Photo by Shoval Zonnis on Pexels

“Στενάζουν” οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρίες | Αλματώδης αύξηση κερδών για τους Ευρωπαίους αερομεταφορείς

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΔΙΕΘΝΗ ΜΟΝΕΥ

Η βιομηχανία των αερομεταφορών στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι αντιμέτωπη με ένα “κύμα” σοβαρών προκλήσεων το 2025, λόγω της αύξησης του λειτουργικού κόστους, της απότομης μείωσης του τουρισμού στη Δυτική Ευρώπη και των συνεχιζόμενων διαταραχών στην αλυσίδα εφοδιασμού αεροσκαφών.

Καθώς οι αμερικανικές, αεροπορικές εταιρίες πασχίζουν να διαχειριστούν την περιορισμένη χωρητικότητα, την “εκτίναξη” των τιμών των αεροσκαφών και τη μείωση του αριθμού των επισκεπτών από κρίσιμες αγορές όπως η Γερμανία και η Ισπανία, η οικονομική τους σταθερότητα συνεχίζει να αποδυναμώνεται.

Αντίθετα, οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρίες αντιμετωπίζουν τις “αναταράξεις” πιο αποτελεσματικά, υποστηριζόμενες από την πτώση του κόστους των καυσίμων, τις σταθερά υψηλές τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων και την ανθεκτική ταξιδιωτική ζήτηση σε ολόκληρη την περιοχή.

Έτσι, ενώ οι αμερικανικοί αερομεταφορείς ταλανίζονται από τα μειωμένα έσοδα και τις αυξημένες οικονομικές πιέσεις, οι Ευρωπαίοι ομόλογοι τους καταγράφουν ισχυρούς δείκτες ανάπτυξης, προσαρμόζονται ταχύτερα στη μετα-πανδημική πραγματικότητα και προετοιμάζονται για ένα πολύ ισχυρότερο μέλλον στο παγκόσμιο τοπίο των αερομεταφορών.

Στο “μάτι” μιας “δασμολογικής καταιγίδας” οι αεροπορικές εταιρίες

Η τουριστική βιομηχανία ανακάμπτει σταδιακά από τις καταστροφικές συνέπειες της πανδημίας, αλλά αντιμετωπίζει νέες προκλήσεις που απειλούν να εμποδίσουν την πρόοδό της. Οι αεροπορικές εταιρίες, οι οποίες αντιμετώπισαν επί σειρά ετών διαδοχικές απώλειες κερδών, βρίσκονται τώρα στο επίκεντρο αυτού που ορισμένοι ειδικοί του κλάδου αποκαλούν “δασμολογική καταιγίδα” στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η “καταιγίδα” αυτή οδηγείται από την αύξηση του κόστους των αεροσκαφών και τις καθυστερήσεις στην παραγωγή, οι οποίες περιορίζουν περαιτέρω την, ήδη, περιορισμένη χωρητικότητα, ιδίως καθώς ο τουρισμός των ΗΠΑ φαίνεται να οδεύει προς νέα ύφεση.

Η κατάσταση παρουσιάζει ένα πολύπλοκο σύνολο εμποδίων για τους τομείς των αερομεταφορών και του τουρισμού παγκοσμίως, καθιστώντας την πορεία προς την ανάκαμψη πιο δύσκολη από ό,τι αρχικά αναμενόταν.

Η απότομη μείωση του τουρισμού από τη Δυτική Ευρώπη προς τις ΗΠΑ έχει αναδειχθεί σε ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζει η παγκόσμια τουριστική και αεροπορική βιομηχανία. Συγκεκριμένα, τον Μάρτιο του 2025 παρατηρήθηκε αξιοσημείωτη πτώση των επισκεπτών από χώρες όπως η Γερμανία και η Ισπανία, με πτώση 17% στις αφίξεις σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Το πρώτο τρίμηνο του 2025 συνεχίστηκε αυτή η τάση, με μείωση 7% στις αφίξεις από τη Δυτική Ευρώπη σε σχέση με πέρυσι.

Αυτή η αλλαγή στις ταξιδιωτικές συνήθειες προκάλεσε σημαντική πίεση στις αεροπορικές εταιρίες, που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την υπερατλαντική αγορά. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Αμερικανικού Γραφείου Ταξιδίων και Τουρισμού, οι αερομεταφορείς που επενδύουν στην αμερικανική αγορά έχουν πληγεί ιδιαίτερα από αυτές τις αλλαγές, οι οποίες δυσχεραίνουν όλο και περισσότερο την ανάκαμψή τους από τις οικονομικές απώλειες της πανδημίας.

Με λιγότερους Γερμανούς και Ισπανούς τουρίστες να ταξιδεύουν στις ΗΠΑ, οι αεροπορικές εταιρίες καλούνται να αντιμετωπίσουν την πλεονάζουσα χωρητικότητα και την έλλειψη ζήτησης σε βασικά δρομολόγια, γεγονός που εντείνει τις προκλήσεις που, ήδη, αντιμετωπίζουν.

Η μείωση του τουρισμού από τη Δυτική Ευρώπη δεν είναι απλώς μια προσωρινή διακύμανση -φαίνεται να αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης αλλαγής στον τρόπο με τον οποίο οι ταξιδιώτες προσεγγίζουν τα μακρινά αεροπορικά ταξίδια.

Μειωμένη ζήτηση και αύξηση λειτουργικού κόστους για τις αμερικανικές, αεροπορικές εταιρίες

Η πολυπλοκότητα του ταξιδιού προς τις ΗΠΑ, σε συνδυασμό με την αύξηση των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων, τα ζητήματα θεωρήσεων και άλλες υλικοτεχνικές προκλήσεις, έχουν οδηγήσει πολλούς δυνητικούς επισκέπτες να επανεξετάσουν τα ταξιδιωτικά τους σχέδια. Ως αποτέλεσμα, οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρίες αντιμετωπίζουν τη διπλή απειλή της μειωμένης ζήτησης και της αύξησης του λειτουργικού κόστους, η οποία θα μπορούσε να αποδυναμώσει περαιτέρω τον τομέα στο σύνολό του.

Σε αντίθεση με τις αντίστοιχες εταιρίες της Βόρειας Αμερικής, οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρίες παρουσιάζουν πιο θετικές προοπτικές. Παρά τις παγκόσμιες αναταράξεις, βρίσκονται σε καλό δρόμο για να επιτύχουν αύξηση των εσόδων τους κατά 10% το 2025. Πρόκειται για μια ισχυρή επίδοση σε μια αγορά που έχει αντιμετωπίσει το μερίδιο των προκλήσεων που της αναλογεί, όπως ο πληθωρισμός, οι υψηλές τιμές των καυσίμων και οι μεταβαλλόμενες ταξιδιωτικές συνήθειες.

Βασικός παράγοντας της επιτυχίας των ευρωπαϊκών αερομεταφορέων ήταν η μείωση του κόστους των καυσίμων, η οποία προσέφερε την αναγκαία ανακούφιση.

Τα καύσιμα είναι ένα από τα μεγαλύτερα λειτουργικά έξοδα για τις αεροπορικές εταιρίες και οι χαμηλότερες τιμές έχουν προδώσει στους ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Επιπλέον, η ικανότητα διατήρησης των υψηλών τιμών των εισιτηρίων βοήθησε τις εν λόγω αεροπορικές εταιρίες να παραμείνουν κερδοφόρες, ακόμη και εν όψει της μειωμένης ζήτησης για ορισμένα δρομολόγια.

Ενώ ορισμένες αεροπορικές εταιρίες εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν προκλήσεις -όπως η κυμαινόμενη ζήτηση, οι γεωπολιτικές εντάσεις και οι διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού-, οι συνολικές προοπτικές για τους ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς παραμένουν αισιόδοξες.

Η ισχυρή ζήτηση για ταξίδια εντός της Ευρώπης και η ανθεκτικότητα των αεροπορικών εταιριών στην προσαρμογή στις μεταβαλλόμενες συνθήκες έχουν αποτελέσει ένα “ανάχωμα” στις συνεχιζόμενες παγκόσμιες αναταράξεις. Σε σύγκριση με τις αμερικανικές αεροπορικές εταιρίες, οι οποίες αγωνίζονται με έναν συνδυασμό χαμηλής ζήτησης και αυξανόμενου λειτουργικού κόστους, οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρίες τα καταφέρνουν σχετικά καλά και παραμένουν αισιόδοξες για τις μελλοντικές τους προοπτικές.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, η αεροπορική βιομηχανία αντιμετωπίζει σοβαρές διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού, ιδίως στην παραγωγή νέων αεροσκαφών.

Στο… ράφι 17.000 αεροσκάφη | Στα ύψη οι τιμές παραγωγής

Οι κατασκευαστές διαθέτουν επί του παρόντος ένα ανεκτέλεστο υπόλοιπο περίπου 17.000 αεροσκαφών, αριθμός που αντανακλά τις συνεχιζόμενες επιπτώσεις της πανδημίας και την βραδεία ανάκαμψη των επιπέδων παραγωγής. Η παραγωγή νέων αεροσκαφών δεν έχει επανέλθει στους ρυθμούς που ίσχυαν πριν από τον Covid και δεν υπάρχουν ενδείξεις για άμεση ανάκαμψη.

Αυτή η έλλειψη νέων αεροσκαφών επιδεινώνεται από την αύξηση του κόστους παραγωγής. Οι τιμές των αεροσκαφών έχουν “εκτιναχθεί” κατά περίπου 16% τα τελευταία πέντε χρόνια και οι ειδικοί προβλέπουν πρόσθετη αύξηση κατά 20% έως το 2030. Αυτές οι αυξήσεις των τιμών οφείλονται κυρίως στον πληθωρισμό, στις διαταραχές της αλυσίδας εφοδιασμού και στο αυξανόμενο κόστος των πρώτων υλών, τα οποία επιβαρύνουν επιπλέον οικονομικά τις αεροπορικές εταιρίες.

Η “εκτίναξη” του κόστους των νέων αεροσκαφών καθιστά ακόμη πιο δύσκολο για τις αεροπορικές εταιρίες να επεκτείνουν τους στόλους τους, ενώ η περιορισμένη προσφορά διαθέσιμων αεροσκαφών επιδεινώνει περαιτέρω τους περιορισμούς στη χωρητικότητα.

Για τις αεροπορικές εταιρίες που, ήδη, αγωνίζονται με το υψηλό λειτουργικό κόστος, ο συνδυασμός της αύξησης των τιμών των αεροσκαφών και της συνεχιζόμενης έλλειψης αεροσκαφών είναι η “συνταγή” για την αύξηση της οικονομικής πίεσης.

Πολλές αεροπορικές εταιρίες αναγκάζονται να καθυστερήσουν τα σχέδια επέκτασης του στόλου τους, να μειώσουν τα δρομολόγια ή να περικόψουν υπηρεσίες προκειμένου να διατηρήσουν την οικονομική τους σταθερότητα. Αυτές οι προσαρμογές, αν και είναι απαραίτητες, απλώς αυξάνουν τη συνολική αβεβαιότητα στον κλάδο των αερομεταφορών.

Σε… τροχιά σημαντικών μεταβολών ο κλάδος των αερομεταφορών

Η αεροπορική και η τουριστική βιομηχανία βρίσκονται σε μια περίοδο σημαντικών μεταβολών. Ενώ η πανδημία μπορεί να απομακρύνεται, οι μακροχρόνιες επιπτώσεις της εξακολουθούν να είναι αισθητές σε ολόκληρο τον τομέα. Για τις αμερικανικές αεροπορικές εταιρίες, η μείωση του τουρισμού στη Δυτική Ευρώπη αποτελεί μια ιδιαίτερα δυσχερή πρόκληση, ιδίως σε μια εποχή που ο κλάδος αντιμετωπίζει το υψηλότερο λειτουργικό κόστος και τη μείωση της ζήτησης.

Οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρίες, αντίθετα, κατάφεραν να περάσουν με μεγαλύτερη επιτυχία αυτές τις ταραχώδεις εποχές, χάρη σε έναν συνδυασμό χαμηλότερου κόστους καυσίμων, υψηλών τιμών των εισιτηρίων και σταθερής ζήτησης εντός της Ευρώπης.

Ωστόσο, οι εν λόγω αεροπορικές εταιρίες δεν είναι απρόσβλητες από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο παγκόσμιος τομέας των αερομεταφορών, συμπεριλαμβανομένης της έλλειψης αεροσκαφών και της αύξησης του κόστους παραγωγής.

Οι αεροπορικές εταιρίες των ΗΠΑ παλεύουν με την αύξηση του κόστους, την απότομη πτώση του τουρισμού στη Δυτική Ευρώπη και την έλλειψη αεροσκαφών, ενώ οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρίες ευημερούν, αξιοποιώντας τις χαμηλότερες τιμές των καυσίμων, την υψηλή ζήτηση εισιτηρίων και την καλύτερη προσαρμοστικότητα της αγοράς.

Τι μέλλει γενέσθαι;

Η ικανότητα του κλάδου να προσαρμοστεί σε αυτές τις προκλήσεις θα είναι το “κλειδί” για το πόσο γρήγορα θα μπορέσει να ανακάμψει. Οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρίες θα πρέπει να βρουν τρόπους να αυξήσουν τη ζήτηση για υπερατλαντικές πτήσεις και να αντιμετωπίσουν την αύξηση του κόστους, ενώ οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρίες θα πρέπει να εξισορροπήσουν την υψηλή ζήτηση με τους περιορισμούς μιας ολοένα και πιο τεταμένης αλυσίδας εφοδιασμού.

Καθώς η αεροπορική βιομηχανία συνεχίζει να περιηγείται σε αυτούς τους “ταραγμένους καιρούς”, είναι σαφές ότι οι αεροπορικές εταιρίες θα πρέπει να είναι πιο ευέλικτες, καινοτόμες και ανθεκτικές από ποτέ. Μ, καθώς μόνο μέσω της προσαρμογής θα μπορέσει ο τομέας να ξεπεράσει τα εμπόδια που στέκονται στον δρόμο του.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *