Η βασική πρόκληση για τον κλάδο της ενοικιάσεων αυτοκινήτων είναι η ηλεκτροκίνηση, με τις ποσοστώσεις και τις προθεσμίες, αλλά και τα προβλήματα στις μισθώσεις αυτοκινήτων με οδηγό, οι κατασχέσεις και υπεξαιρέσεις αυτοκινήτων αλλά και η παρακράτηση πινακίδων, σύμφωνα με όσα τονίσθηκαν στην Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεως Αυτοκινήτων Ελλάδος, όπου μετέχουν όλες οι εταιρείες Rent a Car της χώρας.
Ο κλάδος καταγράφει πολύ θετικά οικονομικά αποτελέσματα, λόγω και της θετικής εξέλιξης της τουριστικής κίνησης και στην εφετινή γενική συνέλευση, πραγματοποιήθηκαν αρχαιρεσίες για την εκλογή νέου διοικητικού συμβουλίου, ενώ στα αξιοσημείωτα ήταν η αποχώρηση από τον Σύνδεσμο μετά από δεκαετίες και από την θέση του προέδρου μετά από 17 χρόνια του Δημήτρη Μαγγιώρου. Μάλιστα η ομιλία του αποχωρήσαντος προέδρου Δημήτρη Μαγγιώρου ήταν συγκινητική, ευχαρίστησε τον κλάδο για την εμπιστοσύνη και την στήριξη, έκανε ευρύτατη αναφορά σε ανθρώπους που δεν βρίσκονται πια στη ζωή και συνεισέφεραν τα μάλα στον κλάδο (Θεόδωρος Βασιλάκης, Γ. Στεφανίδης, Α. Πέττας, Α. Δανδουλάκης) και τέλος τιμήθηκε από το ΔΣ με ειδική πλακέτα.
Το νέο διοικητικό συμβούλιο που προέκυψε από τις εκλογές και απομένει η συγκρότησή του σε σώμα, έχει ως ακολούθως:
α/α | Ονοματεπώνυμο | Επιχείρηση | ΣΥΝΟΛΟ ΨΗΦΩΝ |
1 | Βασιλάκης Ευτύχιος | Autohellas Hertz | 30 |
2 | Ταπραντζής Ανδρέας | Avis | 21 |
3 | Τσακατούρας Γεώργιος | Avance | 20 |
4 | Κουρέλος Βασίλης | Motorlease | 19 |
5 | Παναγιωτόπουλος Γεώργιος | Executive Lease | Enterprise | 18 |
6 | Πασσιάς Νικόλαος | Kinsen | Europcar, Goldstar | 14 |
7 | Χανιώτης Χάρης | ARENA CAR RENTAL | 13 |
8 | Γιαννάκης Κωνσταντίνος | Limitless | 12 |
9 | Πετρούτσος Κώστας | Leaseplan | 9 |
ΣΥΝΟΛΟ | 156 |
Σημειώνεται ότι ο κλάδος απασχολεί 20.000 μόνιμους εργαζόμενους, 10.000 εποχικούς και έχει περί τις 2.500 εταιρίες που διαχειρίζονται 240.000 αυτοκίνητα, πραγματοποιώντας άνω των 3 εκατ. βραχυχρόνιων μισθώσεων ετησίως, χωρίς σε αυτές να περιλαμβάνονται οι μισθώσεις με οδηγό.
Όπως αναφέρθηκε υπάρχει ένα πλαίσιο ενισχύσεων για την μετάβαση των εταιρειών στο e – mobility μέσα από το σχετικό πρόγραμμα, που υποστηρίζει την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, αλλά του ανάλογου για την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων. Επίσης μέσα από το πρόγραμμα “πράσινη μετάβαση” για τις ΜμΕ προβλέπεται και ένα ισχυρό πακέτο στήριξης, που όμως για πολλές εταιρείες λόγω του κανονισμού De Minimis (όρια για ποσά κοινοτικών επιδοτήσεων) και της υπαγωγής τους σε πολλές κοινοτικές δράσεις, δεν οδηγεί σε άνοιγμα της κάνουλας των επιδοτήσεων.
Να σημειωθεί ότι με το πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού», δίνεται η δυνατότητα εγκατάστασης 8.000 δημόσια προσβάσιμων σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων (Η/Ο) σε όλη την Ελλάδα.
Ο συνολικός προϋπολογισμός της δράσης είναι 80 εκατ. ευρώ, προέρχεται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Με την πρωτοβουλία αυτή το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος επιδιώκει τη δημιουργία ενός βασικού δικτύου δημόσιας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη τη χώρα, καλύπτοντας τόσο τις πόλεις όσο και το εθνικό οδικό δίκτυο και σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, η δράση θα παρέχει οικονομικά κίνητρα για την προμήθεια, εγκατάσταση και σύνδεση στο ηλεκτρικό δίκτυο δημοσίως προσβάσιμων σταθμών φόρτισης Η/Ο, που τροφοδοτούνται από ηλεκτρική ενέργεια παραγόμενη από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) σε κοινόχρηστους χώρους των πόλεων, σε βασικές μεταφορικές υποδομές.
Δικαιούχοι της δράσης είναι Εμπορικές Εταιρείες και Ατομικές Επιχειρήσεις, Συνεταιρισμοί , Συμπράξεις, Κοινοπραξίες που ασκούν εμπορική δραστηριότητα, Δημόσιες και Δημοτικές επιχειρήσεις.
Να σημειωθεί, ότι εταιρείες Rent a Car, έχουν στοχεύσει στην προώθηση των αρχών της Βιώσιμης Ανάπτυξης με διασφάλιση πόρων και από το Ταμείο Ανάκαμψης. Πιο συγκεκριμένα, έχουν υποβάλλει προγράμματα χρηματοδότησης για την επίτευξη οικονομίας χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και ανθεκτικότητας στην κλιματική αλλαγή, με την προμήθεια και λειτουργία ηλεκτροκίνητων και plug-in υβριδικών οχημάτων με πολύ χαμηλές έως μηδενικές εκπομπές αέριων ρύπων σε αντικατάσταση του υφιστάμενου στόλου συμβατικής τεχνολογίας.
Παράλληλα με τα πλάνα για τη βιώσιμη κινητικότητα, τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, ο “πληθωρισμός” εισαγωγών μεταχειρισμένων οχημάτων που ήρθαν για να καλύψουν ελλείψεις συνιστούν επιπλέον προκλήσεις.
Στη Γ.Σ. πάντως ακούστηκαν και παράπονα για κερδοσκοπικά παιχνίδια με τις τιμές αυτοκινήτων, κάτι που αποτελεί διεθνές ζήτημα. Πάντως ο πρόεδρος των εμπόρων αυτοκινήτων που παρέστη στη Γ.Σ. τόνισε την καλή συνεργασία των δύο πλευρών και τη διάθεση να βρεθούν λύσεις μέσα από τη συνεργασία όλων.
Ωστόσο οι προοπτικές του κλάδου είναι εντυπωσιακές λόγω τόσο του leasing αλλά και των short term ενοικιάσεων αλλά και των νέων μορφών χρήσης οχημάτων που αναπτύσσονται, όπως το car sharing.