ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Μπάµπης Βούλγαρης: Να µην είναι τελευταίο τη τάξει το υπουργείο Τουρισµού…

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
  • Η Κέρκυρα κινήθηκε πολύ δυναµικά την φετινή σεζόν και το τελικό νούµερο αφίξεων αναµένεται να ξεπεράσει το 2019
  • Ο αφελληνισµός των ελληνικών ξενοδοχείων αποτελεί µια πραγµατικότητα

Ιδανικός Tουρισµός το 2030 για την χώρα µας θα είναι αυτός που θα έχει τα έργα υποδοµής που τόσο λείπουν από την πατρίδα µας, θα σέβεται το περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες και στον οποίο θα νιώθει ο εργαζόµενός του περηφάνεια που αποτελεί κοµµάτι του.

Αυτή την απάντηση δίνει στο ερώτηµα  για το πως θα ήταν ιδανικά ο ελληνικός Τουρισµός το 2030, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κέρκυρας Μπάµπης Βούλγαρης σε συνέντευξή του στο τεύχος Σεπτεμβρίου του ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ και στον Κωνσταντίνο Στ. Δεριζιώτη.

Προερχόµενος από παραδοσιακή τουριστική οικογένεια ο κ. Βούλγαρης, στην αποκλειστική του συνέντευξη στο ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, εκφράζει τον προβληµατισµό του για τον αφελληνισµό των ελληνικών ξενοδοχείων, την ανεξέλεγκτη λειτουργία των βραχυχρόνιων µισθώσεων και την υπερφορολόγηση των ξενοδοχείων. Ακόµη, υπογραµµίζει ότι η είσοδος των διεθνών αλυσίδων στην Ελλάδα, δείχνει και αυτή την δυναµική που έχει η χώρα µας τουριστικά τα τελευταία χρόνια αλλά και την είσοδο πολλών ξένων επενδυτών που επενδύουν τουριστικά στην Ελλάδα.

Τονίζει ότι το χωροταξικό του Τουρισµού θα έπρεπε να είναι έτοιµο …χθες, ενώ δεν παραλείπει να εκφράσει την αγωνία του για τις δηµόσιες υποδοµές της χώρας, οι οποίες υστερούν.

Και βέβαια επαναφέρει το αίτηµα του κλάδου να πάψει να είναι το υπουργείο Τουρισµού, ένα υπουργείο συναρµοδιοτήτων!!!

Η συνέντευξη

Η συνέντευξη του Μπάµπη Βούλγαρη στον εκδότη του ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ Κωνσταντίνο Στ. Δεριζιώτη, έχει ως εξής:

Πως βλέπετε να διαμορφώνεται το κλείσιμο της σεζόν του 2022; Ποια είναι τα μηνύματα για το 2023; Συμμερίζεστε τους προβληματισμούς που διατυπώνονται;

Η θερινή σεζόν του 2022 έχει πια μπει στην τελική ευθεία και το πρόσημο είναι θετικό. Μετά από τα δύο πολύ δύσκολα χρόνια της πανδημίας, οι μεγάλοι τουριστικοί προορισμοί της χώρας, σημείωσαν αριθμούς αφίξεων, κοντά στα προ-κρίσης επίπεδα. Ο Σεπτέμβριος κινείται με την δυναμική του Καλοκαιριού, με τον Οκτώβριο όμως να δείχνει –την δεδομένη χρονική στιγμή–, μια υστέρηση. Τα μηνύματα για την επόμενη χρόνια είναι αυτή την στιγμή ανάμεικτα. Η Ελλάδα συνεχίζει να δείχνει πως διαθέτει ένα σημαντικό τουριστικό brand name που ισχυροποιήθηκε ακόμα και μέσα στην πανδημία. Από την άλλη η παγκόσμια οικονομική κρίση που αναμένεται να χειροτερέψει μέσα στο Χειμώνα, θα μειώσει το διαθέσιμο εισόδημα των επισκεπτών μας, με αποτέλεσμα να επηρεαστεί ο εισερχόμενος, αλλά και ο εσωτερικός, Τουρισμός. Οι συνεχώς αυξανόμενες τιμές στην ενέργεια, σε συνάρτηση με τον υψηλό πληθωρισμό, έχουν δημιουργήσει ένα εκρηκτικό μείγμα, που ο αντίκτυπός του μας προβληματίζει όλους βραχυπρόθεσμα, αλλά και μακροπρόθεσμα.

Ποια είναι τα μεγέθη εκείνα σε αφίξεις και εισπράξεις που θα είναι ικανοποιητικά για το 2022, αλλά και για τα επόμενα χρόνια; Πως θα βγούμε από την κρίση; Τι πρέπει να κάνει ο καθένας μας κατά την άποψή σας;

Έχουμε την τάση να μετράμε την επιτυχία σε αφίξεις, ενώ οι εισπράξεις και τα αποτελέσματα είναι αυτά που τελικώς διαμορφώνουν εάν μια χρόνια είναι επιτυχημένη. Για αυτό και η φετινή χρόνια παρότι μπορεί για πολλούς ξενοδόχους να κλείσει με αυξημένο τζίρο σε σύγκριση με το 2019, το τελικό οικονομικό αποτέλεσμα θα είναι μικρότερο. Κατά την γνώμη μου οποίος ξενοδόχος καταφέρει να κλείσει την χρόνια με ebitda κοντά στα προ Covid επίπεδα, θα πρέπει να είναι πολύ ικανοποιημένος. Μυστικά για να βγούμε από την κρίση που διαφαίνεται στον ορίζοντα δυστυχώς δεν υπάρχουν και η πανδημία μας δίδαξε πως οι προβλέψεις στον κλάδο μας είναι επικίνδυνες.

corfu_ksd_copyright
ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Εάν πρέπει να δώσω μια συμβουλή για τι θα πρέπει να κάνει κάποιος για να μειώσει την έκθεση του στην κρίση είναι να προσπαθήσει να είναι ευέλικτος και ενήμερος. Ευελιξία στις πωλήσεις με αξιοποίηση της δυναμικής του online, ευελιξία στη διαχείριση των αυξανόμενων εξόδων και ενημέρωση στις συνεχείς αλλαγές σε τάσεις.

Πολλές διεθνείς αλυσίδες «παίρνουν θέση» στην ελληνική αγορά. Πως το σχολιάζετε και τι εκτιμάται για την πορεία των επενδύσεων στον Τουρισμό στα επόμενα χρόνια;

Η είσοδος των διεθνών αλυσίδων δείχνει και αυτή την δυναμική που έχει η χώρα μας τουριστικά τα τελευταία χρόνια, αλλά και την είσοδο πολλών ξένων επενδυτών που επενδύουν τουριστικά στην Ελλάδα και εμπιστεύονται ξένα brands για την διαχείριση των ξενοδοχείων τους.  Ξένα επενδυτικά κεφαλαία δείχνουν μεγάλο ζήλο να επενδύσουν σε ελληνικά ξενοδοχεία και αυτό είναι θετικό για την ανταγωνιστικότητα του προϊόντος μας, αλλά και την μακροπρόθεσμη προοπτική του Ελληνικού τουρισμού. Επίσης η πληθωριστική κρίση που ζούμε αναμένεται να ανεβάσει και άλλο την ζήτηση για την αγορά ξενοδοχείων.  

Υπάρχει τα τελευταία χρόνια μια αύξηση στην μέση κατά κεφαλή των τουριστών στην Ελλάδα. Φέτος φαίνεται να υπάρχει μια μικρή επιβράδυνση. Ποια είναι κατά την άποψή σας η σωστή «συνταγή»: Θέλουμε λίγους και καλούς ή πολλούς και όλων των εισοδηματικών επιπέδων τουρίστες;

Στατιστικά πιστεύω πως πρέπει να μετράμε πάντα με σύγκριση το 2019 που ήταν και η τελευταία κανονική σε μήκος σεζόν. Η σωστή συνταγή είναι διαφορετική για κάθε προορισμό και για αυτό είναι πολύ σημαντική η ύπαρξη DDMOs που να μπορούν να χαράξουν στρατηγική ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής. Υπάρχουν περιοχές που δύσκολα μπορούν να αλλάξουν το μαζικό μοντέλο τουρισμού που ακολουθούν και άλλες που επιβάλλεται να το αλλάξουν για να επιβιώσουν. Η φέρουσα ικανότητα που δυστυχώς δεν έχει μετρηθεί σχεδόν πουθενά πρέπει επίσης να παίξει ρόλο στην χάραξη τουριστικής «συνταγής».

Με το νέο ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τον Τουρισμό τι γίνεται; Υπάρχει καθυστέρηση σε ένα εξόχως σημαντικό εργαλείο για την τουριστική ανάπτυξη.

Το χρειαζόμασταν χθες και είναι σημαντικό να τρέξουν γρήγορα όλες οι διαδικασίες για να ολοκληρωθεί αυτό το σημαντικό εργαλείο. Πρέπει να γνωρίζουν όλοι που και πόσο μπορούν να χτίσουν!

Ποια είναι η γνώμη σας για την ακολουθούμενη, εθνική, τουριστική πολιτική, και ποιο θεωρείται ως το ιδανικό τουριστικό μοντέλο, που θα μπορούσε να διασφαλίσει ένα βιώσιμο κοινωνικό-οικονομικό περιβάλλον για τον ελληνικό Τουρισμό;

Το ιδανικό μοντέλο θα πρέπει να σέβεται το περιβάλλον, τις αρχιτεκτονικές και πολιτιστικές ιδιαιτερότητες των εκάστοτε περιοχών, τους εργαζόμενους και την τοπική κοινωνία. Η εθνική στρατηγική για τον Τουρισμό θα πρέπει να κινηθεί σε αυτούς τους άξονες παραμένοντας ευέλικτη στις αλλαγές που καθημερινά συμβαίνουν. Σίγουρα έχουν γίνει βήματα αλλά υστερούμε ακόμα σε κρίσιμα ζητήματα με τις δημόσιες υποδομές να αποτελούν κατά την γνώμη μου το σημαντικότερο μας μειονέκτημα.

Η υπερφορολόγηση του τουριστικού-ξενοδοχειακού κλάδου και η «γιγάντωση» του φαινομένου των βραχυχρόνιων μισθώσεων δημιουργούν ένα δυσμενές επιχειρηματικό περιβάλλον για τα ξενοδοχεία, που θα επανέλθει μετά την πανδημία. Τι πρέπει να γίνει;

Ακούμε παντού για τον Τουρισμό ως την ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας. Όπως τα δυο χρόνια της πανδημίας η ατμομηχανή όντως στηρίχθηκε από την τωρινή κυβέρνηση, έτσι πρέπει να διασφαλιστεί και η μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα του κλάδου. Οφείλει η κυβέρνηση να ρυθμίσει άμεσα την βραχυχρόνια μίσθωση, ώστε να μην υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός. Υπάρχουν άφθονα παραδείγματα στο εξωτερικό που μπορούν να αποτελέσουν «μπούσουλα» όπως η Βαρκελώνη, το Άμστερνταμ και το Βερολίνο. Οι δείκτες φορολόγησης στην Ελλάδα έχουν μειωθεί τα τελευταία χρόνια και αυτό έχει βοηθήσει τις επιχειρήσεις με την έμφαση κατά την γνώμη μου να πρέπει να συνεχιστεί να δίνεται στο μη-μισθολογικό κόστος, που συνεχίζει να είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη.

Πως θα χαρακτηρίζατε την συνεργασία του κλάδου με το υπουργείο Τουρισμού;

Το υπουργείο Τουρισμού γνωρίζουμε όλοι πως αποτελεί ένα «συναρμόδιο» υπουργείο με τα περισσότερα θέματα του κλάδου να ελέγχονται από άλλα υπουργεία. Πάγιο αίτημα του κλάδου είναι το υπουργείο να μην είναι τελευταίο τη τάξει αλλά αυτό που αρμόζει στην ατμομηχανή της οικονομίας.

Το παραγωγικό μοντέλο της χώρας βασίζεται ιδιαίτερα στον Τουρισμό. Χρειάζεται κάποια αλλαγή κατά την άποψή σας; Θεωρείτε ότι ο Τουρισμός έχει στηριχθεί με ειδικά μέτρα όλα αυτά τα χρόνια; Τι πρέπει να προσεχθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης;

Ο Τουρισμός αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της ελληνικής οικονομίας και για κάποιους προορισμούς όπως η Κέρκυρα μονοκαλλιέργεια. Αυτό το μοντέλο για την περιοχή μου πιστεύω πως πρέπει όντως να αλλάξει, χωρίς όμως να μειώσουμε το μέγεθος της τουριστικής οικονομίας, αλλά μεγαλώνοντας τους δορυφόρους της. Ο Τουρισμός έχει την δυναμική να στηρίξει νεοφυείς επιχειρήσεις και στους τρεις τομείς της οικονομίας και να αποτελέσει μια βάση στην μετεξέλιξη τους. Το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για την ελληνική οικονομία και τον τουρισμό που δεν πρέπει με τίποτα να χαθεί. Οφείλουν να δαπανηθούν χρήματα σε αναπτυξιακά έργα, υλικά (Υποδομές) αλλά και άυλα (Εκπαίδευση).

Πως θα ήταν ιδανικά για εσάς ο ελληνικός Τουρισμός το 2030;

Ιδανικός τουρισμός το 2030 για την χώρα μας θα είναι αυτός που θα έχει τα έργα υποδομής που τόσο λείπουν από την πατρίδα μας, θα σέβεται το περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες και στον οποίο θα νιώθει ο εργαζόμενός του, περηφάνεια που αποτελεί κομμάτι του.

Φοβάστε τον αφελληνισμό των ελληνικών ξενοδοχείων; Έχει σημασία τελικά η ιδιοκτησία των ξενοδοχείων;

Σίγουρα ο αφελληνισμός των ελληνικών ξενοδοχείων αποτελεί μια πραγματικότητα. Υπάρχουν κατά την γνώμη θετικά και αρνητικά στοιχεία από αυτή τη νέα πραγματικότητα. Ως θετικό αποτελεί το μέγεθος των επενδύσεων που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια σε πολλά ξενοδοχεία και έχουν βοηθήσει να αναβαθμιστεί το τουριστικό μας προϊόν. Επενδύσεις που μετά από μια δεκαετία οικονομικής κρίσης στην χώρα μας δύσκολα θα γινόταν μόνο από εγχώριους επιχειρηματίες. Από την άλλη, οι Έλληνες ξενοδόχοι συνήθως στηρίζουν περισσότερο τις τοπικές κοινωνίες, έρχονται πιο κοντά στις ανάγκες των εργαζόμενων τους και επανεπενδύουν συνήθως στον τόπο τους.

Ποιες αγορές κατά την άποψη σας «έτρεξαν» ικανοποιητικά το 2022 και ποιες νέες αγορές πρέπει να προσεγγίσουμε και σε ποιο χρονικό ορίζοντα; Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την πορεία του Τουρισμού μεσοπρόθεσμα;

Οι παραδοσιακές μεγάλες δυνάμεις του ελληνικού Τουρισμού το  Ηνωμένο Βασίλειο και η Γερμανία κινήθηκαν φέτος σε ικανοποιητικά επίπεδα, με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές τουριστικές αγορές να ακολουθούν. Οι Ηνωμένες Πολιτείες ήταν ίσως η ευχάριστη έκπληξη με την μεγάλη δυναμική που επέδειξαν με την Ρωσία λόγω του πολέμου να αποτελεί φυσικά την χώρα με την μεγαλύτερη μείωση.

Τουριστικά ανοίγματα οφείλουμε στρατηγικά να κάνουμε προς περιοχές με αναδυόμενες οικονομίες και σημαντικούς πληθυσμούς (Μέση Ανατολή, Ινδία, Κίνα) χωρίς όμως να αλλοιώσουμε σημαντικά το τουριστικό μας προϊόν και να κινδυνεύσουμε να χάσουμε τους πελάτες των υφιστάμενων σημαντικών αγορών μας. Πιστεύω πολύ στην δυναμική του ελληνικού Τουρισμού και την μοναδικότητα της ελληνικής φιλοξενίας. Είναι γνωστό πως εξωτερικοί παράγοντες επηρεάζουν τον παγκόσμιο τουρισμό αλλά πιστεύω πως έχουμε ισχυρότερη ανθεκτικότητα από πολλές ανταγωνίστριες τουριστικά χώρες μας.

Τελευταίο και πολύ σημαντικό: Κέρκυρα. Πως θα χαρακτηρίζατε την πορεία του Τουρισμού στο νησί. Ποια είναι τα μείζονα προβλήματα και ποιες κινήσεις πρέπει να γίνουν άμεσα. Απαιτούνται έργα υποδομής; Οι ιδιώτες πως κινούνται επενδυτικά;

Η Κέρκυρα κινήθηκε πολύ δυναμικά την φετινή σεζόν και το τελικό νούμερο αφίξεων αναμένεται να ξεπεράσει το 2019. Επίσης πολύ θετικό για τον προορισμό αποτελεί η σημαντική αύξηση των αναβαθμισμένων κλινών τα τελευταία χρόνια με τις κλίνες 5* για πρώτη φορά να είναι οι περισσότερες από κάθε άλλη κατηγορία. Τα έργα υποδομής και στο νησί μου αποτελούν το μεγαλύτερο αγκάθι στην ανάπτυξη με την ποιότητα του οδικού δικτύου, τα προβλήματα ύδρευσης και αποχέτευσης, αλλά και το σημαντικό πρόβλημα των απορριμμάτων να αποτελούν τροχοπέδη στα αναπτυξιακά πλάνα του προορισμού μας. Από την άλλη σημαντικά έργα υποδομής στον θαλάσσιο τουρισμό με δύο νέες μαρίνες να έχουν ανοίξει και άλλες να βρίσκονται υπό δημοπράτηση, αποτελούν σημαντικές παρακαταθήκες για το μέλλον. Ως επιχειρηματίες του Τουρισμού στο νησί οφείλουμε να συνεχίσουμε την συνεργασία που ως φορείς έχουμε ξεκινήσει για την χάραξη στρατηγικής αλλά και να συνεχίσουμε να πιέζουμε την τοπική αυτοδιοίκηση αλλά και την κυβέρνηση για την επίλυση των καθημερινών μας προβλημάτων.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *