Loizou_Vicky

Βίκυ Λοΐζου: Το 2021 θα είναι µια χρονιά καλύτερη από την περσινή

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΦΟΡΕΙΣ

Το 2021 θα είναι µια χρονιά καλύτερη από την περσινή, αναφέρει σε αποκλειστική συνέντευξή της στο τελευταίο τεύχος του ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ η γενική γραµµατέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης Βίκυ Λοΐζου.

Νέο και «φρέσκο» πρόσωπο στα τουριστικά και όχι µόνο δρώµενα, µε εµπειρία και διαδροµή που εκπλήσσει θετικά, η γενική γραµµατέας Τουριστικής Πολιτικής & Ανάπτυξης Βίκυ Λοΐζου, αποτελεί µια σηµαντική «µεταγραφή» στο υπουργείο Τουρισµού.

Η κα. Λοΐζου, ανέλαβε γενική γραµµατέας Συντονισµού Οικονοµικών και Αναπτυξιακών Πολιτικών στην Προεδρία της Κυβέρνησης, µετά τις εκλογές του 2019, ενώ από τον Αύγουστο του 2020 είναι γενική γραµµατέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης, έχοντας σηµαντική εµπειρία και θέσεις σε στρατηγικό σχεδιασµό και µεταρρυθµίσεις, και ειδικότερα στον σχεδιασµό και την υλοποίηση µεταρρυθµίσεων στον χώρο της οικονοµίας και της αγοράς.

Η κα. Λοΐζου µίλησε στο ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ για την εφετινή τουριστική περίοδο που ανοίγει σε λιγότερο από 3 εβδοµάδες, για την δουλειά που γίνεται στο υπουργείο Τουρισµού, για τις προσπάθειες αναβάθµισης του τουριστικού προϊόντος, αλλά και για µείζονος σηµασίας θέµατα, όπως το χωροταξικό για τον Τουρισµό, την εθνική τουριστική πολιτική και την υπερφορολόγηση των ξενοδοχείων.

Η ΓΓ Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης αναφέρεται στο παραγωγικό µοντέλο της χώρας, αλλά και στην επιβίωση των επιχειρήσεων από την κρίση της πανδηµίας Covid.

Η κα. Λοΐζου, µετά από µια σοβαρή περιπέτεια υγείας που είχε, µε όρεξη και πάθος για ζωή, όπως λέει χαρακτηριστικά, δίνει τον καλύτερό της εαυτό για να γίνει η Ελλάδα ξανά µια χώρα που δε σου απαγορεύει να ονειρεύεσαι, µια χώρα που αξίζει να ζεις.

ksd PRIMAGEL Λοΐζου
adv

Η συνέντευξη

Η συνέντευξη της γενικής γραµµατέως Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης Β. Λοΐζου, στον Κωνσταντίνο Στ. Δεριζιώτη, έχει ως εξής:

Ποια είναι τα πρώτα μηνύματα που έχετε για τη σεζόν του 2021; Ποιες αγορές κατά την άποψη σας το 2021 θα «τρέξουν» και ποιες νέες αγορές πρέπει να προσεγγίσουμε και σε ποιο χρονικό ορίζοντα;

Ο Τουρισµός ανοίγει στις 15 Μαΐου και τα πρώτα µηνύµατα που έχουµε είναι ότι θα είναι µια χρονιά καλύτερη από την περσινή. Το 2020 δεν γνωρίζαµε τι έχουµε να αντιµετωπίσουµε, ωστόσο καταφέραµε να βελτιώσουµε την εικόνα της χώρας παγκοσµίως και δεν είναι τυχαίο ότι όσοι επισκέφθηκαν πέρυσι την Ελλάδα, ένιωσαν πραγµατικά ασφαλείς. Έχουµε δουλέψει συστηµατικά, ώστε να αξιοποιήσουµε την εµπειρία της προηγούµενης χρονιάς και να µπορέσουµε να έχουµε µία πολύ πιο αποδοτική τουριστική σεζόν το 2021. Πιστεύω, λοιπόν, ότι οι αγορές που επιλέγουν τη χώρα µας παραδοσιακά για τις διακοπές τους, θα µας επισκεφθούν και φέτος. Επίσης, αξίζει να σηµειωθεί ότι αν και η πανδηµία έφερε αλλαγή προτεραιοτήτων, η επέκταση σε νέες αγορές είναι βασικό στοιχείο του σχεδιασµού του υπουργείου αλλά και του ΕΟΤ και θα αρχίσουµε να έχουµε σύντοµα αποτελέσµατα.

ΛοΐζουΠότε πιστεύετε ότι θα επιστρέψουμε στα μεγέθη του 2019; Πως θα βγούμε από την κρίση; Τι πρέπει να κάνει ο καθένας μας κατά την άποψή σας;

Όπως κάθε κρίση έτσι και η κρίση που επέφερε η πανδηµία του COVID 19, δηµιούργησε νέες, ιδιαίτερες συνθήκες, τις οποίες καλούµαστε να αντιµετωπίσουµε. Πρώτο µέληµά µας ήταν και εξακολουθεί να είναι η επιβίωση των επιχειρήσεων και η στήριξη των εργαζόµενών του κλάδου του τουρισµού, που υπέστησαν και τη µεγαλύτερη πληγή. Κατά την τρέχουσα χρονική περίοδο, βρισκόµαστε στο στάδιο που φροντίζουµε για το ασφαλές άνοιγµα µε συγκεκριµένους κανόνες, ώστε να έχουµε τουρισµό και το 2021.

Δεν συζητάµε για το πότε θα επιστρέψουµε στα µεγέθη του 2019, αλλά πιστεύουµε ότι ο τουρισµός µπορεί να αποτελέσει κινητήρια δύναµη για να επανέλθει η χώρα σε τροχιά ανάπτυξης µετά την πανδηµία. Στοχεύουµε στη µετατροπή της επώδυνης αυτής παύσης σε µια ευκαιρία, την οποία αξιοποιούµε δουλεύοντας µε συνέπεια και µεθοδικότητα, ώστε να εµβαθύνουµε στις νέες προκλήσεις και να χτίσουµε µία στρατηγική µε τη συνεργασία όλων των µελών της κυβέρνησης, της τοπικής αυτοδιοίκησης και του ιδιωτικού τοµέα. Στόχος ήταν και παραµένει η προσφορά ενός αναβαθµισµένου τουριστικού προϊόντος.

Η υιοθέτηση του πιστοποιητικού εμβολιασμού, ήταν μια πολύ σημαντική νίκη της Ελλάδας. Μέχρι να εφαρμοσθεί, η πολιτική μας ποια είναι κα. Λοΐζου;

Πράγµατι πρόκειται για µία πολύ σηµαντική νίκη. H πρόταση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για το πιστοποιητικό εµβολιασµού, ήδη από τον Ιανουάριο, οδήγησε στην υιοθέτηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση του πράσινου πιστοποιητικού, που θα διευκολύνει πολύ τις µετακινήσεις. Είναι σηµαντικό να επισηµάνουµε ότι δεν αποκλείουµε κανέναν από το να έρθει στην Ελλάδα. Εµβολιασµένοι και µη, µπορούν να επισκεφτούν τη χώρα µας µε αρνητικό µοριακό τεστ. Η εφαρµογή, όµως, του πιστοποιητικού εµβολιασµού µπορεί να δηµιουργήσει µια «γρήγορη λωρίδα κυκλοφορίας» και να απλοποιήσει τις διαδικασίες. Μετά την είσοδο στη χώρα ο επισκέπτης θα υποβάλλεται επιπλέον σε δειγµατοληπτικό έλεγχο και τυχόν κρούσµα θα αποµονώνεται σε ξενοδοχεία καραντίνας. Ο εµβολιασµός και τα rapid tests είναι σηµαντικά επίσης εφόδια, που έχουν προστεθεί στη φαρέτρα µας σε σχέση µε πέρυσι, ώστε σε συνδυασµό και µε τα επικαιροποιηµένα υγειονοµικά πρωτόκολλα να έχουµε ένα πλήρες δίχτυ ασφαλείας τόσο για τους επισκέπτες όσο και για τους κατοίκους της χώρας µας.

Με ένα «βαρύ βιογραφικό», με ειδίκευση στον στρατηγικό σχεδιασμό και τις μεταρρυθμίσεις στην οικονομία και την αγορά και με θητεία στο γραφείο του Πρωθυπουργού, αλλά και στη δημόσια διοίκηση, τι θέλετε να επιτύχετε στο υπουργείο Τουρισμού;

Ανέλαβα Γενική Γραµµατέας στο υπουργείο Τουρισµού τον Αύγουστο του 2020 σε µια δύσκολη χρονιά, ίσως την πιο δύσκολη. Είναι πολύ σηµαντικό για µένα να αξιοποιήσω την εµπειρία µου, ώστε να µπορέσω να συµβάλω στο να γίνει ο ελληνικός τουρισµός ακόµα πιο ανταγωνιστικός και να δηµιουργηθούν οι συνθήκες που θα οδηγήσουν σε περισσότερες επενδύσεις αλλά και σε περισσότερους επισκέπτες. Η πορεία µου µέχρι τώρα µε έχει διδάξει να µη µε πτοούν οι δυσκολίες και τα εµπόδια, αλλά να σκέφτοµαι δηµιουργικά τι πραγµατικά µπορεί να γίνει καλύτερο και να δουλεύω συστηµατικά για να το πετύχω. Αυτό κάνω και από την πρώτη στιγµή στο υπουργείο Τουρισµού.

Πιστεύω πραγµατικά ότι ο τουρισµός µπορεί να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάκαµψη της οικονοµίας της Ελλάδας και για να το πετύχουµε έχουµε σχεδιάσει και υλοποιούµε ένα πλέγµα δράσεων όπως απλοποίηση νοµοθεσίας, ψηφιακός µετασχηµατισµός του υπουργείου κ.α.

Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες σας για την επέκταση της τουριστικής σεζόν; Τι θα κάνετε για τον εσωτερικό Τουρισμό, όχι μόνο φέτος, αλλά σε βάθος χρόνου;

Έχουµε ένα συνολικό σχέδιο για την αναβάθµιση του τουριστικού προϊόντος. Τόσο για την ανάπτυξη ειδικών µορφών τουρισµού και του κατάλληλου πλαισίου, όπου απουσιάζει, όσο και µια συνολική στρατηγική για τη βιώσιµη τουριστική ανάπτυξη. Δίνουµε µεγάλη έµφαση στην τοπική και περιφερειακή διάσταση της στρατηγικής, ώστε κάθε τόπος να µπορεί να αναπτύξει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τα συγκριτικά του πλεονεκτήµατα. Επιπλέον, αξιοποιώντας εργαλεία, όπως το ΕΣΠΑ και το Ταµείο Ανάκαµψης, θα χρηµατοδοτηθούν οι δράσεις που θα έχουν πολλαπλασιαστικό αποτέλεσµα στην ανάπτυξη του ελληνικού τουρισµού.

Ο εσωτερικός τουρισµός αποτελεί µία σηµαντική πτυχή και τα διαθέσιµα στοιχεία δείχνουν ότι υπάρχει πεδίο σηµαντικής βελτίωσής του στην Ελλάδα σήµερα. Ήδη από πέρσι εφαρµόστηκε το πρόγραµµα «Τουρισµός για όλους» ως µέρος µια ευρύτερης στρατηγικής προς αυτή την κατεύθυνση.

Με το νέο ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τον Τουρισμό τι γίνεται; Που βρισκόμαστε; Νομίζω υπάρχει καθυστέρηση σε ένα εξόχως σημαντικό εργαλείο για την τουριστική ανάπτυξη.

Σίγουρα το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τον τουρισµό είναι ένα σηµαντικό εργαλείο σε συνδυασµό µε τον υπόλοιπο χωροταξικό σχεδιασµό, τα γενικά και τα τοπικά πολεοδοµικά σχέδια και τα περιφερειακά πλαίσια. Είµαστε σε συνεργασία µε το υπουργείο Περιβάλλοντος, ώστε η δυσκολία που προέκυψε από το ΣτΕ να αντιµετωπιστεί. Υπάρχει ήδη ανάδοχος και όλα κινούνται µε γρήγορους ρυθµούς ώστε στις αρχές του 2022 να έχουµε το νέο πλαίσιο που θα συµβάλει ακόµα περισσότερο στην προσέλκυση επενδύσεων και την τουριστική ανάπτυξη.

Ποια είναι η γνώμη σας για την ακολουθούμενη, εθνική, τουριστική πολιτική, και ποιο θεωρείται ως το ιδανικό τουριστικό μοντέλο, που θα μπορούσε να διασφαλίσει ένα βιώσιμο κοινωνικό-οικονομικό περιβάλλον για τον ελληνικό Τουρισμό;

Η Ελλάδα, ως τουριστικός προορισµός, παρουσιάζει έναν διττό χαρακτήρα: αφενός αποτελεί µια ώριµη, διεθνώς αναγνωρισµένη και ιδιαίτερα ανταγωνιστική αγορά σε ότι αφορά το παραδοσιακό µοντέλο «Ήλιος και Θάλασσα», αφετέρου είναι ένας εν δυνάµει αναπτυσσόµενος προορισµός, καθώς διαθέτει ανεξερεύνητο και αναξιοποίητο πλούτο. Η έµφαση σε περιοχές και τοπικές κοινότητες της νησιωτικής και ηπειρωτικής Ελλάδας που µπορούν να συνδυάσουν υπαίθριες δραστηριότητες αλλά και γαστρονοµικά προϊόντα µοναδικής ποιότητας, µετατρέποντας τη διαµονή στη χώρα µας σε µία αξέχαστη εµπειρία όλον τον χρόνο, είναι η δική µας προτεραιότητα. Σε αυτό το πλαίσιο, µε το 10ετές στρατηγικό σχέδιο που καταρτίζεται για πρώτη φορά µε στόχο τη βιώσιµη τουριστική ανάπτυξη, εισάγουµε ένα νέο παράδειγµα που είναι πιο πράσινο, πιο ψηφιακό και πιο προσβάσιµο. Γνώµονας µας είναι η ενσωµάτωση του τοπίου, των ανθρώπων, του πολιτισµού, της παραγωγής σε ένα αναβαθµισµένο τουριστικό προϊόν. Στην κατεύθυνση αυτή θα συντελέσει και ο θεσµός των Οργανισµών Προώθησης και Διαχείρισης Προορισµών, που εισάγουµε µε το νέο νοµοσχέδιο του υπουργείου. Σηµαντικό εργαλείο για την επίτευξη επίσης των στόχων µας είναι και το Παρατηρητήριο Βιώσιµης Τουριστικής Ανάπτυξης. Είναι κρίσιµο να έχουµε δεδοµένα πάνω στα οποία θα µπορούµε να βασίζουµε τις αποφάσεις µας.

Λοΐζου
© money tourism copyright photo

Η υπερφορολόγηση του τουριστικού-ξενοδοχειακού κλάδου και η «γιγάντωση» του φαινομένου των βραχυχρόνιων μισθώσεων δημιουργούν ένα δυσμενές επιχειρηματικό περιβάλλον για τα ξενοδοχεία. Καταρχάς, θα ήθελα το σχόλιό σας κα. Λοΐζου, αλλά και πως βλέπετε τις σχετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης στο θέμα αυτό;

Η κυβέρνηση έχει µία σταθερή πολιτική για την ενίσχυση της επιχειρηµατικότητας και τη µείωση της φορολόγησης και το αποδεικνύει έµπρακτα µε τις µειώσεις που έχει ήδη εφαρµόσει αλλά και ανακοινώσει για το επόµενο χρονικό διάστηµα. Ειδικά για το θέµα των βραχυχρόνιων µισθώσεων, στόχος µας είναι να δηµιουργηθεί το πλαίσιο εκείνο που θα επιτρέψει τη φορολόγηση στην πηγή, ώστε να αποφευχθούν φαινόµενα φοροδιαφυγής. Το υπουργείο έχει ως στόχο να δηµιουργήσει ένα δίκαιο πλαίσιο για την ανάπτυξη του τουριστικού κλάδου και την ανάπτυξη ενός τουριστικού προϊόντος που θα µπορεί να παρέχει αναβαθµισµένες υπηρεσίες στον επισκέπτη.

Θα επιβιώσουν οι τουριστικές επιχειρήσεις της πανδημίας Covid; Θεωρείτε ικανοποιητικά τα μέτρα στήριξης που έχουν ληφθεί;

Για την Κυβέρνηση, από την πρώτη στιγµή ήταν σηµαντικό να στηρίξουµε τις επιχειρήσεις ώστε να επιβιώσουν και να µη χαθούν θέσεις εργασίας. Έτσι προχωρήσαµε µε προγράµµατα όπως η Επιστρεπτέα Προκαταβολή, η µη καταβολή ενοικίων, αναστολές φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, το πρόγραµµα «ΓΕΦΥΡΑ» που ανακουφίζει από δανειακές υποχρεώσεις και η επιδότηση παγίων δαπανών. Αυτή τη στιγµή σχεδιάζεται πρόγραµµα κεφαλαίου κίνησης για τις τουριστικές επιχειρήσεις, κατ’ αντιστοιχία αυτού για την εστίαση. Η κυβέρνηση παρακολουθεί τις συνθήκες και αναπροσαρµόζει και ανασχεδιάζει τα µέτρα για να εξασφαλίσει την επιβίωση, την ανάκαµψη και εν τέλει την ανάπτυξη µακροπρόθεσµα.

Το παραγωγικό μοντέλο της χώρας βασίζεται ιδιαίτερα στον Τουρισμό. Χρειάζεται κάποια αλλαγή κατά την άποψή σας;

Το νέο παραγωγικό µοντέλο που έχει προτείνει η Κυβέρνηση βασίζεται στην αύξηση της παραγωγής και των εξαγωγών, στην προσέλκυση επενδύσεων και την ενίσχυση της καινοτοµίας. Ο τουρισµός µπορεί να διαδραµατίσει κοµβικό ρόλο σε αυτό το νέο µοντέλο. Μπορεί να συµβάλει σε µια ποιοτική ανάκαµψη της οικονοµίας συνδέοντας την παραγωγή, τον πρωτογενή τοµέα και την µεταποίηση µε τους δυνητικούς καταναλωτές τους, τα εκατοµµύρια επισκέπτες. Οδηγώντας έτσι και στην αύξηση των εξαγωγών, αφού ο καθένας που θα έχει γνωρίσει τα ελληνικά προϊόντα στην Ελλάδα, θα µπορεί να τα αναζητήσει ξανά πίσω στη χώρα του.

money tourism photo Λοΐζου
© money tourism copyright photo

Ο ρόλος του τουρισµού είναι σηµαντικός και στην προσέλκυση επενδύσεων στηρίζοντας κλάδους όπως είναι οι κατασκευές αλλά και οι υπηρεσίες όπως παραδείγµατος χάρη του ιατρικού τουρισµού. Ο δυναµικός χαρακτήρας του κλάδου συνιστά και ένα εξαιρετικό πεδίο τόσο για την παραγωγή όσο και τη χρήση καινοτοµίας και νέων τεχνολογιών. Ενδεικτικά θα σας αναφέρω την επαυξηµένη πραγµατικότητα (VR και AR) και την ανάλυση µεγάλων συνόλων δεδοµένων (big data).

Γιατί ασχοληθήκατε με τα κοινά; Ποιες είναι οι φιλοδοξίες σας κα. Λοΐζου;

Με τα κοινά ασχολήθηκα γιατί από παιδί έχω µάθει να δίνω τον καλύτερό µου εαυτό για το κοινό καλό. Αυτός ήταν και ο στόχος µου όταν πρώτη φορά εκλέχθηκα δηµοτική σύµβουλος. Αυτό προσπαθώ να κάνω και από τη θέση που µε έχει τιµήσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης ως Γενική Γραµµατέας στο Υπουργείο Τουρισµού. Εξακολουθώ να δίνω τον καλύτερό µου εαυτό και να αξιοποιώ την εµπειρία και τις γνώσεις µου για να βοηθώ τη χώρα µου και την κυβέρνηση. Και θα συνεχίσω να το κάνω από όποια θέση µου ανατεθεί, ενδεχοµένως, και στο µέλλον.

Πως θα ήταν ιδανικά για εσάς ο ελληνικός Τουρισμός το 2030 κα. Λοΐζου;

Ο Ελληνικός Τουρισµός το 2030 θα είναι πιο πράσινος, πιο ψηφιακός και πιο προσβάσιµος, µε ένα αναβαθµισµένο τουριστικό προϊόν που θα ενσωµατώνει όλα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του τόπου µας και θα έχει αναπτύξει τις µεθόδους και τις διαδικασίες ώστε να µπορεί εγκαίρως να προσαρµόζεται στις απαιτήσεις των καιρών. Αυτός είναι ο στόχος µας και αυτόν υλοποιούµε µέσα από τις δράσεις µας.

Tagged

1 σχόλιο στο “Βίκυ Λοΐζου: Το 2021 θα είναι µια χρονιά καλύτερη από την περσινή

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *