Η Taylor Swift με την περιοδεία Eras Tour “σάρωσε” την Ευρώπη φέτος το καλοκαίρι, πραγματοποιώντας 47 συναυλίες, σε 17 πόλεις, σε διάστημα 15 εβδομάδων, από τον Μάιο έως τον Αύγουστο, “απογειώνοντας” τις επιδόσεις των ευρωπαϊκών ξενοδοχείων.
Ενώ οι συναυλίες ήταν ο κύριος μοχλός για τις επιδόσεις των ξενοδοχείων σε κάθε αγορά που τις φιλοξένησε, τα ξενοδοχεία επωφελήθηκαν από τις παρατεταμένες διαμονές των θαυμαστών, τη διαμονή του συνεργείου της διάσημης τραγουδίστριας, καθώς και από πρόσθετες πηγές εσόδων, όπως τα τρόφιμα και τα ποτά, το πάρκινγκ, κ.λπ., σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της STR.
Η ακόλουθη ανάλυση συγκρίνει τη μέση ημερήσια τιμή των ξενοδοχείων (ADR), σε τοπικό νόμισμα, και την πληρότητα για τις ημέρες διοργάνωσης των συναυλιών, με τις αντίστοιχες ημέρες του 2023. Οι συγκρίσεις πληρότητας περιλαμβάνονται για τις δύο εβδομάδες πριν και μετά τις ημέρες των συναυλιών, ώστε να δοθεί προοπτική, δεδομένου του υψηλού επιπέδου πληρότητας που παρατηρείται στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια ενός “κανονικού” καλοκαιριού.
Η επίδραση των συναυλιών στις επιδόσεις των ξενοδοχείων
Ο αντίκτυπος των συναυλιών της Taylor Swift σε μια αγορά ποικίλλει ανάλογα με την προσφορά ξενοδοχείων, τον μήνα και την ημέρα της εβδομάδας που πραγματοποιήθηκε η συναυλία και την επίδραση άλλων εκδηλώσεων που έλαβαν χώρα κοντά ή την ίδια στιγμή.
Η περιοδεία της Taylor Swift δεν ήταν το μόνο γεγονός που συγκλόνισε την ήπειρο. Η Ευρώπη είχε ένα πολυάσχολο καλοκαίρι, καθώς φιλοξένησε τους αγώνες του UEFA Euro 2024 από τα μέσα Ιουνίου έως τα μέσα Ιουλίου, τους θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες στα τέλη Ιουλίου και μέσα στον Αύγουστο και πολλές άλλες εκδηλώσεις.
Σε όλες τις αγορές, ο δείκτης της Μέσης Ημερήσιας Τιμής (ADR) ήταν ο κύριος ωφελημένος για τις πόλεις που φιλοξένησαν συναυλίες, σημειώνοντας αύξηση κατά μέσο όρο 51% (σε τοπικό νόμισμα), σε σύγκριση με τις αντίστοιχες ημέρες του προηγούμενου έτους.
Η μέση άνοδος της πληρότητας διαμορφώθηκε στις δέκα ποσοστιαίες μονάδες (ppts), ωστόσο, οι μικρότερες αγορές έτειναν να σημειώσουν μεγαλύτερη αύξηση της πληρότητας και οι μεγαλύτερες αγορές συχνά είδαν μικρότερες αυξήσεις. Οι Κυριακές παρουσίασαν τα χαμηλότερα πραγματικά επίπεδα πληρότητας, γεγονός που δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς η συγκεκριμένη ημέρα της εβδομάδας είναι ιστορικά η ημέρα με τη χαμηλότερη πληρότητα. Παρά τα χαμηλότερα επίπεδα, ωστόσο, οι Κυριακές σημείωσαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Ρεκόρ επιδόσεων στη Γερμανία
Η Γερμανία σημείωσε ρεκόρ επιδόσεων κατά τη διάρκεια επτά συναυλιακών ημερών, ενώ παράλληλα φιλοξένησε πολλές άλλες εκδηλώσεις που απογείωσαν τη λειτουργία των ξενοδοχείων σε όλη τη χώρα καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
– Το Gelsenkirchen (στην αγορά του Ρουρ) σημείωσε την υψηλότερη αύξηση της πληρότητας, σε σχέση με το προηγούμενο έτος (YoY) από το σύνολο των 17 αγορών που φιλοξένησαν τις συναυλίες, σημειώνοντας αύξηση 39 ποσοστιαίων μονάδων στο 83% κατά τη διάρκεια των τριών ημερών που πραγματοποιήθηκαν οι συναυλίες (Τετάρτη – Παρασκευή) τον Ιούλιο. Η πληρότητα κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου του έτους είναι συνήθως πιο κοντά στο 60%, ωστόσο η αγορά παρουσίασε μεγάλες αυξήσεις με πληρότητα που έφτασε το 94% και το 33% τις εβδομάδες πριν και μετά τη συναυλία λόγω αθλητικών διοργανώσεων, εκθέσεων και άλλων εκδηλώσεων. Η μέση αύξηση των ADR (+59%) ήταν επίσης ισχυρή και κατατάσσεται στην πρώτη δεκάδα σε όλες τις αγορές.
– Το Αμβούργο ήταν ο δεύτερος σταθμός της Γερμανίας και παρήγαγε αύξηση ADR (+52%) στα ίδια επίπεδα με τον μέσο όρο της αγοράς. Το Αμβούργο ήταν μία από τις τρεις αγορές στις οποίες πραγματοποιήθηκαν συναυλίες τις ημέρες Τρίτη-Τετάρτη. Η πληρότητα (+11 ποσοστιαίες μονάδες στο 96%) ήταν η υψηλότερη στη διάρκεια της περιοδείας. Στις άλλες δύο αγορές (Κάρντιφ και Ζυρίχη) που σημείωσαν υψηλή πληρότητα 96%, συναυλίες πραγματοποιήθηκαν επίσης μόνο την Τρίτη ή/και την Τετάρτη.
– Το Μόναχο ήταν ο τελευταίος σταθμός της περιοδείας στη Γερμανία και σημείωσε την τρίτη υψηλότερη αύξηση στην πληρότητα (+17ppts) και στις 17 αγορές κατά τις δύο ημέρες των συναυλιών (Σάββατο και Κυριακή) στα τέλη Ιουλίου, με αποτέλεσμα το επίπεδο πληρότητας να ανέλθει στο 89%. Το καλοκαίρι είναι η περίοδος αιχμής στο Μόναχο με την πληρότητα στην αγορά να κυμαίνεται από 63% έως 92%. Η ADR αυξήθηκε κατά 68% και ήταν η τέταρτη υψηλότερη από όλες τις αγορές.
Σημείο αναφοράς της περιοδείας το Λονδίνο
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το Λονδίνο και τρεις μικρότερες αγορές φιλοξένησαν δεκαπέντε συναυλίες. Το Λονδίνο ήταν η μόνη αγορά που φιλοξένησε συναυλίες σε δύο διαφορετικές χρονικές περιόδους (Ιούνιο και Αύγουστο).
– Το Λίβερπουλ, ως η δεύτερη μικρότερη αγορά που φιλοξένησε συναυλίες κατά τη διάρκεια της ευρωπαϊκής περιοδείας, παρουσίασε την τρίτη μεγαλύτερη αύξηση ADR (+89%) και σημείωσε αύξηση της πληρότητας (+11%) κατά τη διάρκεια ενός τριήμερου Παρασκευο-Σαββατοκύριακου τον Ιούνιο, η οποία ήταν στα ίδια επίπεδα με τον μέσο όρο όλων των αγορών. Η πληρότητα του 91% ήταν η υψηλότερη και τις τέσσερις εβδομάδες που κάλυπταν τις ημέρες των συναυλιών, η οποία κατά μέσο όρο διαμορφώθηκε στο 78%. Η χαμηλότερη πληρότητα (52%) σημειώθηκε την Κυριακή μετά τη συναυλία.
– Το Εδιμβούργο φιλοξένησε την περιοδεία κατά τη διάρκεια ενός Παρασκευο-Σαββατοκύριακου τον Ιούνιο, το οποίο παρήγαγε τη δεύτερη υψηλότερη αύξηση των ADR (+92%), ενώ η αύξηση της πληρότητας ήταν χαμηλή, σε σύγκριση με τις άλλες αγορές -μόλις έξι ποσοστιαίες μονάδες. Η πραγματική πληρότητα έφθασε το 92%, με επίπεδα πληρότητας άνω του 85% κατά τη διάρκεια των τεσσάρων εβδομάδων γύρω από τη συναυλία.
– Το Κάρντιφ ήταν η μικρότερη αγορά που φιλοξένησε συναυλία και η μία από τις δύο αγορές, η άλλη ήταν η Μαρίδη, που φιλοξένησε μόνο μία συναυλία. Οι συγκρίσεις σε σχέση με το προηγούμενο έτος για το Κάρντιφ αμβλύνθηκαν σημαντικά επειδή την ίδια ημέρα του 2023, ο Harry Styles εμφανίστηκε στο Κάρντιφ. Η πληρότητα κατά τη διάρκεια της ημέρας της συναυλίας αυξήθηκε κατά μία ποσοστιαία μονάδα ετησίως σε 96%, ενώ η ADR αυξήθηκε κατά 36%. Η πληρότητα στο Κάρντιφ ήταν κατά μέσο όρο 80% κατά τη διάρκεια των εβδομάδων πριν και μετά τη συναυλία.
– Το Λονδίνο ήταν η μόνη αγορά που φιλοξένησε δύο ξεχωριστές περιόδους συναυλιών, η πρώτη για ένα Παρασκευο-Σαββατοκύριακο τον Ιούνιο και η δεύτερη για πέντε ημέρες τον Αύγουστο (Πέμπτη – Σάββατο και Δευτέρα – Τρίτη). Οι επιδόσεις των ξενοδοχείων κατά τις ημέρες της περιοδείας του Αυγούστου ήταν οι ισχυρότερες από τις δύο περιοδείες στο Λονδίνο. Η πληρότητα του Ιουνίου κατά τις ημέρες των συναυλιών (87%) παρέμεινε σταθερή, σε σχέση με τον Αύγουστο, ο οποίος σημείωσε πληρότητα 91% (+10% σε σχέση με το προηγούμενο έτος). Οι ADR του Ιουνίου αυξήθηκαν κατά 6%, ενώ τον Αύγουστο οι ADR αυξήθηκαν κατά 18%.
Το Λονδίνο είναι η μεγαλύτερη αγορά όσον αφορά την προσφορά δωματίων. Ο αντίκτυπος τον Αύγουστο είναι αξιοσημείωτος, διότι δεν είναι συχνό φαινόμενο ένα γεγονός να έχει αντίκτυπο αυτού του μεγέθους σε μια αγορά αυτού του μεγέθους. Πολλοί παράγοντες συνέβαλαν σε αυτόν τον αντίκτυπο, συμπεριλαμβανομένου του ότι το Λονδίνο ήταν ο τελευταίος σταθμός του ευρωπαϊκού σκέλους της περιοδείας και ότι ο Αύγουστος τείνει να είναι ένας πιο χαλαρός μήνας.
Πρώτος σταθμός στην Ευρώπη η Γαλλία
Η Γαλλία ήταν ο πρώτος σταθμός του ευρωπαϊκού σκέλους του 2024 της Eras, φιλοξενώντας έξι συναυλίες, σε δύο αγορές.
– Η Nanterre ήταν ο πρώτος σταθμός – ο χώρος βρίσκεται βορειοδυτικά του Παρισιού και στην αγορά Ile-de-France, η οποία περιβάλλει την αγορά του Παρισιού. Και οι δύο αγορές επωφελήθηκαν από τους επισκέπτες των συναυλιών. Η πληρότητα αυξήθηκε κατά 18 ποσοστιαίες μονάδες και 14 ποσοστιαίες μονάδες στην Ile-de-France και το Παρίσι, αντίστοιχα, κατά τη διάρκεια της τετραήμερης (Πέμπτη – Κυριακή) συναυλίας τον Ιούνιο. Η ADR βελτιώθηκε εξίσου, σημειώνοντας αύξηση 18% στην Ile-de-France και 17% στο Παρίσι.
– Η αγορά Auvergne-Rhone-Alpes, στην οποία η Λυών είναι η κύρια πόλη, είναι μία από τις μεγαλύτερες αγορές εκτός του Παρισιού και του Λονδίνου που φιλοξένησαν συναυλίες. Είναι αξιοσημείωτο, δεδομένου του μεγέθους της, ότι η αγορά κατέγραψε μία από τις μεγαλύτερες αυξήσεις στην πληρότητα σε ετήσια βάση (+13%) κατά τη διάρκεια των δύο ημερών των συναυλιών στις αρχές Ιουλίου (+23% την Κυριακή και +4% τη Δευτέρα). Οι ADR αυξήθηκαν κατά 50% σε ετήσια βάση, + 72% την Κυριακή και + 37% τη Δευτέρα.
Ρεκόρ πληρότητας στη Νότια Ευρώπη
Η Νότια Ευρώπη, η οποία σημείωσε ρεκόρ πληρότητας καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, φιλοξένησε πέντε συναυλίες σε τρεις αγορές.
– Η Λισαβόνα φιλοξένησε την περιοδεία για δύο ημέρες (Παρασκευή και Σάββατο) τον Ιούνιο, σημειώνοντας ισχυρή αύξηση των ADR (+14%) και της πληρότητας (+8%), σε σχέση με πέρυσι, αν και αυτές παρέμειναν κάτω από τον μέσο όρο σε όλες τις αγορές. Το καλοκαίρι είναι η περίοδος αιχμής για τη Λισαβόνα και το καλοκαίρι του 2024 δεν αποτέλεσε εξαίρεση, με την πληρότητα να ανέρχεται κατά μέσο όρο στο 83% για τις τέσσερις εβδομάδες γύρω από τις ημέρες των συναυλιών. Η πληρότητα τις ημέρες των συναυλιών ανήλθε στο 94%.
– Η Μαδρίτη φιλοξένησε μόνο μία συναυλία, η οποία πραγματοποιήθηκε την τελευταία Πέμπτη του Ιουνίου. Οι ADR αυξήθηκαν κατά 57% σε ετήσια βάση και η πληρότητα αυξήθηκε κατά 9 ποσοστιαίες μονάδες στο 91%. Η Μαδρίτη υπήρξε δημοφιλής προορισμός το 2024, με μέση πληρότητα για τις τέσσερις εβδομάδες γύρω από την ημέρα των συναυλιών στο 85%.
– Η διήμερη στάση της συναυλίας στο Μιλάνο (Σάββατο-Κυριακή) τον Ιούλιο απέφερε πληρότητα 82% (87% το Σάββατο και 78% την Κυριακή), αυξημένη κατά 10% σε ετήσια βάση, ενώ η ADR αυξήθηκε κατά 57%.
Οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές
Πέντε αγορές στην υπόλοιπη Ευρώπη φιλοξένησαν 14 συναυλίες, με τη Βαρσοβία να σημειώνει τη μεγαλύτερη αύξηση των ADR στο σύνολο των 17 αγορών.
– Τα ξενοδοχεία της Βαρσοβίας σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση των ADR από τις 17 αγορές και μια αύξηση της πληρότητας που ήταν διπλάσια από τον μέσο όρο των αγορών που πραγματοποιήθηκαν συναυλίες. Η πληρότητα την ημέρα των συναυλιών (90%) ήταν η υψηλότερη της περιόδου των τεσσάρων εβδομάδων, η οποία κυμάνθηκε από 60-90%. Η Βαρσοβία έχει συνήθως ισχυρές επιδόσεις κατά τη διάρκεια συναυλιών, όπως αποδεικνύεται από την ισχυρή ADR και την πληρότητα κατά τη διάρκεια άλλων συναυλιών, όπως η περιοδεία Renaissance Tour της Beyonce, η οποία πραγματοποιήθηκε στην πόλη τον Ιούνιο του 2023.
– Το Δουβλίνο, το οποίο φιλοξένησε την περιοδεία κατά τη διάρκεια ενός Παρασκευο-Σαββατοκύριακου τον Ιούνιο, σημείωσε άνοδο 31% στις ADR και πληρότητα 92%, αυξημένη κατά μία ποσοστιαία μονάδα, σε σχέση με πέρυσι. Ενώ η ετήσια μεταβολή ήταν χαμηλότερη από τον μέσο όρο της συνολικής αγοράς, η ισχυρή αυτή επίδοση σημειώθηκε κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της τουριστικής περιόδου στην Ιρλανδία. Η πληρότητα κατά τη διάρκεια των τεσσάρων εβδομάδων πριν και μετά τη συναυλία κυμάνθηκε κατά μέσο όρο στο 89%.
– Η Στοκχόλμη είναι η μεγαλύτερη αγορά υποδοχής συναυλιών από πλευράς ξενοδοχειακών δωματίων εκτός του Λονδίνου και του Παρισιού. Οι συναυλίες πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια ενός Παρασκευο-Σαββατοκύριακου τον Μάιο, με την πληρότητα να αυξάνεται κατά 15 ποσοστιαίες μονάδες και την ADR να αυξάνεται κατά 11%, σε σύγκριση με τις ίδιες ημέρες πέρυσι.
– Το Άμστερνταμ φιλοξένησε συναυλίες επί τρεις ημέρες (Πέμπτη – Σάββατο) στις αρχές Ιουλίου. Η πληρότητα αυξήθηκε κατά 11 ποσοστιαίες μονάδες, λίγο πάνω από το μέσο όρο της αγοράς στο 92%, και η ADR αυξήθηκε κατά 42%, σε σύγκριση με τις ίδιες ημέρες πέρυσι. Όπως παρατηρήθηκε σε μεγάλο μέρος της Ευρώπης, η καλοκαιρινή περίοδος ήταν δημοφιλής με την πληρότητα κατά την περίοδο των τεσσάρων εβδομάδων να κυμαίνεται κοντά στο 86%.
Η αγορά της Ζυρίχης κατέγραψε την υψηλότερη πληρότητα (96%) κατά τις δύο ημέρες των συναυλιών (Τρίτη – Τετάρτη) τον Ιούλιο, σημειώνοντας αύξηση 10 ποσοστιαίων μονάδων σε ετήσια βάση. Οι ADR αυξήθηκαν κατά 65%, γεγονός που έδωσε στη Ζυρίχη μια θέση στις πέντε κορυφαίες αγορές όσον αφορά την αύξηση των ADR. Η μέση πληρότητα κατά τη διάρκεια της περιόδου των τεσσάρων εβδομάδων ανήλθε στο υγιές 87%.
– Η Βιέννη ήταν προγραμματισμένο να φιλοξενήσει συναυλίες μεταξύ 8-10 Αυγούστου, οι οποίες τελικά ακυρώθηκαν στις 7 Αυγούστου. Τα ξενοδοχεία στη Βιέννη κατά τις τρεις προγραμματισμένες ημέρες των συναυλιών σημείωσαν πληρότητα 81%, η οποία ήταν 3 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερη από τις ίδιες ημέρες πέρυσι. Η ADR παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα, σημειώνοντας αύξηση 87% σε ετήσια βάση.