Vienna

Η τουριστική βιομηχανία των Χριστουγέννων και η απουσία της Ελλάδας

ΓΝΩΜΗ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Του Ιωάννη Γκιτσάκη (*)
Οι εορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς αποτελούν τη δεύτερη σημαντικότερη τουριστική περίοδο μετά από εκείνη του καλοκαιριού. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η «βιομηχανία» των Χριστουγέννων συνιστά μία ιδιαίτερα προσοδοφόρα τουριστική και οικονομική δραστηριότητα με τζίρο πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ.

Στην Ευρώπη, πέρα από τις πάντοτε δημοφιλείς πόλεις (Λονδίνο, Παρίσι και Ρώμη), το μεγαλύτερο μερίδιο της τουριστικής αγοράς των Χριστουγέννων συγκεντρώνουν κυρίως η Βιέννη, η Πράγα, η Βουδαπέστη, το Σάλτσμπουργκ, η Κρακοβία, το Στρασβούργο, η Νυρεμβέργη, η Δρέσδη, η Μπρυζ και ορισμένες άλλες πόλεις της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης.

Budapest
Βουδαπέστη

Και η Ελλάδα;

Από μια σχετική έρευνα στο διαδίκτυο προκύπτει ξεκάθαρα ότι οι ελληνικές πόλεις απουσιάζουν «ηχηρά» από όλες τις λίστες με τις καλύτερες ευρωπαϊκές πόλεις για διακοπές την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, ακόμη και από εκτενείς λίστες που περιλαμβάνουν μέχρι και 100 χριστουγεννιάτικους ταξιδιωτικούς προορισμούς. Αντιθέτως, στις λίστες αυτές, πέρα από τους δημοφιλείς προορισμούς που αναφέρθηκαν παραπάνω, περιλαμβάνονται και πόλεις της Κροατίας, της Σερβίας, της Ρουμανίας, της Λιθουανίας, της Πορτογαλίας, της Ισπανίας, ακόμα και της Γεωργίας!

Είναι λοιπόν προφανές ότι η χώρα μας δεν λαμβάνει το μερίδιο που της αρμόζει από την πίτα της τουριστικής βιομηχανίας των Χριστουγέννων.

Τόσο οι μεγάλες πόλεις, όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη και η Πάτρα, όσο και οι δημοφιλείς χειμερινοί προορισμοί της Ελλάδας, δεν καταφέρνουν να προσελκύσουν αλλοδαπούς τουρίστες κατά την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

Budapest
Βουδαπέστη

Ακόμα όμως και οι Έλληνες τουρίστες φαίνεται να προτιμούν το εξωτερικό για τις χριστουγεννιάτικες διακοπές τους. Πράγματι, αν ξεφυλλίσει κανείς τα χριστουγεννιάτικα έντυπα των τουριστικών πρακτορείων, θα διαπιστώσει ότι οι προαναφερθείσες ευρωπαϊκές πόλεις αποτελούν δημοφιλείς προορισμούς και για πολλούς Έλληνες τουρίστες την περίοδο των εορτών και μάλιστα καταλαμβάνουν περίπου το 90% του συνόλου των προσφερόμενων εκδρομών. Ενώ οι εκδρομές στους ελληνικούς χειμερινούς προορισμούς αποτελούν περίπου το 10% και μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις δεν πραγματοποιούνται τελικά, λόγω περιορισμένου ενδιαφέροντος και μικρής συμμετοχής.

Αλλά και πέρα από τις δημοφιλείς ευρωπαϊκές πόλεις, οι Έλληνες τουρίστες δείχνουν να προτιμούν περισσότερο ακόμα και τις βαλκανικές πόλεις, όπως το Βελιγράδι, τη Σόφια, το Βουκουρέστι ή και την Κωνσταντινούπολη, για να περάσουν τις χριστουγεννιάτικες διακοπές τους, παρά κάποια ελληνική πόλη ή άλλο εγχώριο χειμερινό προορισμό. Ενώ κάθε χειμώνα και ιδίως την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, στα σύνορα Ελλάδας – Βουλγαρίας σχηματίζονται τεράστιες ουρές αυτοκινήτων και τουριστικών λεωφορείων με προορισμό κυρίως το Μπάνσκο της Βουλγαρίας, το οποίο αποτελεί το δημοφιλέστερο χειμερινό προορισμό των Ελλήνων της Βόρειας Ελλάδας.

Γιατί συμβαίνει αυτό;

Διότι όλες οι προαναφερθείσες ευρωπαϊκές πόλεις αντιμετωπίζουν τις εορτές των Χριστουγέννων ως τουριστικό προϊόν, όπως ακριβώς συμβαίνει στη χώρα μας με την περίοδο του καλοκαιριού.

Δημόσιος και ιδιωτικός τομέας συνεργάζονται στις πόλεις αυτές, προκειμένου να σχεδιάσουν και να δημιουργήσουν το απόλυτα παραμυθένιο χριστουγεννιάτικο σκηνικό, που θα αποτελέσει πόλο έλξης για τουρίστες εντός και εκτός Ευρώπης. Πολύχρωμες χριστουγεννιάτικες αγορές (Christmas Markets) που ανταγωνίζονται σε ομορφιά η μία την άλλη, εντυπωσιακός χριστουγεννιάτικος στολισμός και πολλές εορταστικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις, αναδεικνύουν τις πόλεις αυτές σε δημοφιλείς προορισμούς για τις εορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, αποφέροντας τεράστια οικονομικά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες και επιχειρήσεις.

Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αποτελεί η πρώην κομμουνιστική Βουδαπέστη, η οποία μέσα σε μία δεκαετία κατάφερε να συναγωνίζεται στα ίσια την παραδοσιακή «βασίλισσα» των Χριστουγέννων, τη Βιέννη. Συγκεντρώνει κάθε χρόνο ένα τεράστιο αριθμό Ευρωπαίων και Ασιατών τουριστών, που κατακλύζουν κυριολεκτικά την πόλη τις ημέρες των εορτών. Έχει εντυπωσιακό στολισμό παντού, ακόμα και στα τραμ, ενώ διαθέτει τουλάχιστον οκτώ χριστουγεννιάτικες αγορές, με δύο εξ αυτών να φιγουράρουν μονίμως στις πρώτες θέσεις των καλύτερων χριστουγεννιάτικων αγορών της Ευρώπης. Στις αγορές αυτές συγκεντρώνονται καθημερινά χιλιάδες τουρίστες, οι οποίοι σχηματίζουν μεγάλες ουρές, για να αγοράσουν π.χ. ένα σάντουιτς με λουκάνικο, το οποίο πωλείται στην εξωφρενική τιμή των 12 – 15 ευρώ, ενώ πριν από δέκα χρόνια πωλούνταν μόλις ένα ευρώ! Αντίστοιχες εικόνες θα συναντήσει κανείς και στην Πράγα, τη Μπρατισλάβα, την Κρακοβία, καθώς και σε άλλες δημοφιλείς πόλεις της πρώην Ανατολικής Ευρώπης.

Αντιθέτως, στη χώρα μας δεν φαίνεται να έχουμε δώσει την αρμόζουσα σημασία στη βιομηχανία των Χριστουγέννων. Σίγουρα η Ελλάδα έχει το μειονέκτημα του καιρού.

Χριστούγεννα με ηλιοφάνεια και 15 βαθμούς θερμοκρασία δεν θυμίζουν Χριστούγεννα. Αυτό όμως δεν μπορεί να αποτελεί δικαιολογία, καθώς οι πρωτεύουσες και οι μεγάλες πόλεις άλλων μεσογειακών χωρών, όπως η Ιταλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία, η νότια Γαλλία και η Κροατία φιγουράρουν στις περισσότερες λίστες των δημοφιλών ευρωπαϊκών χριστουγεννιάτικων προορισμών. Δεν φταίει λοιπόν μόνο ο καιρός. Φταίει κυρίως το ότι η χώρα μας δεν αντιμετώπισε ποτέ την τουριστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς με την ίδια σοβαρότητα που αντιμετωπίζει την περίοδο του καλοκαιριού.

Δεν πιστέψαμε ποτέ ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να αποτελέσει δημοφιλή τουριστικό προορισμό και το χειμώνα.

Τι βιώνει λοιπόν κανείς στην Ελλάδα την περίοδο των Χριστουγέννων;

Χριστουγεννιάτικο στολισμό αμφιλεγόμενης αισθητικής, ιδίως σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ο οποίος δεν θυμίζει σε τίποτα τον εντυπωσιακό και μεγαλοπρεπή στολισμό των ευρωπαϊκών πόλεων. Παντελή έλλειψη χριστουγεννιάτικων αγορών, με ελάχιστες εξαιρέσεις, όπως αυτή της Θεσσαλονίκης πέρσι (για πρώτη φορά). Μέτριας ποιότητας εορταστικές εκδηλώσεις, οι οποίες απευθύνονται μόνο στους Έλληνες και όχι σε αλλοδαπούς τουρίστες.

Απουσία γιορτινής ατμόσφαιρας, μουσικής, χρώματος, παραδοσιακών προϊόντων και εδεσμάτων και κυρίως παντελή έλλειψη διαφήμισης στο εξωτερικό. Ούτε καν στις γειτονικές βαλκανικές χώρες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πόλη μου, η Θεσσαλονίκη, η οποία τα τελευταία χρόνια, πριν από την πρόσφατη αλλαγή δημοτικής αρχής, αποτελούσε την πλέον καταθλιπτική ελληνική πόλη για την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Κάποιες χρονιές ακόμα και χωρίς χριστουγεννιάτικο δέντρο και φάτνη, χωρίς ιδιαίτερο στολισμό, χωρίς γιορτινή χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα. Προσωπικά θεωρούσα αδιανόητο να μείνω στη Θεσσαλονίκη κατά την περίοδο των εορτών. Κάποιες μικρές εξαιρέσεις, όπως στα Τρίκαλα (Μύλος των ξωτικών) και τη Δράμα (Ονειρούπολη), απευθύνονται κυρίως σε Έλληνες και δεν καταφέρνουν να προσελκύσουν αλλοδαπούς τουρίστες.

Τι μπορεί να γίνει λοιπόν;

Καταρχάς θα πρέπει να αφυπνιστεί η χειμερινή τουριστική βιομηχανία της χώρας. Να αντιληφθούμε τη μεγάλη οικονομική αξία που έχει η λεγόμενη βιομηχανία των Χριστουγέννων, καθώς και την προστιθέμενη αξία που μπορεί αυτή να προσδώσει στο ελληνικό τουριστικό προϊόν και στις προσπάθειες που γίνονται για την ανάδειξη της χώρας μας σε τουριστικό προορισμό τεσσάρων εποχών. Ακολούθως, δημόσιος και ιδιωτικός τομέας θα πρέπει να συνεργαστούν για να σχεδιάσουν, να αναδείξουν και να διαφημίσουν την Ελλάδα ως ευρωπαϊκό προορισμό χριστουγεννιάτικων διακοπών. Δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές.

Vienna
Βιέννη

Υπάρχει όμως η ευρωπαϊκή εμπειρία.

Ας την αντιγράψουμε, ας την προσαρμόσουμε στα ελληνικά δεδομένα και ας την εφαρμόσουμε. Ορισμένες κατευθύνσεις που απορρέουν από την ευρωπαϊκή εμπειρία είναι οι ακόλουθες:

  1. Χριστουγεννιάτικος στολισμός. Ας αφήσουμε την «πρωτοτυπία» και τα πειράματα και ας επενδύσουμε στο κλασικό, ακόμα και στο υπερβολικό. Ας δώσουμε στον Έλληνα και ξένο τουρίστα αυτό που περιμένει να δει τα Χριστούγεννα. Έναν εντυπωσιακό παραδοσιακό χριστουγεννιάτικο στολισμό. Αντίστοιχο με το στολισμό των δημοφιλών ευρωπαϊκών πόλεων και με την απαραίτητη δόση υπερβολής και μεγαλοπρέπειας.
  2. Χριστουγεννιάτικες αγορές. Αποτελούν το πιο εντυπωσιακό κομμάτι της χριστουγεννιάτικης ατμόσφαιρας στην Ευρώπη. Μικρά χριστουγεννιάτικα χωριά, με ξύλινα σπιτάκια που πωλούν τα πάντα. Από χριστουγεννιάτικα δώρα και στολίδια μέχρι φαγητά και ποτά. Είναι κάτι που λείπει εντελώς από την Ελλάδα, με ελάχιστες μικρές εξαιρέσεις. Στις δημοφιλείς ευρωπαϊκές πόλεις τέτοιες χριστουγεννιάτικες αγορές υπάρχουν σε κάθε πλατεία ή μπροστά από κάθε μεγάλο τουριστικό αξιοθέατο και συγκεντρώνουν καθημερινά χιλιάδες ντόπιους και τουρίστες.
  3. Χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις. Διάφορες εκδηλώσεις, μουσικές, πολιτιστικές, καλλιτεχνικές, ικανές να προσελκύσουν και αλλοδαπούς τουρίστες. Και χριστουγεννιάτικη μουσική. Ελληνικά και ξένα χριστουγεννιάτικα τραγούδια και κάλαντα. Θα πρέπει να παίζουν καθημερινά στις αγορές και στις πλατείες των μεγάλων πόλεων για να δημιουργούν την αντίστοιχη γιορτινή ατμόσφαιρα. Θα μπορούσαμε επίσης να προσκαλέσουμε και διάσημους ξένους τραγουδιστές στις χριστουγεννιάτικες και πρωτοχρονιάτικες εκδηλώσεις των μεγάλων πόλων, προκειμένου αυτές να συγκεντρώσουν τα φώτα της δημοσιότητας σε διεθνές επίπεδο.
  4. Χριστουγεννιάτικα φαγητά και ποτά. Στην Ευρώπη έχουν τα χριστουγεννιάτικα μπρέτσελ, τα λουκάνικα και το ζεστό κρασί (glühwein). Εμείς έχουμε τους κουραμπιέδες, τα μελομακάρονα και τα τσουρέκια. Ας αναδείξουμε τα παραδοσιακά χριστουγεννιάτικα προϊόντα μας και παράλληλα ας προσαρμόσουμε τα διάσημα πιάτα της ελληνικής κουζίνας και τα ελληνικά γλυκά στη χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα, προκειμένου να αναδείξουμε την Ελλάδα ως χριστουγεννιάτικο γευστικό προορισμό. Τα ελληνικά προϊόντα δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τα προϊόντα που πωλούνται ως «χριστουγεννιάτικα» παραδοσιακά προϊόντα (φαγητά, γλυκά και ποτά) στις χριστουγεννιάτικες αγορές της Ευρώπης. Είναι καθαρά θέμα σχεδιασμού, προώθησης και μάρκετινγκ.
  5. Χριστουγεννιάτικα καράβια, «θαλασσινά» στολίδια και καλοκαιρινά στοιχεία. Ας αξιοποιήσουμε τα παραδοσιακά ελληνικά στοιχεία στο χριστουγεννιάτικο στολισμό και ας τα αναδείξουμε για την προσέλκυση τουριστών. Ας προσαρμόσουμε το χριστουγεννιάτικο στολισμό σε πιο καλοκαιρινά δεδομένα, εμπλουτίζοντάς τον με «θαλασσινά» στολίδια που θυμίζουν καλοκαίρι και Ελλάδα, όπως λ.χ. κοχύλια και αστερίες. Ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο στο κέντρο της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης, στολισμένο κυρίως με (τεχνητά) κοχύλια, αστερίες και δίχτυα αντί για γιρλάντες, θα αποτελούσε δίχως άλλο μια πρωτότυπη τουριστική ατραξιόν. Ας εμπνευστούμε από χώρες, όπως η Αυστραλία, όπου τα Χριστούγεννα είναι το καλοκαίρι. Ας ντύσουμε τον Άγιο Βασίλη με μαγιό και γυαλιά ηλίου. Ας φτιάξουμε χιονάνθρωπους από άμμο. Ας αναδείξουμε επίσης την ελληνική παράδοση του στολισμού χριστουγεννιάτικου καραβιού που συνιστά κάτι ιδιαίτερο και μοναδικό για τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Πριν από μία δεκαετία η Θεσσαλονίκη διέθετε ένα εντυπωσιακό χριστουγεννιάτικο καράβι στην πλατεία Αριστοτέλους. Τόσο μοναδικό, που ήταν ικανό να προσελκύσει και αλλοδαπούς τουρίστες. Το καράβι αυτό αποκαθηλώθηκε εδώ και κάποια χρόνια και έκτοτε αγνοείται η τύχη του.
  6. Παγοδρόμια. Αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι στις κεντρικές πλατείες των ευρωπαϊκών πόλεων. Σιγά σιγά αρχίζουν να κάνουν την εμφάνισή τους και στις ελληνικές πόλεις.
  7. Τεχνητό χιόνι και τεχνητά χιονισμένα χριστουγεννιάτικα τοπία. Είναι το μεγαλύτερο μειονέκτημα της χώρας μας σε σχέση με την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη. Ας προσπαθήσουμε να το περιορίσουμε. Ας φέρουμε μηχανήματα δημιουργίας τεχνητού χιονιού στις κεντρικές πλατείες των πόλεων για τις ημέρες των Χριστουγέννων. Ας φτιάξουμε τεχνητά χιονισμένα χριστουγεννιάτικα τοπία μέσα σε μεγάλα κτίρια, όπως λ.χ. εντός κτιρίων της ΔΕΘ ή του ΟΛΘ στη Θεσσαλονίκη, προκειμένου να δημιουργήσουμε μια καθαρά χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα, έστω και τεχνητή. Ας αναλογιστούμε ότι στο Ντουμπάι έχουν δημιουργήσει ολόκληρο χιονοδρομικό κέντρο σε κλειστό χώρο και μέσω αυτού προσελκύουν μεγάλο αριθμό τουριστών και την περίοδο των Χριστουγέννων.
  8. Χριστουγεννιάτικες εκπτώσεις. Ένα ταξίδι στο εξωτερικό, ειδικά την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων, συνδυάζεται πάντα με τα απαραίτητα ψώνια. Για το λόγο αυτό, σε αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις τα καταστήματα προχωρούν σε χριστουγεννιάτικες προσφορές ή ξεκινούν τις εκπτώσεις αμέσως μετά την Πρωτοχρονιά, προσελκύοντας έτσι πολλούς τουρίστες που θέλουν να συνδυάσουν χριστουγεννιάτικες διακοπές και ψώνια. Κάτι ανάλογο θα μπορούσε να κάνει και η χώρα μας, καθιερώνοντας δύο ημέρες μεγάλων εκπτώσεων (τύπου Black Friday) την πρώτη εργάσιμη ημέρα μετά τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά. Οι εκπτώσεις αυτές θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως «κράχτης» για την προσέλκυση αλλοδαπών τουριστών και παράλληλα να τονώσουν την αγορά και την τοπική οικονομία.
  9. Ανάδειξη των ελληνικών χειμερινών προορισμών. Η Ελλάδα δεν προσφέρεται μόνο για καλοκαιρινές διακοπές. Διαθέτει και πανέμορφους ορεινούς προορισμούς, με παραδοσιακά χωριά, χιονισμένα βουνά, χιονοδρομικά κέντρα και καλό φαγητό. Τα Τζουμέρκα, τα Ζαγοροχώρια, το Μέτσοβο, το Πήλιο, το Περτούλι, η Λίμνη Πλαστήρα, η Καστοριά, η Αράχωβα, ο Παρνασσός, η Ευρυτανία, η ορεινή Πελοπόννησος και η ορεινή Κρήτη δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τους κορυφαίους ευρωπαϊκούς χειμερινούς προορισμούς. Ας εκπονήσουμε ένα αναπτυξιακό σχέδιο, ας αναζητήσουμε εγχώριους και ξένους επενδυτές και ας τους αναδείξουμε, όπως έκαναν λ.χ. στη Βουλγαρία με το Μπάνσκο, το οποίο μέσα σε μια δεκαετία έχει μετατραπεί σε χειμερινό θέρετρο παγκοσμίου επιπέδου.
  10. Συνδυαστικά χριστουγεννιάτικα τουριστικά πακέτα. Οι μεγάλες πόλεις της Ελλάδας, αφού αναβαθμίσουν το προσφερόμενο χριστουγεννιάτικο προϊόν τους, θα πρέπει να το συνδυάσουν και με μια καθαρά χειμερινή τουριστική εμπειρία σε κάποιο γειτονικό ορεινό θέρετρο. Π.χ. η Αθήνα με την Αράχωβα και τον Παρνασσό. Η Θεσσαλονίκη με τα 3 – 5 Πηγάδια, το Σέλι και το Καϊμάκτσαλαν. Η Λάρισα με το Περτούλι. Η Πάτρα με τα Καλάβρυτα. Ο Βόλος με το Πήλιο. Τα Τρίκαλα με τα Μετέωρα. Η Καρδίτσα με τη Λίμνη Πλαστήρα. Τα Ιωάννινα με τα Ζαγοροχώρια. Η Άρτα με τα Τζουμέρκα κλπ. Οι συνδυασμοί αυτοί προσφέρονται σήμερα από τα ελληνικά τουριστικά πρακτορεία. Η αναβάθμιση της χριστουγεννιάτικης εμπειρίας που προσφέρουν οι μεγάλες ελληνικές πόλεις θα μπορούσε να οδηγήσει στη δημιουργία αντίστοιχων τουριστικών πακέτων και από ξένους tour operators. Έχουμε τη σχετική τεχνογνωσία και τις απαιτούμενες συνεργασίες από την περίοδο του καλοκαιριού. Ας τα αξιοποιήσουμε και για τη χειμερινή περίοδο και ιδίως για την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.
  11. Τελευταίο άφησα το πιο σημαντικό κομμάτι. Αυτό της διαφήμισης. Έχετε δει κάποια διαφημιστική καμπάνια του ΕΟΤ, η οποία να επιχειρεί να αναδείξει την Ελλάδα ή τις μεγάλες ελληνικές πόλεις σε χριστουγεννιάτικους προορισμούς; Μόνο κάποιες προσπάθειες ανάδειξης της Ελλάδας σε τουριστικό προορισμό τεσσάρων εποχών. Καμία στοχευμένη διαφημιστική εκστρατεία για την περίοδο των Χριστουγέννων. Αυτή η έλλειψη θα πρέπει να διορθωθεί άμεσα. Εφόσον υλοποιηθεί η προτεινόμενη αναβάθμιση των μεγάλων ελληνικών πόλεων ως χριστουγεννιάτικων τουριστικών προορισμών, θα πρέπει παράλληλα να σχεδιαστεί και μία στοχευμένη διαφημιστική καμπάνια στο εξωτερικό, για την ανάδειξη της χώρας μας σε ευρωπαϊκό τουριστικό προορισμό για την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

Η βιομηχανία των Χριστουγέννων αποτελεί έναν ακόμα αναξιοποίητο θησαυρό για τον ελληνικό τουρισμό και την ελληνική οικονομία. Η χώρα μας, αξιοποιώντας το τουριστικό της brand name και την υψηλή θέση που κατέχει στην παγκόσμια τουριστική αγορά, θα μπορούσε σταδιακά να αναδειχθεί και σε σημαντικό τουριστικό προορισμό χριστουγεννιάτικων διακοπών στην Ευρώπη. Για να επιτευχθεί αυτό βέβαια απαιτείται να εκπονηθεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο και μία στοχευμένη διαφημιστική καμπάνια στο εξωτερικό, ξεκινώντας από τα Βαλκάνια και την Ευρώπη και συνεχίζοντας με τις τεράστιες τουριστικές αγορές της Ρωσίας και της Ασίας. Με τον τρόπο αυτό, τα χειμερινά θέρετρα και οι μεγάλες ελληνικές πόλεις θα αρχίσουν να ανταγωνίζονται τις άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, κερδίζοντας καταρχήν τους Έλληνες τουρίστες και προσελκύοντας σταδιακά και ένα σημαντικό αριθμό ξένων τουριστών, με τεράστια οφέλη για τις τοπικές οικονομίες και την εν γένει ανάπτυξη της χώρας.

Έτσι, μέσα σε μία δεκαετία, η Ελλάδα θα μπορούσε να αναδειχθεί σε δημοφιλή τουριστικό προορισμό και για την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, λαμβάνοντας το μερίδιο που της αξίζει από την τεράστια οικονομική πίτα της τουριστικής βιομηχανίας των Χριστουγέννων.

* Ο κ. Ιωάννης Γκιτσάκης (twitter @gitsakis) είναι Δικηγόρος Θεσσαλονίκης με ειδίκευση στις Συμβάσεις Παραχώρησης και ΣΔΙΤ, Διδάκτωρ Διοικητικού Δικαίου και Σύμβουλος τουριστικών επιχειρήσεων και επενδύσεων

ksd Χριστουγέννων
adv
Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *