Στη Βουλή το νομοσχέδιο για την άρση του καμποτάζ

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Την άμεση εφαρμογή της άρσης του καμποτάζ για την τρέχουσα τουριστική περίοδο, με τη χορήγηση προσωρινής άδειας μετά από αίτηση της πλοιοκτήτριας εταιρίας, η οποία θα ισχύσει μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2010, προβλέπει το σχετικό νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομίας, το οποίο κατατέθηκε προχθές στη Βουλή. Ήδη, έντονες είναι οι αντιδράσεις των τουριστικών φορέων για το νομοσχέδιο, με το Σ.Ε.Τ.Ε. να υποστηρίζει ότι το περιεχόμενο του σχεδίου νόμου επιβεβαιώνει την έλλειψη ξεκάθαρων στόχων και βούλησης από πλευράς Κυβέρνησης για πραγματική απελευθέρωση της αγοράς της κρουαζιέρας.
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου:
— Τα πλοία που θα εκτελούν κρουαζιέρες θα πρέπει να μεταφέρουν περισσότερους από 49 επιβάτες. Η διάρκεια του ταξιδιού είναι κατ’ ελάχιστον 48 ώρες και η παραμονή στο ελληνικό λιμάνι-αφετηρία τουλάχιστον 12 ώρες.
— Οι πλοιοκτήτριες εταιρίες υπογράφουν με το Ελληνικό Δημόσιο σύμβαση, μέχρι τριετούς διάρκειας, η οποία μπορεί να παραταθεί. Με τη σύμβαση αυτή ρυθμίζονται ιδίως τα εξής θέματα:
1. Η απασχόληση και ασφάλιση των Ελλήνων ναυτικών που προσλαμβάνονται από τα πλοία αυτά, καθώς και η παροχή οικονομικών κινήτρων για την πρόσληψη αυτών.
2. Η βεβαίωση και είσπραξη της ειδικής εισφοράς για κάθε επιβάτη, που επιβιβάζεται στο λιμένα αφετηρίας του ταξιδιού, η οποία θα εισπράττεται στο λιμάνι αφετηρίας του ταξιδιού. Τα έσοδα από τις εισφορές θα διατεθούν υπέρ του Κεφαλαίου Ανεργίας και Ασθενείας Ναυτικών (Κ.Α.Α.Ν.). Το ύψος της εισφοράς θα ορίζεται με απόφαση του ΥΠΟΙΑΝ. Για κάθε επιπλέον ελληνικό λιμάνι που θα περιλαμβάνεται στο ταξίδι, θα γίνεται μείωση του τέλους κατά 7%.
3. Η τυχόν διενέργεια επενδύσεων στη χώρα από τις πλοιοκτήτριες εταιρίες.
4. Οι όροι παράτασης και πρόωρης λύσης της σύμβασης και οποιαδήποτε άλλη αναγκαία ρύθμιση για την εφαρμογή του νόμου.
— Με κοινή απόφαση του υπουργού Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και του υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού, καθορίζεται το ακριβές περιεχόμενο των συμβάσεων αυτών, εξασφαλίζεται η ενιαία εφαρμογή τους για όλα τα πλοία και προσδιορίζονται τα κριτήρια για κάθε πλοίο, όπως η μεταφορική ικανότητα, η στελέχωση του πλοίου, ο αριθμός των δρομολογίων, η συχνότητα και η περιοδικότητα των προσεγγίσεων σε ελληνικούς λιμένες, η τήρηση των διεθνών συμβάσεων για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
— Οι συμβάσεις των Ελλήνων που προσλαμβάνονται, διέπονται από τις εκάστοτε ισχύουσες στην Ελλάδα, Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας της ειδικότητάς τους. Οι εργαζόμενοι παραμένουν ασφαλισμένοι στον φορέα ασφάλισής τους, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία και με τους ίδιους όρους ασφάλισης.
— Το ΥΠΟΙΑΝ θα εκπονήσει άμεσα, πρότυπο σχέδιο σύμβασης, το οποίο θα άρει τις περιττές γραφειοκρατικές εμπλοκές. Καθορίζεται ως μέγιστος χρόνος υπογραφής της σύμβασης οι 30 ημέρες από την υποβολή της σχετικής αίτησης του πλοίου, συνοδευομένης από τα αναγκαία δικαιολογητικά, τα οποία ορίζονται με την Κοινή Υπουργική Απόφαση του εδαφίου αυτού.
— Προβλέπεται η λύση της σύμβασης, με καταγγελία από το Ελληνικό Δημόσιο, για παραβίαση οποιασδήποτε διάταξης του σχεδίου νόμου Η λύση της σύμβασης με πρωτοβουλία της πλοιοκτήτριας εταιρίας θα ρυθμίζεται με τους όρους της σύμβασης.
— Εξασφαλίζεται η άμεση εφαρμογή της άρσης του καμποτάζ για την τρέχουσα τουριστική περίοδο, με τη χορήγηση προσωρινής άδειας μετά από αίτηση της πλοιοκτήτριας εταιρίας, η οποία θα ισχύσει μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του 2010.
Εκτιμάται πως με τις διατάξεις του Σχεδίου Νόμου εξομοιώνονται τα πλοία με σημαία τρίτης χώρας, με ό,τι ισχύει για τα πλοία με σημαία των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των χωρών του Ε.Ο.Χ., εξασφαλίζεται η σχέση αμοιβαιότητας μεταξύ των τρίτων χωρών, τη σημαία των οποίων φέρουν τα πλοία που θα εκτελέσουν τους πλόες που ρυθμίζονται με το σχέδιο νόμου με τις χώρες — μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ε.Ο.Χ για τη διενέργεια αντίστοιχων πλόων καθώς και εξομοιώνονται τα πλοία με σημαίες τρίτων χωρών με τα Ελληνικά και Κοινοτικά πλοία, ως προς τις πειθαρχικές και ποινικές ευθύνες, χωρίς εξαιρέσεις.
Με την εφαρμογή του νομοσχεδίου, η κυβέρνηση αναμένει την αύξηση του θαλάσσιου τουρισμού, την ανάπτυξη των ελληνικών επιχειρήσεων κρουαζιέρας και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Από το Σ.Ε.Τ.Ε. οι πρώτες αντιδράσεις
Χρονική μετάθεση και διαιώνιση του προβλήματος του cabotage είναι, σύμφωνα με το ΣΕΤΕ., το περιεχόμενο του σχεδίου νόμου για την «εκτέλεση περιηγητικών πλόων από πλοία με σημαία τρίτων χωρών με αφετηρία ελληνικό λιμένα».
«Το σχέδιο νόμου, αντί να περιγράφει ξεκάθαρα και με λεπτομέρειες το πλαίσιο απελευθέρωσης και ανάπτυξης της κρουαζιέρας στη χώρα μας, επί της ουσίας παραπέμπει στο μέλλον μια σειρά θεμάτων, τα περισσότερα εκ των οποίων δεν θα έπρεπε να αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης για το αν θα πραγματοποιείται ή όχι μια κρουαζιέρα. Το χειρότερο όμως όλων είναι ότι, το μέλλον της κρουαζιέρας θα εξαρτάται από τις εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες των ΥΠΟΙΑΝ και ΥΠΟΤ. Αυτό σημαίνει ότι με δεδομένες τις συχνές αλλαγές στις ηγεσίες, οι διαπραγματεύσεις θα γίνονται κατά κανόνα από άπειρους και ανενημέρωτους για το θέμα εκπροσώπους της Πολιτείας. Ουσιαστικά, πρόκειται για μια ιδιότυπη αδειοδότηση, χωρίς οι όροι και οι προϋποθέσεις να είναι εκ των προτέρων γνωστοί», σημειώνει σε ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος.
Καταλήγει δε, υπογραμμίζοντας ότι άλλη μια ευκαιρία για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, του τουρισμού και την τόνωση της εθνικής οικονομίας χάνεται και μάλιστα σε μια περίοδο όπου η χώρα μας το έχει ανάγκη περισσότερο από κάθε άλλη φορά.