Σε 1,2 εκατομμύρια «σκαρφάλωσε» ο διεθνής Τουρισμός το 2015

ΔΙΕΘΝΗ ΜΕΛΕΤΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Ξεπέρασε κάθε προσδοκία το 2015 ο παγκόσμιος τουρισμός, με τις διεθνείς αφίξεις τουριστών να ανέρχονται σε 1.184 εκατομμύρια, σημειώνοντας αύξηση κατά 4,4% ή σε απόλυτα νούμερα κατά 50 εκατομμύρια επιπλέον ταξιδιώτες, σε σύγκριση με το 2014.Στο ίδιο «μήκος κύματος» διαμορφώονται οι προβλέψεις για το 2016, οι οποίες κάνουν λόγο για νέα αύξηση γύρω στο 4%.
Αυτά προκύπτουν στην τελευταία έκδοση του Βαρόμετρου του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (UNWTO), σύμφωνα με το οποίο το 2015 αποτελεί μία ακόμη χρονιά ρεκόρ για τον παγκόσμιο Τουρισμό.

Στη Γηραιά ήπειρο, που παραδοσιακά αποτελεί περιοχή με υψηλή επισκεψιμότητα, η αύξηση στις διεθνείς τουριστικές αφίξεις διαμορφώθηκε στο 5%, με την Ελλάδα να τοποθετείται μεταξύ των κορυφαίων ευρωπαϊκών προορισμών.

5Με αύξηση 4,4%, ο διεθνής τουρισμός συνεχίζει να αναπτύσσεται με ποσοστά που υπερβαίνουν το μακροπρόθεσμο μέσο όρο για έκτη συνεχή χρονιά. Το 2012, οι διεθνείς αφίξεις τουριστών ξεπέρασαν το 1 δισεκατομμύριο, για πρώτη φορά και τρία μόλις χρόνια αργότερα, ο αριθμός αυτός επιτεύχθηκε, ήδη, κατά τους πρώτους δέκα μήνες του έτους, περίοδο η οποία αντιπροσωπεύει περίπου το 86% των συνολικών ετήσιων διεθνών αφίξεων. Πιο συγκεκριμένα, στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2015 οι διεθνείς τουριστικές αφίξεις ξεπέρασαν το ένα δισεκατομμύριο αφίξεις (1.014 εκατομμύρια), σημειώνοντας αύξηση κατά 4% ή σε απόλυτα νούμερα κατά 43 εκατ. επιπλέον ταξιδιώτες, σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

2«O διεθνής τουρισμός έφθασε σε νέα ύψη το 2015. Η ισχυρή επίδοση του τομέα συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας σε πολλά μέρη του κόσμου. Επομένως, είναι ζωτικής σημασίας για τις χώρες για την προώθηση πολιτικών που ενισχύουν τη συνεχή ανάπτυξη του τουρισμού, συμπεριλαμβανομένης της διευκόλυνσης των μετακινήσεων, της ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού και της αειφορίας», δήλωσε ο γενικός γραμματέας του UNWTO, Taleb Rifai.
3Η ζήτηση ήταν, σε γενικές γραμμές, ισχυρή αν και με ανάμεικτα αποτελέσματα μεταξύ των επιμέρους προορισμούς, λόγω των ασυνήθιστα έντονων διακυμάνσεων των συναλλαγματικών ισοτιμιών, της πτώσης των τιμών του πετρελαίου και των άλλων εμπορευμάτων, τα οποία είχαν σαν αποτέλεσμα την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος στις χώρες εισαγωγής και, παράλληλα, τη μείωση της ζήτησης στις χώρες εξαγωγής, καθώς και στην αύξηση της ανησυχίες για θέματα ασφάλειας.
4«Τα αποτελέσματα του 2015 έχουν επηρεαστεί από τις συναλλαγματικές ισοτιμίες, τις τιμές του πετρελαίου και των φυσικών και ανθρωπογενών κρίσεων σε πολλά μέρη του κόσμου. Δεδομένου ότι οι υπάρχουσες συνθήκες εγείρουν στο προσκήνιο τα θέματα ασφάλειας, θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι η ανάπτυξη του τουρισμού εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη συλλογική μας ικανότητα να μπορούμε να προωθήσουμε τα ασφαλή και άνετα ταξίδια. Στο πλαίσιο αυτό, ο UNWTO προτρέπει τις κυβερνήσεις να συμπεριλάβουν τον τουρισμό στο σχεδιασμό και την εφαρμογή των δομών και των διαδικασιών τους για την εθνική ασφάλεια», καταλήγει ο γενικός γραμματέας του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού.
Η ανάπτυξη στους προηγμένους οικονομικά προορισμούς διαμορφώνεται στο 5%, μεγαλύτερη από εκείνη των αναδυόμενων οικονομιών (4%), η οποία ενισχύθηκε από τα καλά αποτελέσματα της Ευρώπης ( 5%).1
Κατά περιφέρεια, η Ευρώπη, η Αμερική και η Ασία/Ειρηνικός κατέγραψαν αύξηση περίπου 5% έκαστη το 2015. Οι αφίξεις στη Μέση Ανατολή αυξήθηκαν κατά 3%, ενώ στην Αφρική, όπου τα διαθέσιμα στοιχεία είναι περιορισμένα, μειώθηκαν σε ποσοστό 3%, κυρίως λόγω των αδύναμων αποτελεσμάτων της Βόρειας Αφρικής, η οποία αντιπροσωπεύει πάνω από το ένα τρίτο των αφίξεων στην περιοχή.

Η αύξηση του τουρισμού στην Ευρώπη διαμορφώθηκε στο 5%, ενισχυόμενη από την πτώση της συναλλαγματικής ισοτιμίας του ευρώ και μια οικονομία που βαθμιαία βελτιώνεται.
Οι αφίξεις στη Γηραιά ήπειρο έφθασαν τα 609 εκατομμύρια ή 29 εκατομμύρια περισσότερες από ό, τι το 2014.
Στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη ο τουρισμός ανέκαμψε από την πτώση του 2014, με τις διεθνείς τουριστικές αφίξεις στην περιοχή να αυξάνονται κατά 6%. Αντίστοιχες επιδόσεις στον τουρισμό κατεγράφησαν στη Βόρεια Ευρώπη (+6%), τη Νότιο/Μεσογειακή Ευρώπη (+5%), καθώς και τη Δυτική Ευρώπη (+4%), παρότι πρόκειται για περιοχές με πολλούς και ώριμους τουριστικά προορισμούς.
6Στην περιοχή της Ασίας/Ειρηνικού η αύξηση του τουρισμού διαμορφώθηκε στο 5%, ή σε 13 εκατομμύρια επιπλέον διεθνείς τουριστικές αφίξεις, οι οποίες στο σύνολό τους διαμορφώθηκαν σε 277 εκατομμύρια, ωστόσο παρατηρήθηκαν διαφοροποιήσεις μεταξύ των διαφόρων προορισμών. Η αύξηση οφείλεται κυρίως στην Ωκεανία (+7%) και στην Νοτιοανατολική Ασία +5%, ενώ στη Νότια και Βορειοανατολική Ασία οι αφίξεις αυξήθηκαν κατά +4%.
Οι διεθνείς αφίξεις στην Αμερική αυξήθηκαν κατά 5%, ή σε επιπλέον 9 εκατομμύρια, για να φθάσουν τα 191 εκατομμύρια, σταθεροποιώντας τις εξαιρετικές επιδόσεις του 2014 (8%). Η ανατίμηση του δολαρίου τόνωσε τον εξερχόμενο τουρισμό από τις Ηνωμένες Πολιτείες, προς όφελος της Καραϊβικής και της Κεντρικής Αμερικής, που αμφότερες κατέγραψαν αύξηση 7% στις αφίξεις. Έτσι, στη Νότια και τη Βόρεια Αμερική η αύξηση στις τουριστικές αφίξεις εμφανίζονται πιο συγκρατημένες (+4%), μετά την ισχυρή ανάπτυξη που παρουσίασαν το 2014.
7Στην Αφρική, σύμφωνα με τα περιορισμένα διαθέσιμα στοιχεία, ο αριθμός των διεθνών τουριστικών αφίξεων μειώθηκε κατά 3% φθάνοντας τα 53 εκατομμύρια, με τη μεγαλύτερη μείωση να καταγράφεται στη Βόρεια Αφρική (-8%), ενώ περιορισμένη ήταν η μείωση στην υποσαχάρια Αφρική (-1%).
Στην περιοχή της Μέσης Ανατολής, οι διεθνείς αφίξεις τουριστών εκτιμάται ότι αυξήθηκαν κατά 3%, φθάνοντας τα 54 εκατομμύρια, εδραιώνοντας την ανάκαμψη που ξεκίνησε το 2014.
Ωστόσο, τα δεδομένα για την Αφρική και τη Μέση Ανατολή πρέπει να ερμηνευθούν με προσοχή, καθώς βασίζονται σε περιορισμένο αριθμό διαθέσιμων στοιχείων.
Η αύξηση στις διεθνείς τουριστικές αφίξεις αναμένεται να συνεχιστεί και τους δύο τελευταίους μήνες του 2015, παρά τις τρομοκρατικές επιθέσεις σε διάφορα σημεία του κόσμου και το κλίμα τρομοκρατίας που έχει διαμορφωθεί.

Κίνα, Ηνωμένες Πολιτείες και Ηνωμένο Βασίλειο «οδηγούν»τις ταξιδιωτικές δαπάνες

8Οι ροές εξερχόμενου τουρισμού το 2015 έχουν επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από τις έντονες διακυμάνσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών. Λίγες ηγέτιδες αγορές εξερχόμενου τουρισμού επηρέασαν την τουριστική δαπάνη.
Μεταξύ των κορυφαίων αγορών στον κόσμο, η Κίνα, με διψήφιο ποσοστό αύξησης των ταξιδιωτικών δαπανών κάθε χρόνο από το 2004, συνεχίζει να «τροφοδοτεί» με τουρίστες την περιοχή της Ασίας, προς όφελος ιδιαίτερα της Ιαπωνία και της Ταϊλάνδη, καθώς, επίσης, τις Ηνωμένων Πολιτείες και διάφορους ευρωπαϊκούς προορισμούς.
Αντίθετα, οι τουριστικές δαπάνες από τις ήδη πολύ δυναμικές αγορές της Ρωσικής Ομοσπονδίας και της Βραζιλίας ήταν σημαντικά μειωμένες, αντανακλώντας τους οικονομικούς περιορισμούς και στις δύο αναδυόμενες αγορές.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες (+9%) ηγούνται των τουριστικών δαπανών στο σύνολο της Αμερικανικής ηπείρου, προωθώντας ουσιαστικά επισκέπτες σε μια σειρά από προορισμούς στην ευρύτερη περιοχή, με πλεονέκτημα το ισχυρό δολάριο και μια συγκριτικά δυναμική οικονομία. Κάτι ανάλογο συμβαίνει στην Ευρώπη, όπου των τουριστικών δαπανών ηγείται το Ηνωμένο Βασίλειο (6%) λόγω της ισχυρής λίρας.
Όσον αφορά τις παραδοσιακά προηγμένες οικονομίες, η ζήτηση από τη Γερμανία, την Ιταλία και την Αυστραλία αυξήθηκαν με βραδύτερο ρυθμό (+ 2%), ενώ η ζήτηση από τον Καναδά και τη Γαλλία ήταν μάλλον αδύναμη.

Θετικές οι προοπτικές για το 2016

Θετικές παραμένουν σε μεγάλο βαθμό οι προοπτικές για άνοδο του τουρισμού και το 2016, αν και σε ελαφρώς χαμηλότερο επίπεδο σε σύγκριση με τα δύο προηγούμενα έτη. Με βάση την τρέχουσα τάση και αυτές τις προοπτικές, ο UNWTO προβλέπει οι διεθνείς αφίξεις τουριστών να αυξηθούν κατά 4% το 2016.

Κατά περιφέρεια, η ανάπτυξη αναμένεται να είναι ισχυρότερη στην Ασία και τον Ειρηνικό (+ 4% έως + 5%) και την Αμερική (+ 4% έως + 5%), ακολουθούμενη από την Ευρώπη (+ 3,5% έως + 4,5%). Οι προβλέψεις για την Αφρική (+ 2% έως 5%) και τη Μέση Ανατολή (+ 2% έως + 5%) είναι μεν θετικές, ωστόσο είναι μεγαλύτερο ο βαθμός αβεβαιότητας.

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *