Εµπειρογνώµονας σε θέµατα µάρκετινγκ και επικοινωνίας, µε µεγάλη εµπειρία 25 ετών σε θέσεις-κλειδιά σε κορυφαίες πολυεθνικές και ελληνικές διαφηµιστικές εταιρίες και πλούσιο βιογραφικό στο «επικοινωνείν», η Αγγελική Χονδροµατίδου αντιπροσωπεύει αυτό που συχνά λέµε «ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση».

«∆εξί χέρι» της υπουργού Τουρισµού, Έλενας Κουντουρά, ούσα διευθύντρια του γραφείου της και από τους πλέον έµπιστους συνεργάτες της, λόγω και της θέσης της ως αντιπροέδρου του διοικητικού συµβουλίου του Ε.Ο.Τ., η κα. Χονδροµατίδου έχει ουσιαστικό ρόλο στη διαµόρφωση της τουριστικής πολιτικής σε θέµατα προβολής κι επικοινωνίας.

russia

Σε συνέντευξή της στο «ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ», η κα. Χονδροµατίδου αναλύει την υλοποιούµενη εθνική τουριστική πολιτική, δίνει τα προγνωστικά της για την πορεία του ελληνικού τουρισµού εφέτος, αλλά και στο µέλλον.

Σύµφωνα µε την ίδια, στρατηγικός στόχος είναι ο τουρισµός 365 ηµέρες τον χρόνο, µε προτεραιότητα στην ανάδειξη των θεµατικών προϊόντων που διαθέτει η χώρα µας.

H συνέντευξη, έχει ως εξής:

Θετικές προοπτικές για το 2018 εμφανίζουν στο σύνολό τους οι κυριότερες ευρωπαϊκές αγορές για τον ελληνικό τουρισμό, γεγονός που ενισχύει τις προσδοκίες για μια ακόμα τουριστική χρονιά-ρεκόρ στην Ελλάδα. Ποιο είναι το σχόλιό σας;

Με κεντρικό στρατηγικό στόχο του υπουργείου Τουρισμού να καταστήσουμε την Ελλάδα παγκόσμιο ελκυστικό προορισμό για τουρισμό 365 ημέρες τον χρόνο, με συγκεκριμένο σχέδιο, επιμονή και συνέπεια και σε στενή συνεργασία με τις Περιφέρειες και τον ιδιωτικό τομέα, πετύχαμε αύξηση 25% του εισερχομένου τουρισμού την τελευταία τριετία, με ρυθμούς ανάπτυξης πάνω από 7%. Το 2018 δε, η πορεία που διαγράφει ο τουρισμός μας είναι ακόμη πιο δυναμική.

money tourism photo
money tourism photo

Σε μία περίοδο που αντιμετωπίσαμε μια σειρά από σοβαρά προβλήματα, όπως τα capital controls, το προσφυγικό και σοβαρά και συνεχιζόμενα γεωπολιτικά θέματα στην ευρύτερη περιοχή μας, το υπουργείο Τουρισμού επέλεξε στρατηγική επιθετικής εξωστρέφειας και προώθησης του τουριστικού μας brand, στοχευμένη ανά αγορά – στόχο.

Αναπτύξαμε ένα νέο μοντέλο διεκδίκησης μεριδίου της τουριστικής «πίττας» για την Ελλάδα. Με εθνικές συμφωνίες που συνάπτει το υπουργείο Τουρισμού και ο Ε.Ο.Τ., με τους ξένους tour operators το φθινόπωρο κάθε έτους, διαπραγματευόμαστε τη διαρκή ετήσια αύξηση των μεριδίων, την ενίσχυση της διαθεσιμότητας τους μήνες εκτός αιχμής, καθώς και την ένταξη νέων προορισμών στα προγράμματά τους, όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, για την ανάπτυξη city break τουρισμού.

XRHMAΟι συμφωνίες αυτές υλοποιούνται μέσω του «εργαλείου» της συνδιαφήμισης και επηρεάζουν συνολικά τις τάσεις που παρατηρούνται στη ζήτηση, στις ξένες αγορές, από την αρχή της χρονιάς. Κατά τη διάρκεια του έτους, τα προγράμματα διαφήμισης και τα ταξίδια εξοικείωσης τουριστικών πρακτόρων και δημοσιογράφων, στοχεύουν στην ενίσχυση των κρατήσεων της τελευταίας στιγμής, που αποτελεί και το 40% περίπου των συνολικών  κρατήσεων.

Η στοχευμένη και διαρκής στρατηγική προώθησης στην Ευρώπη τα τελευταία τρία χρόνια, σε συνδυασμό με τη δυναμική παρουσία του ιδιωτικού τομέα, οδηγούν σε μία ακόμη χρονιά τουριστικών ρεκόρ. Έτσι, το 2018, η ζήτηση για την Ελλάδα εξελίσσεται πολύ δυναμικά, παρότι έχουν ανακάμψει πλήρως οι τουριστικές αγορές της Τουρκίας, της Αιγύπτου και της Τυνησίας. Επιπλέον, η χρονιά χαρακτηρίζεται από πρόσθετες συνεργασίες με θεματικούς tour operators της Ευρώπης, αλλά και από την προώθηση δυναμικών πακέτων, που περιλαμβάνουν εκτός από τους βασικούς και δημοφιλείς προορισμούς της Ελλάδας, την ένταξη νέων «δορυφόρων» προορισμών.

Ποιες είναι οι προτεραιότητες στην υλοποιούμενη εθνική τουριστική πολιτική και ποιο είναι το ιδανικό τουριστικό μοντέλο, που θα μπορούσε να διασφαλίσει ένα βιώσιμο κοινωνικό-οικονομικό περιβάλλον για τον ελληνικό τουρισμό;

Η δυναμική ανάδειξη της Ελλάδας ως πολυνησιακού συμπλέγματος στη Μεσόγειο και, παράλληλα, ως κορυφαίου τουριστικού προορισμού 365 ημέρες τον χρόνο, που προσφέρει αυθεντικές ταξιδιωτικές εμπειρίες, συνιστούν τη μεγάλη πρόκληση και ευκαιρία για τη χώρα μας. Εργαζόμαστε πάνω σε ένα τουριστικό μοντέλο, το οποίο απαντά στις παγκόσμιες τάσεις και ευκαιρίες, στις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης και αναδεικνύει τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της χώρας μας. Δεδομένης της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας, ο τουρισμός αποκτά κεντρικό ρόλο στην εθνική προσπάθεια για την ανάπτυξη της οικονομίας, εξασφαλίζοντας άμεσα έσοδα και οριζόντια οικονομικά και αναπτυξιακά οφέλη σε όλη τη χώρα.

ksd photo
money tourism photo

Οι κεντρικοί άξονες της στρατηγικής μας για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη είναι:

  • Ανάδειξη των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της κάθε περιοχής, μέσα από την ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού.
  • Προώθηση του τουριστικού brand «Ελλάδα 365 ημέρες τον χρόνο» και επέκταση της τουριστικής περιόδου.
  • Θέσπιση σύγχρονου νομοθετικού πλαισίου για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού μας προϊόντος.
  • Δημιουργία ελκυστικού περιβάλλοντος για την προσέλκυση νέων επενδύσεων και τη στήριξη της τουριστικής επιχειρηματικότητας.
  • Αναβάθμιση και βελτίωση των ήδη υφιστάμενων κλινών και αύξηση της διαθεσιμότητας σε νέους προορισμούς.
  • Διασύνδεση του τουριστικού τομέα με την πρωτογενή παραγωγή και άλλους παραγωγικούς κλάδους.
Η κα. υπουργός έχει αναφερθεί πολλές φορές στην ανάγκη δημιουργίας θεματικού τουρισμού. Ωστόσο, οι διάφορες θεματικές ενότητες του τουρισμού βρίσκονται ακόμη σε ´νηπιακόª στάδιο. Τι γίνεται σε αυτό το «μέτωπο»;

Ο θεματικός τουρισμός είναι ένα κεφάλαιο με τεράστια δυναμική, που ουδέποτε αξιοποιήθηκε στο παρελθόν. Η εθνική μας στρατηγική «τουρισμός 365 ημέρες» θέτει αυτόματα σε προτεραιότητα τον σχεδιασμό και την ανάδειξη των θεματικών προϊόντων στη χώρα μας.

Το υπουργείο Τουρισμού έχοντας μελετήσει τις σύγχρονες τάσεις και πρακτικές και σε άμεση διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς, ολοκληρώνει τις τεχνικές προδιαγραφές, το νομοθετικό πλαίσιο, τα συστήματα πιστοποίησης, τα σήματα ποιότητας και άλλες παρεμβάσεις, που αφορούν τον θεματικό τουρισμό. Παράλληλα, προωθώντας σειρά μεταρρυθμίσεων εξαλείψαμε παθογένειες του παρελθόντος. Στο πλαίσιο αυτό, λύσαμε παραδείγματος χάρη, οριστικά το χρόνιο πρόβλημα της αδειοδότησης των ιαματικών εγκαταστάσεων, με αποτέλεσμα να έχουν ήδη αναγνωριστεί 51 ιαματικοί πόροι, σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Σε συνεργασία με τις 13 Περιφέρειες και τους τοπικούς φορείς σχεδιάζουμε ένα επιχειρησιακό εθνικό σχέδιο ανάδειξης των «ώριμων» θεματικών προϊόντων της κάθε Περιφέρειας, με στόχο, για πρώτη φορά, την από κοινού συντονισμένη προώθησή τους σε κάθε αγορά – στόχο.

Επιπλέον, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία, σχεδιάζουμε εθνικά προγράμματα στήριξης της επιχειρηματικότητας του θεματικού τουρισμού, παρέχοντας επιπλέον κίνητρα και δράσεις εξειδικευμένης κατάρτισης και επιδότησης της εργασίας.

Στόχος του υπουργείου Τουρισμού, σύμφωνα με την αρμόδια υπουργό, είναι η καθιέρωση 12μηνου τουρισμού. Ποιες είναι οι εξελίξεις σε αυτό τον τομέα και ποιοι οι στόχοι που έχουν τεθεί για την προώθηση της Ελλάδας ως παγκόσμιου, ελκυστικού τουριστικού προορισμού 365 ημέρες τον χρόνο;

Η προσπάθεια καθιέρωσης του τουρισμού βρίσκεται σε εξέλιξη, σε εφαρμογή των κατευθύνσεων που έχει δώσει η υπουργός Τουρισμού, κα. Έλενα Κουντουρά. Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε, ήδη, πετύχει σημαντικά βήματα σε προορισμούς που είναι κατάλληλοι να υποστηρίξουν τουρισμό όλο τον χρόνο. Παράλληλα, σχεδιάζουμε πολιτικές στήριξης, όπως προανέφερα, μέσα από δράσεις και πρωτοβουλίες που αφορούν την ανάπτυξη θεματικού τουρισμού. Πιο συγκεκριμένα, οι βασικές πολιτικές που υλοποιούνται είναι οι εξής:

– Ανάδειξη των «ώριμων» θεματικών προϊόντων της κάθε περιοχής – προορισμού, ανά αγορά – στόχο.

– Ανάδειξη και δυναμική προώθηση των καθιερωμένων sea & sun προορισμών, όπως είναι η Κρήτη και η Ρόδος, για τουρισμό 365 ημέρες τον χρόνο, καθώς και ανάδειξη της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης σε city break προορισμούς.

– Ενίσχυση των απευθείας πτήσεων στην Ελλάδα από Ευρώπη, Αμερική, Αραβικές Χώρες, Ρωσία και Κίνα, όλο τον χρόνο.

– Ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, με τον σχεδιασμό ειδικών προγραμμάτων, όπως είναι το πρόγραμμα «ανοικτές επιχειρήσεις όλο τον χρόνο», στις περιοχές που έχουν τη δυνατότητα να παραμείνουν ανοικτά και τον χειμώνα ξενοδοχεία και καταστήματα.

Οι πολιτικές αυτές υλοποιούνται σε στενή συνεργασία με τις Περιφέρειες και τον ιδιωτικό τομέα.

Ποιες είναι οι προσδοκίες και οι δυνατότητες από το «άνοιγμα’ που πραγματοποιείτε σε νέες αγορές εκτός Ευρώπης;
Αγγελική Χονδροματίδου , Μιχάλης Βαμιεδάκης / money tourism photo

Ήταν στρατηγική μας επιλογή να διεισδύσουμε σε νέες αγορές επισκεπτών υψηλής αγοραστικής δύναμης, με στόχο την άμεση ενίσχυση, τόσο του τουριστικού ρεύματος, όσο και των εσόδων. Πιο συγκεκριμένα, στοχεύσαμε στην Αμερική, μία πολύ σημαντική αγορά, με επιπλέον ευκαιρίες διείσδυσης, μέσα από την καθιέρωση νέων απευθείας αεροπορικών συνδέσεων όλο τον χρόνο, τη στοχευμένη προώθηση τουριστικών θεματικών πακέτων για τουρισμό 365 ημέρες τον χρόνο, μέσα από το συνέδριο της Αμερικάνικης Ένωσης Ταξιδιωτικών Γραφείων ASTA, που διοργανώσαμε στην Ελλάδα, καθώς και μέσα από την υλοποίηση προγραμμάτων συνδιαφήμισης, διαφήμισης και ταξιδίων εξοικείωσης για δημοσιογράφους και tour operators.

Από την άλλη, οι Αραβικές χώρες, βρίσκονται σε κοντινή απόσταση από την Ελλάδα και οι τουρίστες που προέρχονται από τις αγορές αυτές είναι εξαιρετικά υψηλής οικονομικής επιφάνειας και ταξιδεύουν είτε για αναψυχή, είτε για επαγγελματικούς λόγους ολοχρονίς. Το «άνοιγμα» σε αυτές της αγορές, μέσα από την ανάπτυξη διμερών σχέσεων σε πολιτικό επίπεδο, ειδικών συνεργασιών και συμφωνιών με τους tour operators, την ενίσχυση της αεροπορικής συνδεσιμότητας και άλλες ενέργειες που έχουν αποδώσει ήδη, αποτέλεσε εξαιρετική ευκαιρία. Όλη αυτή η προσπάθεια εξωστρέφειας έχει φέρει αποτελέσματα και έχει  επηρεάσει όχι μόνο την αύξηση του τουριστικού ρεύματος, αλλά και το ενδιαφέρον των Αράβων επενδυτών στον κλάδο του τουρισμού και του real estate.

Πραγματοποιήσαμε επίσης ένα πολύ δυναμικό «άνοιγμα» στην Κίνα, όπου μας ενδιαφέρει άμεσα να ενισχύσουμε τις τουριστικές ροές επισκεπτών υψηλών εισοδημάτων. Το κοινό που απευθυνόμαστε ταξιδεύει όλο τον χρόνο σε μακρινές αγορές και επισκέπτεται πολλούς προορισμούς στην ίδια χώρα, επιλέγοντας διαφορετικά θεματικά προϊόντα. Εκτός από την απευθείας πτήση Πεκίνου – Αθήνας, που εγκαινιάσαμε τον Σεπτέμβριο του 2017, επιδιώξαμε την καθιέρωση νέας γραμμής Σαγκάης – Αθήνας και είμαστε εν αναμονή αποτελεσμάτων.

Η στοχευμένη προώθηση της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού 365 ημέρες τον χρόνο στην Κίνα υλοποιείται με προγράμματα συνδιαφήμισης, ταξίδια εξοικείωσης και με την οργάνωση δημοφιλών τηλεοπτικών παραγωγών, σε διαφορετικούς προορισμούς της χώρας μας. Με αντίστοιχη προσέγγιση, εργαζόμαστε για την αποτελεσματική διείσδυσή μας και στην αγορά της Ινδίας, μιας από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές εξερχόμενου τουρισμού στον κόσμο.

ksd photo
money tourism photo

Παράλληλα, δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στη Ρωσική αγορά, με την οποία μας συνδέουν ισχυροί ιστορικοί δεσμοί και, αντίστοιχα, ευκαιρίες για περαιτέρω συνεργασία και ανάπτυξη. Με πρωτοβουλία του Υπουργείου Τουρισμού της Ελλάδας διανύουμε το Έτος Τουρισμού Ελλάδας – Ρωσίας, με κεντρικό στόχο την τουριστική διασύνδεση όλων των ελληνικών Περιφερειών με τις μεγάλες Περιφέρειες της Ρωσίας και όχι μόνο με τη Μόσχα και την Αγία Πετρούπολη. Τα θεματικά προϊόντα στα οποία έχουμε επικεντρωθεί και προωθούμε μέσω των 13 Περιφερειών μας στη ρωσική αγορά, αφορούν τον θρησκευτικό –  προσκυνηματικό τουρισμό, τον ιατρικό, τον συνεδριακό, τον σχολικό και τον αθλητικό – προπονητικό τουρισμό.

Ποια θεωρείτε κεντρική ευκαιρία και πρόκληση για την περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού στη χώρα μας τα επόμενα χρόνια;

ksd photo
money tourism photo

Η παγκόσμια τουριστική αγορά που καταγράφει σταθερή ανάπτυξη, η Ελλάδα με την τουριστική της πολιτική, που σημειώνει επιδόσεις – ρεκόρ τα τελευταία τρία χρόνια, τα παγκόσμια trends  που επιβάλλουν δυναμικά πακέτα και αυθεντικές ταξιδιωτικές εμπειρίες και η εικόνα της χώρας μας ως ένας ελκυστικός και ασφαλής παγκόσμιος προορισμός αποτελούν κεντρικές ευκαιρίες – προκλήσεις, που καλούμαστε όλοι μας να υπερασπιστούμε, προκειμένου να είναι ελπιδοφόρο το μέλλον του ελληνικού τουρισμού και της Ελλάδας.

Στη νέα αναπτυξιακή πορεία που μπαίνει η χώρα μας μετά τον Αύγουστο, ο τουρισμός είναι ίσως ο μόνος κλάδος της οικονομίας που μπορεί να επιφέρει άμεσα αποτελέσματα από το 2019 – 2020 στη δημιουργία επιπλέων εσόδων, νέων θέσεων εργασίας και στη στήριξη της επιχειρηματικότητας και των τοπικών κοινωνιών, ισόρροπα, σε όλη την Ελλάδα. Η επιτυχία της αναπτυξιακής στρατηγικής στον τουρισμό προϋποθέτει εθνικό συντονισμό, συνένωση όλων των παραγωγικών δυνάμεων και διαμόρφωση ενιαίας αναπτυξιακής τουριστικής κουλτούρας.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ