Το κόστος σε συνδυασμό με την ποιότητα εξακολουθούν να αποτελούν τα πιο σημαντικά κριτήρια στην επιλογή ταξιδιών για τους καταναλωτές, οι οποίοι, ωστόσο, παρουσιάζουν ενδιαφέρον και για ζητήματα αειφορίας, τουλάχιστον, στα… λόγια.
Αυτό αποκαλύπτει η νέα έκθεση του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ταξιδιών και Τουρισμού (WTTC), με τίτλο Bridging the Say-Do Gap: How to Create an Effective Sustainability Strategy by Knowing Your Customers (Γεφυρώνοντας το χάσμα μεταξύ λόγου και πράξης: Πώς να δημιουργήσετε μια αποτελεσματική στρατηγική αειφορίας γνωρίζοντας τους πελάτες σας), η οποία παρουσιάστηκε σήμερα στην έκθεση FITUR της Μαδρίτης.
Η έκθεση, για την εκπόνηση της οποίας συνεργάστηκε το WTTC με την YouGov, βασίστηκε σε έρευνα 10.000 ερωτηθέντων και διερευνά το σημαντικό χάσμα μεταξύ της επιθυμίας των ταξιδιωτών για βιώσιμες επιλογές και των αποφάσεων που τελικά λαμβάνουν. Σε αυτήν, οι καταναλωτές ταξινομήθηκαν σε έξι κατηγορίες, από τους οικολογικά ευαισθητοποιημένους έως τους αποστασιοποιημένους σε θέματα βιωσιμότητας. Συγκεκριμένα διαχωρίζονται στις κάτωθι κατηγορίες: Hopeful Worriers, Outward Pointing Worriers, Disempowered Environmentalists, Accountable Optimists, Action Avoiders και Climate Change Agnostics. Κάθε ομάδα έχει μοναδικές συμπεριφορές, προτεραιότητες και εμπόδια στην επιλογή βιώσιμων επιλογών.
Η κατανόηση αυτών των διαφορετικών προσεγγίσεων είναι απαραίτητη για τις επιχειρήσεις προκειμένου να δημιουργήσουν αποτελεσματικές στρατηγικές βιωσιμότητας που θα έχουν απήχηση στο κοινό τους και θα έχουν πραγματικό αντίκτυπο.
Κόστος και ποιότητα οι προτεραιότητες των ταξιδιωτών
Σύμφωνα με τα στοιχεία, το κόστος και η ποιότητα παραμένουν οι κυρίαρχες προτεραιότητες για τους ταξιδιώτες, υπερισχύοντας των ζητημάτων βιωσιμότητας. Σε όλες τις κατηγορίες καταναλωτών, πάνω από το 50% δηλώνει ότι το κόστος είναι ο σημαντικότερος παράγοντας που επηρεάζει τις αποφάσεις αγοράς, ενώ περίπου το 30% δίνει προτεραιότητα στην ποιότητα.
Στην αντίπερα όχθη, η βιωσιμότητα αποτελεί πρωταρχικό παράγοντα μόνο για μια μικρή μειοψηφία, που κυμαίνεται από 11% έως 7%, ακόμη και μεταξύ των πιο περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένων ομάδων.
Η έλλειψη ενημέρωσης παραμένει επίσης σημαντικό εμπόδιο για την πρόοδο. Πάνω από το 10% των ερωτηθέντων ανέφεραν ότι δεν έχουν καμία ενημέρωση ή πληροφόρηση σχετικά με την αειφορία μέσω οποιουδήποτε καναλιού, συμπεριλαμβανομένων των κυρίαρχων μέσων ενημέρωσης, των κοινωνικών πλατφορμών ή των πρωτοβουλιών της κοινότητας.
Συστάσεις προς τις επιχειρήσεις
Η έκθεση του WTTC προσφέρει επτά βασικές συστάσεις για να βοηθήσει τον κλάδο να γεφυρώσει αυτό το χάσμα, καλώντας τις επιχειρήσεις να δώσουν το παράδειγμα, συνεργαζόμενες, όπου είναι δυνατόν, με άλλες επιχειρήσεις και κυβερνήσεις σε πρωτοβουλίες βιωσιμότητας.
Για να προωθηθεί η πραγματική αλλαγή, η έκθεση συνιστά:
- να τονιστούν τα οικονομικά και προσωπικά οφέλη των βιώσιμων ταξιδιών,
- να διασφαλιστεί ότι οι φιλικές προς το περιβάλλον επιλογές είναι απλές και εύκολες για τους καταναλωτές και
- να καθιερωθούν κλιμακωτά προγράμματα ανταμοιβής για την παροχή κινήτρων κινητοποίησης σε όλα τα επίπεδα.
Το εξατομικευμένο μάρκετινγκ που απευθύνεται άμεσα στις αξίες και τις ανάγκες των μεμονωμένων καταναλωτών έχει αποδειχθεί ότι αυξάνει σημαντικά τη δέσμευση σε διάφορα τμήματα. Ο σχεδιασμός μη βιώσιμων επιλογών ώστε η βιωσιμότητα να καταστεί προεπιλεγμένη επιλογή μπορεί να διευκολύνει τη διαδικασία λήψης αποφάσεων και να βελτιώσει τη συνολική εμπειρία.
Επιχειρήσεις που υιοθετούν βιώσιμες πρακτικές
Πολλές ταξιδιωτικές και τουριστικές επιχειρήσεις υιοθετούν ενεργά βιώσιμες πρακτικές και τις γνωστοποιούν στους καταναλωτές. Για παράδειγμα:
- Η Intrepid Travel επισημαίνει με σαφήνεια τα δρομολόγια με τον αντίκτυπο άνθρακα που έχουν και τα αντισταθμιστικά οφέλη.
- Η Iberostar αξιοποιεί την τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης για τη μείωση της σπατάλης τροφίμων στα ξενοδοχεία της και δίνει προτεραιότητα σε ανεκμετάλλευτα αποθέματα ψαριών.
- Η Hilton έχει εξοπλίσει πάνω από 1.800 ξενοδοχεία με σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ σχεδόν το ένα τρίτο των ιδιοκτησιών της στην περιοχή ΕΜΕΑ τροφοδοτείται εξ ολοκλήρου από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.