Οι οικονομικές προκλήσεις φαίνεται να επηρεάζουν τους Ιταλούς ταξιδιώτες -ιδιαίτερα τον εγχώριο τουρισμό-, οι οποίοι “ψαλιδίζουν”, τόσο τη διάρκεια του ταξιδιού, όσο και τις συνολικές δαπάνες. Αυτό αποκαλύπτει η εταιρία Data Appeal Company – Almawave Group στην τελευταία μακροοικονομική έκθεσή της για το τουριστικό τοπίο της Ιταλίας, διαπιστώνοντας, παράλληλα, μια αξιοσημείωτη μείωση των ψηφιακών αποτυπωμάτων που ανιχνεύονται σε ολόκληρη τη χώρα.
Η έκθεση, η οποία εξετάζει 32 εκατομμύρια διαδικτυακές κριτικές και σχόλια, που συλλέχθηκαν από τον Σεπτέμβριο του 2023 έως τον Αύγουστο του 2024, αντανακλά μια σημαντική πτώση, σε σχέση με τα 40 εκατομμύρια που αναλύθηκαν το προηγούμενο έτος.
Τα βασικά ευρήματα υποδηλώνουν ότι το αυξανόμενο κόστος και οι οικονομικοί περιορισμοί λόγω πληθωρισμού έχουν αναδιαμορφώσει τις ταξιδιωτικές συμπεριφορές, επηρεάζοντας τόσο την ποσότητα, όσο και τη φύση των ψηφιακών αλληλεπιδράσεων στον τομέα του τουρισμού.
Αναλύοντας πάνω από 797.000 σημεία ενδιαφέροντος (POI), συμπεριλαμβανομένων πολιτιστικών χώρων, καταλυμάτων και εστιατορίων, η έρευνα της The Data Appeal Company υπογραμμίζει ότι ο αριθμός των ψηφιακών αποτυπωμάτων, όπως οι διαδικτυακές κριτικές και τα σχόλια, έχει μειωθεί κατά 20%.
Οι οικονομικές προκλήσεις δείχνουν να επηρεάζουν ιδιαίτερα τον εγχώριο τουρισμό, με τους Ιταλούς να συντομεύουν τα ταξίδια και να μειώνουν τις συνολικές δαπάνες για δραστηριότητες αναψυχής.
Οι αναλύσεις δείχνουν μια μέση αύξηση άνω του 9% στις τιμές των ξενοδοχείων και των βραχυχρόνιων μισθώσεων που δημοσιεύουν οι OTA κατά το περασμένο έτος.
Οι προβλέψεις για την περίοδο από τον Οκτώβριο έως τον Μάρτιο του 2024 υποδεικνύουν πρόσθετη αύξηση 6%, με αποτέλεσμα η μέση τιμή να ανέρχεται σε περίπου 130 ευρώ ανά διανυκτέρευση. Ως απάντηση σε αυτές τις οικονομικές πιέσεις, πολλοί Ιταλοί ταξιδιώτες έχουν επιλέξει μικρότερα ταξίδια, με μέση διάρκεια μόλις τριών ημερών.
Κύρια σημεία της ανάλυσης
● Τα στοιχεία για τους Ιταλούς ταξιδιώτες αποκαλύπτουν μείωση, τόσο του αριθμού των πτήσεων, όσο και της μέσης διάρκειας διαμονής. Ωστόσο, τους επόμενους έξι μήνες, οι πτήσεις αναμένεται να αυξηθούν κατά 7,4%, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Επιπλέον, παρατηρείται αύξηση του αριθμού των επισκεπτών από τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Γερμανία, τη Γαλλία και τη Νότια Κορέα.
● Οι ξένοι επισκέπτες αντιπροσωπεύουν το 58,2% του συνόλου, σημειώνοντας αύξηση 1,5%, σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Μετά την Ιταλία, οι κυριότερες χώρες – “πηγές” τουρισμού είναι η Γερμανία, η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ισπανία. Η συνολική ικανοποίηση των ξένων επισκεπτών είναι υψηλή, με βαθμολογία 84 στα 100, γεγονός που αντικατοπτρίζει την ισχυρή ελκυστικότητα της ιταλικής τουριστικής εμπειρίας.
● Η έκθεση αποκαλύπτει αλλαγές στο κλίμα φιλοξενίας, με 135.000 καταλύματα να επιτυγχάνουν βαθμολογία 86/100, ιδίως στη Νότια Ιταλία, όπου η φιλικότητα του προσωπικού είναι η υψηλότερη με 94/100. Ωστόσο, η οικονομική προσιτότητα παραμένει ανησυχητική, με τη σχέση τιμής – αξίας να βαθμολογείται χαμηλότερα σε 71/100, αντανακλώντας τις ανησυχίες των επισκεπτών σχετικά με την ποιότητα των δωματίων και την αξία των χρημάτων.
● Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις, με 166.000 καταχωρίσεις, έχουν υψηλή βαθμολογία ικανοποίησης 90,9/100, με τους ταξιδιώτες να εκτιμούν ιδιαίτερα την τοποθεσία και τη φιλοξενία του οικοδεσπότη. Στην εστίαση, οι απόψεις για 344.000 καταλύματα διατηρούνται σταθερά στο 86,7/100, ωστόσο η εξυπηρέτηση και η καθαριότητα δέχονται επικρίσεις.
● Τα πολιτιστικά αξιοθέατα, συνολικού αριθμού 152.000, έλαβαν το υψηλότερο ποσοστό ικανοποίησης με 91/100, επαινώντας την τοποθεσία και την ατμόσφαιρά τους, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν προκλήσεις σχετικά με το κόστος και την προσβασιμότητα.
“Τα στοιχεία της τελευταίας μας έκθεσης αναδεικνύουν τον αδιαμφισβήτητο αντίκτυπο των οικονομικών πιέσεων στις ταξιδιωτικές συμπεριφορές”, δήλωσε ο Mirko Lalli, CEO της The Data Appeal Company. Και πρόσθεσε: “Ενώ η Ιταλία παραμένει κορυφαίος προορισμός για τους διεθνείς επισκέπτες, τα εξελισσόμενα πρότυπα στον εγχώριο τουρισμό απαιτούν να επανεξετάσουμε τις στρατηγικές για βιώσιμη ανάπτυξη και δέσμευση των ταξιδιωτών. Αξιοποιώντας σε βάθος ψηφιακές πληροφορίες, βοηθάμε τον κλάδο να κατανοήσει καλύτερα αυτές τις αλλαγές και να προσαρμοστεί με τρόπους που ενισχύουν τόσο τις εμπειρίες των επισκεπτών όσο και την ανθεκτικότητα του προορισμού”.