Η Ryanair Holdings plc ανακοίνωσε κέρδη μετά από φόρους ύψους 149 εκατ. ευρώ το γ’ τρίμηνο, έναντι κερδών μετά από φόρους ύψους 15 εκατ. ευρώ το γ’ τρίμηνο του προηγούμενου έτους, καθώς η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 9% σε 45 εκατ. επιβάτες με οριακά υψηλότερους ναύλους, λόγω των ισχυρότερων κρατήσεων κοντά στα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά. Τα αθροιστικά κέρδη 9μήνου ύψους €1,94 δισ. μειώθηκαν κατά 12% σε σχέση με το καθαρό κέρδος του 9μήνου του προηγούμενου έτους, λόγω της πτώσης κατά 8% των αεροπορικών ναύλων.
Τα σημαντικότερα στοιχεία του Γ’ τριμήνου έχουν ως ακολούθως:
– Η κίνηση αυξήθηκε κατά 9% στα 45 εκατ. αεροσκάφη, παρά τις παρατεταμένες καθυστερήσεις της Boeing.
– Τα έσοδα ανά επιβάτη αυξήθηκαν κατά 1% (μέσος ναύλος 3ου τριμήνου και έσοδα ανά επιβάτη κατά 1%).
– 172 B737 «Gamechangers» σε στόλο 609 αεροσκαφών στις 31 Δεκ.
– Εγκεκριμένες συνεργασίες OTA σχεδόν πλήρως ενσωματωμένες.
– €0,223 ανά μετοχή ενδιάμεσο μέρισμα πληρωτέο στις 26 Φεβρουαρίου.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ryanair, Michael O’Leary, δήλωσε τα ακόλουθα ανά τομέα :
Έσοδα & Κόστος:
«Τα συνολικά έσοδα του 3ου τριμήνου αυξήθηκαν κατά 10% στα 2,96 δισ. ευρώ. Τα προγραμματισμένα έσοδα αυξήθηκαν κατά 10% σε €1,92 δισ. καθώς η κίνηση (παρά τις επανειλημμένες καθυστερήσεις παράδοσης των Boeing) αυξήθηκε κατά 9% με οριακά υψηλότερους μέσους ναύλους Q3 (+1%), βοηθούμενη από τις ισχυρές κρατήσεις κοντά στα Χριστούγεννα/την Πρωτοχρονιά και τις ευκολότερες συγκρίσεις του οικονομικού απολογισμού (με την περσινή εορταστική περίοδο Q3 να επηρεάζεται από το μποϊκοτάζ των OTA). Τα παρεπόμενα έσοδα σημείωσαν άλλη μια σταθερή επίδοση, σημειώνοντας αύξηση 10% σε 1,04 δισ. ευρώ το γ’ τρίμηνο. Το λειτουργικό κόστος αυξήθηκε κατά 8% σε 2,93 δισ. ευρώ, καθώς η εξοικονόμηση αντισταθμίσματος καυσίμων αντιστάθμισε το υψηλότερο κόστος προσωπικού και άλλα έξοδα που οφείλονται (εν μέρει) στις καθυστερήσεις παράδοσης του Boeing. Τα καύσιμα του 4ου τριμήνου του FY25 έχουν αντισταθμιστεί κατά 85% στα $80bbl και τα καύσιμα του FY26 έχουν αντισταθμιστεί κατά 75% στα $77bbl, μειώνοντας το ρίσκο του Ομίλου από τη μεταβλητότητα των τιμών των καυσίμων.
Ισολογισμός, ρευστότητα και απόδοση των μετόχων:
Ο ισολογισμός της Ryanair είναι ένας από τους ισχυρότερους στον κλάδο με πιστοληπτική αξιολόγηση BBB+ (τόσο από την S&P όσο και από τη Fitch). Στις 31 Δεκεμβρίου τα ακαθάριστα ταμειακά διαθέσιμα ήταν €2,77 δισ. τα οποία έδωσαν ένα μέτριο καθαρό ταμειακό υπόλοιπο στο τέλος του τριμήνου ύψους €75 εκατ. παρά τις επενδύσεις ύψους €1,1 δισ., τις επαναγορές μετοχών άνω του €1,1 δισ. και το μέρισμα ύψους €0,2 δισ. που καταβλήθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο. Ο ιδιόκτητος στόλος των αεροσκαφών B737 (582 αεροσκάφη) είναι πλήρως απαλλαγμένος από βάρη, γεγονός που διευρύνει το πλεονέκτημα κόστους της Ryanair έναντι των ανταγωνιστικών αεροπορικών εταιρειών. Ενώ η Ryanair ετοιμάζεται να αποπληρώσει ένα ομόλογο ύψους 850 εκατ. ευρώ που λήγει τον Σεπτέμβριο του 2025 από εσωτερικούς ταμειακούς πόρους, οι ανταγωνιστές μας παραμένουν εκτεθειμένοι σε ακριβή (μακροπρόθεσμη) χρηματοδότηση και αυξανόμενο κόστος μίσθωσης αεροσκαφών.
Είμαστε τώρα πάνω από τα μισά της τρέχουσας επαναγοράς ύψους 800 εκατ. ευρώ και παραμένουμε σε καλό δρόμο για να ολοκληρώσουμε το πρόγραμμα αυτό μέχρι τα μέσα του 2025. Όταν ολοκληρωθεί, η Ryanair θα έχει επιστρέψει σχεδόν 9 δισ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένων των μερισμάτων) στους μετόχους μας από το 2008, με περίπου 36% του εκδοθέντος μετοχικού μας κεφαλαίου να έχει εξαγοραστεί και ακυρωθεί. Ένα ενδιάμεσο μέρισμα ύψους 0,223 ευρώ ανά μετοχή θα καταβληθεί στα τέλη Φεβρουαρίου
ΣΤΟΙΧΕΙΑ & ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Η Ryanair διέθετε 172 B737-8200 «Gamechangers» στο στόλο των 609 αεροσκαφών της στις 31 Δεκεμβρίου. Συνεχίζουμε να συνεργαζόμαστε με την Boeing για την επιτάχυνση των παραδόσεων αεροσκαφών και επισκεφθήκαμε το Σιάτλ νωρίτερα αυτό το μήνα. Ενώ η παραγωγή B737 ανακάμπτει από την απεργία της Boeing στα τέλη του 2024, δεν αναμένουμε πλέον ότι η Boeing θα παραδώσει επαρκή αεροσκάφη πριν από την άνοιξη του ’25 για να διευκολύνει την αύξηση της κίνησης του FY26 στα 210 εκατ. επιβάτες. Οι καθυστερήσεις της Boeing μας ανάγκασαν να αναθεωρήσουμε τον στόχο μας για την κίνηση του FY26 σε 206 εκατ. επιβάτες (μόλις 3% αύξηση). Είμαστε αισιόδοξοι ότι τα υπόλοιπα 29 Gamechangers στο 210
βιβλίο παραγγελιών θα παραδοθούν πριν από τον Μάρτιο του 2026, επιτρέποντάς μας να ανακτήσουμε αυτή την καθυστερημένη αύξηση της κίνησης την άνοιξη του ’26 αντί για την άνοιξη του ’25. Η Boeing αναμένει ότι το MAX-10 θα πιστοποιηθεί στα τέλη του 2025, γεγονός που, ελπίζουμε, θα διευκολύνει την έγκαιρη παράδοση των πρώτων 15 MAX-10 την άνοιξη του 2027 (σύμφωνα με τη σύμβαση).
Κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους, θα ανακατανείμουμε αυτή τη σπάνια αύξηση της χωρητικότητας σε εκείνες τις περιοχές και αερολιμένες (στην Πολωνία, τη Σουηδία και την Ιταλία) που επενδύουν στην ανάπτυξη, μειώνοντας/καταργώντας τους φόρους αερομεταφορών και δίνοντας κίνητρα για την αύξηση της κίνησης. Σχεδόν το σύνολο της χωρητικότητάς μας την άνοιξη του ’25 είναι τώρα προς πώληση, συμπεριλαμβανομένων 164 νέων δρομολογίων (συνολικά 2.600 δρομολόγια).
Αναμένουμε ότι η ευρωπαϊκή χωρητικότητα μικρών αποστάσεων θα παραμείνει περιορισμένη το 2025, καθώς πολλοί από τους αερομεταφορείς της Airbus στην Ευρώπη συνεχίζουν να εργάζονται για τις επισκευές των κινητήρων της Pratt & Whitney, και οι δύο μεγάλοι ΚΑΕ αγωνίζονται με καθυστερήσεις στις παραδόσεις και η ενοποίηση των αεροπορικών εταιρειών της ΕΕ συνεχίζεται, συμπεριλαμβανομένης της εξαγοράς της ITA από τη Lufthansa, της συμμετοχής της Air France-KLM στη SAS και της επικείμενης πώλησης της TAP. Αυτοί οι περιορισμοί χωρητικότητας, σε συνδυασμό με το σημαντικό πλεονέκτημα κόστους, τον ισχυρό ισολογισμό μας, τις παραγγελίες αεροσκαφών χαμηλού κόστους και την κορυφαία επιχειρησιακή ανθεκτικότητα στον κλάδο, θα διευκολύνουν, πιστεύουμε, την κερδοφόρα ανάπτυξη της Ryanair με χαμηλό εισιτήριο σε 300 εκατ. επιβάτες την επόμενη δεκαετία.
ESG
Κατά τη διάρκεια του γ’ τριμήνου, ο MSCI επιβεβαίωσε εκ νέου την αξιολόγηση «Α» της Ryanair, διατηρήσαμε την 1η θέση στην παγκόσμια κατάταξη ESG των αεροπορικών εταιρειών μεγάλης κεφαλαιοποίησης της Sustainalytics και η Ryanair έγινε η πρώτη μεγάλη αεροπορική εταιρεία που επικύρωσε τους περιβαλλοντικούς της στόχους (μείωση του CO2 ανά επιβάτη/χλμ κατά 29% σε περίπου 50 γραμμάρια μέχρι το 2031) σύμφωνα με τις τελευταίες κατευθυντήριες γραμμές SBTi. Το γ’ τρίμηνο συνεχίστηκε η εκ των υστέρων τοποθέτηση winglets στο στόλο των B737NG (στόχος 409 έως το 2026), μειώνοντας την κατανάλωση καυσίμου κατά 1,5% και το θόρυβο κατά 6%, και παραλάβαμε 2 Gamechangers (4% περισσότερες θέσεις, 16% λιγότερα καύσιμα και CO2). Τα νέα μας αεροσκάφη, η αυξανόμενη χρήση των winglets και οι δεσμεύσεις της SAF τοποθετούν τη Ryanair ως μία από τις πιο περιβαλλοντικά αποδοτικές αεροπορικές εταιρείες της ΕΕ. Τα σχέδια για τη μετάβαση του υπόλοιπου 25% των πελατών που δεν κάνουν ήδη check-in μέσω της εφαρμογής της Ryanair σε χάρτινη επιβίβαση κατά τη διάρκεια του 2025 προχωρούν καλά. Η πρωτοβουλία αυτή θα καταργήσει περίπου 300 τόνους χαρτιού ετησίως και θα διασφαλίσει ότι όλοι οι πελάτες θα έχουν πρόσβαση σε ενημερώσεις για την Ημέρα του Ταξιδιού, σε ζωντανές πληροφορίες πτήσεων, στην ευκολία της παραγγελίας στο κάθισμα για αγορές επί του σκάφους και στις πολλές άλλες λειτουργίες που περιέχονται στην εφαρμογή της Ryanair (ο ιδανικός ταξιδιωτικός σύντροφος).
Το 2024 οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες υπέστησαν ρεκόρ καθυστερήσεων στο σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας λόγω έλλειψης προσωπικού, κακής κατανομής δρομολογίων και επανειλημμένων βλαβών του εξοπλισμού, οι οποίες προκάλεσαν επανειλημμένες καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων (ιδίως στις πρωινές αναχωρήσεις του πρώτου κύματος). Καθώς σχεδιάζουμε την άνοιξη του ’25, ανανεώνουμε την έκκλησή μας προς την Επιτροπή της ΕΕ να υλοποιήσει επειγόντως τη μεταρρύθμιση της αναποτελεσματικής ευρωπαϊκής υπηρεσίας ATC που καθυστερεί εδώ και καιρό. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την απαίτηση επαρκούς στελέχωσης των παρόχων ATC της Ευρώπης, ιδίως για τις πρωινές/πρώτες αναχωρήσεις και την προστασία των υπερπτήσεων (κατά τη διάρκεια εθνικών απεργιών), η οποία θα αποφέρει δραματικά οφέλη για το περιβάλλον και την ακρίβεια για τους επιβάτες της ΕΕ και τα αεροπορικά ταξίδια.
Ιδιοκτησία και έλεγχος αεροπορικών εταιρειών στην ΕΕ:
Το Διοικητικό Συμβούλιο επιβεβαίωσε ότι πάνω από το 49% του εκδοθέντος μετοχικού κεφαλαίου της Ryanair ανήκε σε υπηκόους της ΕΕ. Εν αναμονή της επίτευξης του ορίου του 50%, το Διοικητικό Συμβούλιο έκρινε σκόπιμο να επανεξετάσει την πιθανή μεταβολή (1) της απαγόρευσης αγοράς κοινών μετοχών της Ryanair από υπηκόους τρίτων χωρών (που ισχύει από το 2002) ή (2) των περιορισμών ψήφου (που ισχύουν από τον Ιαν. 2021, μετά το Brexit) κατά τρόπο που να διασφαλίζει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη συμμόρφωση με τον Καν. 1008/2008 της ΕΕ. Στο πλαίσιο αυτής της επανεξέτασης, μια διαδικασία δέσμευσης με τους μετόχους και τις ρυθμιστικές αρχές ξεκίνησε τον περασμένο Σεπτέμβριο και βρίσκεται πλέον σε προχωρημένο στάδιο. Οι ισχύοντες περιορισμοί σχετικά με την αγορά μετοχών και την ψήφο από υπηκόους τρίτων χωρών θα παραμείνουν σε ισχύ κατά τη διάρκεια της επανεξέτασης. Δεν μπορεί να υπάρξει βεβαιότητα για τη διάρκεια αυτής της επανεξέτασης ή ότι θα προκύψει οποιαδήποτε διαφοροποίηση της προσέγγισης από την επανεξέταση. Με βάση τις τρέχουσες τάσεις, η Εταιρεία αναμένει ότι η συμμετοχή της στην ΕΕ θα φθάσει το όριο του 50% το πρώτο εξάμηνο του 2025 ή αμέσως μετά.
Προοπτική
Αναμένουμε ότι η κίνηση για το οικονομικό έτος 25 θα φτάσει σχεδόν τα 200 εκατ. επισκέπτες (+9%), υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν περαιτέρω δυσμενείς ειδήσεις σχετικά με τις καθυστερήσεις παράδοσης των Boeing. Το συνολικό κόστος παρουσιάζει επιδόσεις σύμφωνες με τις προσδοκίες, καθώς η διαφορά κόστους μεταξύ της Ryanair και των ανταγωνιστικών αεροπορικών εταιρειών της ΕΕ διευρύνεται, και θα πρέπει να παραμείνει σε γενικές γραμμές σταθερό για το σύνολο του έτους. Η εξοικονόμηση από την αντιστάθμιση των καυσίμων, τα ισχυρά έσοδα από τόκους και κάποια μέτρια αποζημίωση για καθυστερήσεις αεροσκαφών αντισταθμίζουν σε μεγάλο βαθμό τον πληθωρισμό του κόστους εκτός καυσίμων (ιδίως τις αυξήσεις μισθών και παραγωγικότητας του πληρώματος, τα υψηλότερα τέλη χειρισμού και ATC και την αναποτελεσματικότητα του κόστους από τις επανειλημμένες καθυστερήσεις παράδοσης του B737). Ενώ οι ναύλοι του 3ου τριμήνου ήταν οριακά ισχυρότεροι από το προηγούμενο έτος (το οποίο επηρεάστηκε από το μποϊκοτάζ των OTA στα τέλη Νοεμβρίου 2023), το φετινό 4ο τρίμηνο δεν θα επωφεληθεί από το περσινό πρόωρο Πάσχα, γεγονός που καθιστά τη σύγκριση του 4ου τριμήνου του έτους των οικονομικών επιδόσεων πολύ δύσκολη. Σε αυτό το στάδιο, καθοδηγούμε προσεκτικά τα κέρδη του FY25 σε ένα εύρος από €1,55 δισ. έως €1,61 δισ. Το τελικό αποτέλεσμα του FY25 όσον αφορά τα κέρδη εξακολουθεί να εξαρτάται από την αποφυγή δυσμενών εξωτερικών εξελίξεων μεταξύ του διαστήματος από τώρα και μέχρι το τέλος Μαρτίου, συμπεριλαμβανομένου του κινδύνου συγκρούσεων στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή, περαιτέρω καθυστερήσεων στις παραδόσεις της Boeing και κακής διαχείρισης/συντομεύσεων στο προσωπικό της ATC εδώ στην Ευρώπη».