Η κουλτούρα ασφάλειας και η ποιότητα κατασκευής της Boeing, που βρίσκονται αμφότερες στο επίκεντρο, μετά την αποκόλληση ενός πάνελ στον αέρα, σε πτήση της Alaska Airlines, τον Ιανουάριο, σε ένα σχεδόν νέο 737 MAX 9, εξετάστηκαν σε δύο ακροάσεις της αμερικανικής Γερουσίας. Οι αποκαλύψεις και τα όσα ακούστηκαν προκαλούν προβληματισμό και “καίνε” την αμερικανική κατασκευάστρια εταιρία αεροσκαφών.
Στην κατάθεσή του στην αρμόδια υποεπιτροπή της αμερικανικής Γερουσίας, ο πρώην μηχανικός του κολοσσού των αερομεταφορών, Sam Salehpour, έκανε λόγο για κενά ασφαλείας.
Όπως ισχυρίστηκε ο ειδικός σε θέματα ελέγχου ποιότητας, του είπαν να “το βουλώσει” όταν επισήμανε τις ανησυχίες του για την ασφάλεια και τα κατασκευαστικά προβλήματα, ενώ απομακρύνθηκε από την παραγωγή του αεροσκάφους 787 στο αεροσκάφος 777.
“Εάν δεν ληφθούν μέτρα και δεν λογοδοτήσουν οι επικεφαλής της Boeing, κάθε άτομο που επιβιβάζεται σε αεροσκάφος της εταιρίας, κινδυνεύει”, δήλωσε o κ. Salehpour.
Στο ίδιο πνεύμα, ο Ed Pierson, πρώην διευθυντής στην Boeing στο πρόγραμμα ναυπήγησης των αεροσκαφών 737 MAX, κατήγγειλε ότι “δέχτηκε σωματικές απειλές για να σιωπήσει και να μην αναφέρει τα τεχνικά προβλήματα”.
“Έκανα ό,τι μπορούσα για να πω στον κόσμο πως τα Max συνεχίζουν ακόμη να μην είναι ασφαλή και να προειδοποιήσω τις αρχές για τους κινδύνους στην παραγωγή της Boeing”, είπε ο κ. Pierson. Ωστόσο, τόνισε ότι “τίποτε δεν άλλαξε μετά τις δυο συντριβές”.
“Αν δεν υπάρξει άμεση δράση κι αν οι επικεφαλής της Boeing δεν αναλάβουν τις ευθύνες τους, κάθε άνθρωπος που επιβιβάζεται σε αεροσκάφος της αμερικανικής κατασκευάστριας θα κινδυνεύει”, τόνισε ο ίδιος.
Ο πρόεδρος της υποεπιτροπής, γερουσιαστής Richard Blumenthal, κράτησε ένα σημείωμα του κ. Salehpour από το 2021 και διάβασε μια γραμμή που έλεγε ότι “το να με πετάξεις έξω από το πρόγραμμα επειδή εγείρω ανησυχίες για την ασφάλεια” δεν βοηθάει κανέναν.
Η Boeing αμφισβήτησε τους ισχυρισμούς του κ. Salehpour για τα 787 και 777, τα οποία χρησιμοποιούνται κυρίως σε διεθνείς πτήσεις.
Σε πρόσφατη ανακοίνωσή της, η εταιρία υπερασπίστηκε την ασφάλεια των αεροσκαφών, σημειώνοντας ότι ο παγκόσμιος στόλος του 787 έχει μεταφέρει με ασφάλεια περισσότερους από 850 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ το 777 έχει πετάξει με ασφάλεια περισσότερους από 3,9 δισεκατομμύρια ταξιδιώτες.
Νωρίτερα, μέλη της Επιτροπής Εμπορίου της αμερικανικής Γερουσίας δήλωσαν ότι η Boeing πρέπει να κάνει περισσότερα για να βελτιώσει την κουλτούρα ασφαλείας της, μετά από σχετική έκθεση του Φεβρουαρίου, που ανατέθηκε έπειτα από δύο δυστυχήματα που αφορούσαν το 737 Max, στα οποία σκοτώθηκαν συνολικά 346 άτομα.