©ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Βρετανία: Και οι απεργίες…καλά κρατούν και το 2023 | Και λουκέτα σε καταστήματα

ΔΙΕΘΝΗ

Ταλαιπωρία, ακυρώσεις και καθυστερήσεις για τους Βρετανούς επιβάτες των μέσων μαζικής μεταφοράς. Επιβεβαιωμένες απεργιακές κινητοποιήσεις και άλλων κλάδων μέχρι τις 12 Ιανουαρίου.

Κατεβασμένα ρολά σε σταθμούς τραίνων με το χαρακτηριστικό «Out of service», δηλαδή «εκτός υπηρεσίας». Όσοι μάλιστα Βρετανοί επιβάτες καταφέρουν να βρουν έναν σταθμό που λειτουργεί σίγουρα θα αντιμετωπίσουν άλλες δυσκολίες καθώς στους πίνακες πιθανότατα θα αναγράφεται η λέξη «Cancelled» αλλά και η λέξη «Delayed».

Αυτή την εβδομάδα, μόνο το 20% των σιδηροδρόμων θα λειτουργεί ενώ συγκεκριμένα υπολογίζεται ότι 80.000 τραίνα θα μείνουν ακινητοποιημένα και 16 εκατομμύρια διαδρομές θα επηρεαστούν. Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία λοιπόν η Βρετανία θα περάσει μία από τις χειρότερες απεργιακές εβδομάδες των τελευταίων 30 ετών στα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Πάνω από 60.000 εργαζόμενοι βγαίνουν εκτός υπηρεσίας

Από σήμερα, αν και είναι η πρώτη ημέρα επιστροφής των περισσότερων εργαζομένων στα γραφεία, οι υπάλληλοι έχουν ήδη προειδοποιηθεί να χρησιμοποιούν τα τραίνα μόνο αν κρίνεται «απολύτως αναγκαίο». Οι απεργίες στους σιδηρόδρομους θα διαρκέσουν μέχρι το Σάββατο 7 Ιανουαρίου ενώ μέσα σε αυτό το διάστημα των 5 ημερών θα τραβήξουν «χειρόφρενο» και οι οδηγοί λεωφορείων του Λονδίνου.

Για δυο 48ωρα, 3 – 4 Ιανουαρίου και 6 – 7 Ιανουαρίου, θα βγουν εκτός οι σχεδόν 40.000 εργαζόμενοι σιδηροδρόμων του συνδικάτου RMT ενώ την Πέμπτη 5 Ιανουαρίου, οι 20.000 οδηγοί τραίνων του συνδικάτου της Aslef.

Χαρακτηριστικό της κατάστασης που επικρατεί στους σιδηρόδρομους είναι ότι ακόμα και τα τραίνα που φαινομενικά λειτουργούν τις ημέρες των απεργιών θα αρχίζουν τα δρομολόγιά τους αρκετά αργότερα και θα τα σταματούν πολύ νωρίτερα από το προγραμματισμένο.

Στη «γωνία» η βρετανική κυβέρνηση

Ο γραμματέας του συνδικάτου RMT Μικ Λιντς, αν και ζήτησε συγγνώμη από τους επιβάτες για τις επαναλαμβανόμενες απεργίες, κατηγόρησε τη βρετανική κυβέρνηση ότι «όχι μόνο δεν κάνει τίποτα για την κατάσταση, αλλά πυροδοτεί τις συζητήσεις με τις εταιρείες θέτοντας όρους που γνωρίζει πως δεν θα γίνουν ποτέ αποδεκτοί».

Στον αντίποδα κυβερνητικές πηγές δηλώνουν ότι οι απεργίες των τελευταίων μηνών «θα καταστρέψουν μια για πάντα μια ολόκληρη γενιά επιβατών» καθώς δεν θα επιλέγουν πια τα μέσα μαζικής μεταφοράς της χώρας. Παράλληλα οι υπουργοί τονίζουν ότι ήδη οι μετακινήσεις με τους σιδηρόδρομους βρίσκονται σε αρκετά χαμηλότερα επίπεδα από εκείνα προ της πανδημίας καθώς έχει αυξηθεί ο κόσμος που εργάζεται από το σπίτι.

Επιπλέον ο κλάδος της εστίασης ζητά να βρεθεί άμεσα λύση μεταξύ των συνδικάτων, των εταιρειών και της βρετανικής κυβέρνησης καθώς επηρεάζεται ανεπανόρθωτα. Συγκεκριμένα παμπ, εστιατόρια και ξενοδοχεία επισημαίνουν ότι μόνο αυτή την εβδομάδα υπολογίζεται ότι «θα χαθούν περίπου 200 εκατομμύρια» λόγω των απεργιών.

Τις επόμενες ημέρες προγραμματίζονται απεργίες και σε άλλους κλάδους, όπως των εργαζομένων στα ασθενοφόρα, στις 11 Ιανουαρίου. Σήμερα ιατροί από το Εθνικό Σύστημα υγείας (NHS) προειδοποίησαν ότι οι υπηρεσίες στα επείγοντα βρίσκονται ήδη σε «απόλυτη κρίση» ενώ όλο η σύστημα βρίσκεται «στην κόψη του ξυραφιού», ζητώντας από την κυβέρνηση Σούνακ να δώσει περισσότερα στο NHS ώστε να μπορέσει να αντεπεξέλθει.

Λουκέτο σε 50 καταστήματα κάθε μέρα του 2022

Μεγάλη αύξηση των καταστημάτων που κλείνουν σε σχέση με το 2021. Δύσκολη και αυτή η χρονιά με το ενεργειακό κόστος να ανεβαίνει και τον κόσμο να μειώνει τις αγορές του.

Μεγάλοι εμπορικοί δρόμοι, οι κλασικοί πεζόδρομοι του Ηνωμένου Βασιλείου με καταστήματα δεξιά και αριστερά, και μικρότερα μαγαζιά σε παράπλευρους δρόμους. Όποια και αν είναι η θέση τους, γίνεται όλο και πιο σύνηθες κάποιος να αντικρύζει μόνιμα κατεβασμένα ρολά. Οι αριθμοί χαρακτηριστικοί: 47 καταστήματα έκλειναν κάθε ημέρα του 2022, δηλαδή στο σύνολο κλειστά 17.145 ανεξάρτητα μαγαζιά και μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων. Τα στοιχεία ήρθαν από το Ινστιτούτο Ερευνών Λιανικού Εμπορίου (Centre for Retail Research – CRR), το οποίο ανέδειξε ότι οι αριθμοί αυτοί είναι κατά 50% υψηλότεροι σε σχέση με το 2021, οπότε μπήκαν 11.449 «λουκέτα». Όπως είναι αναμενόμενο χάθηκαν ταυτόχρονα και θέσεις εργασίας, με τις απώλειες να ξεπερνούν τις 150.000.

©ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Είναι γεγονός ότι το Ηνωμένο Βασίλειο έχει τον υψηλότερο πληθωρισμό των τελευταίων 40 ετών. Το αυξανόμενο κόστος ζωής λοιπόν έχει αναγκάσει τον κόσμο να μειώσει κατά πολύ τις αγορές του και έχει οδηγήσει υψηλότερα το λειτουργικό κόστος των καταστημάτων. Πιο ευάλωτα στην πίεση ήταν τα ανεξάρτητα καταστήματα, με πάνω από 11.000 να κλείνουν ενώ δεν άντεξαν ούτε και τα μεγάλα πολυκαταστήματα που κατέβασαν μόνιμα ρολά σε 6.055 τοποθεσίες. Όπως τονίζει η ίδια έρευνα, σχεδόν το 1/3 εξ αυτών κήρυξαν πτώχευση, όμως όλα τα υπόλοιπα απλά έκλεισαν οικειοθελώς, ώστε να μην έρθουν αντιμέτωπα με ένα τέτοιο σενάριο.

«Από το να αποτύχει πλήρως μία εταιρεία, φαίνεται πως η εξυγίανση λειτουργεί ως το βασικό κίνητρο για το κλείσιμο των καταστημάτων, καθώς οι επιχειρήσεις προσπαθούν να μειώσουν τα κόστη το συντομότερο δυνατό», δήλωσε ο Τζόσουα Μπάμφιλντ, διευθυντής του Ινστιτούτου CRR.

«Διπλής ανάγνωσης» η στάση της βρετανικής κυβέρνησης

Οι προβλέψεις για το έτος που έχει ήδη ξεκινήσει δεν προβλέπονται πολύ καλύτερες. Η Ένωση Λιανικού Εμπορίου (British Retail Consortium – BRC) προβλέπει ένα αδύναμο πρώτο εξάμηνο αγορών καθώς παραμένουν αβέβαιες οι προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουν τα νοικοκυριά από φέτος. Οι περισσότερες αλλαγές άλλωστε στην οικονομική πολιτική της κυβέρνησης θα έρθουν από τον Απρίλιο οπότε αρχίζει και η φορολογική χρονιά για τους Βρετανούς. Παρόλα αυτά ο κλάδος υπολογίζει δυναμικότερες αγορές το δεύτερο εξάμηνο του έτους, με μία αύξηση της τάξης του 4,7%.

Από την πλευρά της η βρετανική κυβέρνηση δίνει και ταυτόχρονα διακόπτει βοήθεια προς τα καταστήματα φέρνοντας ουσιαστικά τις επιχειρήσεις στο ίδιο σημείο. Συγκεκριμένα, από τον Απρίλιο θα προσφέρει μια ελάφρυνση στα καταστήματα με εκπτώσεις στους φόρους που μπορούν να αγγίξουν ακόμα και το 75%, όμως την ίδια ώρα από τον Μάρτιο θα σταματήσει τη βοήθεια που προσφέρει για τους ενεργειακούς λογαριασμούς ανεβάζοντας κατά πολύ τα κόστη για τους καταστηματάρχες.

ΠΗΓΗ: www.dw.com, Ζωή Κατζαγιαννάκη, Λονδίνο

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *