Σχέδια προτάσεων που βρίσκονται στην διάθεση του διεθνούς ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters αναφέρουν, σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμά του, ότι η Κομισιόν θα ζητήσει σήμερα την επιστροφή στην «απεριόριστη ελεύθερη κυκλοφορία», που ωστόσο μπορεί να διακοπεί, αν υπάρξει ένα δεύτερο μεγάλο κύμα κρουσμάτων.
Η απελευθέρωση αυτή θα γίνει, πάντα σύμφωνα με το Reuters, με την χρήση μασκών στα αεροδρόμια και τα αεροπλάνα, αλλά χωρίς κενές θέσεις.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με το Reuters, έχει καταλήξει σε κατευθυντήριες γραμμές για να επιτρέψει την επανάληψη του τουρισμού, έτσι ώστε οι άνθρωποι να μπορούν να μείνουν σε ξενοδοχεία, να τρώνε σε εστιατόρια ή να πάνε σε παραλίες με ασφάλεια τους επόμενους μήνες, παρά την πανδημία του κορωνοϊού. Ακόμη, θέλει επίσης οι κυβερνήσεις της ΕΕ να λάβουν υπόψη προσωπικά ζητήματα που επιτρέπουν στους ανθρώπους να επισκέπτονται την οικογένεια και τους αγαπημένους τους που ζουν σε διαφορετικές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Επιτροπή προτείνει επίσης να παραταθούν οι περιορισμοί της στα μη απαραίτητα ταξίδια στη ζώνη Σένγκεν των 26 εθνών κατά 30 ημέρες, έως τις 15 Ιουνίου.
Παράλληλα, δεν είναι σαφές, αν θα επιτραπούν τα ταξίδια στην Ευρωπαϊκή Ένωση από μη Ευρωπαίους αυτό το καλοκαίρι, με την Επιτροπή να λέει: «Ο εσωτερικός τουρισμός και οι διακοπές στο εσωτερικό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα επικρατήσουν βραχυπρόθεσμα».
Τα μουσεία, τα κάστρα, οι παραλίες και οι πλατείες της Ευρώπης ήταν άδειες από το κλείσιμο σχεδόν σε ολόκληρη την ήπειρο από τα μέσα Μαρτίου, αλλά η ΕΕ θέλει να αναβιώσει ό, τι είναι δυνατό για τα ταξίδια για την περίοδο Ιουνίου-Αυγούστου, αξίας 150 δισεκατομμυρίων ευρώ (162,59 δισεκατομμύρια δολάρια). Η πανδημία έχει κονιοποιήσει την παγκόσμια οικονομία, αλλά έπληξε τα ταξίδια ιδιαίτερα σκληρά. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού αναμένει απώλειες από 280 έως 420 δισεκατομμύρια ευρώ για τη βιομηχανία φέτος, εν μέσω μείωσης 20% -30% στις διεθνείς αφίξεις.
Οι άνθρωποι πρέπει να είναι σε θέση να μείνουν σε ξενοδοχεία, να τρώνε σε εστιατόρια ή να πάνε σε παραλίες με ασφάλεια, αναφέρει το προσχέδιο, σύμφωνα με το Reuters, αν και προειδοποιεί ότι η κατάσταση θα αλλάξει εάν υπάρξει ένα νέο κύμα μολύνσεων.
«Μέχρι να είναι διαθέσιμο ένα εμβόλιο ή θεραπεία, οι ανάγκες και τα οφέλη του ταξιδιού και του τουρισμού πρέπει να σταθμιστούν έναντι των κινδύνων να διευκολυνθεί και πάλι η εξάπλωση του ιού που μπορεί να οδηγήσει σε επανεμφάνιση περιπτώσεων, πιθανόν να οδηγήσει σε επανεισαγωγή μέτρων περιορισμού, αναφέρει χαρακτηριστικά το προσχέδιο.
Η Ελλάδα
Με ένα non paper της ελληνικής κυβέρνησης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που αποκάλυψε χθες το Politico, ζητείται τo άνοιγμα των συνόρων, εντός της Ένωσης και η αποκατάσταση της ελεύθερης κυκλοφορίας, ενόψη της αυριανής συνεδρίασης του Κολεγίου των Επιτρόπων.
Η ελληνική πρόταση, που καταρτίστηκε από το πρωθυπουργικό γραφείο, δεν περιλαμβάνει το πλήρες άνοιγμα των συνόρων και την κατάργηση όλων των περιορισμών.
«Στόχος μας είναι να εργαστούμε για να ανοίξουμε ξανά τα ταξίδια μεταξύ των χωρών της ΕΕ έως τις 15 Ιουνίου, όπου είναι δυνατόν», λέει το ελληνικό non paper, το οποίο κατατέθηκε στην Επιτροπή τη Δευτέρα.
Η Αθήνα θέλει «δίκαιη μεταχείριση» όλων των πιθανών ταξιδιωτών για να αποτρέψει «οποιαδήποτε μεροληψία υπηκοότητας» στα ταξιδιωτικά πρωτόκολλα. «Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε τον κατακερματισμό της Ενιαίας Αγοράς στην περίπτωση των τουριστικών υπηρεσιών», λέει το έγγραφο, ζητώντας να επιτρέπεται στους ανθρώπους να ταξιδεύουν και στη συνέχεια να επιστρέφουν γρήγορα και εύκολα στο σπίτι τους: Δεν πρέπει να υπάρχει «καραντίνα ή άλλο δυσανάλογο μέτρο ή ανασταλτικές απαιτήσεις κατά την επιστροφή».Ακόμα, η Αθήνα δεν υποστηρίζει την πλήρη επαναλειτουργία των ταξιδιών για κανέναν. Και όπου το σχέδιο της Επιτροπής που αναμένεται να παρουσιαστεί μάλλον αύριο, δεν περιλαμβάνει λεπτομέρειας, η ελληνική πρόταση απαιτεί «κοινή κατανόηση» σε επίπεδο ΕΕ ότι όλοι οι ταξιδιώτες πρέπει να υποβληθούν σε τεστ είτε για τον κοραναϊό είτε για αντισώματα, τρεις ημέρες πριν κάνουν ένα ταξίδι. Λέει επίσης ότι, εναλλακτικά, δεν θα πρέπει να απαιτούνται τεστ «για ταξίδια μεταξύ περιοχών που έχουν σαφή και επί μακρό στοιχεία ότι η εξάπλωση του COVID-19 είναι υπό έλεγχο».
Τέλος, υπάρχει ένα ακόμη συγκεκριμένο αίτημα από μια την Ελλάδα, που λόγω των χιλιάδων νησιών, τα οποία δεν είναι προσβάσιμα οδικώς: «Δεν μπορεί να υπάρξει διάκριση ή διαφοροποίηση ανά μέσο ταξιδιού», λέει η Αθήνα. «Τα μέσα μεταφοράς οδικά, αεροπορικά, τρένα ή πλοία, θα πρέπει να ανοίξουν ξανά ταυτόχρονα και με αναλογικά πρωτόκολλα. Δεν μπορούμε να αφήσουμε πιο απομακρυσμένες [χώρες μέλη] της Ένωσης μας να μείνουν πίσω. «Έτσι, στα αεροπλάνα, «όλα τα καθίσματα» πρέπει να γεμίσουν, λέει το non paper, καθώς η διατήρηση της μέσης κενής «θα έκανε τις πτήσεις μη οικονομικά βιώσιμες με αμφισβητήσιμα οφέλη για την υγεία».
To Reuters άλλαξε τον τίτλο του άρθρου που βασίστηκε ο τίτλος του δικού σας 3 φορές χτες και αφαιρέθηκε ως όφειλε το “χωρίς κενές θέσεις”.
Στο έγγραφό με τις προτάσεις της Κομισιόν που δημοσίευσε στην επίσημη σελίδα της (https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/health/coronavirus-response/travel-and-transportation-during-coronavirus-pandemic_el σ.σ διαβάστε το έγγραφο COVID-19: Guidelines on the progressive restoration of transport services and
connectivity) αναφέρει μεταξύ άλλων στην ενότητα ΙΙΙ, παράγραφος b), άρθρο 48:
Το πρωτόκολλο (σ.σ για την αεροπλοΐα) θα πρέπει να περιλαμβάνει τα ακόλουθα μέτρα.
a. Ενίσχυση του εξαερισμού, νοσοκομειακού τύπου φίλτρα αέρος και κάθετη κατανομή του αέρα.
b. Περιορισμός του ρίσκου μετάδοσης σε όλη την διαδικασία του ταξιδιού (π.χ. αποφυγή συγκέντρωσής επιβατών, περιορισμός επαφής μετά την επιβίβαση, αναζήτηση της καλύτερης κατανομής θέσεων με βάση τους τεχνικούς περιορισμούς, και προτεραιότητα σε ηλεκτρονικά έγγραφα και τρόπους πληρωμής.)
c. Περιορισμός μετακινήσεων στην καμπίνα (π.χ. λιγότερες αποσκευές στην καμπίνα, λιγότερες επάφες με το πλήρωμά).
d. Επαρκής διαχείριση της ροής των επιβατών (π.χ. συμβουλή σε ότι αφορά την πρόωρη άφιξη στο αεροδρόμιο, προτεραιότητα σε ηλεκτρονικό/self-check-in, διασφάλιση αποστάσεων και περιορισμός επαφών κατά την παράδοση αποσκευών, στα σημεία ελέγχου ασφαλείας και διαβατηρίων, κατά την επιβίβαση και κατά την παραλαβή των αποσκευών~ προσβάσιμες πληροφορίες για τις διαδικασίες στο αεροδρόμιο θα πρέπει να παρέχονται στους επιβάτες πριν το ταξίδι.)
Στην ουσία η Κομισιόν αναφέρει ότι θα πρέπει να ισχύσει κάποιος περιορισμός στην πληρότητα των αεροπλάνων αλλά αποφεύγει να τον προσδιορίσει (κυρίως λόγω των έντονων αντιδράσεων από μεγάλη μερίδα των αεροπορικών εταιριών) πετώντας το μπαλάκι στα κράτη μέλη για την τελική απόφαση.
Τέλος αξίζει να σημειωθεί πως στην πρόταση της Κομισιόν γίνεται εκτενής αναφορά στη ανάγκη για ενδυνάμωση της εμπιστοσύνης των επιβατών σε ότι αφορά την ασφάλεια των μεταφορών, κάτι που θεωρεί ως την μεγαλύτερη προτεραιότητα για την επανέναρξη των ταξιδίων αλλά και του τουρισμού γενικότερα.
Αν μάλιστα κρίνουμε από τα χιλιάδες αρνητικά σχόλια στα κοινωνικά δίκτυα και τις επικρίσεις των πρώτων επιβατών προς της αεροπορικές εταιρίες που δεν τήρησαν τις αποστάσεις ασφαλείας γεμίζοντας τα αεροπλάνα, είναι ξεκάθαρο πως πρέπει με κάποιο τρόπο να τηρηθούν οι αποστάσεις και εντός της καμπίνας του αεροσκάφους. Επίσης είναι σχεδόν βέβαιο πως και οι κυβερνώντες θα έχουν μεγάλο πολιτικό κόστος αν αγνοήσουν το αίσθημα ανασφάλειας των πολιτών.
Σύμφωνα με τα παραπάνω η άποψη μου είναι πως τελικά θα ισχύσουν μέτρα περιορισμού στην πληρότητα των αεροπλάνων, διαφορετικά η πτώση στην ζήτηση θα σημαίνει ούτως ή άλλως χαμηλή πληρότητα.
Πολύ σημαντική και τεκμηριωμένη η απάντησή σας. Συνεισφέρετε σημαντικά στον διάλογο σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία. Σας ευχαριστούμε πολύ.