Δεκατρία έτη η «ηλικία» των τουρκικών ξενοδοχειών

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
«Νεαρά» ξενοδοχεία και ολιγοψώνιο από πλευράς χωρών-αγορών, χαρακτηρίζουν τον τουρκικό τουρισμό, σύμφωνα με έρευνα της MINTEL, τα βασικά συμπεράσματα της οποίας έχουν ως εξής:

• Γερμανία και Ρωσία αποτελούν τις μεγαλύτερες τουριστικές αγορές για την Τουρκία και τους αναλογούν πάνω από τις μισές διανυκτερεύσεις. Αν προστεθεί η Βρετανία και οι χώρες της Μπενελούξ, τότε μιλάμε για πάνω από το 70% των διανυκτερεύσεων.

• Για την Τουρκία η ρωσική αγορά παρουσιάζει τις καλύτερες προοπτικές ανάπτυξης. Άλλωστε η Τουρκία αποτελεί τον Νο1 προορισμό διακοπών των Ρώσων ταξιδιωτών. Η γερμανική αγορά είναι μια μεγάλη και ώριμη αγορά, η οποία όμως είναι στάσιμη, ενώ σημαντική δυναμική ανάπτυξης έχει η βρετανική αγορά.
• Η Τουρκία έχει σήμερα περί τα 2.200 ξενοδοχεία εκτιμώμενης δυναμικότητας 190.000 δωματίων και 500.000 κλινών.
• Το ξενοδοχειακό δυναμικό της Τουρκίας αποτελείται κυρίως από μονάδες 4 και 5 αστέρων, οι οποίες συγκεντρώνουν τα 2/3 των συνολικών κλινών της χώρας.
• Τα τουρκικά ξενοδοχεία είναι μεγάλα σε σχέση με τα ξενοδοχεία άλλων Ευρωπαϊκών χωρών, έχουν κατά μέσο όρο 215 κλίνες ανά μονάδα, οι οποίες ισοδυναμούν σε περίπου 90 δωμάτια ανά ξενοδοχείο. Πολλά 5άστερα παραθεριστικά συγκροτήματα έχουν 400 ή περισσότερα δωμάτια.
• Το μοντέλο all-inclusive είναι κυρίαρχο στα παραθεριστικά ξενοδοχεία της Τουρκίας, αλλά υπάρχει τάση προς περισσότερο πολυτελείς all-exclusive προσφορές. Επίσης υπάρχει προσπάθεια για ανάπτυξη του πολιτιστικού τουρισμού, του ιατρικού τουρισμού, του γκολφ και του spa.
• Τα ξενοδοχεία με τη μεγαλύτερη δυναμικότητα είναι συγκεντρωμένα στις μεγάλες πόλεις (Κωνσταντινούπολη, Σμύρνη και Άγκυρα) και στα κύρια παραθαλάσσια θέρετρα στη νότια και δυτική ακτή, όπως Antalya, Dalaman, Bodrum, Side και Cesme.
• Η Antalya και η Istanbul καλύπτουν το 60% των συνολικών εισερχόμενων ταξιδιών. Αυτοί οι 2 προορισμοί αναπτύσσονται πολύ δυναμικά τα τελευταία 2 χρόνια. Ακολουθούν Mugla και Aydin που επίσης βρίσκονται στις ακτές.
• Οι Tour Operators παραμένουν σημαντικό κανάλι διανομής για τα ξενοδοχεία – τόσο στα θέρετρα όσο και στις μεγάλες πόλεις. Η TUI και η Öger είναι ηγέτες της αγοράς και ακολουθεί η Thomas Cook. H TUI διατηρεί χαρτοφυλάκιο 16 ξενοδοχείων και κατατάσσεται 2η σε δυναμικότητα κλινών στην Τουρκία.
• Η μεγαλύτερη τουρκική ξενοδοχειακή αλυσίδα είναι η Joy Goup, η οποία ειδικεύεται στα μεγάλα ξενοδοχειακά θέρετρα με συνολική δυναμικότητα άνω των 7.500 κλινών. H Dedeman Hotels & Resorts, η δεύτερη τουρκική αλυσίδα, κατέχει ένα μίγμα αστικών και παραθαλάσσιων ξενοδοχειακών συγκροτημάτων και έχει επεκταθεί και σε γειτονικές χώρες.
• Οι περισσότερες από τις διεθνείς αλυσίδες ξενοδοχείων (πχ Marriott, Accor, Rezidor και Hyatt) έχουν παρουσία στην Τουρκία –συνήθως με 4-6 συγκροτήματα. Η Hilton λειτουργεί 9 ξενοδοχειακά συγκροτήματα αλλά εξελίσσεται σε απόλυτο ηγέτη της αγοράς με σχέδια ένταξης πολλών περισσότερων ξενοδοχείων στο δυναμικό της.
• Στο τέλος του 2008, περισσότερο από το 25% του ξενοδοχειακού δυναμικού υψηλής ποιότητας ήταν ηλικίας μικρότερης των 3 ετών και η μέση ηλικία του συνόλου των ξενοδοχείων ήταν περίπου 13 έτη.