Για ποιο λόγο τα μικρά, boutique καταλύματα έχουν αδιάθετα δωμάτια στην καρδιά του καλοκαιριού; Φταίει το Airbnb ή μήπως συντρέχουν κι άλλοι παράγοντες που προκαλούν επιπτώσεις σε τόσο υπολογίσιμη κλίμακα; Το μόνο σίγουρο είναι πως οι αριθμοί δεν ευημερούν για όλους και ήδη υπάρχουν ακόμα και ξενοδόχοι που διερωτούνται για το «πώς θα βγει ο χειμώνας;».

Τα boutique καταλύματα 3 – 12 δωματίων είναι εκείνα που σήμερα βρίσκονται στην πιο δύσκολη πορεία, καθώς χάνουν διαρκώς πελάτες. Οι τελευταίοι έχουν πια μια τεράστια γκάμα επιλογών, που ξεκινά από τα εξαιρετικά φθηνά κρεβάτια σε υπόγεια χωρίς εξαερισμό, μέχρι τα ακριβά loft, σε πολυκατοικίες, βίλες ακόμα και στα ξενοδοχεία του νησιού. Το πρόβλημα είναι οξύ, διότι η αύξηση των κλινών που απευθύνονται σε μεμονωμένους επισκέπτες, δεν έχει συνοδευτεί με αύξηση των θέσεων στις αεροπορικές πτήσεις.
«Αν ανοίξει ένα καινούριο ξενοδοχείο στο νησί, θα έρθει σε συμφωνία με κάποιο μεγάλο πρακτορείο και θα γεμίζει με τις έξτρα πτήσεις τσάρτερ που θα δημιουργηθούν. Αρα, στα ξενοδοχεία η αύξηση των κλινών, συνεπάγεται και αύξηση της ροής τουριστών προς τη Ρόδο. Αντιθέτως, τα μικρά καταλύματα απευθύνονται σε εκείνους που έρχονται στο νησί με τις τακτικές πτήσεις της Easy, της Aegean, της Rayan και των υπολοίπων αεροπορικών εταιρειών που μας εξυπηρετούν. Αυτού του είδους οι πτήσεις δεν έχουν αυξηθεί, άρα οι όλο και περισσότερες μεμονωμένες κλίνες καταλυμάτων τύπου airbnb ουσιαστικά θα πρέπει να αντλήσουν πελάτες από την ίδια, συγκεκριμένη δεξαμενή». Την εξήγηση έδωσε προς τη «δημοκρατική» η κα. Χριστίνα Πατσούρη, ιδιοκτήτρια ενός από τα πιο αναγνωρίσιμα boutique καταλύματα της Ρόδου.
Επιπρόσθετα, οι μεγάλοι ξενοδόχοι έχουν κι εκείνοι πια στραφεί πιο οργανωμένα προς τους μεμονωμένους επισκέπτες. Η συγκεκριμένη κατηγορία τουριστών αγοράζει καλύτερα πακέτα φιλοξενίας, που δεν είναι all inclusive και προφανώς αφήνει καλύτερες αποδόσεις στο ταμείο της επιχείρησης.
«Το τουριστικό προϊόν έχει τόσο πολύ διαφοροποιηθεί στα τελευταία χρόνια», περιέγραψε από τη δική του πλευρά προς τη «δημοκρατική» ο ξενοδόχος Νίκος Γερονικόλας και τόνισε ότι «όλα πια απορρέουν από τη δουλειά των στελεχών μας. Εκείνοι που επενδύουν στη γνώση, κάνουν σωστούς υπολογισμούς ως προς την τιμολογιακή τους πολιτική, αφουγκράζονται τις τάσεις και τις ανάγκες της τουριστικής αγοράς, είναι εκείνοι που έχουν διαρκείς κρατήσεις. Το να μπεις, για παράδειγμα στο booking, δεν συνεπάγεται ότι αμέσως έχεις κρατήσεις. Το στοιχείο της προβολής θέλει δουλειά, εξειδικευμένο προσωπικό, σωστή φωτογράφιση και διαρκή ενασχόληση έτσι ώστε να έρθει ένα καλό αποτέλεσμα». Μάλιστα, ο κ. Γερονικόλας τόνισε πως ακόμα και οι μεγάλοι τουριστικοί οργανισμοί, αντιλαμβανόμενοι τις ανάγκες της αγοράς έχουν διαμορφώσει την ειδική επιλογή «dynamic package» ώστε οι τουρίστες να έχουν την επιλογή να αγοράσουν από την πλατφόρμα τους μόνο το αεροπορικό εισιτήριο και τους αφήνουν ελεύθερους να επιλέξουν κατάλυμα.
Η αγορά των μεμονωμένων επισκεπτών αποτελεί σήμερα κεντρικό στόχο για όλους, είτε είναι ιδιοκτήτες καταλυμάτων, είτε ξενοδόχοι, πράκτορες ή τουριστικοί οργανισμοί.

Ανεξέλεγκτο τοπίο

Το airbnb άνοιξε την πόρτα των κρατήσεων και της εκμετάλλευσης κάθε κατοικίας. Μάλιστα, το ποσοστό (περίπου) 20% που εισπράττει για τις κρατήσεις, διαμοιράζεται μεταξύ επισκέπτη και ξενοδόχου. Αν δηλαδή, για μια διανυκτέρευση 100 ευρώ υπάρχει υποχρέωση καταβολής 20 ευρώ προς το airbnb, τότε τα 15 τα καταβάλει ως «καπέλο» ο πελάτης και τα υπόλοιπα τα επιβαρύνεται ο ξενοδόχος. Αντιθέτως, στο booking, το αντίστοιχο ποσό το επιβαρύνεται εξολοκλήρου ο ξενοδόχος. Αρα, εκείνοι που δουλεύουν με την πλατφόρμα διαμοιρασμού, έχουν ένα πρόσθετο και μεγάλο όφελος.
Το πρόβλημα είναι πως το όλο σύστημα είναι ανεξέλεγκτο. Η συντριπτική πλειοψηφία των δωματίων διατίθενται χωρίς πυρασφάλεια, χωρίς ασφάλεια αστικής ευθύνης, χωρίς ελέγχους, όλα στη «ζούλα». Όμως, για την Ελλάδα, για τη Ρόδο ο τουρισμός αποτελεί τη μοναδική βιομηχανία, άρα δεν δικαιολογείται όλη αυτή η δραστηριότητα να γίνεται χωρίς έλεγχο. Όπως ακριβώς απαγορεύτηκε η λειτουργία της Uber μετά την αντίδραση των ιδιοκτητών ταξί, με τον ίδιο τρόπο μπορεί να επιβληθεί η θέσπιση και τήρηση κανόνων που αφορούν τη λειτουργία του airbnb. Η οργανωμένη αγορά το ζητά μετ’ επιτάσεως και το φωνάζει εν’ όσο βουλιάζει στα προβλήματα.

Δεν φταίει μόνο ανταγωνισμός

Ολοι οι ιδιοκτήτες των μικρών, boutique καταλυμάτων έχουν να αναφέρουν από ένα πρόβλημα που τους αποστερεί πελάτες. Ηχορύπανση, δυσκολία πρόσβασης, ένας κακός γείτονας, η γενικότερη αυθαιρεσία και η απώλεια των γάμων αλλοδαπών στο νησί αποτελούν τα πιο μεγάλα αγκάθια. Το κάθε ένα από αυτά, περισσότερο ή λιγότερο αγγίζει όλα τα καταλύματα.
Οι πιο γνωστοί επιχειρηματίες του κλάδου κάνουν λόγο για έναν Αύγουστο που τους έχει γεμίσει κατάθλιψη. Ο λόγος δεν είναι τα άδεια τους δωμάτια, αλλά τα προβλήματα που παραμένουν ίδια και άλυτα κάθε χρόνο. Στη Ρόδο των 70 χρόνων σύγχρονου τουριστικού προϊόντος, ακόμα δεν έχουν λυθεί υποτυπώδη ζητήματα όπως αυτό της αστυνόμευσης, της κυκλοφορίας οχημάτων σε τουριστικά σημεία, των διευκολύνσεων στους επισκέπτες, ακόμα και των γάμων που τόσο άτσαλα απαγορεύτηκαν.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ