του Γιάννη Μπουτίνα (*)
Ο Τουρισμός στη χώρα μας και ειδικότερα στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, αποτελεί κινητήριο μοχλό, εξαιτίας του γεγονότος ότι έμμεσα και άμεσα, πάρα πολλοί κλάδοι της οικονομίας εξαρτώνται ή αλληλοσυνδέονται με αυτόν.
Η τρέχουσα χρονιά κρίνεται ιδιαίτερα άσχημη, με μειώσεις κύκλου εργασιών κοντά στο 60-80 % πανελληνίως, ενώ οι προβλέψεις για την Θεσσαλία θαρρώ πως μπορεί να παραμείνουν στο 60% περίπου, για κάποιους συγκεκριμένους λόγους.
Και αυτοί είναι:
α) το μεγάλο πλήθος των μικρών μονάδων καταλυμάτων,
β) οι πολλές κατηγορίες τουριστικών προϊόντων που μπορεί να συνεχίσουν τη λειτουργία τους και κατά την περίοδο του Φθινοπώρου και
γ) η εύκολη προσβασιμότητα των προορισμών ,στο κέντρο της χώρας μας .
Αυτή τη στιγμή , όσον αφορά τον covid-19 , η χώρα μας βρίσκεται στην χαμηλότερη θέση από πλευράς κρουσμάτων από όλες τις χώρες της Μεσογείου και από όλες τις χώρες της Ευρώπης . Η Περιφέρεια μας παραμένει από τις περιφέρειες με χαμηλό αριθμό κρουσμάτων.
Μέσα σε όλη αυτή την πανδημία , μέσα σε όλη αυτή την επερχόμενη οικονομική καταστροφή θεωρώ πως εμφανίζεται μια ευκαιρία …που μπορεί να γίνει ξεχωριστή και που σε κάποια στιγμή θα μπορούμε να την κεφαλαιοποιήσουμε σε σύντομο μελλοντικό χρόνο . Η ευκαιρία της ασφαλούς χώρας στην Μεσόγειο και μια εκ των ασφαλέστερων χωρών στον κόσμο .
Και να είστε σίγουροι πως αργά ή γρήγορα θα γίνει αυτό.
Για να συνεχίσει όμως αυτό και για να συνεχίζουμε να το κεφαλαιοποιούμε με τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα θα πρέπει
Αυτοί που έρχονται να έρχονται ασφαλείς και να φεύγουν ασφαλέστεροι στις χώρες τους.
Από την πλευρά των ταξιδιωτών, όπως πολύ καλά αναφέρει η ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού, να υπάρχει ένα προσωπικό ταξιδιωτικό πιστοποιητικό υγείας με αποτελέσματα τεστ και από την πλευρά των επιχειρηματιών μια πιστοποίηση τήρησης των κανόνων υγιεινής, αλλά και από όλους μας η τήρηση των κανόνων υγιεινής.
Και για να φθάσουμε εκεί θα πρέπει άμεσα από την κυβέρνηση να έρθουν μέτρα στήριξης του τουριστικού κλάδου, συμπεριλαμβάνοντας όλα τα τουριστικά επαγγέλματα, όπως πέρα από τα καταλύματα, την εστίαση, τα τουριστικά γραφεία, ξεναγούς, συνοδούς, ναυαγοσώστες, εργαζόμενους και επιχειρηματίες.
Θα συμφωνήσω με τις προτάσεις των φορέων του τουρισμού της περιφέρειας μας (Ενώσεις Ξενοδόχων, Επιμελητήρια, Συλλόγους καταστημάτων Εστίασης, Συλλόγους Τουριστικών Γραφείων) που έχουν αποτυπωθεί το τελευταίο διάστημα και οι οποίες συγκαταλέγονται στο ολοκληρωμένο σχέδιο που κατέθεσαν και η ΠΟΞ και ο ΣΕΤΕ και θα επικεντρωθώ σε 5 βασικά σημεία που και αυτά τα έχουμε προωθήσει στην κυβέρνηση και ασκούμε πίεση για την λήψη τους.
α) Μείωση του ΦΠΑ στο σύνολο των τουριστικών επαγγελμάτων
β) Αναστολή και Διαγραφή του ΕΝΦΙΑ των καταλυμάτων για το 2020
γ) Αναστολή φορολογικών και ασφαλιστικών τελών και ρυθμίσεων μέχρι 30/08/2020 και ένταξη σε 36 δόσεις όλων των τελών για το 2020.
δ) Άμεση ρευστότητα μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων των τουριστικών επιχειρήσεων για την δυνατότητα επανεκκίνησης αυτών , μέσω εγγύησης Δημοσίου και με ταχείες διαδικασίες και χωρίς κριτήρια κερδοφορίας των επιχειρήσεων .
ε) Επιδότηση των θέσεων εργασίας στις τουριστικές επιχειρήσεις και παράλληλα πρόβλεψη ταμείου ανεργίας για τους εργαζόμενους που δεν θα λειτουργήσουν οι επιχειρήσεις στις οποίες απασχολούνται.
Είναι βασικό να μπορούν οι επιχειρήσεις να ανταπεξέλθουν την επόμενη ημέρα γιατί μόνο έτσι θα μπορέσουν να ανταποκριθούν απόλυτα στα δεδομένα της πανδημίας και μόνο έτσι θα έχουμε ικανοποιημένους τουρίστες που θα φεύγουν ασφαλείς.
Και αυτό θα είναι η καλύτερη διαφήμιση : Ευχαριστημένος πελάτης , Ασφαλής πελάτης.
Όσον αφορά στην προσέλκυση των δυνητικών πελατών τουριστών. Αυτό είναι το κομμάτι της Περιφέρειας, η αποτελεσματική προβολή των προορισμών και η προώθηση όλων των τουριστικών προϊόντων.
Και σε αυτό επικεντρωνόμαστε από την πρώτη στιγμή των περιοριστικών μέτρων με τον περιφερειάρχη Κώστα Αγοραστό.
Είμαστε έτοιμοι και με τη βοήθεια και τις συστάσεις και των φορέων να υλοποιήσουμε το σχέδιο τουριστικής προβολής προσαρμοσμένο στα νέα δεδομένα της επόμενης ημέρας. Από την πρώτη ημέρα της κρίσης, τονίζουμε πως θα πρέπει να δώσουμε βαρύτητα στον εσωτερικό τουρισμό, στις χώρες που μπορούν να μας προσεγγίσουν οδικώς και στις χώρες που είχαν χαμηλότερα κρούσματα και που μπορούν να καλύψουν τουριστικά προϊόντα πέρα από τον ήλιο και θάλασσα.
Η τρέχουσα τουριστική περίοδος βλέπουμε ότι επικεντρώνεται σε μια δυνητική περίοδο των 2-3 μηνών. Στην Θεσσαλία αυτό μπορεί να διευρυνθεί με την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών σε μικρά τουριστικά καταλύματα σε περιοχές όπως το Πήλιο και η λίμνη Πλαστήρα, επίσης σε προορισμούς με ποικιλότητα τουριστικών προϊόντων όπως τα Μετέωρα, περιοχή του Ολύμπου, της Λάρισας και η δυνατότητα των νησιών μας να έχουμε προϊόντα και την περίοδο του Φθινοπώρου, αλλά και την ανάπτυξη άλλων θεματικών προϊόντων.
Πάντα όμως με δεδομένο ότι δεν θα έχουμε έξαρση του φαινομένου και ότι θα συνεχίσουμε να τηρούμε όλους τους κανόνες υγιεινής.
Με την άρση των μέτρων αρχίζει σχεδιασμένη προβολή των προορισμών, ειδικά στα social media με νέο υλικό αλλά και δράσεις μεμονωμένες για κάθε αγορά που βλέπουμε ότι υπάρχει ενδιαφέρον πέρα από αυτές που έχουμε στοχεύσει, χώρες των Βαλκανίων και Ρωσία.
Επίσης ακολουθούμε και συμμετάσχουμε σε όλες τις δράσεις του ΕΟΤ και κάνουμε παράλληλα κοινές προωθητικές ενέργειες για την προβολή των προορισμών μας και των μοναδικών τουριστικών προϊόντων , όπως το πρώτο καταδυτικό πάρκο στη χώρα και τα μοναδικά Μετέωρα.
Και όλα αυτά πάντα σε συνεργασία με τους επαγγελματίες και φορείς του Τουρισμού.
Οι επαγγελματίες του Τουρισμού πολλές φορές σήκωσαν αυτή τη χώρα στα χέρια τους … ήρθε η ώρα να τους δώσει η χώρα μια χείρα βοηθείας.
Και τότε αυτοί θα γίνουν οι πρεσβευτές του Τουρισμού αυτής χώρας.
Υπάρχει το σχέδιο…
Υπάρχουν οι παίκτες…
Ας παίξουμε “καθαρά”, με όλους τους όρους Υγιεινής …
Χαίρομαι ότι ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι του Τουρισμού συμφωνούν ότι πρώτιστο μέλημα είναι η δημιουργία ασφαλών κινήτρων για την πραγματοποίηση των ταξιδιών.
Xαίρομαι δε ακόμη περισσότερο που η αρχική μου πρόταση για την υγειονομική βίζα που υποβλήθηκε στις αρχές Απριλίου στον Πρωθυπουργό και, στη συνέχεια, δημοσιοποιήθηκε από πολλά τουριστικά και όχι μόνο Μέσα Ενημέρωσης, ανεξάρτητα από το πώς τελικά θα ονομαστεί, κερδίζει έδαφος