Αποφασίστηκε — άντε να το δούμε — η άρση του καμποτάζ

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ


Διαβάστε αναλυτικά τα άρθρα για την κρουαζιέρα

Αποφασίστηκε επιτέλους, αλλά ας περιμένουμε να δούμε τι θα ψηφιστεί και πολύ περισσότερο τι θα εφαρμοστεί, η άρση του καμποτάζ, στη χθεσινή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου. Με Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, που επιγράφεται «Βελτίωση Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος – Νέα Εταιρική Μορφή – Σήματα Προϊόντων και Υπηρεσιών – Μεσίτες Ακινήτων – Ανάπτυξη του Θαλάσσιου Τουρισμού και άλλες διατάξεις», ρυθμίζονται μια σειρά θεμάτων. Συγκεκριμένα, το σχέδιο νόμου αποτελείται από έξι μέρη, το πρώτο εκ των οποίων αφορά στη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, με τομές και βελτιώσεις τόσο στο θεσμικό πλαίσιο των στρατηγικών επενδύσεων, όσο και στην επιτάχυνση εκπόνησης αρχαιολογικών ερευνών και εργασιών στα μεγάλα έργα, η βελτίωση του καθεστώτος λειτουργίας της ζώνης καινοτομίας στη Θεσσαλονίκη, η εποπτεία της Αγοράς των βιομηχανικών προϊόντων και υπηρεσιών ποιότητας, αλλά και το εξωτερικό εμπόριο, δηλαδή ο τρόπος οργάνωσης και παρακολούθησης των εξαγωγών μας.
Το δεύτερο μέρος του σ/ν αφορά στη θέσπιση μιας νέας εταιρικής μορφής, της ιδιωτικής κεφαλαιουχικής εταιρίας, το τρίτο μέρος τροποποιεί το θεσμικό πλαίσιο του σήματος προϊόντων και υπηρεσιών, θέμα το οποίο έχουμε ήδη παρουσιάσει στο Υπουργικό Συμβούλιο, αλλά και το σήμα ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών.
Το τέταρτο μέρος ρυθμίζει το ζήτημα των μεσιτών ακινήτων, ενώ το πέμπτο μέρος αναμορφώνει και επεκτείνει το νομικό πλαίσιο για την ανάπτυξη του θαλασσίου τουρισμού, καλύπτοντας τον τρόπο και τις προϋποθέσεις έκδοσης αδείας επαγγελματικών και ιδιωτικών πλοίων αναψυχής, ζητήματα αλιείας, θέματα εκπόνησης λιμενικών έργων, την ολική άρση του καμποτάζ, ενώ το έκτο μέρος καλύπτει ατέλειες και κενά της υφιστάμενης νομοθεσίας για ορισμένα θέματα αρμοδιότητος του ΥΠΑΑΝ (ενδεικτικά, ΕΤΕΑΝ ΑΕ, βελτίωση καθεστώτος αγορανομικών κυρώσεων, εκσυγχρονισμός των επαγγελματικών εργαστηρίων στην Αττική, θέματα του ΟΕΕ και άλλα).

Σε ανακοίνωσή του ο ΗΑΤΤΑ χαιρετίζει τις εξελίξεις και σημειώνει: » Επιτέλους, εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο το Σχέδιο Νόμου για την πλήρη άρση του καμποτάζ, το οποίο αποτελούσε αίτημα του ΗΑΤΤΑ, αλλά και όλου του τουριστικού κόσμου, επί σειρά ετών. Εκτιμούμε ότι η πλήρης άρση του καμποτάζ, τα χαμηλότερα όρια για τις στρατηγικές επενδύσεις μέσω του fast track, η απελευθέρωση των θαλασσίων μεταφορών, καθώς και επιμέρους διατάξεις για περιορισμό της γραφειοκρατίας θα έχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας και του ελληνικού τουρισμού γενικότερα. Θα τονώσουν την ελληνική οικονομία και τις περιφέρειες. Όλα πλεονεκτήματα της άρσης, έχουν αναδεχθεί σε σειρά ημερίδων και διεθνών συνεδρίων, που έχει διοργανώσει ο ΗΑΤΤΑ, με τη συμμετοχή εμπειρογνωμόνων από τον διεθνή χώρο της κρουαζιέρας. Ο ΗΑΤΤΑ, από την πλευρά του, θα επικοινωνήσει διεθνώς την άρση του καμποτάζ μέσω όλων των καναλιών που διαθέτει, προκειμένου να συμβάλλει στην άμεση ενημέρωση και κινητοποίηση του τουριστικού κλάδου».

Αυτό που ενδιαφέρει περισσότερο, το θέμα του καμποτάζ, οι ρυθμίσεις που προτείνονται αναλύονται ως ακολούθως:

Το πέμπτο μέρος του σ/ν εκτείνεται στην υιοθέτηση μέτρων με αναπτυξιακό χαρακτήρα, ιδίως στους τομείς εκείνους όπου παραδοσιακά η χώρα μας είχε ένα συγκριτικό πλεονέκτημα, όπως ο τουρισμός και η ναυτιλία, τομείς οι οποίοι αποτελούν προτεραιότητα για την αντιμετώπιση της τρέχουσας οικονομικής κρίσης και την σταδιακή αναθέρμανση της οικονομίας. (ΑΡΘΡΑ 205—263)

Συγκεκριμένα, ο προσφερόμενος με τη χρήση πλοίων τουρισμός (θαλάσσιος τουρισμός) θεωρείται κατ’ εξοχήν αναπτυξιακός, αφού, πέραν των άλλων, παρέχει δυνατότητες ανάπτυξης βιομηχανιών και βιοτεχνιών υποστήριξης πλοίων και δημιουργεί προϋποθέσεις για την απασχόληση ανθρώπινου δυναμικού. Σε αυτό το πλαίσιο, με τις παρούσες διατάξεις επιδιώκεται ο εκσυγχρονισμός και η κωδικοποίηση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τον θαλάσσιο τουρισμό, που αποτελείται, σήμερα, από πλήθος νομοθετικών και παράγωγων κανονιστικών διατάξεων.

Από τη σύντομη ανασκόπηση των βασικών νόμων που διέπουν το θαλάσσιο τουρισμό στην Ελλάδα, γίνεται άμεσα αντιληπτό ότι η πληθώρα διατάξεων που καλύπτουν μία σχεδόν τριακονταετία (1976-2009), δεν διευκολύνει τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη της δραστηριότητας αυτής στις ελληνικές θάλασσες, αντίθετα, η μη σύνδεση (πραγματική και ουσιαστική) των ρυθμίσεων, καθιστά τη νομοθεσία στον τομέα αλληλεπικαλυπτόμενη, γραφειοκρατική με αρκετές δυσκολίες κατά την εφαρμογή της.

Με τις παρούσες προτεινόμενες διατάξεις, συμπληρώνεται η πρωτοβουλία που εκκίνησε με την ψήφιση του ν. 3872/2010 «Εκτέλεση περιηγητικών πλόων από πλοία με σημαία τρίτων χωρών με αφετηρία ελληνικό λιμένα και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α΄ 148), γνωστού και ως νόμου «Άρσης του Καμποτάζ», που αναγνώρισε υπό προϋποθέσεις το δικαίωμα εκτέλεσης περιηγητικών ταξιδίων και σε πλοία με σημαίες τρίτων κρατών, με την πλήρη άρση του καμποτάζ και των περιορισμών στην παροχή υπηρεσιών εκτέλεσης περιηγητικών πλόων από πλοία με σημαίες τρίτων κρατών που εκτελούν περιηγητικούς πλόες (κρουαζιέρα) και έχουν ως αφετηρία ελληνικό λιμένα. Τα πλοία αυτά μπορούν πλέον να πραγματοποιούν πλόες χωρίς την υποχρέωση σύναψης σύμβασης της πλοιοκτήτριας εταιρείας ή της εταιρείας που εκμεταλλεύεται το πλοίο με το κράτος. Παράλληλα, διατηρείται η παροχή κίνητρων που δίδονται στις εταιρίες για την απασχόληση Ελλήνων ναυτικών στα πλοία αυτά, μέσω της ενσωμάτωσης των σχετικών ευνοϊκών ρυθμίσεων στο νόμο. Για παράδειγμα, πρώτον, με το νομοσχέδιο ΔΕΝ καταργείται η απόφαση 59/2010/10 με την οποία στο αρ. 1, παράγραφος β καθορίζεται ότι: το ποσό της εισφοράς μειώνεται κατά ποσοστό 20%, υπό τη ρητή προϋπόθεση ότι η εταιρεία απασχολεί Έλληνες ναυτικούς, σε αριθμό που αντιστοιχεί στο 1% του συνολικού αριθμού των μελών του πληρώματος.
Και, δεύτερον, για όσα μέλη του πληρώματος είναι σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία ασφαλισμένα στο Ν.Α.T., η Εταιρεία της παρ. 1 απολαμβάνει των προνομίων της ρύθμισης του άρθρου 24 του ν. 3409/2005.
Για την περαιτέρω ενίσχυση του επιχειρηματικού κλίματος η πλήρης άρση των περιορισμών στην παροχή υπηρεσιών καμποτάζ συνοδεύεται από την κατάργηση των υφιστάμενων μη ρεαλιστικών απαιτήσεων-προϋποθέσεων, όπως για παράδειγμα η απαίτηση ελάχιστης χρονικής παραμονής ανά λιμένα και η αρχή της αμοιβαιότητας μεταξύ των κρατών.
Περαιτέρω, οι βασικές προβλέψεις του κεφαλαίου αυτού περιλαμβάνουν:
-Την ενίσχυση και ανάπτυξη του θαλάσσιου Τουρισμού και όσων ασχολούνται με την δραστηριότητα αυτή επαγγελματικά και ως βασική τους απασχόληση. Συγκεκριμένα, προβλέπονται διατάξεις με τις οποίες γίνεται (με τη συμβολή των σχετικών επαγγελματικών ενώσεων) η εκκαθάριση του μητρώου από εικονικώς επαγγελομένους την εκμετάλλευση τουριστικών πλοίων αναψυχής, για να επωφεληθούν παράνομα από τα ισχύοντα για τον κλάδο οικονομικά κίνητρα και ιδιαίτερα την μη πληρωμή Φ.Π.Α. και την απαλλαγή φόρου εισοδήματος.
-Τη θεσμοθέτηση, για πρώτη φορά, του αλιευτικού τουρισμού, ώστε να παρέχεται η δυνατότητα στους απασχολούμενους του τομέα να αναπτύσσουν παράλληλα με την αλιευτική ή υδατοκαλλιεργητική τους δραστηριότητα και δραστηριότητες καθαρά αλιευτικού τουρισμού που θα συνεισφέρει στο εισόδημά τους.
— Τον εμπλουτισμό, προκειμένου να καταστεί σαφέστερο και να αίρει αδιέξοδες καταστάσεις, του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου για τις «Συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας», που προβλέπει τη δυνατότητα σύναψης συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας στις θαλάσσιες ενδομεταφορές, σε περίπτωση μη εκδήλωσης ενδιαφέροντος για ελεύθερη δρομολόγηση πλοίου.
— Την κατάργηση της «ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ Α.Ε.», που αποτελεί συνέχεια της διαδικασίας κατάργησης και συγχώνευσης φορέων, οργανισμών και υπηρεσιών του δημοσίου τομέα, με στόχο την περιστολή της δημόσιας δαπάνης.
— Τη σύσταση Συμβουλίου Ναυτιλιακής Πολιτικής ως Γνωμοδοτικού Οργάνου για τη χάραξη ναυτιλιακής πολιτικής, την προστασία και την ανάπτυξη της Εμπορικής Ναυτιλίας και τη συνολική διαχείριση κάθε σχετικού θέματος που εισάγεται στο Συμβούλιο, με πρωτοβουλία του Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
— Τη σύσταση Συμβουλίου Νησιωτικής Πολιτικής (ΣΥ.ΝΗ.ΠΟ.), ως όργανο διαβούλευσης για το σχεδιασμό της νησιωτικής πολιτικής.
— Τη σύσταση Κεντρικού Συντονιστικού Οργάνου Πρόληψης και Χειρισμού Κρίσεων Ναυτιλίας, προκειμένου να είναι δυνατός ο κεντρικός συντονισμός για την αντιμετώπιση οποιασδήποτε έκτακτης κρίσης. Η άσκηση των αρμοδιοτήτων του Οργάνου αυτού δε θίγει αρμοδιότητες και λειτουργίες άλλων φορέων, οργάνων, Υπηρεσιών ή Σωμάτων, με αρμοδιότητα την αντιμετώπιση Κρίσεων. Με προβλεπόμενη Κοινή Απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Εσωτερικών, Εξωτερικών, Εθνικής Άμυνας και Προστασίας του Πολίτη ορίζονται τα μέλη του και ρυθμίζεται οποιαδήποτε άλλη σχετική λεπτομέρεια.
-Με στόχο την υπαγωγή όλων των φορέων κοινωνικής ασφάλισης σε κεντρική εποπτεία, μεταφέρεται, από 1.1.2012, στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, η αρμοδιότητα της άσκησης εποπτείας του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ,) του Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης Ναυτικών (Κ.Ε.Α.Ν.), του Κεφαλαίου Ανεργίας – Ασθενείας Ναυτικών (Κ.Α.Α.Ν), του Ταμείου Προνοίας Αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού (Τ.Π.Α.Ε.Ν.), του Ταμείου Προνοίας Κατωτέρων Πληρωμάτων Εμπορικού Ναυτικού (Τ.Π.Κ.Π.Ε.Ν.), της Εστίας Ναυτικών (Ε.Ν.), του Ειδικού Λογαριασμού Οικογενειακών Επιδομάτων (Ε.Λ.Ο.Ε.Ν.) και του Κεφαλαίου Δυτών (Κ.Δ.). Προβλέπεται επίσης η διατήρηση της εποπτείας καθώς και η υπαγωγή, από 1.1.2012, της αρμοδιότητας διαχείρισης των ειδικών λογαριασμών του Κεφαλαίου Ναυτικής Εκπαίδευσης (Κ.Ν.Ε.) και του Κεφαλαίου Πλοηγικής Υπηρεσίας (Κ.Π.Υ.) στις αρμόδιες Υπηρεσίες Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ναυτικών (ΔΕΚΝ) της Γενικής Γραμματείας Ναυτιλίας, καθώς και του Κεφαλαίου Πλοηγικής Υπηρεσίας της Γενικής Γραμματείας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής αντίστοιχα, του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Η ανάληψη της διαχείρισης αυτών των ειδικών λογαριασμών, των οποίων δικαιούχος σήμερα είναι το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ), από τις αρμόδιες Υπηρεσίες των ανωτέρω Γενικών Γραμματειών του ΥΠΑΑΝ είναι αναγκαία αφού από τα κεφάλαια αυτά καλύπτονται ανάγκες της Ναυτικής Εκπαίδευσης καθώς και της Πλοηγικής Υπηρεσίας και των Πλοηγικών Σταθμών.
— Θεσπίζεται νέα ρύθμιση για την απλοποίηση της εκτέλεση επισκευών – συντηρήσεων εντός ζώνης λιμένα οι οποίες δεν τροποποιούν τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά και τη μορφολογία των υφιστάμενων κατασκευών. Απαραίτητη προϋπόθεση αδειοδότησης με τις παρούσες ταχύρρυθμες διαδικασίες είναι η ένταξη του έργου στο Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο Λιμένος (Master Plan), προκειμένου να εξασφαλίζεται ο συνολικός σχεδιασμός του Λιμένος και η αναπτυξιακή του προοπτική σε βάθος χρόνου.
— Προβλέπονται απλοποιημένες διαδικασίες για τις επισκευές και συντηρήσεις λιμενικών έργων των οποίων έχει ολοκληρωθεί η φάση κατασκευής, καθώς και για επισκευές – επεμβάσεις τοπικού χαρακτήρα φθορών και βλαβών που προκαλούνται από τη συνήθη χρήση αλλά και έκτακτες καταστάσεις όπως π.χ. φθορές λόγω χρόνου, υποσκαφές (σπηλαιώσεις), βλάβες από πρόσκρουση πλοίων στις εγκαταστάσεις, θεομηνίες κ.λ.π., ενώ υλοποιούνται κατά νόμο για λόγους δημοσίου συμφέροντος και ασφαλείας και ανάγονται στις αυτονόητες υποχρεώσεις του κατά περίπτωση Φορέα Διοίκησης και Εκμετάλλευσης των λιμενικών εγκαταστάσεων.
— Κυρώνονται αποφάσεις με κανονιστικό περιεχόμενο που έχει λάβει η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) και αφορούν λιμενικές ζώνες της χώρας, για την κατοχύρωση των υφιστάμενων αποφάσεων και την περαιτέρω αναβάθμιση του θεσμικού ρόλου της.
— Ρυθμίζονται ιδιαίτερα σημαντικά θέματα της αλιείας που προκύπτουν κυρίως από τις υποχρεώσεις της χώρας στο πλαίσιο της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως είναι η συλλογή έγκυρων επιστημονικών δεδομένων για την αλιεία σε ετήσια βάση από αναγνωρισμένα Ερευνητικά Ιδρύματα υπό την εποπτεία του Κράτους, τα οποία θα είναι ελεύθερα διαθέσιμα στην ερευνητική κοινότητα.

Και για τους πολύ «ψαγμένους» αναγνώστες μας τα βασικά άρθρα για την κρουαζιέρα, έχουν ως εξής:

Άρθρο 255
Πλήρης απελευθέρωση περιηγητικών πλόων

Τα άρθρα 1 έως 4 του ν. 3872/2010 «Εκτέλεση περιηγητικών πλόων από πλοία με σημαία τρίτων χωρών με αφετηρία ελληνικό λιμένα και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α’ 148) τροποποιούνται ως εξής:
«Άρθρο 1
Προϋποθέσεις
1. Το δικαίωμα εκτέλεσης πλόων που παρέχεται, σύμφωνα με το άρθρο 165 παρ. 3 περ. β΄ του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου που κυρώθηκε με το άρθρο μόνο του ν.δ. 187/1973 (ΦΕΚ 261 Α΄), σε πλοία με κοινοτική σημαία και σημαία χωρών του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ), παρέχεται εφεξής και στα πλοία με σημαία τρίτων χωρών, με την προϋπόθεση ότι τα πλοία, τα οποία διενεργούν τους πλόες, έχουν μεταφορική ικανότητα μεγαλύτερη των 49 επιβατών και εκτελούν κυκλικό περιηγητικό ταξίδι, μεταξύ του αφετήριου ελληνικού λιμένα και ελληνικών ή και ξένων λιμένων, με αποκλειστικό σκοπό την θαλάσσια αναψυχή και περιήγηση των επιβατών, έναντι ενιαίου εισιτηρίου (ναύλου) και υπό τον όρο ότι ο λιμένας της οριστικής αποβίβασης των επιβατών είναι ο αφετήριος λιμένας. Η διάρκεια του ταξιδιού είναι κατ’ ελάχιστον σαράντα οκτώ (48) ώρες.
2. Οι παρεκκλίσεις που προβλέπονται στα άρθρα 2 και 3 του π.δ. 122/1995 (ΦΕΚ 180 Α΄) από τους οριζόμενους περιορισμούς στα περιηγητικά ταξίδια, καθώς και οι όροι ασφαλείας, που προβλέπονται στο π.δ. 23/1999 (ΦΕΚ 17 Α΄), όπως κάθε φορά ισχύουν, εφαρμόζονται αναλόγως και για τα πλοία με σημαία τρίτων χωρών, τα οποία εκτελούν περιηγητικούς πλόες σύμφωνα με την παράγραφο 1

Άρθρο 2
Επιβολή Εισφοράς
α) Στις πλοιοκτήτριες εταιρίες ή τις εταιρίες που εκμεταλλεύονται τα πλοία του άρθρου 1, επιβάλλεται εισφορά ανά επιβάτη υπέρ του Κεφαλαίου Ανεργίας και Ασθενείας Ναυτικών (Κ.Α.Α.Ν.), ν. 6002 της 22/29 Ιαν. 1934 (ΦΕΚ 37 Α΄), η οποία εισπράττεται στο λιμένα αφετηρίας του πλοίου. Το ύψος της εισφοράς, καθώς και οποιαδήποτε σχετική λεπτομέρεια, προσδιορίζονται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας ανά τριετία. Έως την έκδοση νέας Υπουργικής Απόφασης, ισχύει η αρ. 59/2010 (ΦΕΚ 1766 Β/10-11-2010) Απόφαση Υπουργού Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας. Η εισφορά μειώνεται κατά ποσοστό 7% για κάθε επιπλέον ελληνικό λιμένα, εκτός από τον αφετήριο, τον οποίο προσεγγίζει το πλοίο κατά τη διάρκεια του ίδιου περιηγητικού πλου.
β) Η Εταιρεία είναι αποκλειστικά υπεύθυνη για την είσπραξη και την καταβολή της εισφοράς. Το συνολικό ποσό, για κάθε ημερολογιακό μήνα, καταβάλλεται από την Εταιρεία στο Φορέα Διαχείρισης του αφετήριου λιμένα έως τη λήξη του μεθεπόμενου μήνα από τον μήνα αναφοράς. Η είσπραξη του ποσού γίνεται βάσει υπεύθυνης δήλωσης της Εταιρίας στην οποία αναφέρεται, ανά κυκλικό περιηγητικό ταξίδι, το συνολικό καταβλητέο ποσό, ο συνολικός αριθμός των επιβιβασθέντων, οι λιμένες προσέγγισης και ο συνολικός αριθμός των Ελλήνων μελών του πληρώματος του πλοίου, εφόσον απασχολούνταν σε αυτό κατά τη διάρκεια του συγκεκριμένου περιηγητικού πλου. Η εν λόγω δήλωση συνοδεύεται, για κάθε κυκλικό ταξίδι, από θεωρημένη, από τις αρμόδιες λιμενικές αρχές, κατάσταση επιβατών (passenger list) και κατάσταση πληρώματος (crew list), εφόσον στο πλοίο απασχολούνται Έλληνες Ναυτικοί, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο άρθρο 3 της παρούσης.
γ) Η Εταιρεία, πέραν της ανωτέρω εισφοράς, ευθύνεται για την είσπραξη και καταβολή του τέλους του άρθρου 6 παρ. 2β του ν. 2399/1996 (ΦΕΚ Α΄ 90/27.5.1996), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, αναλογικώς εφαρμοζόμενων και των διατάξεων ως προς τις συνέπειες της μη καταβολής και για την είσπραξη της εισφοράς του παρόντος άρθρου.

Άρθρο 3
Πλήρωμα
Οι Έλληνες ναυτικοί, οι οποίοι απασχολούνται στα πλοία του άρ. 1, εργάζονται με βάση τα αναγνωριζόμενα από την κείμενη ελληνική νομοθεσία προσόντα και ειδικότητες στις αντίστοιχες θέσεις. Οι συμβάσεις των Ελλήνων ναυτικών που προσλαμβάνονται, διέπονται από τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, που ισχύουν εκάστοτε στην Ελλάδα για την ειδικότητά τους και οι εργαζόμενοι παραμένουν ασφαλισμένοι στον φορέα ασφάλισής τους, με τους ίδιους όρους ασφάλισης, που προβλέπει η ελληνική νομοθεσία.
Σε περίπτωση που η πλοιοκτήτρια εταιρεία ή η εταιρεία που εκμεταλλεύεται το πλοίο επιλέξει να κάνει χρήση των εκάστοτε δικαιωμάτων που τυχόν προβλέπονται από την Υπουργική Απόφαση του άρ. 2 :
α) η επιλογή των Ελλήνων μελών τον πληρώματος, η θέση και η οικονομική τους συμφωνία, θα γίνεται απευθείας από την πλοιοκτήτρια εταιρεία ή την εταιρεία που εκμεταλλεύεται το πλοίο και κάθε εργαζόμενο ατομικά, χωρίς οποιαδήποτε παρέμβαση των Ελληνικών Αρχών ή τρίτων, υπό τις εξής σωρευτικά ισχύουσες προϋποθέσεις:
αα) Ότι η καταβαλλόμενη αμοιβή θα είναι τουλάχιστον η προβλεπόμενη από την ισχύουσα Εθνική/Κλαδική Συλλογική σύμβαση Εργασίας για τον εργαζόμενο και
ββ) Ότι τηρείται η διαδικασία ασφάλισης του εργαζομένου στον οικείο ασφαλιστικό φορέα, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία.
β) Οι Έλληνες ναυτικοί που απασχολούνται στο πλοίο θα προέρχονται εκ των κλάδων Προσωπικό Καταστρώματος ή/και Μηχανής ή/και Γενικών Υπηρεσιών.
2. Για όσα μέλη του πληρώματος είναι σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία ασφαλισμένα στο Ν.Α.T., η Εταιρεία της παρ. 1 απολαμβάνει των προνομίων της ρύθμισης του άρθρου 24 του ν. 3409/2005, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, χωρίς άλλη διατύπωση, με την κατάθεση στο Ν.Α.Τ. των προβλεπομένων δικαιολογητικών και αντιγράφου της παρούσας σύμβασης. Η ρύθμιση της παρούσας παραγράφου εφαρμόζεται και για τα πλοία με κοινοτική σημαία και σημαία χωρών του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ).
3. Η απασχόληση των αλλοδαπών ναυτικών στο πλοίο, ρυθμίζεται αποκλειστικά από τις ισχύουσες διατάξεις της σημαίας του πλοίου, καθώς και από τις συλλογικές ή/και ατομικές συμβάσεις εργασίας, που ρυθμίζονται από το δίκαιο της σημαίας του πλοίου και της χώρας προέλευσης των ναυτικών.
4. Οι αλλοδαποί ναυτικοί, που απασχολούνται στο πλοίο, δεν βαρύνονται με εισφορές για το NAT ή για οποιοδήποτε άλλο Ελληνικό Ασφαλιστικό Ταμείο και δεν αποκτούν δικαίωμα ασφαλιστικής καλύψεως ή άλλης παροχής από τα Ταμεία αυτά.
5. Η Εταιρεία της παρ. 1 δεν βαρύνεται με εισφορές προς οποιοδήποτε Ελληνικό Ασφαλιστικό Ταμείο, ούτε με άλλης μορφής ασφαλιστική ή κοινωνική επιβάρυνση για τη χρησιμοποίηση των αλλοδαπών ναυτικών.

Άρθρο 4
Κυρώσεις
Στους παραβάτες των διατάξεων του παρόντος νόμου αλλά και των διατάξεων της νομοθεσίας που ισχύει για την εκτέλεση περιηγητικών πλόων, επιβάλλονται από την αρμόδια Λιμενική Αρχή, οι κυρώσεις που προβλέπονται στην κείμενη νομοθεσία και ιδίως των άρθρων 42, 44, 45, 157 και 180 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου.»