vassilikos
Ο πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Αλ. Βασιλικός| © ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ – Αλέξανδρος Βασιλικός: Πρέπει να ρυθµιστούν τώρα οι βραχυχρόνιες µισθώσεις

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
  • Μείζονα προβλήµατα το ενεργειακό κόστος και οι τεράστιες πληθωριστικές πιέσεις
  • Οι αγορές που παραδοσιακά στηρίζουν το ελληνικό τουριστικό προϊόν είναι οι ευρωπαϊκές

Να ρυθµιστεί επιτέλους η αγορά των βραχυχρόνιων µισθώσεων, όχι µόνο για την προστασία του ελληνικού Τουρισµού, αλλά και για το δικαίωµα στέγασης µεγάλων οµάδων του πληθυσµού, ζητά στην εφ’ όλης της ύλης συνέντευξή του στο τεύχος Νοεμβρίου του ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιµελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) κ. Αλέξανδρος Βασιλικός.

Ο κ. Βασιλικός υπογραµµίζει  ότι η Ελλάδα δεν θα πρέπει να περιµένει τις ενέργειες των αρχών σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς «…οι ευρωπαϊκές αποφάσεις δεν είναι πανάκεια, θέτουν το πλαίσιο. Από κει κι έπειτα µέσα στο πλαίσιο αυτό κάθε χώρα έχει την ευθύνη να νοµοθετεί, να φορολογεί, να περιορίζει, να ρυθµίζει, να βάζει τους κανόνες».

  • Ο πρόεδρος του ΞΕΕ σε µια συνέντευξη «ποταµό», µιλά για:
  • Το νέο «παιδί» την «Φιλοξενία µου»
  • Το «παιδί» που ενηλικιώθηκε, το CapsuleT
  • Την σεζόν του 2022 και τι πρέπει να περιµένουµε για το 2023
  • Τις εξελίξεις ανά αγορά τουριστών
  • Τον «υπερτουρισµό» και τα προβλήµατα υποδοµών
  • Τον αφελληνισµό των ξενοδοχείων
  • Το ειδικό χωροταξικό για τον Τουρισµό

Ξεχωριστή αναφορά κάνει απαντώντας σε σχετική ερώτηση, στη ατζέντα της επόµενης ηµέρας στην HOTREC, µετά την εκλογή του στην θέση του προέδρου, ενώ επισηµαίνει τα σηµεία που πρέπει να τύχουν ειδικής «µεταχείρισης» στο Ταµείο Ανάκαµψης.

Δεν παραλείπει βέβαια να σχολιάσει και τα περί επιµήκυνσης της περιόδου, ειδικά τον Χειµώνα.

Τέλος, µιλά για την εξωστρέφεια και τον προγραµµατισµό δράσεων του ΞΕΕ, ενώ ειδική µνεία κάνει στο ΙΤΕΠ και το εξαιρετικό έργο του.

Η συνέντευξη

Η συνέντευξη του προέδρου του ΞΕΕ κ. Αλέξανδρου Βασιλικού στον εκδότη του ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ κ. Κωνσταντίνο Στ. Δεριζιώτη, έχει ως εξής:

Η πρώτη ερώτηση αυτή την φορά δεν θα είναι κλασικά για την εξέλιξη της σεζόν και τι περιμένουμε από τους αριθμούς. Θα είναι για το πρόγραμμα «Φιλοξενία μου», που είναι ένα από τα πλέον σημαντικά γεγονότα που έχουν υπάρξει στον Τουρισμό τα πολλά τελευταία χρόνια. Πείτε μας πως προέκυψε και αν και πολύ «φρέσκο», πως θα εξελιχθεί και τι άλλο να περιμένουμε;

Η Φιλοξενία είναι Ελλάδα. Και για να χτίσουμε μια κουλτούρα γύρω από τη Φιλοξενία δεν μπορούμε να ξεκινήσουμε από το Πανεπιστήμιο. Πρέπει να ξεκινήσουμε από εκεί που ξεκινάνε όλα, δηλαδή από το δημοτικό σχολείο. Αυτή είναι η κεντρική ιδέα του προγράμματος και είναι πολύ θετικό πως κάναμε το πρώτο σημαντικό βήμα για να μπει η Φιλοξενία στα σχολεία με ένα σύγχρονο παιδαγωγικό τρόπο που μπορεί να κερδίσει το ενδιαφέρον των παιδιών. Φιλοδοξούμε να συνεχίσουμε και στις άλλες βαθμίδες της εκπαίδευσης φτάνοντας μέχρι τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Έχει ιδιαίτερη αξία οι μαθητές και οι μαθήτριες στο σύνολο της εκπαιδευτικής διαδρομής τους, εάν το επιθυμούν και το επιλέγουν να έχουν τη δυνατότητα να εξοικειώνονται και να έρχονται σε επαφή με έναν κλάδο όπως ο τουριστικός, ο οποίος είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης στη χώρα και εκπροσωπεί πάνω από το 25% του ΑΕΠ.

Το 2022 τουριστικά εξελίχθηκε απροσδόκητα θετικά για όλη την Μεσόγειο. Ισπανία και Τουρκία θα επιτύχουν ρεκόρ όλων των εποχών, ενώ και η Ελλάδα προσεγγίζει τα μεγέθη του 2019. Το περιμένατε; Τι δείχνει η εξέλιξη αυτή; Ο ελληνικός Τουρισμός έδειξε και πάλι τον δυναμισμό του. Χρειάζεται θεσμική αναβάθμιση του Τουρισμού;

Τα στοιχεία του 2022 δείχνουν δυο βασικά και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά: Πρώτον ο κόσμος είχε αποταμιεύσει τα προηγούμενα χρόνια για τις διακοπές του, επιθυμούσε να ταξιδέψει μετά τους περιορισμούς και την ίδια στιγμή πολλοί διεθνείς προορισμοί παρέμειναν κλειστοί ή δημιουργούσαν αισθήματα ανασφάλειας, οπότε παρατηρήθηκε υπερσυσσώρευση της ζήτησης σε όλο τον ευρωπαϊκό νότο. Το δεύτερο και εξίσου σημαντικό χαρακτηριστικό είναι η εμπιστοσύνη που κερδίσαμε κατά τη διάρκεια της πανδημίας αποδεικνύοντας στην πράξη πως μπορούμε να διαχειριζόμαστε εξίσου καλά ή ακόμη και καλύτερα από τις δυτικές προηγμένες χώρες μεγάλης κλίμακας κρίσης. Αυτή η εμπιστοσύνη των πελατών – καταναλωτών του ελληνικού προϊόντος κεφαλαιοποιήθηκε με τον καλύτερο τρόπο αυτή τη χρονιά. Όταν λοιπόν μέσα σε 15 χρόνια αποδεικνύεται για δεύτερη φορά πως ο τουρισμός είναι αυτός που στα δύσκολα «ξελασπώνει» και «βάζει πλάτη» στην ελληνική οικονομία με το τα να είναι ο κύριος «αιμοδότης» για την ανάκαμψη της χώρας, είναι προφανές πως χρειάζεται να έχει προτεραιότητα σε έργα υποδομής και σε οργανωμένες πολυεπίπεδες δράσεις προβολής. Προτεραιότητες που έχουν ασφαλώς ως προαπαιτούμενο και τη θεσμική αναβάθμισή του.hotrec

Η εκλογή σας στην θέση του προέδρου της HOTREC τι σηματοδοτεί; Ποια θα είναι η ατζέντα που θα προωθήσετε;

Παρά τον ξεχωριστό χαρακτήρα κάθε προορισμού,  υπάρχουν σοβαρά κοινά προβλήματα και κοινές προκλήσεις  για το σύνολο της ευρωπαϊκής φιλοξενίας που απαιτούν και κοινές  ευρωπαϊκές λύσεις.  Η βιωσιμότητα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, οι αθέμιτες πρακτικές που στρεβλώνουν την αγορά είναι μείζονα ζητήματα που απαιτούν συνθέσεις και κοινό βηματισμό. Η ευρωπαϊκή φιλοξενία είναι ένα πολύ μεγάλο μέγεθος για το σύνολο της ευρωπαϊκής οικονομίας και κατ’ επέκταση η θεσμική αναγνώριση του ρόλους της και η αποτελεσματική εκπροσώπησή της στα ευρωπαϊκά κέντρα αποφάσεων είναι στην κορυφή της ατζέντας της HOTREC. Σημαντικό κομμάτι του ενδιαφέροντός μας επενδύεται και στα προβλήματα της συγκυρίας, ειδικά σε ότι αφορά το ενεργειακό κόστος και τις τεράστιες πληθωριστικές πιέσεις και με δεδομένο πως το 90% των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο χώρο της φιλοξενίας στην Ευρώπη είναι πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, όπως συμβαίνει άλλωστε και στη χώρα μας, οπότε και θα πρέπει να βοηθηθούν στην υπέρβαση αυτών των μεγάλων δυσκολιών προκειμένου να συνεχίσουν τη μεγάλη προσφορά τους στην ευρωπαϊκή οικονομία και κοινωνία.

Η Πολιτεία συνεχίζει να έχει τον ρόλο του παρατηρητή στο θέμα των βραχυχρόνιων μισθώσεων. Εσχάτως προέκυψε και νέα «εκδοχή» καθώς ο υπουργός Τουρισμού λέει επισήμως ότι θα περιμένουμε λύση από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ποια είναι η άποψή σας; Θα προωθήσετε το θέμα και από την HOTREC; Ποια είναι κατά την άποψή σας η λύση;

Η HOTREC έχει ήδη δραστηριοποιηθεί πολύ ενεργά στο θέμα αυτό και θα συνεχίσει να το κάνει. Ωστόσο οι ευρωπαϊκές αποφάσεις δεν είναι πανάκεια, θέτουν το πλαίσιο. Από κει κι έπειτα μέσα στο πλαίσιο αυτό κάθε χώρα έχει την ευθύνη να νομοθετεί, να φορολογεί, να περιορίζει, να ρυθμίζει, να βάζει τους κανόνες. Το πλαίσιο αυτό υπάρχει και σήμερα. Κάτι περισσότερο και πιο δεσμευτικό από το υφιστάμενο πλαίσιο είναι μια συζήτηση που ναι μεν έχει ανοίξει αλλά είναι μεσομακροπρόθεσμη διαδικασία και δεν θα δούμε κάποιο πρακτικό αποτέλεσμα μέσα στο 2023.

xeeΆρα δεν φτάνει να περιμένουμε ένα νέο πλαίσιο από την Ευρώπη. Όλες οι χώρες έχουν ρυθμίσει τη βραχυχρόνια μίσθωση κι έχει περάσει πολύς χρόνος από τότε που κι εμείς θα έπρεπε να το έχουμε κάνει. Ο κλάδος της φιλοξενίας έχει μια πολύ ώριμη και συμπεριληπτική άποψη πάνω στο θέμα, ήδη από το 2012 που κάναμε την πρώτη μελέτη. Βεβαίως είναι μια νέα τάση της αγοράς και δεν συζητάμε απαγορεύσεις. Ζητάμε όμως την εφαρμογή της κοινής λογικής. Δεν υπάρχει κανένα ζήτημα για μας από τον  ιδιώτη που νοικιάζει το σπίτι του σε επισκέπτες για να ενισχύσει το προσωπικό του εισόδημα. Ας το κάνει και αφορολόγητα λέμε εμείς.  Όμως πίσω από αυτόν  κρύφτηκε μια ανεξέλεγκτη  δραστηριότητα με πρωταγωνιστές εταιρείες – μεγαθήρια, που κάνουν μαζικές αγορές ακινήτων και παρέχουν ανεξέλεγκτα υπηρεσίες φιλοξενίας χωρίς τις προϋποθέσεις και τις πιστοποιήσεις που απαιτούνται στον υπερυθμισμένο ξενοδοχειακό κλάδο. Όμως ο επισκέπτης έχει τα ίδια δικαιώματα είτε μένει στο ξενοδοχείο είτε σε βραχυχρόνια μίσθωση. Να υπάρχουν συνθήκες υγιεινής,   πυρασφάλειας, απολυμάνσεων, κοκ. Κι αυτό δεν συμβαίνει σήμερα. Δεν είναι όμως μόνο ένα μείζον ζήτημα αθέμιτου ανταγωνισμού. Πυροδοτεί έντονα κοινωνικά προβλήματα στέγασης, αυξάνονται τα ενοίκια για τις οικογένειες ενώ  για πολλές επαγγελματικές κατηγορίες όπως δάσκαλοι, γιατροί, στρατιωτικοί, εποχικοί εργαζόμενοι,  κλπ είναι πραγματικός Γολγοθάς να βρούν σπίτι  και καταλήγουν να κοιμούνται στα αυτοκίνητα. Δεν χρειάζεται λοιπόν να ανακαλύψουμε τον τροχό για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα. Αρκεί να κάνουμε ότι έχουν κάνει όλες σχεδόν οι χώρες του δυτικού κόσμου, βάζοντας συγκεκριμένα κριτήρια και όρους για να μπει τάξη.

Οι «πανηγυρισμοί» για την αύξηση της μέσης κατά κεφαλής δαπάνης των τουριστών στην Ελλάδα, κόπασαν, καθώς φέτος υπάρχει μείωση και μάλιστα μεγάλη. Ποια εξήγηση δίνετε;

Όπως έχω τονίσει από την αρχή της σεζόν φέτος είναι μια χρονιά που δεν πρέπει να βγάλουμε συμπεράσματα και να αντλήσουμε δεδομένα για μεσομακροπρόθεσμες τάσεις. Ότι έγινε και γίνεται φέτος συμβαίνει από χαρακτηριστικά που αφορούν τη ζήτηση και όχι την προσφορά. Η δουλειά η δική μας είναι να διαμορφώνουμε την προσφορά έτσι ώστε να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο ποιότητας και μακροπρόθεσμης βιώσιμης ανάπτυξης του τουρισμού. Το να κοιτάμε τον ένα μήνα και τον άλλο, ή τη μια χρονιά και την άλλη, και απλώς να καταγράφουμε τις αυξομειώσεις σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί πραγματικό δείκτη. Η συζήτηση που πρέπει να κάνουμε είναι για το σχέδιο που θα βάλουμε σε εφαρμογή για να πετύχουμε την επιθυμητή μέση κατά κεφαλή δαπάνη όχι το 2023 αλλά το 2027 ανά προορισμό. Άρα και τι χρειάζεται κάθε προορισμός για να το πετύχει.

wtm
© ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Άγγλοι, Γερμανοί και Γάλλοι ήταν και φέτος οι εθνικότητες που «τίμησαν» μαζικά την Ελλάδα και είχαν το μερίδιο του λέοντος στις αφίξεις. Αντιθέτως οι Αμερικανοί υστερούν σημαντικά σε σύγκριση με το 2019. Ποια είναι η άποψή σας για τις αγορές και που πρέπει να εστιάσουμε;

Οι αγορές που παραδοσιακά  στηρίζουν το ελληνικό τουριστικό προϊόν είναι οι ευρωπαϊκές.  Ασφαλώς πρέπει και να επενδύουμε σε νέες αγορές αλλά και να θυμόμαστε πάντα πως και η γεωγραφική θέση μας και τα χαρακτηριστικά του προϊόντος μας θα μας φέρνουν πάντα ψηλά στις προτιμήσεις των Ευρωπαίων. Είναι ο φυσικός μας χώρος και για τον Τουρισμό και σίγουρα μπορούμε να τον αξιοποιήσουμε πολύ περισσότερα και μέσα από εμπλουτισμένα θεματικά προϊόντα και μέσα από αναβαθμισμένες υποδομές.

Η Ελλάδα έχει υπερτουρισμό, έλλειψη υποδομών, τίποτα από τα δύο ή και τα δύο;

Τα δύο αυτά δεν συνδέονται απαραίτητα μεταξύ τους. Υπάρχουν προορισμοί που λόγω της χρονικής υπερσυσσώρευσης των αφίξεων στη χώρα μας,  δοκιμάζονται οι αντοχές των υποδομών τους, υπάρχουν και παραλίες στην Ελλάδα που τον Δεκαπενταύγουστο μπορείς να είσαι μόνος σου. Το έλλειμμα στις υποδομές είναι κατά τη γνώμη μου το επιτακτικό ζητούμενο για τους προορισμούς που έχουν αναδειχθεί και έχουν σημαντική θέση πάνω στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη. Υπενθυμίζω πως η Αθήνα ακόμη και σήμερα δεν διαθέτει ένα Μητροπολιτικό Συνεδριακό Κέντρο διεθνών προδιαγραφών παρά το γεγονός ότι ως έργο έχει εξαγγελθεί από τρεις πρωθυπουργούς. Δεν νοείται ευρωπαϊκή πρωτεύουσα χωρίς μια τέτοια συνεδριακή υποδομή, όταν μάλιστα έχουν πολλαπλασιαστεί με τόσο γρήγορο ρυθμό πάρα πολλά τουριστικά καταλύματα. Άρα είναι αναγκαίο να απευθυνθούμε σε νέες θεματικές αγορές μέσα από τέτοιες υποδομές. Όπως επίσης δεν μπορούμε να απευθυνόμαστε σε digital nomads, χωρίς να υπάρχει 5G, αλλά και οργανωμένες δομές υγείας ή επαρκείς μεταφορικές συνδέσεις. Άρα η Πολιτεία οφείλει να δει το ζήτημα των υποδομών για κατοίκους και επισκέπτες με οπτική αναβάθμισης και να επενδύσει στην οικονομική και κοινωνική ευημερία των τοπικών κοινωνιών, ανοίγοντας δρόμους και για άλλους κλάδους όπως η αγροτοδιατροφή και με απόλυτο σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον. Αυτός είναι ο δρόμος μέσα από τον οποίο περνάει το μέλλον του βιώσιμου τουρισμού.

itep
© ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Παρά το γεγονός ότι οποιαδήποτε πρόβλεψη στις ημέρες μας είναι παρακινδυνευμένη, πως εκτιμάτε ότι θα κλείσει το 2022 και τι θα γίνει το 2023 τουριστικά, με την ακρίβεια και τον πληθωρισμό στα ύψη, τον πόλεμο σε εξέλιξη και τον covid να αποτελεί ερωτηματικό;

Το 22 είχε μια πάρα πολύ καλή καλοκαιρινή σεζόν. Όμως τα ξενοδοχεία δωδεκάμηνης λειτουργίας που ήταν ανοιχτά και το πρώτο τετράμηνο της χρονιάς λειτούργησαν με πολύ χαμηλές πληρότητες και καλούνται να λειτουργήσουν και το τελευταίο δίμηνο , όπου τα λειτουργικά κόστη είναι πραγματικά ανεξέλεγκτα.  Άρα οφείλουμε να μελετήσουμε σοβαρά όλα τα δεδομένα, ειδικά τώρα που το πλαίσιο της ευρωπαϊκής βοήθειας «State aid» έχει παραταθεί και χρονικά και έχει αυξηθεί και το όριο των ενισχύσεων. Είναι απολύτως απαραίτητο να διαγνώσουμε σωστά την πραγματικότητα και να την αντιμετωπίσουμε μέσα από τα διαθέσιμα εργαλεία. Τώρα σε ότι αφορά το 2023, ναι μεν είναι μια χρονιά που έρχεται με την καλή παρακαταθήκη της φετινής, πλην όμως οι μεγάλες δυσκολίες του Χειμώνα εξαιτίας του πληθωρισμού, του ενεργειακού κόστους, του πολέμου στην Ουκρανία και των δυσκολιών διαβίωσης δημιουργούν ένα περιβάλλον γεμάτο ερωτηματικά τόσο για τα ταξίδια μέσα στον χειμώνα όσο και για τις κρατήσεις του επόμενου καλοκαιριού. Είναι πάρα πολύ δύσκολο όπως σωστά λέτε να κάνουμε την οποιαδήποτε πρόβλεψη καθώς υπάρχουν πολλοί παράγοντες που ενδέχεται να πυροδοτήσουν ανατροπές.

Τι πρέπει να προσεχθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης αναφορικά με τον Τουρισμό;

Δύο είναι οι βασικές προτεραιότητες. Τα έργα υποδομής που σας ανέφερα και παραπάνω, τα οποία πρέπει να οριστούν και σχεδιαστούν ανά προορισμό και να υλοποιηθούν μέσα από τους διαθέσιμους πόρους του Ταμείου, αναβαθμίζοντάς τους για κατοίκους και επισκέπτες.  Δεύτερον να σχεδιαστούν έτσι τα χρηματοδοτικά εργαλεία ώστε κάθε επιχειρηματίας να αξιοποιήσει αυτή τη χρηματοδοτική δυνατότητα για να ακολουθήσει αυτή την αναβάθμιση ώστε να προσφερθεί ένα ενιαίο εξελιγμένο προϊόν και όχι να γίνει το ένα χωρίς το άλλο. Θυμίζω το παράδειγμα των ξενοδοχείων της Αθήνας ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων και  την απαίτηση για προσβασιμότητα των ΑΜΕΑ. Τα ξενοδοχεία εκπλήρωσαν την υποχρέωση και πολύ σωστά αλλά σε μια πόλη όπου εξακολουθεί να μην μπορεί να κυκλοφορήσει σε πεζοδρόμιο όχι μόνο καρότσι ΑΜΕΑ αλλά ούτε και καρότσι μωρού. Πρέπει να υπάρχει ενιαία αντίληψη και συνοχή μεταξύ των δημόσιων και των ιδιωτικών επενδύσεων για να επιτύχουμε μια πραγματικά αναβαθμισμένη εμπειρία στους επισκέπτες μας. Αλλιώς δεν θα πετύχουμε και πολλά πράγματα…

Μπορεί η χώρα να υποδεχθεί περισσότερους τουρίστες; Βλέπετε κάποια επιμήκυνση της σεζόν; Είναι πραγματικό το σενάριο «διαχείμασης» Ευρωπαίων στην Ελλάδα, όταν Ισπανία, Τουρκία, Αίγυπτος, κ.λπ., αποτελούν χειμερινούς προορισμούς δεκαετίες τώρα;

Σαφέστατα μπορούμε να έχουμε περισσότερους τουρίστες. Αλλά το ζήτημα είναι να μην μείνουμε στην ποσοτική καταμέτρηση αλλά να δούμε και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά, όπως ο χρόνος διαμονής και η μέση δαπάνη. Με το ρίσκο να γίνω κουραστικός από τη συνεχή επανάληψη, η αλλαγή στη διάρκεια της σεζόν μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από την επένδυση στις υποδομές. Η Πορτογαλία είναι σήμερα σε θέση να μην κλείνει τα ξενοδοχεία της τον χειμώνα έχοντας επενδύσει σε πάνω από 100 γήπεδα γκολφ. Σίγουρα λοιπόν υπάρχουν προορισμοί στην Ελλάδα που μπορούν να αναπτυχθούν περεταίρω σε αυτή τη βάση και σίγουρα υπάρχουν προορισμοί που ήδη θα έπρεπε να το έχουν κάνει και να έχουν επιτύχει. Δεν νοείται η Αθήνα να έχει τόσο έντονη εποχικότητα. Σχέδιο υποδομών λοιπόν. Αυτό είναι το κλειδί για να ανοίξουμε την πόρτα στην επιμήκυνση.

Φοβάστε τον αφελληνισμό των ελληνικών ξενοδοχείων; Έχει σημασία τελικά η ιδιοκτησία των ξενοδοχείων;

Ο αφελληνισμός δεν πρέπει να είναι φόβος. Το να τοποθετούνται ξένες αλυσίδες και ξένα funds στη χώρα και να επενδύουν στη δυναμική του ελληνικού τουρισμού είναι υπεραξία. Υπάρχουν τέτοια παραδείγματα που πρέπει να μας κάνουν περήφανους και συνιστούν ψήφο εμπιστοσύνης στο προϊόν μας. Άρα εκεί δεν υπάρχει θέμα φοβικών ή αμυντικών ανακλαστικών. Είναι τελείως διαφορετικό βέβαια το σενάριο  των «distressed funds» και της εξαγοράς κόκκινων δανείων που δεν προσδίδει κάτι. Άρα αυτό που σε κάθε περίπτωση έχει σημασία είναι αφενός να στηρίζεται το ελληνικό ξενοδοχείο που είναι ο μεγαλύτερος ιδιώτης επενδυτής, με πάνω 1 δις επενδύσεων κάθε χρόνο σε αναβαθμίσεις και ανακαινίσεις και αφετέρου να υπάρχει ένα ευνοϊκό επενδυτικό πλαίσιο για ξένους επενδυτές και παγκόσμια  brands που η παρουσία τους προσδίδει προστιθέμενη αξία στον ελληνικό τουρισμό.

Με το νέο ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τον Τουρισμό τι γίνεται;

To ειδικό χωροταξικό είναι απαραίτητη προϋπόθεση για όσα είπαμε. Ο προσδιορισμός των χρήσεων γης είναι το θεμέλιο για να πάμε παρακάτω και ως προς τις υποδομές και ως προς τις ξένες επενδύσεις και ως προς την ανάπτυξη της ελληνικής ξενοδοχίας. Έχει αργήσει δεκαετίες. Έπρεπε να είναι έργο της προηγούμενης χιλιετίας, πριν το 2000.  Εν πάση περιπτώσει είναι καιρός η συζήτησή του και η θεσμοθέτησή του να γίνει πλέον με έναν ώριμο τρόπο. Οι ανταγωνιστές μας έχουν κάνει ήδη τις επιλογές τους. Άλλες καλές, άλλες καταστροφικές, άλλες «απογειωτικές». Μπορούμε να αντλήσουμε χρήσιμα διδάγματα και να προχωρήσουμε μπροστά,  με γνώμονα το τι θέλουμε να πετύχουμε για κάθε προορισμό μας.

Το ΞΕΕ πορεύεται σε μια κατεύθυνση εξωστρέφειας και αύξησης των παρεμβάσεών του. Ποια είναι η στρατηγική σας;

Πρώτα απ’ όλα τοποθετούμαστε πάντα με τεκμηριωμένες θέσεις. Δίνουμε ειδικό βάρος στις έρευνες του ΙΤΕΠ που αποτυπώνουν με επιστημονική εγκυρότητα την πραγματική κατάσταση του κλάδου σε κάθε χρονική συγκυρία. Οι εποχές της αβεβαιότητας που διανύουμε δεν προσφέρονται για προβλέψεις αλλά για αξιόπιστα και έγκυρα ερευνητικά δεδομένα που υπαγορεύουν και τις αναγκαίες προτάσεις δημόσιων πολιτικών που κάνουμε.  Συνεισφέρουμε επίσης με πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαμόρφωση του μεσομακροπρόθεσμου σχεδίου για την επανατοποθέτηση του προϊόντος της ελληνικής φιλοξενίας, με όρους βιωσιμότητας, ποιότητας και θεματικού εμπλουτισμού. Δράσεις του ΞΕΕ όπως το «Ελληνικό Πρωινό», η προτυποποίηση του σήματος “Boutique Hotel” και το ειδικό πρόγραμμα για τη βιωσιμότητα των ξενοδοχείων, δείχνουν το δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε για μια βιώσιμη και ανταγωνιστική ελληνική φιλοξενία μέσα στην παγκόσμια αγορά.    Επιπλέον, ενισχύουμε την καλλιέργεια της συνείδησης φιλοξενίας στην κοινωνία, με ειδικές δράσεις σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς θεσμούς, όπως το πρόγραμμα «Φιλοξενία μου» που ανακοινώσαμε πρόσφατα για τα δημοτικά σχολεία.  Συνεχίζουμε επίσης την ενίσχυση της κοινωνικής προσφοράς των Ελλήνων ξενοδόχων και έχουμε ως προτεραιότητα το συντονισμό των δράσεων κοινωνικής ευθύνης των μελών του ΞΕΕ,  με έμφαση σε θέματα βιώσιμης ανάπτυξης.

CapsuleT: «Ενηλικιώθηκε» πλέον. Ποια είναι η επόμενη ημέρα, τι να περιμένουμε;

Ξεκίνησε ήδη ο πέμπτος κύκλος του Προγράμματος Επιτάχυνσης  για start up επιχειρήσεις. Ο επιταχυντής τουρισμού του ΞΕΕ είναι πλέον βραβευμένος ως το καλύτερο πρόγραμμα επιτάχυνσης στη Νότια Ευρώπη.  Με πάνω από 70 νεοφυείς επιχειρήσεις να έχουν βρει μέσω Capsule το δρόμο τους για την αγορά και με τη νεανική  ψηφιακή δημιουργικότητα να βρίσκει πρακτική έκφραση δημιουργώντας ένα οικοσύστημα καινοτομίας για τη φιλοξενία και τις νέες ανάγκες της. Η «επόμενη μέρα» αφορά στις διεθνείς συνεργασίες και το άνοιγμα νέων οριζόντων εξωστρέφειας στο  παγκόσμιο περιβάλλον.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *