν ταξιδιωτικές εμπειρίες.

Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, ο ξενοδοχειακός κλάδος αναδεικνύεται ως μία σημαντική δραστηριότητα της ελληνικής οικονομίας, καθώς με κύκλο εργασιών 5,7 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση συνεισφέρει 3,5% στο ΑΕΠ.

Το βασικό προϊόν που εξακολουθεί και στηρίζει την τουριστική δραστηριότητα και αποφέρει θετικά  οικονομικά αποτελέσματα, είναι το «Ήλιος – Θάλασσα» και ακολουθεί το city break, παρά τον ισχυρό διεθνή ανταγωνισμό. Παράλληλα, περίπου το 85% του τουριστικού προϊόντος, συγκεντρώνεται στους δημοφιλείς και παραδοσιακούς προορισμούς, σε 5 Περιφέρειες (Ν. Αιγαίου, Κρήτη, Κ. Μακεδονία, Ιόνιο, Αττική). Στις υπόλοιπες Περιφέρειες, η δραστηριότητα του κλάδου (σε όρους κύκλου εργασιών σε σχέση με τα απασχολούμενα κεφάλαια) είναι πολύ χαμηλή και αντίστοιχα πολύ χαμηλή είναι η κερδοφορία του σε επίπεδο Κερδών προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων ή αρνητική σε επίπεδο Κερδών προ Φόρων. Παρατηρείται επίσης, μέσα στην τελευταία 5ετία, μια αύξηση επενδύσεων σε 5άστερα ξενοδοχεία και αντίστοιχα μείωση σε μονάδες 3-4 αστέρων. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι, για την περίοδο μεταξύ 2010 και 2015, οι επιχειρήσεις που εξέτασε η μελέτη της PwC υλοποίησαν επενδύσεις ύψους 1,8 δισ. ευρώ, κυρίως για μεγάλα ξενοδοχεία 5 αστέρων σε δημοφιλείς προορισμούς.

Οι συνολικές επενδυτικές ανάγκες στον ξενοδοχειακό κλάδο για την επόμενη 5ετία, υπολογίζονται σε 6,2 δισ. ευρώ, τα οποία κατανέμονται σε 4,8 δισ. ευρώ για την αναβάθμιση του υφιστάμενου δυναμικού, σε 1 δισ. ευρώ για την κατασκευή επιπλέον κλινών και σε 300 εκατ. ευρώ για τη συντήρηση υφιστάμενων εγκαταστάσεων.

Σύμφωνα με το ΙΝΣΕΤΕ, ενδεικτικό της επενδυτικής δραστηριότητας του κλάδου κατά τη διάρκεια της κρίσης, είναι ότι η δυναμικότητα των ξενοδοχείων αυξήθηκε από 397.660 δωμάτια το 2010 σε 414.127 δωμάτια το 2017. Για το ίδιο διάστημα, καταγράφεται αναδιάρθρωση του προϊόντος προς υψηλότερες κατηγορίες και κυρίως ξενοδοχεία 5 αστέρων. Ειδικότερα, η δυναμικότητα στα ξενοδοχεία 5 αστέρων αυξήθηκε από 51.100 δωμάτια το 2010 σε 74.884 δωμάτια το 2017. Στην δυσανάλογα μεγάλη αύξηση των δωματίων 5 αστέρων, που δεν συνοδεύτηκε από ανάλογη αύξηση της ζήτησης με αποτέλεσμα την υποαπασχόληση των επενδεδυμένων κεφαλαίων στην κατηγορία αυτή, συνέβαλε η στόχευση του Αναπτυξιακού Νόμου του 2005, για ενισχύσεις επιχειρηματικών σχεδίων ξενοδοχείων 5 αστέρων. Να σημειωθεί επίσης ότι, λόγω του μεγαλύτερου αριθμού απασχολούμενων ανά δωμάτιο, όσο υψηλότερη είναι η κατηγορία της ξενοδοχειακής μονάδας, τόσο μεγαλύτερη η απασχόληση.

Κατά τη μελέτη της PwC, περίπου το 50% επί του συνόλου των ξενοδοχείων της χώρας εντάσσεται στην ομάδα των Stars (διεθνώς ανταγωνιστικά), ενώ κάτω από το 25% εντάσσεται στην ομάδα των Ζombies (με συρρίκνωση εσόδων, μηδενική ή αρνητική κερδοφορία και μη βιώσιμο δανεισμό).

Η μελέτη της PwC καταλήγει σε 3 επενδυτικές στρατηγικές, για  τον ξενοδοχειακό κλάδο που στοχεύουν στη δημιουργία αξίας: Ανάπτυξη «δευτερευόντων» προορισμών, προσθήκη χωρητικότητας σε κυρίους προορισμούς και αναβάθμιση των ξενοδοχειακών μονάδων στην επόμενη κατηγορία

Σύμφωνα με τη μελέτη της PwC, ο ελληνικός τουρισμός παραμένει ένας από τους κύριους παράγοντες ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, αλλά απαιτούνται στρατηγικές προσαρμογές για την αύξηση της αξίας του.

Οι τέσσερεις πολιτικές που προτείνονται, απαιτούν την οικοδόμηση μιας νέας σχέσης συνεργασίας μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα :

  • Προσέλκυση τουριστών με υψηλό εισόδημα και ταχεία ανάπτυξη εκτός ΕΕ με εκτιμώμενο δυναμικό 6,9 δισ. ευρώ στις τουριστικές εισπράξεις
  • Εισαγωγή συμπληρωματικών προϊόντων με εκτιμώμενο δυναμικό 2,6 δισ. ευρώ στις ταξιδιωτικές εισπράξεις
  • Επέκταση ζήτησης σε δευτερεύοντες προορισμούς με εκτιμώμενη αύξηση εσόδων ξενοδοχείων που φτάνουν τα 2,1 δισ.  ευρώ
  • Επέκταση και αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος με ετήσια εκτιμώμενη άμεση επίδραση στο ΑΕΠ που αγγίζει τα 4,3 δισ. ευρώ

Στην εισαγωγική του τοποθέτηση, ο CΕΟ, της PwC Ελλάδας κ. Μάριος Ψάλτης, τόνισε: «Ο ελληνικός τουρισμός, μπορεί να αναδειχθεί σε οδηγό του μελλοντικού μοντέλου ανάπτυξης της χώρας. Η συνεχής αύξηση του κάθε άλλο παρά αφήνει περιθώρια εφησυχασμού. Απαιτείται ευελιξία, μακροπρόθεσμη στόχευση και διορατικότητα για τη διαμόρφωση μιας τουριστικής εμπειρίας υψηλής αξίας και την ανάδειξη της εικόνας του μεγάλου προορισμού στα μάτια των φιλοξενούμενων τουριστών».

Σε συνέχεια της παρουσίασης των μελετών ακολούθησε συζήτηση με τη συμμετοχή του κ. Γιάννη Ρέτσου προέδρου του ΣΕΤΕ και Managing Director Electra Hotels & Resorts, του κ. Φωκίωνα Καραβία διευθύνοντος συμβούλου της Eurobank και του κ. Μιχάλη Μαυρόπουλου, πρώην regional director ΤUI Destinations Experiences East Mediterranean και του κ. Κώστα Μητρόπουλου εντεταλμένου συμβούλου της PwC. Συντονιστής της συζήτησης ήταν ο γενικός διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ κ. Ηλίας Κικίλιας.

Ο κ. Ρέτσος κατά τη διάρκεια της συζήτησης μεταξύ άλλων ανέφερε: «Ο τουρισμός έχει δυνατότητες για ακόμη καλύτερες μέρες, υπό την προϋπόθεση δημιουργίας νέων τουριστικών προϊόντων που είναι άμεσα συνυφασμένη με την δημιουργία και ανάδειξη προορισμών. Η απαίτηση για συμπράξεις και συνεργασία είναι περισσότερο από ποτέ επιτακτική».

Ο κ. Καραβίας επισήμανε ότι: «Η στήριξη του τουριστικού κλάδου αποτελεί στρατηγική επιλογή για τη Eurobank. Ο ελληνικός τουρισμός, στην κορυφή του διεθνούς ανταγωνισμού, άντεξε στην κρίση και ήδη προσελκύει ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον. Ο τουρισμός θα είναι ο πρωταγωνιστής της επιστροφής στην ανάπτυξη. Μπορούμε και θέλουμε να συμμετέχουμε στη χρηματοδότηση των τουριστικών επενδύσεων σε όλα τα επίπεδα – από τα μεγάλα έργα υποδομής μέχρι τη μικρή τουριστική επιχείρηση. Ταυτόχρονα, στον τουρισμό κατεξοχήν αποτυπώνεται η αντίληψή μας για το μέλλον της τραπεζικής, με μια ολιστική προσέγγιση που περιλαμβάνει το δανεισμό, χρηματοδοτικά εργαλεία που βελτιώνουν την καθημερινότητα, τις συμβουλευτικές υπηρεσίες, την χαρτογράφηση των χρηματοοικονομικών προοπτικών, τον εντοπισμό ευκαιριών ανάπτυξης, την άντληση κεφαλαίων και τη συνολική στρατηγική ανάπτυξης σε ένα κλάδο που προσφέρει και θα προσφέρει στο κοντινό μέλλον τέτοιες ευκαιρίες».

Ο κ. Μαυρόπουλος υπογράμμισε ότι: «Η Ελλάδα πρωταγωνιστεί σταθερά τα τελευταία χρόνια στην παγκόσμια τουριστική αγορά. Η μεγαλύτερη πρόκληση που έχει να αντιμετωπίσει είναι ο μετασχηματισμός της από έναν από τους πιο δημοφιλείς Sun & Beach προορισμούς σε έναν all year round προορισμό όπου ο επισκέπτης μπορεί να επιλέξει μέσα από διαφορετικά κανάλια μια πληθώρα εμπειριών που αναδεικνύουν την μοναδικότητα του τουριστικού προϊόντος μας. Πιστεύω ότι  οι συνθήκες είναι οι πλέον ευνοϊκές ώστε η Ελλάδα να συνεχίσει δυναμικά το έργο αυτής της μετεξέλιξης».

Ο κ. Κώστας Μητρόπουλος, συνόψισε την κατάσταση του ελληνικού τουρισμού ως καλή σημειώνοντας ότι μπορεί να γίνει λαμπρή. Με τη σύμπραξη ιδιωτικού και δημοσίου τομέα.

Η ανάλυση…

Τα επιμέρους συμπεράσματα, έχουν ως ακολούθως:

sete
Οι κ.κ. Κ. Μητρόπουλος, Ηλ. Κικίλιας και Άρης Ίκκος | money tourism copyright

• Ο τουρισμός συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη της οικονομίας, με περισσότερες από 27 εκ. αφίξεις τουριστών και τουριστικές εισπράξεις που έφτασαν τα € 15 δισ. το 2017 έχοντας άμεση συνεισφορά 8% στο ΑΕΠ και συμβάλλοντας κατά περίπου 1-1,2π.μ. στην οικονομική ανάπτυξη
• Η Ελλάδα βρίσκεται στη μέση της παγκόσμιας τουριστικής ανταγωνιστικής κατάταξης, σε περίπου παράλληλη πορεία με τους άμεσους ανταγωνιστές της
• Η τουριστική ζήτηση στην Ελλάδα αυξάνεται σταθερά από το 2012 και διαθέτει τέσσερα βασικά χαρακτηριστικά:
 το 35% του συνόλου προέρχεται από 4 χώρες της ΕΕ
 είναι πολύ «αιχμηρή» σε μία περίοδο 3 μηνών η οποία αντιστοιχεί στο μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης
 η μέση διαμονή μειώνεται συστηματικά, αλλά οι ημερήσιες τουριστικές εισπράξεις παραμένουν ισχυρές
 η τουριστική δαπάνη και τα ποσοστό πληρότητας είναι υψηλότερα στους κύριους προορισμούς

Οι επιδόσεις της ξενοδοχειακής βιομηχανίας

• Σχεδόν το 77% της συνολικής χωρητικότητας κλινών συγκεντρώνεται σε κύριους προορισμούς
• Το Airbnb και άλλες πλατφόρμες οικονομίας διαμοιρασμού, στην παρούσα μορφή τους, προσθέτουν περίπου 10-12% προσφοράς στην αγορά χωρίς να τη διαταράσσουν. Η προσφορά αυτή συγκεντρώνεται στην Κρήτη, την Αθήνα και τα νησιά του Αιγαίου
• Η οικονομική απόδοση των ξενοδοχείων αντικατοπτρίζει τις αναντιστοιχίες ζήτησης/προσφοράς καθώς και τη σχετική ανταγωνιστικότητα των ξενοδοχειακών μονάδων. Η οικονομική απόδοση διαφέρει ανάλογα με την περιοχή, την κατηγορία αστέρων και το μέγεθος της μονάδας. Η ανταγωνιστικότητα, η οποία είναι ευρύτερη από οποιαδήποτε μεμονωμένη χρηματοοικονομική μέτρηση, κινείται παράλληλα με την απόδοση
• Περίπου το 50% όλων των ξενοδοχείων είναι Stars (διεθνώς ανταγωνιστικά) και λιγότερο από το 25% είναι Zombies. Τα Stars αποτελούν την πλειοψηφία στους κύριους προορισμούς, και τείνουν να βρίσκονται στην κατηγορία 4* και να είναι μονάδες μικρότερου μεγέθους. Τα περισσότερα ξενοδοχεία Zombie βρίσκονται σε δευτερεύοντες προορισμούς και τείνουν να είναι μεγάλα ξενοδοχεία 5*
Ανάπτυξη και κεφαλαιακές ανάγκες
• Οι προοπτικές του ελληνικού τουρισμού διαφαίνονται καλές τηρουμένων των διαρθρωτικών περιορισμών του κλάδου. Οι αφίξεις αυξάνονται, η διάρκεια παραμονής δε μειώνεται γρήγορα, η μέση ημερήσια δαπάνη είναι σταθερή, ο αριθμός της σημαντικής τουριστικής προέλευσης αυξάνεται. Από την άλλη πλευρά, οι αφίξεις παραμένουν «αιχμηρές», η ημερήσια δαπάνη παραμένει περιορισμένη, αλλά και οι ίδιοι προορισμοί προέλευσης προσελκύουν το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης
• Ο ξενοδοχειακός κλάδος παρουσιάζει τάσεις υπερ-προσφοράς με εξαίρεση την Κρήτη, το Νότιο Αιγαίο και τα νησιά του Ιονίου
• Τα ελληνικά ξενοδοχεία απαιτούν κυρίως επενδύσεις ανακαίνισης αφού υπάρχει άφθονη διαθέσιμη χωρητικότητα. Μόνο κατά την περίοδο αιχμής, στους κύριους προορισμούς, ενδέχεται να υπάρξουν ελλείψεις χωρητικότητας έως το 2022. Μέχρι τότε, αναμένεται να χρειαστούν 24,000 νέες κλίνες, ενώ μέρος αυτής της δυναμικότητας θα προέλθει από έργα greenfield που βρίσκονται στη διαδικασία λήψης αδειών
• Υπάρχουν 14 έργα greenfield, που εκτελούνται από τον ιδιωτικό τομέα, τα οποία στοχεύουν σε κύριους προορισμούς. Ακόμη 12 τουριστικά έργα έχουν συμπεριληφθεί στη διαδικασία Fast-Track. Ένα τυπικό έργο greenfield χρειάζεται πάνω από 15 χρόνια για να προχωρήσουν από το στάδιο του σχεδιασμού στο στάδιο της υλοποίησης
• Οι συνολικές ξενοδοχειακές ανάγκες υπολογίζονται σε περίπου € 6,2 δισ. για μια περίοδο 5 ετών και κατανέμονται σε € 1 δισ. για την κατασκευή επιπλέον κλινών, € 4,8 δισ. για την αναβάθμιση της υπάρχουσας χωρητικότητας και € 0,3 δισ. για συντήρηση
• Υπάρχουν περίπου 400 ξενοδοχεία Grey το οποία απαιτούν οικονομική αναδιάρθρωση πριν προσελκύσουν νέες επενδύσεις. Αυτό μπορεί να απαιτεί διαγραφή χρεών ύψους € 2,6 δισ.

M&A activity

• Η ελληνική ξενοδοχειακή αγορά εξαγορών & συγχωνεύσεων θα έπρεπε να είναι περισσότερο ενεργή. Τα οικονομικά των ξενοδοχείων δεν οδηγούνται από το ελληνικό ΑΕΠ (είναι οδηγούμενα κυρίως από το ευρωπαϊκό), τα ξενοδοχεία είναι ανταγωνιστικά και βρίσκονται σε καλή οικονομική κατάσταση. Παρόλα αυτά, η συνολική αξία 18 αναφερόμενων ξενοδοχειακών συναλλαγών το 2017 και το 2018, όλα σε κύριους προορισμούς, ανήλθε σε € 310εκ.
• Υπάρχουν 65 λειτουργικές ξενοδοχειακές εταιρείες και 35 ξενοδοχειακά ακίνητα προς πώληση που αντιπροσωπεύουν περίπου το 3% του συνολικού διαθέσιμου ξενοδοχειακού δυναμικού
• Οι ξενοδοχειακές εταιρείες προς πώληση, βρίσκονται κυρίως σε κύριους προορισμούς και παρουσιάζουν ένα σημαντικό χάσμα (100%) μεταξύ ζητούμενης τιμής και αξίας. Τα ξενοδοχειακά ακίνητα προς πώληση, βρίσκονται και αυτά σε κύριους προορισμούς και διατιμώνται περίπου στο 60% των επενδύσεων νέων κατασκευών. Τα κενά αυτά, υποδεικνύουν μια αναντιστοιχεία προσδοκιών μεταξύ πωλητών και πιθανών αγοραστών

Επιχειρηματικές στρατηγικές για τον ξενοδοχειακό κλάδο

• Τρεις επενδυτικές στρατηγικές είναι εφαρμόσιμες στον ξενοδοχειακό κλάδο:
 Ανάπτυξη δευτερευόντων προορισμών, εστιάζοντας κυρίως σε Star 5* ξενοδοχεία στη Θεσσαλία, Δυτική Ελλάδα, Δυτική Μακεδονία και Βόρειο Αιγαίο
 Προσθήκη χωρητικότητας σε κυρίους προορισμούς, εστιάζοντας σε ξενοδοχεία Star, με τα ξενοδοχεία 3* να αποτελούν ένα συμπαγή στόχο
 Αναβάθμιση των ξενοδοχειακών μονάδων στην επόμενη κατηγορία, ιδιαίτερα από 4* σε 5*
• Η περισσότερα υποσχόμενη επενδυτική στρατηγική από πλευράς αξίας φαίνεται να είναι η ανάπτυξη δευτερευόντων προορισμών, ακολουθούμενη από την προσθήκη χωρητικότητας σε κύριους προορισμούς και ξενοδοχεία 3*, αλλά και από την αναβάθμιση ξενοδοχειακών μονάδων από 4* σε 5*
• Η εξαγορά παγιδευμένων Zombie ξενοδοχείων είναι μια αμφίβολη στρατηγική, παρόλο που θα μπορούσε να αποδειχθεί αποδοτική σε ορισμένες περιπτώσεις
Πολιτικές για συσσώρευση αξίας στον Τουρισμό
• Ο τουρισμός συνεχώς αυξάνεται διεθνώς. Ο ελληνικός τουρισμός αναπτύσσεται επίσης ταχέως λόγω αύξησης της κατανάλωσης των χωρών προέλευσης και υποστηρίζεται από τη δική του συστηματική βελτίωση
• Δεν υπάρχουν σημαντικοί κίνδυνοι και η κάμψη του τουριστικού κύκλου αναμένεται να είναι ήπια
• Ο τουριστικός κλάδος βρίσκεται σε καλή οικονομική κατάσταση, είναι σε γενικές γραμμές ανταγωνιστικός αλλά παράλληλα είναι υπερεπενδεδυμένος και με υποχρησιμοποιούμενο δυναμικό. Για να ενισχυθεί η δυναμική του στη δημιουργία αξίας, πρέπει να διατυπωθεί μια νέα σειρά πολιτικών για την αντιμετώπιση των ελλείψεων
• Υπάρχουν τέσσερεις πολιτικές διαστάσεις για τη δημιουργία σταθερής αξίας στον τουρισμό, οι οποίες απαιτούν την οικοδόμηση χρηματοοικονομικής σχέσης μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα:

 Προσέλκυση τουριστών με υψηλό εισόδημα και ταχεία αύξηση εκτός ΕΕ
 Εισαγωγή συμπληρωματικών προϊόντων
 Επέκταση ζήτησης σε δευτερεύοντες προορισμούς
 Αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος
Με λίγα λόγια
• Ο τουρισμός είναι, και θα παραμείνει, μια μεγάλη οικονομική δύναμη στην Ελλάδα. Σε γενικές γραμμές είναι παγκοσμίως ανταγωνιστικός και η απόδοσή του βελτιώνεται
• Τα οικονομικά του κλάδου παρουσιάζουν μια ουσιαστική διαίρεση μεταξύ κύριων και δευτερευόντων προορισμών
• Παρά την συστηματική αύξηση των τουριστικών αφίξεων, οι απαιτούμενες επενδύσεις για την περίοδο 2018-2022 είναι λελογισμένες και ανέρχονται σε περίπου € 6 δισ.
• Γενικότερα, ο ελληνικός τουρισμός δεν αντιμετωπίζει μεγάλους κινδύνους
• Τέσσερεις πολιτικές θα διευκολύνουν την υλοποίηση των επενδυτικών στρατηγικών και θα προσθέσουν αξία στην οικονομία:
 Προσέλκυση τουριστών με υψηλό εισόδημα (+ € 6,9δισ. τουριστικές εισπράξεις)
 Εισαγωγή συμπληρωματικών προϊόντων (+ € 2,6δισ. τουριστικές εισπράξεις)
 Επέκταση ζήτησης σε δευτερεύοντες προορισμούς (+ € 2,1δισ. έσοδα ξενοδοχείων σε δευτερεύοντες προορισμούς)
 Αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος (+ € 4,3δισ. πρόσθετο ΑΕΠ ανά έτος)
• Είναι απαραίτητη η σύμπραξη δημόσιου-ιδιωτικού τομέα για την ενίσχυση της συνεισφοράς του τουρισμού

Στους ακόλουθους συνδέσμους, μπορείτε να δείτε το σύνολο των μελετών:

Πλήρης μελέτη PwC

Πλήρης Μελέτη ΙΝΣΕΤΕ

Σύνοψη Μελέτης INΣETE

Factsheet ΙΝΣΕΤΕ

Tagged

2 σχόλια στο “PWC – INSETE : 25% των ξενοδοχείων είναι Zombies – Εξαιρετικές οι προοπτικές του Τουρισμού

  1. Προφανώς οι παραπάνω μελέτες έγιναν για να ενημερώσουν όσους δεν είναι μέσα στην Τουριστική επιχειρηματικότητα( Δεν τούς ενδιαφέρει ο Τουρισμός-Ξενοδοχεία ) Οι υπόλοιποι τα ήξεραν.!!

    Υποθέτω ότι ανακοινώσεις ενεργειών που θα γίνουν για θεραπεία δεν ενδιαφέρουν !!! και δεν ανακοινώνονται. Κάναμε το καθήκον μας γράφοντας ότι γνωρίζουν οι πάντες εκτός … από τούς αρμόδιους..

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *