Βραχυχρόνιες Μισθώσεις Κατοικιών και Σκαφών – Νέες ευκαιρίες;

ΓΝΩΜΗ ΜΟΝΕΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Για τις νέες ευκαιρίες στις βραχυχρόνιες μισθώσεις κατοικιών και σκαφών γράφει η Λογίστρια και Φοροτεχνικός, Χρύσα Σωτηράκη (*).

Άραγε θα φέρει ανατροπές το λανσάρισμα των βραχυχρόνιων μισθώσεων σκαφών στην ελληνική οικονομία;

Θα είναι μια νέα επιλογή επένδυσης για Έλληνες και ξένους επενδυτές;

Στα δύσκολα χρόνια της κρίσης ένας από τους κλάδους, που ενίσχυσε την ελληνική οικονομία, με σταδιακές διακυμάνσεις και μειώσεις τον τελευταίο χρόνο, ήταν ο Ξενοδοχειακός  και οι βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων.

Δεν είναι τυχαίο ότι μέσα σε ένα χρόνο, περίπου, υπήρξε πλήθος διευκρινιστικών εγκυκλίων και φορολογική νομοθεσία, που καθόρισε το καθεστώς των βραχυχρόνιων μισθώσεων και τη φορολογία τους.

Επίσης, δεν είναι τυχαίο, ότι κατά την περίοδο Αυγούστου 2018-Φεβρουαρίου 2020 από τα ακίνητα, που καταχωρήθηκαν στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής, εκδόθηκαν 951.070 ΑΜΑ (Αριθμοί Μητρώου Ακινήτων).
Ναι, σωστά, το νούμερο των 951.070 είναι ορθόν!

Άραγε ο συνδυασμός βραχυχρόνιων μισθώσεων κατοικιών και σκαφών θα συγκεντρώσει εκ νέου το ενδιαφέρον;
Σαφώς οι υφιστάμενες επιχειρήσεις που ήδη δραστηριοποιούνται στις βραχυχρόνιες μισθώσεις ή και καταλύματα (μέσω ψηφιακών πλατφορμών) θα έχουν ένα πλεονέκτημα.

Γιατί; Απλούστατα διότι έχουν ήδη οργανωμένη λειτουργία βραχυχρόνιων μισθώσεων ή και καταλυμάτων, υφιστάμενη πελατειακή βάση, μια αναγνωρισμένη θέση στην αγορά των βραχυχρόνιων μισθώσεων ή και καταλυμάτων, οπότε η προσθήκη και επέκταση τους και σε βραχυχρόνιες μισθώσεις σκαφών, θα διευρύνει το ενδιαφερόμενο κοινό τους σε υψηλότερου εισοδηματικού επιπέδου, αναμένοντας συνεπώς, να ενισχύσει τους τζίρους τους. Σαφώς το ίδιο ισχύει και για τις επιχειρήσεις με υφιστάμενη δραστηριότητα σε βραχυχρόνιες μισθώσεις σκαφών που θα επεκταθούν και σε βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων.

Η Ελλάδα αντιμέτωπη με ανταγωνιστικούς προορισμούς (π.χ. Τουρκία, Αίγυπτο, Ε.Ε.) κατάφερε να προσελκύσει τουρισμό με ραγδαία αύξηση των εισερχόμενων τουριστών/επισκεπτών κατά την περίοδο 2012-2019.

Ζητούμενος στόχος: η σταθεροποίηση εισερχόμενων τουριστών ή  αν είναι δυνατόν, η αύξησή τους και βεβαίως, η προσέλκυση υψηλότερου εισοδηματικού προφίλ τουριστών.

Άραγε το concept διακοπών, με συνδυασμό παροχής βραχυχρόνιας μίσθωσης κατοικίας και σκάφους, θα αποτελέσει το εφαλτήριο για τη σταθεροποίηση αλλά και τόνωση του τουρισμού της χώρας μας; Δείχνει ότι μπορεί…

Ας δούμε, συνοπτικά, τα φορολογικά κομβικά σημεία των τελευταίων 2 ετών στο χώρο των βραχυχρόνιων μισθώσεων:

Βραχυχρόνιες Μισθώσεις Ακινήτων

Αύγουστος 2018: Δημιουργία και έναρξη λειτουργίας ηλεκτρονικής εφαρμογής της ΑΑΔΕ για την καταχώρηση ακινήτων, το γνωστό σε όλους, «ΜΗΤΡΩΟ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΒΡΑΧΥΧΡΟΝΙΑΣ ΔΙΑΜΟΝΗΣ».

Νομοθεσία και διευκρινιστικές εγκύκλιοι που όρισαν το καθεστώς λειτουργίας των βραχυχρόνιων μισθώσεων ακινήτων καθώς και τη φορολογική αντιμετώπισή τους για φυσικά πρόσωπα και επιχειρηματική δραστηριότητα.airbnb

• Έκδοση ΑΜΑ (Αριθμός Μητρώου Ακινήτων) ανά ακίνητο για ολική χρήση ακινήτου ή τμηματική,

• Αναγραφή του ΑΜΑ ή ΕΣΛ, σε όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες και κάθε άλλο μέσο προβολής είναι αναρτημένο το ακίνητο. (Η μη αναγραφή του ΑΜΑ ή του ΕΣΛ, για τις περιπτώσεις που δεν απαιτείται έκδοση ΑΜΑ, έχει πρόστιμο 5.000€)

• Ορισμός «Διαχειριστή» ή «Διαχειριστών» για τις ανάγκες του Μητρώου Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής/ανά ΑΜΑ

 • Στοιχεία απαιτούμενα για ανάρτηση των Δηλώσεων Βραχυχρόνιας Διαμονής ανά κράτηση ανά ΑΜΑ

• Χρόνος υποβολής ανάρτησης Δηλώσεων Βραχυχρόνιας Διαμονής (έως τις 20 του επόμενου μήνα από την ημερομηνία αναχώρησης της κράτησης)

• Πρόστιμο εκπρόθεσμης υποβολής Δήλωσης Βραχυχρόνιας Διαμονής (100€/ανά κράτηση-δήλωση). Πρόστιμο μη υποβολής ή ανακριβούς υποβολής Δήλωσης Βραχυχρόνιας Διαμονής (ίσο με διπλάσιο ποσό της κράτησης/δήλωσης)

• Οριστικοποίηση Δικαιούχων στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής έως τις 28 Φεβρουαρίου του επόμενου έτους από το έτος των βραχυχρόνιων μισθώσεων (π.χ. για το έτος 2019 η υποχρέωση οριστικοποίησης των Δικαιούχων/ανά ΑΜΑ στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής είναι έως τις 28/02/2020).

• Απαλλαγή ΦΠΑ στις βραχυχρόνιες μισθώσεις εφόσον έχουμε παροχή επιπλωμένης κατοικίας χωρίς παροχή λοιπών υπηρεσιών εκτός από παροχή κλινοσκεπασμάτων.

Δεκέμβριος 2019: Ψήφιση επιβολής προστίμου (ύψους από 30.000 έως 100.000 ευρώ) με συνδυασμό διακοπής πρόσβασης στους ιστότοπους της Ελληνικής Επικράτειας, προς τους παρόχους Υπηρεσιών Διαδικτύου εάν δεν ανταποκριθούν σε αίτημα της Φορολογικής Διοίκησης για παροχή πληροφοριών ή στοιχείων των χρηστών τους (hosts) που χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες τους.

Επίσης, Δεκέμβριος 2019: Ψήφιση φοροελαφρύνσεων για φυσικά πρόσωπα και ελεύθερους επαγγελματίες (μείωση στην κλίμακα φορολόγησης με ισχύ από το 2020). Επίσης, φοροελαφρύνσεις για νομικά πρόσωπα (μείωση φορολογικού συντελεστή σε 24% από 28% με αναδρομική ισχύ από 2019 και μείωση φόρου μερισμάτων σε 5% από 10% για διανομές που θα αποφασισθούν στο 2020).

Βραχυχρόνιες μισθώσεις σκαφών

Στις ψηφιακές πλατφόρμες και στο «χορό» των βραχυχρόνιων μισθώσεων έχει προστεθεί τον τελευταίο χρόνο και η ανάρτηση σκαφών. Επίσης, έχουμε νέες διευκρινιστικές εγκυκλίους και αναμένεται και νέα ηλεκτρονική εφαρμογή της ΑΑΔΕ:

• Βραχυχρόνιες μισθώσεις σκαφών (έως και 90 ημερών) με τόπο φορολογίας την Ελλάδα ή εκτός Ελλάδος ανάλογα με την περίπτωση.

• Βραχυχρόνιες μισθώσεις για τις οποίες ο τόπος διάθεσης του σκάφους στο λήπτη βρίσκεται εκτός Ε.Ε. και ο τόπος φορολογίας είναι εκτός Ε.Ε.

Η εκμίσθωση αυτή των σκαφών αναψυχής δύναται να γίνεται: από εκμισθωτή, εγκατεστημένο ή μη στο εσωτερικό της Χώρας, που διαθέτει ΑΦΜ/ΦΠΑ στο εσωτερικό της Χώρας, ή από εκμισθωτή μη εγκατεστημένο στο εσωτερικό της Χώρας που δε διαθέτει ΑΦΜ/ΦΠΑ.

• Επιβολή ή μη ΦΠΑ καθώς και τρόπος φορολογίας βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, όπως ισχύει για τα «Επαγγελματικά πλοία αναψυχής»

• Τέλος αναμένεται η δημιουργία ηλεκτρονικής εφαρμογής στο διαδικτυακό τόπο της ΑΑΔΕ (με ενδεικτική ολοκλήρωση της έως 31.03.2021), στην οποία ο υπόχρεος, ή ο υπηρεσιακός χρήστης, διαπιστώνει τη χρήση και εκμετάλλευση του πλοίου/σκάφους, που διαθέτει ηλεκτρονικά συστήματα αυτόματης αναγνώρισης (AIS).

Μέσω αυτής της εφαρμογής θα είναι δυνατός ο ορθός υπολογισμός του φόρου, που πρέπει να καταβληθεί από τον υπόχρεο, ή ο προσδιορισμός αυτού στο πλαίσιο του φορολογικού ελέγχου.

Σε περίπτωση έναρξης λειτουργίας της ως άνω ηλεκτρονικής εφαρμογής μετά την 01.04.2021, η οριστικοποίηση για το έτος 2020 πραγματοποιείται με βάση στοιχεία που διαθέτουν οι υπόχρεοι, για τα οποία φέρουν το βάρος της απόδειξης, με κάθε πρόσφορο μέσο.

Εν κατακλείδι, οι βραχυχρόνιες μισθώσεις και η οικονομία διαμοιρασμού, ήρθαν για να μείνουν.

Σαφώς και έχουν ενισχύσει ευρύτερα την οικονομία μας, τονώνουν τον ανταγωνισμό και προσφέρουν νέες εισοδηματικές δυνατότητες στο κοινό, ιδιώτες και επιχειρήσεις.

Το πλαίσιο, όμως, θα συνεχίσει να ρυθμίζεται και θα αντιμετωπιστεί αυστηρότερα φορολογικά (αυτό, ενδιαφέρει τα μάλα, τις Φορολογικές Αρχές και την εκάστοτε κυβέρνηση), όπως συμβαίνει άλλωστε και διεθνώς.

Συνεπακόλουθα, ο σωστός χρηματοοικονομικός και φορολογικός σχεδιασμός σε συνδυασμό με ορθή φορολογιστική παρακολούθηση/αντιμετώπιση, είναι κρίσιμος παράγοντας για την επιτυχία σε βάθος χρόνου.

της Χρύσας Σωτηράκη,

Λογίστρια–Φοροτεχνικός–Σύμβουλος επιχειρήσεων της ομάδας «LOLplus – Λογιστικές Ολοκληρωμένες Λύσεις» www.lolplus.gr

Δίνουμε σημασία στη λεπτομέρεια… γιατί η λεπτομέρεια κάνει τη διαφορά!

* Τ/Κ: 211-409 73 18 / email επικοινωνίας: [email protected]

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *