Τουρισμός Halal: Οι νέες τάσεις του 2020

ΜΕΛΕΤΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Τις σημαντικότερες τάσεις που θα κυριαρχήσουν στα Halal ταξίδια το 2020 αποκαλύπτει νέα μελέτη της Crescent Rating, η οποία πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την Mastercard. Η έκθεση επισημαίνει ότι η τεχνολογία, και ο περιβαλλοντικός και κοινωνικός αντίκτυπος στους προορισμούς, θα συνεχίσουν να απασχολούν σημαντικά τον τουρισμό Halal.

Κατά την προηγούμενη δεκαετία ο Τουρισμός Halal, ή αλλιώς Οικογενειακός Μουσουλμανικός Τουρισμός, μεταμορφώθηκε σε μια mainstream αγορά, με την μελέτη να κάνει αναφορά στον όρο “Halal Travel 2.0”.

Oι ισχυρότερες τάσεις, όπως καταγράφηκαν από τις Crescent Rating και Mastercard, είναι οι εξής:

Η ανάδειξη του πνεύματος των “μουσουλμανικών ταξιδιών με κοινωνικό αντίκτυπο”

Επηρεαζόμενοι από την παγκόσμια τάση της κοινωνικής συνείδησης και την Ισλαμική πίστη τους, ολοένα και περισσότεροι Μουσουλμάνοι επιδιώκουν να έχουν θετικό αντίκτυπο στους προορισμούς που ταξιδεύουν, κατά τη διάρκεια των ταξιδιών τους.

Επιδιώκουν να έχουν ολοκληρωμένες πολιτιστικές εμπειρίες, οι οποίες συνεισφέρουν στις τοπικές κοινότητες. Στόχος τους είναι να κάνουν πιο ουσιώδη ταξίδια.

Η τάση αυτή είναι ενισχυμένη στις νέες γενιές, οι οποίες επιθυμούν να φέρουν την κοινωνική αλλαγή και προσελκύονται από εμπειρίες, που τους επιτρέπουν να βοηθούν τις κοινότητες που επισκέπτονται και να περιορίζουν τον αντίκτυπο προς το περιβάλλον.

Κάποια παραδείγματα είναι η προτίμηση των τοπικών επιχειρήσεων, η επιλογή τρόπων ταξιδιού φιλικών προς το περιβάλλον και ο συνδυασμός του τουρισμού με τον εθελοντισμό.

Σύζευξη των αναγκών των Μουσουλμάνων με τους “μη δημοφιλείς” (off-track) τουριστικούς προορισμούς

Όλο και περισσότεροι τουρίστες επιλέγουν να επισκεφθούν “μη δημοφιλείς” τουριστικούς προορισμούς, έχοντας στο νου τους τις αρνητικές επιπτώσεις, που μπορεί να προκαλέσει ο υπερ-τουρισμός στην τοπική κοινότητα.

Κύριο κίνητρο για μια τέτοια επιλογή είναι η απόκτηση εμπειριών σε ένα “αυθεντικό περιβάλλον”, το οποίο δεν έχει επηρεαστεί από τον τουρισμό, είναι οικονομικότερο και δεν επικρατεί συνωστισμός. Οι Μουσουλμάνοι τουρίστες προσελκύονται από αυτές τις εμπειρίες και είναι πρόθυμοι να επισκεφτούν τέτοιους προορισμούς, πριν γίνουν πιο διαδεδομένοι.

Αυτή η αλλαγή στις προτιμήσεις των τουριστών σημαίνει ότι σε τέτοιου είδους προορισμούς πρέπει να υπάρχει μια καλύτερη κατανόηση των ξεχωριστών αναγκών των ετερόκλητων ταξιδιωτών, και ειδικά των πιστών Μουσουλμάνων.

 Αντιμετωπίζοντας την Ισλαμοφοβία

Σε διάφορα μέρη της υφηλίου σημειώνονται ακόμα και στις μέρες μας εγκλήματα λόγω της Ισλαμοφοβίας. Με την άφιξη του 2020 και την μεταμόρφωση του μουσουλμανικού τουρισμού στην νέα μορφή του Halal 2.0, τα ταξίδια σε τέτοια μέρη καθίστανται δυνατά.

Σημαντικός παράγοντας είναι αυτός της τεχνολογίας, καθώς οι δυνητικοί τουρίστες την εποχή της σημερινής Ψηφιακής Επανάστασης μπορούν να παρακολουθούν το “πνεύμα”, που επικρατεί στον προορισμό μέσω των ειδήσεων και των κοινωνικών δικτύων, και να προετοιμάζονται καταλλήλως.

Η ικανότητα λήψης πληροφοριών πριν από το ταξίδι και η συνδεσιμότητα κατά τη διάρκεια αυτού, αποτελούν ζωτικούς παράγοντες για την αύξηση της επισκεψιμότητας από τους Μουσουλμάνους.

Το παγκόσμιο “πορτοφόλι” των τουριστών

Το 2020 θα φέρει μεγαλύτερη χρήση των ηλεκτρονικών πληρωμών από τους τουρίστες, καθώς όλο και περισσότεροι έμποροι ενστερνίζονται τις αποδοτικές, ασφαλείς και άνετες ψηφιακές πληρωμές.

Μαζί με τις ψηφιακές συναλλαγές, οι εταιρείες FinTech θα προσφέρουν περισσότερη “αξία” στους Μουσουλμάνους τουρίστες, ώστε να υιοθετήσουν και αυτοί τις ψηφιακές πρακτικές συναλλαγών.

Δράσεις για αύξηση του τουρισμού των γυναικών

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας μελέτης για το έτος 2019 το 45% της μουσουλμανικής τουριστικής αγοράς αποτελούταν από γυναίκες. Η δυναμική αυτή θα αυξηθεί κατά το 2020 και θα οδηγήσει στην ανάγκη για περισσότερες δράσεις, που θα εμπλέκουν τις γυναίκες.

Οι περισσότερες είναι νέες, μορφωμένες και συμμετέχουν ενεργά στην εργασία. Αυτό σημαίνει ότι έχουν οικονομική ανεξαρτησία και, μαζί με την τάση της ενδυνάμωσης του ρόλου τους στα ταξίδια, αποκτούν μεγαλύτερο “λέγειν” στον τουρισμό.

Τα στοιχεία δείχνουν πως το 71% των μουσουλμάνων γυναικών ταξιδεύουν με την οικογένειά τους, το 29% σε αποκλειστικά γυναικεία γκρουπ και το 28% μόνες τους.

Οι γυναίκες από τη Νοτιοανατολική Ασία θα αποτελέσουν σημαντικό δημογραφικό παράγοντα, καθώς δημιουργούνται κοινωνικές ομάδες από τις Μουσουλμάνες με στόχο δημιουργία ταξιδιωτικού περιεχομένου. Η τάση αυτή οδηγεί τους ταξιδιωτικούς προορισμούς να διαθέτουν παροχές, οι οποίες είναι ελκυστικές προς τις Μουσουλμάνες.

Ενσωμάτωση της Μουσουλμανικής διατροφής στον γαστρονομικό τουρισμό

Ο γαστρονομικός τουρισμός αποτελεί μια σημαντική τάση των τελευταίων ετών, αλλά οι Μουσουλμάνοι δεν μπορούσαν μέχρι προσφάτως να συμμετέχουν λόγω των διαφορών στη διατροφή τους.

Καθώς τα πιάτα από τις μουσουλμανικές χώρες γίνονται όλο και πιο δημοφιλή στις μέρες μας, οι tour operators προχωρούν σε μια επαναπροσαρμογή των γαστρονομικών δραστηριοτήτων τους ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των Μουσουλμάνων.

Δημιουργία υπεύθυνου διαδικτυακού περιεχομένου

Ο αυξημένος αριθμός μουσουλμάνων που ταξιδεύει, σε όλο τον κόσμο, έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία online περιεχομένου. Τα κοινά, που δεν είναι εξοικειωμένα με τους Μουσουλμάνους, μπορούν πλέον μέσω αυτού το περιεχομένου να έρθουν σε επαφή με τη νοοτροπία τους και να τους κατανοήσουν.

Επίσης, μέσω αυτού του περιεχομένου επισημαίνονται οι προκλήσεις και τα καθημερινά προβλήματα των Μουσουλμάνων στην εξάσκηση της θρησκείας τους.

Ενώ σίγουρα θα υπάρχει αρνητικό online περιεχόμενο, αυτό θα αντιμετωπίζεται από το πλήθος των θετικών διαδικτυακών “Stories”, που θα δείχνουν τις μουσουλμανικές παραδόσεις σε διαφορετικούς πολιτισμούς και γλώσσες. Αυτή η νοοτροπία θα έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία περιεχομένου με έναν πιο υπεύθυνο τρόπο.

Ανάσταση της χαμένης κληρονομιάς και της ισλαμικής ιστορίας

Προορισμοί ιδιαίτερης ιστορικής και θρησκευτικής σημασίας για τους Μουσουλμάνους, όπως το Ουζμπεκιστάν και η Σαουδική Αραβία, αναδεικνύονται σε πυλώνες του Halal 2.0

Το Ουζμπεκιστάν διαθέτει πλήθος ιστορικών και θρησκευτικών μνημείων με αποτέλεσμα την αυξημένη προτίμηση εκ μέρους των Μουσουλμάνων τουριστών και τις επενδύσεις σε εγκαταστάσεις, ξενοδοχεία, ακόμα και τη χαλάρωση των προϋποθέσεων για τη χορήγηση visa με στόχο την προσέλκυση περισσότερων τουριστών.

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο τουρισμός μετατρέπεται σε πυλώνα για την οικονομία της Σαουδικής Αραβίας. Το 2019 αποτέλεσε σημαντική χρονιά, καθώς οι τουριστικές visa έγιναν διαθέσιμες σε 49 κράτη με σχέδια να αυξηθεί η λίστα τους στο μέλλον. Η Σ. Αραβία μπορεί να αναπτύξει ένα είδος “Ισλαμικού Τουρισμού Κληρονομιάς”, διότι διαθέτει πλήθος αξιοθέατων και τοποθεσιών με ιστορική και θρησκευτική σημασία.

Η Βιωσιμότητα ως πυρήνας του Μουσουλμανικού Τουρισμού

Η νέα τάση προς τη βιωσιμότητα καλεί τους τουρίστες να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα, που δημιουργεί ο υπερ-τουρισμός, και ο αρνητικός πολιτιστικός και περιβαλλοντικός αντίκτυπος των ταξιδιών.

Οι μελλοντικοί τουρίστες, και ειδικά οι νεότερες γενιές, θα προτιμούν προορισμούς και εταιρείες που παρέχουν ποιοτικές υπηρεσίες, ενώ ταυτόχρονα παραμένουν φιλικές προς το περιβάλλον και σέβονται τον πολιτισμό των προορισμών.

Το 2020 όλο και περισσότερες εταιρείες του τουριστικού κλάδου θα κατανοήσουν τα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη, που θα αποφέρει η εφαρμογή μέτρων βιωσιμότητας στις επιχειρήσεις τους.

Τουρισμός Συνεδρίων

Το κύμα του μουσουλμανικού τουρισμού επηρεάζει και τον τομέα του τουρισμού συνεδρίων. Το 2020 προβλέπεται ακόμα περισσότερη αύξηση των μουσουλμάνων συμμετεχόντων σε συνέδρια και διοργανώσεις.

Οι διοργανωτές λαμβάνουν, πλέον, σοβαρά υπ’οψιν τους τις παροχές προς τους Μουσουλμάνους. Αυτές περιλαμβάνουν, για παράδειγμα, προσαρμογές στα γεύματα, ώστε να ταιριάζουν με τη μουσουλμανική διατροφή, τη δημιουργία χώρων προσευχής που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ενδιάμεσα στις συναντήσεις, ακόμα την εφαρμογή διαλειμμάτων τις Παρασκευές.

Επαναπροσδιορισμός του Μουσουλμανικού Τουρισμού στους προορισμούς

Προορισμοί, οι οποίοι δεν έχουν δεχθεί μεγάλο αριθμό Μουσουλμάνων στο παρελθόν ενδέχεται να δυσκολευτούν στη δημιουργία παροχών και προϋποθέσεων προς το νέο αυτό τουριστικό κύμα.

Το γεγονός αυτό οφείλεται στις παρανοήσεις και την έλλειψη γνώσεων για το νέο φαινόμενο του τουρισμού Halal. Επίσης, τοπικές κοινότητες φοβούνται ότι μπορεί να χάσουν τα πολιτιστικά χαρακτηριστικά  και την ιστορική κληρονομιά τους, αν προωθηθεί η νέα αυτή μορφή τουρισμού.

Άλλοι προορισμοί είναι ναι μεν δεκτικοί προς τους Μουσουλμάνους, αλλά ανησυχούν για την απώλεια των μη-μουσουλμανικών τουριστικών εισροών.

Και οι δύο περιπτώσεις καθιστούν αναγκαίο τον επαναπροσδιορισμό του μουσουλμανικού τουρισμού στις συγκεκριμένες χώρες προορισμούς. Πρέπει να επισημανθεί ότι η τάση αυτή δεν έχει να κάνει με μια “ισλαμοποίηση” των προορισμών, αλλά με την εφαρμογή μέτρων, ώστε αυτοί να είναι πιο φιλικοί προς τους Μουσουλμάνους.

Ο τουριστικός Κλάδος για τις γενιές Ζ και Α

Η λεγόμενη γενιά Ζ (γεννηθέντες στα μέσα της δεκαετίας του 1990) προτιμάει ταξιδιωτικές εμπειρίες, οι οποίες είναι αυθεντικές, οικονομικές και προσβάσιμες. Επίσης, είναι εύκολα προσαρμόσιμη σε διαφορετικούς πολιτισμούς και μπορεί να υπομείνει ορισμένους περιορισμούς. Υπό αυτό το πρίσμα, οι πάροχοι διακοπών πρέπει να λάβουν υπ’όψιν υπηρεσίες, που σέβονται τις θρησκευτικές ανάγκες της μουσουλμανικής γενιάς Ζ.

Η γενιά Α (τα παιδιά της εποχής μας) έχει βαθιά ριζωμένη μέσα της την εφαρμογή της τεχνολογίας με αποτέλεσμα οι γονείς να ψάχνουν για προορισμούς, που μπορούν να ικανοποιήσουν τις τεχνολογικές “ορέξεις” της γενιάς αυτής. Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν προγράμματα ταυτόχρονης διασκέδασης και εκπαίδευσης (edutainment), δράσεις κατάλληλες για τη γενιά Α, και ειδικά πακέτα προσφορών για οικογενειακές διακοπές.

Η ιδιαίτερη αυτή “φροντίδα” προς τις γενιές Ζ και Α θα δημιουργήσει μια σχέση εμπιστοσύνης με τον τουριστικό κλάδο, η οποία θα έχει θετικά αποτελέσματα και θα προσελκύει τις επόμενες γενιές.

Για την πλήρη μελέτη πατήστε εδώ.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *