Τα ταξίδια και οι διακοπές κατατάσσονται στην πρώτη θέση στη λίστα με τις προτεραιότητες διακριτικής δαπάνης για τους Βρετανούς καταναλωτές, όπως αποκαλύπτει στην τελευταία της έκθεση για τις καταναλωτικές δαπάνες η Barclays.
Στην έκθεση, η οποία εκδόθηκε την Τρίτη (5 Νοεμβρίου), η Barclays αποκάλυψε ότι η αύξηση των καταναλωτικών δαπανών σε ταξιδιωτικά πρακτορεία επιβραδύνθηκε τον Οκτώβριο, και διαμορφώθηκε στο 7,8% σε ετήσια βάση, έναντι αύξησης 9,2% τον Σεπτέμβριο. Η Barclays εκτίμησε ότι αυτό αποτελεί ένδειξη ότι οι παραθεριστές μπορεί να υιοθετήσουν “μια πιο πρακτική προσέγγιση στα ταξίδια το επόμενο έτος”.
Παρ’ όλα αυτά, οι ταξιδιωτικοί πράκτορες διαπίστωσαν ότι η αύξηση των δαπανών ξεπέρασε το σύνολο των ταξιδιών, το οποίο αυξήθηκε κατά 6,7% τον Οκτώβριο, έχοντας συγκρατηθεί από τη χαμηλότερη αύξηση των δαπανών για τα μέσα μαζικής μεταφοράς (+1%). Η αύξηση αυτή συγκρίνεται με την αύξηση κατά 7% τον Σεπτέμβριο. Η αύξηση των δαπανών ήταν ισχυρότερη στον τομέα των αεροπορικών εταιριών, οι οποίες ενισχύθηκαν κατά 9,3% τον Οκτώβριο.
Το εμπόριο σημείωσε επίσης σημαντική ετήσια αύξηση των συναλλαγών τον Οκτώβριο, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 16,5% -την υψηλότερη αύξηση από όλους τους τομείς που παρακολουθεί η Barclays, για δεύτερο συνεχόμενο μήνα, μετά την ετήσια αύξηση του Σεπτεμβρίου κατά 14,6%.
H έρευνα, που πραγματοποίησε για λογαριασμό του βρετανικού, τραπεζικού ιδρύματος η Opinium Research, σε δείγμα 2.000 καταναλωτών στο Ηνωμένο Βασίλειο, από τις 18 έως τις 22 Οκτωβρίου, ανέδειξε τα ταξίδια στην κορυφή της κατάταξης των προτεραιοτήτων διακριτικής δαπάνης, τα οποία επέλεξε το 22% των ερωτηθέντων.
Σχεδόν τρεις στους 10 δήλωσαν ότι είχαν, ήδη, κλείσει μια απόδραση για το 2025, ενώ σχεδόν το ένα τέταρτο (23%) δήλωσε ότι έκανε κράτηση νωρίς για να εξοικονομήσει χρήματα. Περίπου το ένα τρίτο (31%) δήλωσε ότι θα επισκεφθεί έναν προορισμό για πρώτη φορά.
Εν τω μεταξύ, σημειώθηκε αξιοσημείωτη ανάκαμψη στην αύξηση των δαπανών τον Οκτώβριο για τον τομέα της ψυχαγωγίας (13,5%), του ψηφιακού περιεχομένου και των συνδρομών (9,7%) και του γενικού λιανικού εμπορίου (5,2%). Οι δαπάνες για καύσιμα συγκαταλέγονται μεταξύ των πιο σκληρά πληγέντων, με την αύξηση να μειώνεται κατά 15,1% τον Οκτώβριο, ακολουθούμενες από την αγορά αυτοκινήτου (-5,2%) και τα νοικοκυριά (-3,6%).
Η Barclays κατέγραψε μείωση κατά 2,2% στην αύξηση των δαπανών για τα βασικά αγαθά και αύξηση κατά 2,1% στις δαπάνες για μη βασικά αγαθά.
Η τελευταία έκθεση για τις δαπάνες κάλυψε την περίοδο από 21 Σεπτεμβρίου 2024 έως 18 Οκτωβρίου 2024 και συγκρίνεται με την περίοδο από 23 Σεπτεμβρίου 2023 έως 20 Οκτωβρίου 2023.
Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας, η επικεφαλής του τμήματος λιανικού εμπορίου της Barclays, Karen Johnson, δήλωσε ότι τα τελευταία στοιχεία για τις δαπάνες δείχνουν ότι οι καταναλωτές δίνουν προτεραιότητα στα ενδιαφέροντα και τα πάθη τους, όπως στη ζωντανή μουσική, στις βραδιές streaming περιεχομένου και στις ηλεκτρονικές αγορές. “Θα παρακολουθούμε προσεκτικά κατά πόσο η εμπιστοσύνη των καταναλωτών θα διατηρηθεί τον Νοέμβριο και ενόψει των Χριστουγέννων”, πρόσθεσε.
Ο επικεφαλής οικονομολόγος της Barclays στο Ηνωμένο Βασίλειο, Jack Meaning, συμπλήρωσε: “Με τις πιέσεις στις τιμές να συνεχίζουν να υποχωρούν και τις δειλές ενδείξεις ότι η καταναλωτική εμπιστοσύνη βελτιώνεται μετά από μια πτώση που φαίνεται να υπήρξε μετά τις εκλογές, πιστεύουμε ότι το σκηνικό είναι έτοιμο για πραγματική αύξηση των δαπανών καθώς διανύουμε το τελευταίο τρίμηνο του έτους και κοιτάζουμε μπροστά στο 2025”.