ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Σοφία Ζαχαράκη: Θετικά τα µηνύµατα, να δείξουµε ψυχραιµία | Ποιότητα – ισορροπία – βιωσιμότητα το 3πτυχο

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Από ξενοδοχειακή οικογένεια η Σοφία Ζαχαράκη, µπήκε δυναµικά στην πολιτική ζωή της Ελλάδας, ασχολούµενη µε το αντικείµενο των σπουδών της αρχικά και µε αυτό που αγαπά ιδιαίτερα, την περίοδο αυτή.

Η κα. Ζαχαράκη στην συνέντευξή της στο τεύχος Φεβρουαρίου του ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, εκφράζει την ευχή της να σταµατήσει η ανθρωπιστική τραγωδία στην Ουκρανία και εκτιµά ότι τα µηνύµατα για τον ελληνικό Τουρισµό, για την σεζόν του 2022, είναι θετικά.

Όπως άλλωστε τονίζει εµφατικά, «Η χώρα µας είναι ευλογηµένη µε τα χαρακτηριστικά του φυσικού πλούτου που µπορεί να αξιοποιηθεί για µοναδικές εµπειρίες. Η θάλασσα, το βουνό, ο αγρός  η λίµνη, το µονοπάτι, το ελληνικό χωριό αλλά και η σύγχρονη πόλη µε τον πολυδιάστατο χαρακτήρα της, αποτελούν όλα κοµµάτια ενός παζλ».

Η υφυπουργός Τουρισµού υπογραµµίζει ότι «Μπορούµε να αξιοποιήσουµε το ισχυρό Brand name που ενδυναµώθηκε µέσα στην πανδηµία, καθώς η χώρα µας επιβραβεύτηκε για την τήρηση των πρωτοκόλλων και την ασφάλεια που παρείχε στους ταξιδιώτες και να χτίσουµε πάνω στην βελτίωση των υποδοµών και την ανάδειξη της ποιότητας».

Αναφερόµενη δε στην -προ των πυλών- σεζόν του 2022, σηµειώνει ότι εθνικότητες  που διαφαίνονταν να έχουν τις καλύτερες επιδόσεις είναι οι Γερµανοί, οι Γάλλοι, οι Βρετανοί, οι Σκανδιναβοί, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον υπάρχει και από τις Ηνωµένες Πολιτείες.

Και βέβαια τονίζει ότι  «το πρώτο που ευχόµαστε είναι να τελειώσει αυτός ο πόλεµος σύντοµα και να επανέλθουµε σε µια κανονικότητα και βέβαια την απαραίτητη ψυχολογία λαµβάνοντας υπόψη τις επιπτώσεις που θα υπάρξουν στις τιµές, λόγω της ενεργειακής κρίσης».

Δεν παραλείπει δε να απαντήσει και σε προσωπικές ερωτήσεις για την  επόμενη ημέρα, την συμμετοχή της στα κοινά και τις φιλοδοξίες της.

Η συνέντευξη

Η συνέντευξη της Σοφίας Ζαχαράκη στον Κωνσταντίνο Στ. Δεριζιώτη, έχει ως εξής:

-Ποια είναι τα πρώτα μηνύματα που έχετε για τη σεζόν του 2022; Ποιες αγορές κατά την άποψη σας το 2022 θα «τρέξουν» και ποιες νέες αγορές πρέπει να προσεγγίσουμε και σε ποιο χρονικό ορίζοντα;

Τα πρώτα μηνύματα που είχαμε για την φετινή τουριστική σεζόν ήταν πολύ ενθαρρυντικά, βάσει των προκρατήσεων, των αυξήσεων προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων, αλλά και τον προγραμματισμό των μεγάλων tour operators. Αυτή τη στιγμή με τις τελευταίες εξελίξεις στην Ουκρανία, νομίζω ότι πρέπει να παραμείνουμε ψύχραιμοι και να παρατηρούμε τις τάσεις τις επόμενες εβδομάδες. Το πρώτο που ευχόμαστε είναι να τελειώσει αυτός ο πόλεμος σύντομα και να επανέλθουμε σε μια κανονικότητα και βέβαια την απαραίτητη θετική ψυχολογία, λαμβάνοντας υπόψη τις επιπτώσεις που θα υπάρξουν στις τιμές, λόγω και της ενεργειακής κρίσης.

Αναφορικά με τις αγορές που διαφαίνονταν να έχουν τις καλύτερες επιδόσεις και προοπτικές είναι οι Γερμανοί, οι Γάλλοι, οι Βρετανοί, οι Σκανδιναβοί, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον υπάρχει και από την Αμερική.

Επαναλαμβάνω όμως ότι αυτή τη στιγμή προτεραιότητα έχει να εξομαλυνθεί η τραγική κατάσταση στην Ουκρανία.

-Πότε πιστεύετε ότι θα επιστρέψουμε στα μεγέθη του 2019; Πως θα βγούμε από την κρίση; Τι πρέπει να κάνει ο καθένας μας κατά την άποψή σας;

Βλέπετε ότι η πανδημία ήταν μια κρίση που φαίνεται να τελειώνει, αλλά δυστυχώς αυτην τη στιγμή αντιμετωπίζουμε μια ακόμη κρίση. Η επιστροφή στα μεγέθη του 2019 δεν θα ήταν κάτι μακρινό, αν βαδίζαμε σε μια σταθερή πορεία σχετικής κανονικότητας. Το τουριστικό προϊόν είναι ευπαθές και ευάλωτο. Ωστόσο ήδη φάνηκε ότι οι επαγγελματίες αντιμετώπισαν την πρόκληση κατάματα. Με επιμονή και υψηλές αντοχές και με την κυβερνητική στήριξη για την πανδημία, ανταπεξήλθαν τα τελευταία δύσκολα χρόνια. Σχεδόν όλα τα ξενοδοχεία άνοιξαν το 2021 και νέες επενδύσεις υλοποιούνται στη χώρα μας από Έλληνες και ξένους επενδυτές. Με το βλέμμα στο μέλλον, δρομολογούνται συμπράξεις στον τομέα της βιωσιμότητας και της αειφορίας που ήδη έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην προετοιμασία για τη νέα εποχή. Η ψηφιοποίηση των διαδικασιών και των υπηρεσιών επιταχύνθηκε μέσα στην πανδημία και διευκολύνθηκε από την κυβέρνηση με χρηματοδοτικά εργαλεία και πολιτικές που προτεραιοποιήθηκαν. Μέσα στην πανδημία, δρομολογήθηκε το ταμείο Ανάκαμψης με το πρόγραμμα «Ελλάδα 2.0»  που στοχεύει στη  μετάβαση σε μια πράσινη οικονομία, στον ψηφιακό μετασχηματισμό, στην απασχόληση, τις δεξιότητες και την  κοινωνική συνοχή, τις ιδιωτικές επενδύσεις και τον μετασχηματισμό της Οικονομίας.

Από το πρόγραμμα αυτό 320 εκατομμύρια € θα δοθούν για υποδομές και αναβάθμιση δεξιοτήτων ανέργων και εργαζομένων στον Τουρισμό, δύο πυλώνες εξαιρετικά κρίσιμοι για να βγούμε από την κρίση πιο δυνατοί. Με έμφαση στις υποδομές που σχετίζονται με τον θαλάσσιο τουρισμό, τον καταδυτικό τουρισμό, τον τουρισμό ευεξίας, τον ορεινό τουρισμό, τον γαστρονομικό τουρισμό και με ιδιαίτερη αναφορά στον προσβάσιμο τουρισμό για να διευκολύνεται η πρόσβαση των συμπολιτών μας με αναπηρία στις παραλίες. Σε συνδυασμό με το στρατηγικό σχεδιασμό για την δεκαετία μέχρι το 2030, έχουμε την ευκαιρία να στοχοθετήσουμε ρεαλιστικά και να διεκδικήσουμε το μερίδιο της τουριστικής αγοράς που μας αξίζει. Και βέβαια με όρους ποιότητας στο τουριστικό προιόν που θα προσφέρουμε.

-Οι πληρότητες στα ξενοδοχεία -ειδικά στα 12μηνης λειτουργίας- είναι απελπιστικά χαμηλές. Ποιο είναι το σχόλιό σας;

Είναι αλήθεια ότι τα ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας δοκιμάστηκαν από την πανδημία περισσότερο και έχουν πληγεί σημαντικά για αυτό και στηρίχθηκαν με μια σειρά μέτρων. Η πρόθεση μας είναι ξεκάθαρη και θέλουμε να στηρίξουμε τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας. Το έχει πει απολύτως και ο πρωθυπουργός. Έχουν ήδη βέβαια υπάρξει και μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων για την πανδημία, αλλά και την ενεργειακή κρίση. Όπως δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, στόχος είναι να συνεχίσουμε να ενισχύουμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, επιδιώκοντας και μέτρα έκτακτης ανάγκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με στόχο την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης.

Πέραν της στήριξης για την αντιμετώπιση της πανδημίας και της ενεργειακής κρίσης, είναι σημαντικό ότι και στο επίπεδο της προβολής έχουμε πλέον καμπάνιες που καλύπτουν τους 12 μήνες, με πρόσφατη την καμπάνια για τον city break τουρισμό του ΕΟΤ, θέλοντας να αναδείξουμε και να προβάλουμε το τουριστικό προϊόν των πόλεων.

Με σταθερά βήματα και έχοντας πάντα τις πόρτες μας ανοιχτές, αλλά και τα αυτιά μας στους προβληματισμούς, αλλά και τις ανάγκες της αγοράς, θα προσπαθήσουμε όλοι μαζί θα διαμορφώσουμε το κατάλληλο πλαίσιο, ώστε να στηριχθεί η οικονομία και σ’ αυτή τη δύσκολη συγκυρία.

-Σημαντικά προβλήματα υπάρχουν στην αποπληρωμή των επιχειρήσεων του που συμμετείχαν στο πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους». Γιατί; Τι θα κάνετε αφενός για να ολοκληρωθούν άμεσα οι εκταμιεύσεις σε μια τόσο δύσκολη περίοδο και αφετέρου να μην επαναληφθούν;

Το πρόγραμμα «Τουρισμός για όλους» υπήρξε ένα σημαντικό εργαλείο στήριξης του εγχώριου τουρισμού. Ξεκίνησε το 2020 και παρατάθηκε μέχρι 31/12/2021. Το 2021 προσθέσαμε νέους δικαιούχους και παρόχους, δώσαμε μεγαλύτερη ευελιξία γαι τις ημέρες διαμονής, ενώ η επιδότηση αυξήθηκε στο 100% για τα άτομα με αναπηρία και τους συνοδούς τους, αλλά και για διαμονές μέχρι 2 ημέρες. Τα αποτελέσματα εξαργύρωσης και απορρόφησης ήταν πολύ θετικά, υπετριπλασιάστηκε  η εξαργύρωση και υπερπενταπλασιάστηκε η απορρόφηση σε σχέση με το 2020.

Ανταποκρινόμενοι στο αίτημα των φορέων,  περάσαμε  δύο νέες διατάξεις τον Δεκέμβριο, για την αποπληρωμή των vouchers στα ξενοδοχεία και στα γραφεία ταξιδίων. Έτσι, οι  πληρωμές του προγράμματος είναι πλέον ακατάσχετες, ασυμψήφιστες με οφειλές προς το Δημόσιο και διενεργούνται χωρίς την προϋπόθεση της υποβολής φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας. Παράλληλα, προτεραιοποιούνται οι πληρωμές στις επιχειρήσεις στις πυρόπληκτες περιοχές μέσω ειδικής διάταξης. Ήδη τον Δεκέμβριο έγιναν οι πρώτες πληρωμές για το 2021 και έγιναν ακόμη 2 πληρωμές στις 10 και στις 28 Φεβρουαρίου, ξεπερνώντας συνολικά το ποσό των 1,4 εκατ. ευρώ. Η επόμενη προγραμματίζεται για τις 9 Μαρτίου πάντα σε άμεση προτεραιότητα και σε συνάρτηση με την έγκριση των αιτημάτων πληρωμής από το υπουργείο Ανάπτυξης. Στόχος μας είναι η τακτική ροή πληρωμών σε ξενοδοχεία και γραφεία ταξιδίων. Γνωρίζουμε τις ανάγκες αλλά και τη μεγάλη σημασία για κάθε επιχείρηση και γι’ αυτό επιβλέπουμε με συνέπεια και επιμονή κάθε βήμα της διαδικασίας.

-Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες σας για την επέκταση της τουριστικής σεζόν; Τι θα κάνετε για τον εσωτερικό Τουρισμό, όχι μόνο φέτος, αλλά σε βάθος χρόνου;

Είναι σαφές ότι η επέκταση της τουριστικής σεζόν αποτελεί προτεραιότητά μας και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα από την στρατηγική που έχουμε χαράξει για την ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού. Όλο το προηγούμενο διάστημα όπως θα διαπιστώσατε κι εσείς, προχωρήσαμε και συνεχίζουμε σε αυτήν την κατεύθυνση, ενισχύοντας τον γαστρονομικό τουρισμό και τη συνδεσή του με τον πρωτογενή τομέα (νομοθετήσαμε το νέο σήμα για τα επισκέψιμα τυροκομεία, ελαιοτριβεία και ζυθοποιεία), τον οινοτουρισμό διοργανώνοντας οινοτουριστικά συνέδρια και οδοιπορικά σε περιφέρειες της Ελλάδας με ταυτόχρονη έρευνα για το σήμα οινοτουρισμού, κάναμε ξεχωριστή έρευνα για το σήμα της ελληνικής κουζίνας αλλά και το σήμα αγροτουρισμού, μελετήσαμε ειδικότερα τον αθλητικό τουρισμό, ενώ προχωρήσαμε σε πολλές συνέργειες με συναρμόδια υπουργεία για θέματα οικοτουρισμού, ποδηλατικού τουρισμού, αγροτουρισμού και στρατιωτικού τουρισμού. Πρόσφατα, υπογράψαμε μνημόνιο συνεργασίας για τον αλιευτικό τουρισμό με τον υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, Σίμο Κεδίκογλου και προχωράμε άμεσα σε ημερίδα, αλλά και επιμορφωτικές συναντήσεις με τους αλιείς για να γνωρίσουν αυτή την ενδιαφέρουσα δραστηριότητα.

Συστήσαμε για πρώτη φορά το Εθνικό Συμβούλιο Καταδυτικού Τουρισμού, το οποίο θα μας κατευθύνει στις θεσμικές παρεμβάσεις, αλλά και σε δράσεις για την ανάπτυξη του καταδυτικού τουρισμού στη χώρα μας. Σύντομα θα προχωρήσουμε σε σύσταση ομάδας εργασίας για τον αναρριχητικό τουρισμό.

Υπενθυμίζω επίσης, δύο σημαντικές επιτυχίες με έντονο συμβολισμό αλλά και ουσία: Οργανώσαμε την συμμετοχή της χώρας και καλέσαμε τους δήμους να συμμετέχουν ώστε να αναδειχθεί η ακτινοβολία του γαστρονομικού πλούτου της Ελλάδας μέσω της UNESCO, με αποτέλεσμα σήμερα η Θεσσαλονίκη να συγκαταλέγεται πλέον στον κατάλογο της UNESCO ως «Creative City Of Gastronomy». Επίσης αυτό το Καλοκαίρι καλέσαμε τους δήμους να συμμετέχουν στο διαγωνισμό “Best Tourism Villages” του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού και μετά από επίμονη προσπάθεια το Σουφλί επελέγη στον κατάλογο των καλύτερων τουριστικών χωριών, ενώ ο δήμος Δυτικής Σάμου επιλέχθηκε στο πρόγραμμα τουριστικής αναβάθμισης και αναμένεται να δεχτεί προτάσεις από τον ΠΟΤ.

Σας ανέφερα ενδεικτικά ορισμένες από τις δράσεις μας, για να καταστήσω σαφές ότι βαδίζουμε προς την κατεύθυνση να ενισχύσουμε τη μοναδικότητα κάθε προορισμού και να εμπλουτίσουμε το τουριστικό μας προϊόν για να γίνει ελκυστικότερο και να προσελκύσει ταξιδιώτες που αναζητούν κι άλλες εμπειρίες, πέρα από το δίπτυχο ήλιος-θάλασσα.

-Τα τελευταία χρόνια το υπουργείο Τουρισμού έχει μπει δυναμικά και στο κομμάτι της προώθησης του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Πιστεύετε στις συνεργασίες με τους tour operators; Τι θα κάνετε στον τομέα αυτό, να περιμένουμε αλλαγές;

Η αλήθεια είναι ότι έχει γίνει πολύ σημαντική δουλειά και θα συνεχίσει να γίνεται στο κομμάτι προώθησης του τουριστικού προϊόντος. Με εξαιρετικές πρωτοβουλίες άμεσης και έμμεσης προβολής πέραν της διαφημιστικής καμπάνιας που πλέον απλώνεται χρονικά όλο το 12 μηνο!

Αν παρακολουθήσουμε το έργο του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού θα δούμε ότι ήδη έχει προχωρήσει  σε συμφωνίες συνδιαφήμισης και με tour operators, μια δουλειά πολύμηνη και εξαιρετικά στοχευμένη που πιστεύω ότι θα συμβάλλει σημαντικά στην ενίσχυση της εικόνας αλλά και των ροών τουριστών προς τη χώρα μας.

Αλλά και στις δράσεις βιωσιμότητας είδαμε όλοι πρόσφατα την TUI να προχωρεί στο “The Rhodes Co-Lab”, σε στρατηγική συνεργασία με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίο, ενώνοντας τις δυνάμεις τους για να χτίσουν ένα πρωτοπόρο μοντέλο του μέλλοντος για το  βιώσιμο τουρισμό σε παγκόσμιο επίπεδο, με τη στήριξη του Υπουργείου Τουρισμού και του Δήμου Ρόδου.

Και στο πρόσφατο νομοσχέδιο νομοθετήσαμε τους Οργανισμούς  Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού, οποίοι δύνανται να συμπράττουν με φορείς για τη διασφάλιση της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος μέσω της συνδιαφήμισης, και να συνεργάζονται με εξειδικευμένους τουριστικούς οργανισμούς, πράκτορες και αεροπορικές εταιρείες.

-Μείζον πρόβλημα φαίνεται να υπάρχει στην τουριστική Εκπαίδευση και σαν να μην έφθανε αυτό, υπάρχει και σοβαρό πρόβλημα εξεύρεσης προσωπικού. Παράλληλα, το νομοσχέδιο για την τουριστική Εκπαίδευση που είχε ετοιμαστεί και εγκριθεί από το υπουργικό συμβούλιο, είναι ακόμη στα συρτάρια. Τι ακριβώς συμβαίνει και τι θα πράξετε;

Είναι αλήθεια ότι η τουριστική εκπαίδευση αντιμετωπίζει μακροχρόνια πολλαπλά ζητήματα που διαπιστώσαμε από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε το κομμάτι της αναβάθμισης των σπουδών. Συγχρόνως το πρόβλημα έλλειψης προσωπικού γίνεται ακόμα πιο έντονο και αναμένεται να είναι και εντονότερο αυτή τη χρονιά. Είναι μάλιστα ένα διεθνές φαινόμενο. Με αυτές τις σκέψεις αποφασίσαμε να αντιμετωπίσουμε τα επείγοντα ζητήματα που είχαν να κάνουν με κάλυψη αναγκών στις σχολές μας, αλλά και να μελετήσουμε και την στόχευση της τουριστικής εκπαίδευσης, με μακροπρόθεσμο σχεδιασμό. Θέσαμε ως όραμά μας, τη δημιουργία μιας Ακαδημίας Τουρισμού, ενός νέου δημόσιου φορέα που θα περιλαμβάνει τα ΙΕΚ του υπουργείου Τουρισμού, τις ΑΣΤΕ, τις Σχολές Ξεναγών και τα τμήματα μετεκπαίδευσης. Σκοπός αυτή της πρωτοβουλίας μας είναι ο εκσυγχρονισμός και η ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης δημόσιας τουριστικής εκπαίδευσης, με στόχους:

α) τη θωράκιση της θέσης των απασχολούμενων στον κλάδο του Τουρισμού και

β) της διασφάλισης των προϋποθέσεων για την επίτευξη ποιοτικών υπηρεσιών φιλοξενίας.

Για το λόγο αυτό, σχεδιάσαμε και υποβάλαμε αίτημα τεχνικής βοήθειας προς την Ε.Ε. ύψους 450.000 ευρώ το οποίο έγινε αποδεκτό και ο ανάδοχος της Ε.Ε. ξεκίνησε από το Δεκέμβριο του 2021 να εργάζεται για την αναμόρφωση της τουριστικής εκπαίδευσης και θα συνεχίσει μέχρι της ολοκλήρωση της τεχνικής βοήθειας τον Ιανουάριο του 2023.

Μάλιστα συστήσαμε ομάδα διοίκησης του έργου, με υπηρεσιακά στελέχη του υπουργείου, αλλά και διυπουργική επιτροπή συντονισμού του έργου, με εκπροσώπους από 5 συναρμόδια υπουργεία.

Συγχρόνως θα διαμορφωθεί το νομοσχέδιο με τα πορίσματα της ομάδας εργασίας, η οποία ήδη υλοποιεί συνεντεύξεις με τους αρμόδιους φορείς και τις διοικήσεις των σχολών, έτσι ώστε το πόρισμα αυτό να προέρχεται από τους άμεσα ενδιαφερόμενους, αλλά και να στοχεύει στις μελλοντικές ανάγκες λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη και βέλτιστες πρακτικές από χώρες που θα μελετήσουμε, όπως είναι η Ελβετία.

Επίσης, ήδη από πέρυσι, στο υπουργείο Τουρισμού λάβαμε μια σειρά πρωτοβουλιών για την αναβάθμιση της Τουριστικής Εκπαίδευσης.

Συγκεκριμένα:

  • Συντάξαμε και εκσυγχρονίσαμε, μετά από 11 έτη, την ΚΥΑ πρακτικής άσκησης των σπουδαστών των σχολών υπουργείου Τουρισμού (ΙΕΚ Τουρισμού και ΑΣΤΕ), με νέους όρους που θέτει το υπουργείο Εργασίας και προσθέσαμε αρκετές νέες επιχειρήσεις και προβλέψαμε για πρώτη φορά, τη δυνατότητα πρακτικής σε επιχειρήσεις εντός των χωρών της Ε.Ε..
  • Εκδώσαμε την ΚΥΑ εκσυγχρονισμού του Κανονισμού των Σχολών Ξεναγών του υπουργείου Τουρισμού, με προσθήκη νέων μαθημάτων ειδικών μορφών τουρισμού και virtual περιηγήσεων και συστήθηκε ομάδα εργασίας για τον εκσυγχρονισμό του Κανονισμού των ΙΕΚ.
  • Τον Δεκέμβριο του 2021, σχεδιάσαμε για πρώτη φορά και ψηφίσαμε νομοθετική διάταξη που παρέχει τη δυνατότητα σχεδιασμού και υλοποίησης σεμιναρίων δια βίου μάθησης από το υπουργείο Τουρισμού, σε εργαζόμενους, αλλά και σε στελέχη και επιχειρηματίες των τουριστικών κλάδων.
  • Προκηρύξαμε για το 2022 επιδοτούμενη μετεκπαίδευση 1.250 εργαζομένων στον Τουρισμό, σε 18 πόλεις της Ελλάδας.
  • Σχεδιάσαμε, και εντάξαμε κατά προτεραιότητα και θα ξεκινήσει υλοποιείται το έργο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας επιδοτούμενης εξ’ αποστάσεως επιμόρφωσης 20.000 εργαζομένων/ανέργων στον τουριστικό κλάδο, προϋπολογισμού 46 εκ. ευρώ.

Όσον δε αφορά το προσωπικό που εργάζεται στις εκπαιδευτικές μας μονάδες, καταγράφουμε με τις υπηρεσίες του υπουργείου τα αναλυτικά χρονοδιαγράμματα προσλήψεων ΙΔΟΧ, διοικητικού και εκπαιδευτικού προσωπικού, για τον καλύτερο προγραμματισμό και έγκαιρη έναρξη κάθε έτος.

Μάλιστα, όταν χρειάστηκε, προωθήσαμε τροπολογία και δώσαμε νομοθετική παράταση των συμβάσεων εργασίας  των ΙΔΟΧ διοικητικών που υπηρετούν σε ΙΕΚ, για τρεις (3) ακόμα μήνες, ώστε να καλυφθούν επείγουσες ανάγκες των σχολών μας.

Στοχεύουμε στην πολύ καλή προετοιμασία για το 2022, ώστε οι σχολές μας στην τουριστική εκπαίδευση να αρχίσουν νωρίτερα και χωρίς ελλείψεις. Έχουμε ήδη υποβάλει σημαντικές προτάσεις στο ΕΣΠΑ για ψηφιακή αναβάθμιση των σχολών για να μπορέσουν τα προγράμματα να ακολουθήσουν πορεία επιτάχυνσης και εξοικονόμησης χρόνου και ενέργειας. Ένας από τους στόχους είναι επίσης να οριστικοποιηθούν οι νέοι κανονισμοί λειτουργίας των ΙΕΚ Τουρισμού. Προγραμματίζουμε επίσης ένα συνέδριο στο Ζάππειο για την τουριστική εκπαίδευση, μαζί με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, με πιθανή παρουσία και του ίδιου του Γενικού Γραμματέα.

-Θα επιβιώσουν οι τουριστικές επιχειρήσεις της πανδημίας Covid; Θεωρείτε ικανοποιητικά τα μέτρα στήριξης που έχουν ληφθεί;

Εδώ θα μιλήσουν οι αριθμοί.  Παρά την  τρομερή ανατροπή των προβλέψεων και της κανονικότητας της ζωής μας, μέσα σε μια πραγματικότητα που διέκοψε τις δραστηριότητες και ανάγκασε τον κόσμο να μείνει στα σπίτια του, να μην μετακινείται και να μην ταξιδεύει, το δίχτυ προστασίας που απλώθηκε για την διατήρηση των θέσεων εργασίας και την επιβίωση των επιχειρήσεων λειτούργησε. Θυμίζω ότι η κυβέρνηση δαπάνησε πάνω από 43 δισεκατομμύρια ευρώ για να στηρίξει την πραγματική οικονομία, την κοινωνία, το σύστημα υγείας. Συγχρόνως ο φόρος εισοδήματος στις επιχειρήσεις μειώθηκε στο 22% από 29% ενώ ο ΕΝΦΙΑ έχει ήδη μειωθεί κατά 34% ενώ η προεκλογική δέσμευσή μας ήταν η μείωση κατά 30%.

Άλλο ένα ακόμη μέτρο που αφορά όλους ανεξαιρέτως τους εργοδότες, είναι η διατήρηση της μείωσης των εισφορών των μισθωτών κατά 3 μονάδες. Συγχρόνως τρέχουν τα προγράμματα επιδότησης ασφαλιστικών εισφορών για πρόσληψη ανέργων όπως και το πρόγραμμα «πρώτο ένσημο» για την πρόσληψη ανέργων χωρίς προϋπηρεσία.

Και βέβαια έχει παραταθεί και το πρόγραμμα Συνεργασία που αναδείχθηκε σε σημαντικό εργαλείο στήριξης της απασχόλησης κατά την περίοδο της πανδημίας ενισχύοντας το εισόδημα των εργαζομένων και ανακουφίζοντας παράλληλα τις επιχειρήσεις από ένα σημαντικό μέρος του μισθολογικού κόστους.

Με τα παραπάνω στοιχεία προσπάθησα να καταδείξω ότι η κυβέρνηση κατέβαλε κάθε προσπάθεια και θα συνεχίσει να το κάνει για να μείνουν ορθιες οι επιχειρήσεις και να συνεχίσουν να συμβάλλουν στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας και στη δημιουργία θέσεων εργασίας για τους νέους μας.

-Θέλουμε λίγους και καλούς ή πολλούς και όλων των εισοδηματικών επιπέδων τουρίστες;

Πιστεύω ακράδαντα στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος με υποδομές που προφανώς αφορούν και στην βελτίωση των συνθηκών της καθημερινότητας για τους πολίτες όλης της χώρας και συγχρόνως θα διευκολύνουν την τουριστική δραστηριότητα όπως επίσης και στην αναβάθμιση των γνώσεων και των δεξιοτήτων των ανθρώπων που ασχολούνται με τον Τουρισμό. Αυτό θα φέρει αύξηση και της μέσης δαπάνης μέσω της βελτίωσης υπηρεσιών. Και συγχρόνως όμως θα πρέπει να φροντίσουμε ώστε οι ταξιδιώτες στην χώρα να γνωρίζουν περισσότερα μέρη και να έχουμε διάχυση σε περισσότερες περιοχές. Το στοίχημα είναι περισσότεροι άνθρωποι να γνωρίζουν περισσότερες περιοχές ακόμα και εκεί που Tουρισμός δεν ήταν προτεραιότητά τα προηγούμενα χρόνια, αλλά τώρα φαίνεται ως παράθυρο ευκαιρίας για την ανάπτυξη και συγχρόνως να στοχεύουμε στην αύξηση της μέσης δαπάνης παντού. Αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει μαγικά. Χρειάζεται πάρα πολύ χρόνο, αναβάθμιση υπαρχουσών υποδομών και βέβαια επαρκή αριθμό καταρτισμένου προσωπικού.

-Ποια είναι η γνώμη σας για την ακολουθούμενη, εθνική, τουριστική πολιτική, και ποιο θεωρείται ως το ιδανικό τουριστικό μοντέλο, που θα μπορούσε να διασφαλίσει ένα βιώσιμο κοινωνικό-οικονομικό περιβάλλον για τον ελληνικό Τουρισμό; Πως θα ήταν ιδανικά για εσάς ο ελληνικός Τουρισμός το 2030;

Πιστεύω πολύ στο τρίπτυχο: ποιότητα – ισορροπία – βιωσιμότητα.

Μας ενδιαφέρει να δίνουμε περισσότερες αυθεντικές επιλογές υψηλής ποιότητας σε περισσότερες εποχές του χρόνου, αυξάνοντας τα έσοδα ανά επισκέπτη, αλλά και το επίπεδο ικανοποίησης από την επίσκεψη στην Ελλάδα ή την καλύτερη γνωριμία των Ελλήνων πολιτών με τη χώρα μας. Ακόμη, θέλουμε η τουριστική ανάπτυξη να διαχυθεί ισόρροπα στο σύνολο της Ελληνικής επικράτειας, με αξιοποίηση των δυνατοτήτων κάθε περιοχής. Είναι κάτι που τονίζει άλλωστε και υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας με κάθε ευκαιρία. Κρίσιμο ρόλο σε όλα αυτά θα έχει ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού σε κάθε περιοχή, ανάλογα με το συγκριτικό της πλεονέκτημα. Η χώρα μας είναι ευλογημένη με τα χαρακτηριστικά του φυσικού πλούτου που μπορεί να αξιοποιηθεί για μοναδικές εμπειρίες. Η θάλασσα, το βουνό, ο αγρός  η λίμνη, το μονοπάτι, το ελληνικό χωριό, αλλά και η σύγχρονη πόλη με τον πολυδιάστατο χαρακτήρα της, αποτελούν όλα κομμάτια ενός παζλ. Με την στρατηγική για το 2030 εμπλουτισμένη με τα χρηματοδοτικά εργαλεία του Ταμείου Ανάκαμψης, του ΕΣΠΑ αλλά και άλλων υπουργείων που «αγγίζουν» την τουριστική ανάπτυξη, όπως την σύζευξη πρωτογενούς τομέα και του τουρισμού, μπορούμε να δούμε όλα τα παραπάνω να γίνουν πραγματικότητα. Μπορούμε να αξιοποιήσουμε το ισχυρό Brand name που ενδυναμώθηκε μέσα στην πανδημία, καθώς η χώρα μας επιβραβεύτηκε για την τήρηση των πρωτοκόλλων και την ασφάλεια που παρείχε στους ταξιδιώτες και να χτίσουμε πάνω στην βελτίωση των υποδομών και την ανάδειξη της ποιότητας.

Και τέλος θέλουμε να τα πετύχουμε όλα αυτά μεριμνώντας για την προστασία του περιβάλλοντος, με την τουριστική δραστηριότητα να αναπτύσσεται όχι ανταγωνιστικά, αλλά συμπληρωματικά προς τη φύση.

-Γιατί ασχοληθήκατε με τα κοινά; Ποιες είναι οι φιλοδοξίες σας;

Η αλήθεια είναι ότι η ενασχόληση με τα κοινά προέκυψε. Αν και είχα ασχοληθεί με την οργάνωση της Νέας Δημοκρατίας στα φοιτητικά μου χρόνια και κυρίως με την διεθνείς και ευρωπαϊκές σχέσεις, εκπροσωπώντας την χώρα σε διοργανώσεις στο εξωτερικό, αμέσως μετά το πανεπιστήμιο ξεκίνησα να δουλεύω στον ιδιωτικό και στο δημόσιο τομέα. Αυτό δεν αφηνε περιθώριο για ενασχόληση με κάτι άλλο.

Διατηρούσα πάντα το ενδιαφέρον μου για την πολιτική, αλλά η επιστροφή στην ενεργό δράση έγινε αρκετά χρόνια μετά όταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης μου πρότεινε να γίνω αναπληρώτρια εκπρόσωπος Τύπου, ενώ είχα θητεύσει για λίγους μήνες ως διευθύντρια του κυβερνητικού προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας. Αυτή ήταν μια πραγματική έκπληξη, καθώς δεν είχα σχέση με το κομμάτι της Επικοινωνίας ή τα μέσα επικοινωνιας. Και αλήθεια είναι ότι προσπάθησα πάρα πολύ σκληρά να ανταπεξέλθω με ατελείωτες ώρες μελέτης και τηλεοπτικού χρόνου. Την ιδιαίτερα τιμητική πρόταση να γίνω εκπρόσωπος Τύπου κάποιους μήνες πριν τις εκλογές,  ακολούθησαν οι δύο θητείες, η πρώτη στο υπουργείο Παιδείας και τώρα στο υπουργείο Τουρισμού. Πρέπει να σας πω ότι είναι μεγάλη τιμή αλλά και χαρά το οτι ασχολούμαι με δύο τομείς που έχω ιδιαίτερη σχέση: Με την εκπαίδευση έχοντας θητεύσει ως εκπαιδευτικός σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, αλλά και τον Τουρισμό, ούσα μέλος οικογένειας που  απασχολείται με τα ξενοδοχειακά πάρα πολλά χρόνια στο Καρπενήσι.

Το συμπέρασμα που έχω βγάλει μετά από αυτά τα χρόνια που βρίσκομαι στην ενεργό δράση, είναι ότι τίποτα δεν χαρίζεται. Αντιθέτως χρειάζεται σκληρή δουλειά και επιμονή για την επίτευξη στόχων, ειδικά μέσα σε τόσο δύσκολο περιβάλλον.

Tagged

1 σχόλιο στο “ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Σοφία Ζαχαράκη: Θετικά τα µηνύµατα, να δείξουµε ψυχραιµία | Ποιότητα – ισορροπία – βιωσιμότητα το 3πτυχο

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *