ΙΑΤΑ: Σε άνοδο η κερδοφορία των αεροπορικών εταιριών

ΜΕΛΕΤΕΣ ΜΟΝΕΥ ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΑ
Στα $36,3 δισ. εκτιμώνται τα συνολικά καθαρά κέρδη για τις αεροπορικές εταιρίες το 2016, με το περιθώριο των καθαρών κερδών να διαμορφώνεται στο 5,1%, ενώ στα $33 δισεκατομμύρια αναμένεται να διαμορφωθούν τα κέρδη για το σύνολο του 2015, από $29,3 δισ. που ήταν οι προβλέψεις τον Ιούνιο, με το καθαρό περιθώριο κέρδους να ανέρχεται στο 4,6%, σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ).
Οι επιδόσεις της βιομηχανίας διαφέρει σημαντικά από περιοχή σε περιοχή, με τους αερομεταφορείς στη Βόρεια Αμερική να αποφέρουν τα περισσότερα από τα μισά κέρδη στον κλάδο, ενώ στην Ευρώπη, οι αεροπορικές εταιρίες αναμένεται να παρουσιάσουν σημαντικά βελτιωμένα αποτελέσματα το 2016…
Οι χαμηλότερες τιμές του πετρελαίου (η τιμή του πετρελαίου μπρέντ αναμένεται να κλείσει στα $55/βαρέλι το 2015 και στα $51/βαρέλι το 2016) δίνουν ώθηση στα κέρδη των αεροπορικών εταιριών. Ωστόσο, σε ορισμένες αγορές, λόγω της ανατίμησης του αμερικάνικου δολαρίου, αυτό δεν συνέβη. Η ισχυρή ζήτηση των επιβατικών μεταφορών (αύξηση 6,7% το 2015 και εκτιμήσεις για άνοδο 6,9% το 2016) καθιστά απογοητευτική την αύξηση της ζήτησης των εμπορευματικών μεταφορών (1,9% το 2015, με πρόβλεψη για 3,0% το 2016), ενώ η ασθενής απόδοση των εμπορευματικών μεταφορών αντανακλά την υποτονική αύξηση των εμπορικών συναλλαγών.
Οι καλύτερες επιδόσεις ορισμένων βασικών οικονομιών (συμπεριλαμβανομένης της ταχύτερης από την αναμενόμενη ανάκαμψης στην Ευρωζώνη) ισοσκελίζουν τις επιπτώσεις από την επιβράδυνση της ανάπτυξης στην Κίνα και την ύφεση της οικονομίας της Βραζιλίας. Στο πλαίσιο αυτό, η αύξηση του ΑΕΠ σε παγκόσμια κλίμακα αναμένεται να ανέλθει στο 2,7% το 2016, έναντι 2,5% εφέτος.
Τα οφέλη για τις αεροπορικές εταιρίες απεικονίζονται στις υψηλές πληρότητες (80,6% το 2015, που ολισθαίνει ελαφρώς στο 80,4% το 2016). Η χωρητικότητα από την άλλη εμφανίζει άνοδο και αναμένεται να είναι μεγαλύτερη από την αύξηση της ζήτησης το 2016. Οι επιδόσεις, ωστόσο, των αεροπορικών εταιριών επιδεινώνονται, εν μέσω του έντονου ανταγωνισμού.
«Αυτή είναι μια καλή είδηση για τους επιβάτες, οι οποίοι επωφελούνται από την αύξηση της προσφοράς, που έχει σαν αποτέλεσμα τις ανταγωνιστικές τιμές των εισιτηρίων, αλλά και τιην υλοποίηση επενδύσεων. Παράλληλα, η περιβαλλοντική επίδοση βελτιώνεται, ενώ τα επίπεδα απασχόλησης παρουσιάζουν αύξηση. Οι μέτοχοί μας, επίσης, έχουν αρχίσει να απολαμβάνουν την απόδοση των επενδύσεών τους», λέει μιλώντας σχετικά ο γενικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της ΙΑΤΑ, Tony Tyler.
Τόσο το 2015, όσο και το 2016 η επιστροφή του κλάδου στο κεφάλαιο (8,3% και 8,6% αντίστοιχα) αναμένεται να υπερβεί το κόστος κεφαλαίου του κλάδου (εκτιμάται ότι θα είναι λίγο κάτω από 7,0% το 2015 και το 2016, λόγω της χαμηλής απόδοσης των ομολόγων). «Αυτό είναι ένα ιστορικό επίτευγμα για μια βιομηχανία που είναι γνωστή για την καταστροφή του κεφαλαίου σε όλη την ιστορία της. Η επίτευξη επιδόσεων που μόλις και μετά βίας υπερβαίνουν το κόστος του κεφαλαίου σημαίνει ότι οι αεροπορικές εταιρίες επιτέλους πληρούν τις ελάχιστες προσδοκίες των μετόχων τους. Για τις περισσότερες  βιομηχανίες κάτι τέτοιο αποτελεί τον κανόνα και όχι την εξαίρεση. Κατά μέσο όρο οι αεροπορικές εταιρίες θα σημειώσουν έσοδα λιγότερα από $10 ανά μεταφερόμενο επιβάτη. Η κερδοφορία, λοιπόν, του κλάδου περιγράφεται καλύτερα ως “εύθραυστη” παρά ως “βιώσιμη”», λέει ο Tyler.
Υπάρχουν αρκετές ενδείξεις ότι οι βελτιώσεις στην κερδοφορία των αεροπορικών εταιριών είναι πιθανό να επιβραδυνθούν. Το πρώτο έγκειται στην κυκλική φύση της κερδοφορίας των αεροπορικών επιχειρήσεων. Ιστορικά ο κύκλος της κερδοφορίας τους διαρκεί 8-9 χρόνια. Το χαμηλό σημείο του κύκλου αυτού ήταν το 2009. Το δεύτερο αφορά στην πρόβλεψη των οικονομικών επιπτώσεων των αυξανόμενων επιτοκίων από τα σημερινά εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα.
Σε άνοδο έσοδα και ζήτηση 
Τα έσοδα αναμένεται να αυξηθούν κατά 0,9% στα 717 δισεκατομμύρια δολάρια Αμερικής το 2016. Τα έσοδα του κλάδου κορυφώθηκαν το 2014, διαμορφούμενα σε $758 δισεκατομμύρια, για να μειωθούν εφέτος στα $710 δισεκατομμύρια. Η αύξηση των εσόδων το 2016 αναμένεται να προέλθει εξ ολοκλήρου από την αύξηση των επιβατών. Από την άλλη, τα έσοδα Cargo αναμένεται να μειωθούν ελαφρά σε $50,8 δισεκατομμύρια από $52,2 δισ. το 2015.
Η ζήτηση για τις επιβατικές μεταφορές αναμένεται να αυξηθεί το 2016 κατά 6,9%, από 6,7% εφέτος, με 3,8 δισεκατομμύρια επιβάτες να προβλέπεται ότι θα ταξιδέψουν τον επόμενο χρόνο. Η χωρητικότητα σε επιβάτες αναμένεται να αυξηθεί ελαφρώς περισσότερο από τη ζήτηση σε 7,1%, από το 5,5% το 2015. Η ζήτηση Cargo αναμένεται να αυξηθεί το 2016 σε 3,0%, έναντι αύξησης 1,9% το 2015. Αυτό είναι λίγο πιο πάνω από την αύξηση του ΑΕΠ, που αναμένεται να διαμορφωθεί κατά μέσο όρο στο 2,7% το 2016.
Οι επιδόσεις της βιομηχανίας ανά περιφέρεια 
Οι επιδόσεις της βιομηχανίας διαφέρει σημαντικά από περιοχή σε περιοχή. Έτσι, στη Βόρεια Αμερική, οι αερομεταφορείς αποφέρουν περισσότερο από τα μισά κέρδη στον κλάδο ($19.400.000.000 το 2015 και $19.200.000.000 το 2016). Αυτό είναι αποτέλεσμα της ισχυρής οικονομίας των ΗΠΑ, της ανατίμησης του δολαρίου, των μειωμένων τιμών του πετρελαίου και της αναδιάρθρωσης της βιομηχανίας. Η αύξηση της χωρητικότητας των αεροπορικών εταιριών στη Βόρεια Αμερική αναμένεται να επιταχυνθεί από 3,7% το 2015 σε 4,8% το 2016.
Στην Ευρώπη, οι αεροπορικές εταιρίες αναμένεται να παρουσιάσουν σημαντικά βελτιωμένα αποτελέσματα το 2016, με τα καθαρά κέρδη από $ 6,9 δισ. το 2015 να ανεβαίνουν σε $ 8,5 δισεκατομμύρια το 2016. Η μείωση του κόστους των καυσίμων, η ταχύτερη από την αναμενόμενη ανάκαμψη της ευρωπαϊκής οικονομίας και οι υψηλές επιδόσεις στον τομέα των επαγγελματικών ταξιδιών στις γραμμές του Βόρειου Ατλαντικού έχουν αποφέρει σημαντικά οφέλη στην αεροπορική βιομηχανία. Ωστόσο, οι επιδόσεις είναι άνισες με έντονο και αυξανόμενο ανταγωνισμό μεταξύ των ενδο-ευρωπαϊκών αγορών. Η αύξηση της χωρητικότητας αναμένεται να επιταχυνθεί από 3,9% το 2015 σε 6,2% το 2016, με την Τουρκία να αποτελεί σημαντική κινητήρια δύναμη.
Στην περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού, τα κέρδη των αεροπορικών εταιριών αναμένεται να αυξηθούν από $5,8 δισ. το 2015 σε $6,6 δισ. το 2016. Τα συνολικά κέρδη ανά επιβάτη για το 2016 προβλέπονται σε $5,13, πολύ πίσω από τα κέρδη σε ΗΠΑ και Ευρώπη.
Στη Μέση Ανατολή, οι αερομεταφορείς αναμένεται να παρουσιάσουν συνολικά κέρδη $1,4 δισ. το 2015, μειωμένα σε σχέση με την προηγούμενη πρόβλεψη, η οποία έκανε λόγο για $1,8 δισεκατομμύρια. Η περιοχή εκτιμάται πως θα ανακτήσει το μεγαλύτερο μέρος από το χαμένο έδαφος με $1,7 δισ. καθαρά κέρδη το 2016. Συνολικά, η περιοχή εξακολουθεί να παράγει διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης. Στο πλαίσιο αυτό, η χωρητικότητα αναμένεται να αυξηθεί κατά 12,1% και 12,2%, αντίστοιχα, το 2015 και το 2016.
Στη Λατινική Αμερική, η απόδοση των αερομεταφορέων είναι αδύναμη, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης στη Βραζιλία και των δυσμενών συναλλαγματικών διακυμάνσεων. Το 2015 αναμένεται να ολοκληρωθεί για την περιοχή με $300 εκατομμύρια απώλειες, ενώ για το 2016 οι προβλέψεις «δείχνουν» κέρδη $400 εκατομμυρίων. Οι πρόσφατες εκλογές στη Βενεζουέλα και την Αργεντινή, αναμένεται να διαμορφώσουν ένα πιο φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον για τις αεροπορικές εταιρίες. Η χωρητικότητα αναμένεται να αυξηθεί από 5,6% το 2015 σε 7,5% το 2016, ανάλογα με το πόσο ισχυρή είναι η ζήτηση στη διασύνδεση με τη Βόρεια Αμερική.
Στην Αφρική, οι αεροπορικές εταιρίες κινούνται στο κόκκινο, με τις απώλειες να εκτιμώνται στα $300 εκατ. το 2015 και στα $100 εκατ. το 2016, ενώ ασθενική αύξηση της χωρητικότητας κατά 0,4% αναμένεται για το 2015, η οποία εκτιμάται πως θα αυξηθεί σε 1,6% το 2016.
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *