Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατέρριψε τη συμφωνία διάσωσης της Deutsche Lufthansa AG από τη γερμανική κυβέρνηση στο αποκορύφωμα της πανδημίας Covid-19, υποστηρίζοντας τους ισχυρισμούς της Ryanair ότι το πακέτο μέτρων έγειρε αθέμιτα τον ανταγωνισμό προς όφελος της ανταγωνίστριάς της, ενώ το ίδιος συνέβη και με την SAS.
Η Ryanair κέρδισε την Τετάρτη την προσφυγή της κατά της κρατικής διάσωσης της Lufthansa το 2020, καθώς το δεύτερο ανώτατο δικαστήριο της Ευρώπης επικαλέστηκε λάθη στην απόφαση των ρυθμιστικών αρχών ανταγωνισμού της ΕΕ να εγκρίνουν το πακέτο διάσωσης της γερμανικής κυβέρνησης.
Η Lufthansa έχει ήδη αποπληρώσει πλήρως την ενίσχυση, γεγονός που θα μπορούσε να περιορίσει τις άμεσες επιπτώσεις της απόφασης, αν και θα μπορούσε να έχει συνέπειες για μελλοντικές κρατικές διασώσεις.
Η ιρλανδική αεροπορική εταιρία εξέφρασε την ικανοποίησή της για τις αποφάσεις σχετικά με αυτό που αποκάλεσε “διακριτική” κρατική ενίσχυση.
Σημειώνεται ότι, η γερμανική κυβέρνηση χορήγησε ένα εντυπωσιακό πακέτο ενίσχυσης ύψους 6 δισ. ευρώ στη Lufthansa, ενώ οι κυβερνήσεις της Σουηδίας και της Δανίας παρείχαν στη SAS με 1 δισ. ευρώ.
“Ενώ η κρίση του Covid-19 προκάλεσε σοβαρή ζημία σε όλες τις αεροπορικές εταιρείες, πολλές εθνικές κυβερνήσεις, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, της Σουηδίας και της Δανίας, έσπευσαν να εφαρμόσουν μεροληπτικά καθεστώτα επιδοτήσεων για τους πρώην αερομεταφορείς της σημαίας τους, αγνοώντας άλλες αεροπορικές εταιρίες που συμβάλλουν στην οικονομία και τη συνδεσιμότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης”, αναφέρει η αεροπορική εταιρία σε ανακοίνωσή της.
“Ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα της ΕΕ είναι η δημιουργία μιας ενιαίας αγοράς για τις αεροπορικές μεταφορές. Η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή της γερμανικής ενίσχυσης για την ανακεφαλαιοποίηση της Lufthansa και της σουηδικής και δανικής ενίσχυσης για την ανακεφαλαιοποίηση της SAS αντιβαίνει στις θεμελιώδεις αρχές του δικαίου της ΕΕ. Οι σημερινές αποφάσεις επιβεβαιώνουν ότι η Επιτροπή πρέπει να ενεργεί ως θεματοφύλακας των ισότιμων όρων ανταγωνισμού στις αεροπορικές μεταφορές και δεν μπορεί να υπογράφει κρατικές ενισχύσεις που εισάγουν διακρίσεις υπό την πολιτική πίεση των εθνικών κυβερνήσεων. Η παρέμβαση του Δικαστηρίου αποτελεί θρίαμβο για τον θεμιτό ανταγωνισμό και τους καταναλωτές σε ολόκληρη την ΕΕ”, σημειώνει εκπρόσωπος της Ryanair.
“Κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19, πάνω από 40 δισεκατομμύρια ευρώ σε κρατικές επιδοτήσεις, με διακρίσεις, δόθηκαν στους αερομεταφορείς της ΕΕ. Εάν δεν σταματήσει η διαδικασία από τα δικαστήρια της ΕΕ σύμφωνα με τη σημερινή απόφαση, αυτή η έκρηξη κρατικών ενισχύσεων θα στρεβλώσει την αγορά για τις επόμενες δεκαετίες. Η έξοδος της Ευρώπης από την κρίση του κορωνοϊού με μια λειτουργική ενιαία αγορά εξαρτάται από το αν θα επιτραπεί στις αεροπορικές εταιρίες να ανταγωνίζονται με ίσους όρους ανταγωνισμού. Ο ανόθευτος ανταγωνισμός εξαλείφει την αναποτελεσματικότητα και ωφελεί τους καταναλωτές μέσω χαμηλών ναύλων και επιλογών. Οι αδικαιολόγητες επιδοτήσεις, από την άλλη πλευρά, ενθαρρύνουν την αναποτελεσματικότητα και θα βλάψουν τους καταναλωτές για τις επόμενες δεκαετίες”, προσθέτει ο ίδιος.
Η αντίδραση της Lufthansa
Η γερμανική αεροπορική εταιρία δήλωσε ότι θα αναλύσει την απόφαση και στη συνέχεια θα αποφασίσει για την περαιτέρω πορεία της.
Συνολικά, η Lufthansa έλαβε περίπου 9 δισεκατομμύρια ευρώ σε κρατικές ενισχύσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το μεγαλύτερο μέρος από τη γερμανική κυβέρνηση.