Οι ταξιδιώτες αρχίζουν έμπρακτα να αποφεύγουν τους προορισμούς που είναι εκτεθειμένοι σε ακραία καιρικά φαινόμενα, σύμφωνα με την τελευταία Παγκόσμια Ταξιδιωτική Έκθεση της World Travel Market (WTM), που εκπονήθηκε σε συνεργασία με το Tourism Economics.
Η έκθεση διαπίστωσε ότι το 29% των ταξιδιωτών από βασικές παγκόσμιες αγορές απέφυγαν να επισκεφθούν έναν προορισμό τους τελευταίους 12 μήνες λόγω ανησυχιών για κακές ή ακραίες καιρικές συνθήκες.
Οι ταξιδιώτες της γενιάς Z -δηλαδή άτομα ηλικίας 18 έως 34 ετών- είναι πιο πιθανό από τον μέσο όρο να αποφύγουν προορισμούς που εκτίθενται σε ακραία καιρικά φαινόμενα, με περισσότερους από δύο στους πέντε (43%) να παραδέχονται ότι επανεξετάζουν την ταξιδιωτικής τους επιλογή.
Σύμφωνα με την έκθεση, τα ακραία καιρικά φαινόμενα -όπως οι πυρκαγιές, οι πλημμύρες, οι ασυνήθιστα υψηλές θερμοκρασίες- είναι ευρέως αποδεκτό ότι είναι άμεσο αποτέλεσμα της ανθρωπογενούς κλιματικής αλλαγής. Υπάρχουν ενδείξεις ότι τα φαινόμενα αυτά θα επιδεινωθούν και θα εξαπλωθούν περισσότερο, καθώς συνεχίζει να αυξάνεται η θερμοκρασία του κλίματος.
Η έκθεση παραπέμπει σε μελέτη του ΜΙΤ, η οποία εισήγαγε την έννοια των “ημερών υπαίθρου” ως τρόπο μέτρησης των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής έως το 2100. Ως ημέρες υπαίθρου ορίζονται οι ημέρες κατά τις οποίες μπορούν να πραγματοποιηθούν με άνεση υπαίθριες δραστηριότητες.
Η έκθεση της WTM συγκέντρωσε τα δεδομένα για ορισμένους δημοφιλείς προορισμούς και διαπίστωσε ότι η Ταϊλάνδη, για παράδειγμα, θα έχει 55 λιγότερες ημέρες υπαίθρου. Αντίθετα, ο Καναδάς θα έχει 23 περισσότερες.
Τα στοιχεία του Tourism Economics δείχνουν ότι μόνο μια μικρή πλειοψηφία (53%) των ταξιδιωτών δηλώνουν ότι προσπαθούν να ελαχιστοποιήσουν το αποτύπωμα άνθρακα όταν ταξιδεύουν. Ταυτόχρονα, σχεδόν δύο στους τρεις ταξιδιώτες (65%) αναγνωρίζουν ότι τα ταξίδια έχουν αρνητικό αντίκτυπο στο περιβάλλον.
Σύμφωνα με την έκθεση, οι πωλητές ταξιδιών μπορούν να βοηθήσουν τους ταξιδιώτες να κάνουν φιλικές προς το περιβάλλον και βιώσιμες, ταξιδιωτικές επιλογές. Στοιχεία της Booking.com του 2023, που παρατίθενται, δείχνουν ότι το 74% των ταξιδιωτών επιθυμούν να έχουν στη διάθεσή τους περισσότερες βιώσιμες επιλογές και ότι το 65% θα αισθανόταν καλύτερα αν έμενε σε καταλύματα με πιστοποίηση αειφορίας.
Ωστόσο, στοιχεία της τουριστικής ιστοσελίδας Skift, που αναφέρονται στην έκθεση, δείχνουν ότι το 75% των ταξιδιωτών είναι επιφυλακτικοί σχετικά με τις βιώσιμες πρακτικές των ταξιδιωτικών επιχειρήσεων.
Εν τω μεταξύ, ο υπερτουρισμός και ο αντίκτυπος στις τοπικές κοινότητες και τους πόρους αποτελεί σημαντικό μέρος της συζήτησης για την αειφορία. Στην Ευρώπη, πόλεις όπως η Βαρκελώνη, το Άμστερνταμ και η Βενετία έχουν προσπαθήσει να αντιμετωπίσουν αυτό το ζήτημα, αλλά, σύμφωνα με τα στοιχεία του Tourism Economics, δεν έχει υπάρξει μεγάλη αλλαγή. Αυτό αποτυπώνεται από το γεγονός ότι από το 2019 οι διανυκτερεύσεις επισκεπτών ανά κάτοικο ή η “ταξιδιωτική πυκνότητα” για τις τρεις αυτές πόλεις έχει αυξηθεί, αν και οριακά.
Σε δηλώσεις της η Juliette Losardo, Διευθύντρια Εκθέσεων στην World Travel Market, είπε, μεταξύ άλλων: “Τα ταξίδια είναι ίσως ο κλάδος που είναι περισσότερο εκτεθειμένος στην κλιματική έκτακτη ανάγκη και στις ευρύτερες ανησυχίες γύρω από τη βιωσιμότητα. Πρόκειται για ζητήματα που είναι ενσωματωμένα σε αυτά που θέλουν οι ταξιδιώτες και στον τρόπο λειτουργίας του κλάδου, αλλά η έκθεση επισημαίνει ορισμένους τρόπους με τους οποίους ο κλάδος μπορεί να συνεχίσει να αναπτύσσεται διατηρώντας παράλληλα τη δέσμευσή του για τη μείωση των εκπομπών”.