ΝΟΝΙΚΑ ΜΠΑΚΑ | TÜV AUSTRIA Hellas: Προτεραιότητα η διαχείριση αποβλήτων και η µείωση της σπατάλης τροφίµων

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Με πολυετή εµπειρία και υψηλή τεχνογνωσία και στον κλάδο της πιστοποίησης των τροφίµων, η TÜV AUSTRIA Hellas, δραστηριοποιείται έντονα στην προσπάθεια διαχείρισης αποβλήτων και µείωσης της σπατάλης τροφίµων, στο πλαίσιο του Νόµου 4819/2021 «Ολοκληρωµένο πλαίσιο για τη διαχείριση των αποβλήτων», που αποτελεί ενσωµάτωση νοµοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τονίζει σε συνέντευξή της η κα. Νόνικα Μπάκα,  Head of Legal Compliance Services Division και Head of Tourism Inspection & Certification Department.

Και όπως εξηγεί η κα. Μπάκα, καθώς προβλέπεται θέσπιση συστήµατος «πληρώνω όσο πετάω», δηλαδή οι παραγωγοί αποβλήτων θα χρεώνονται µε βάση την πραγµατική ποσότητα των παραγόµενων από αυτούς αποβλήτων, οι δήµοι θα µπορούν να διαµορφώνουν τα δηµοτικά τέλη ανάλογα µε την ποσότητα αποβλήτων που παράγει ο κάθε δηµότης-επιχείρηση (αντί βάσει των τετραγωνικών του ακινήτου). Στο πλαίσιο αυτό, οι επιχειρήσεις, όσο περισσότερο µειώνουν τα παραγόµενα απόβλητα, αντίστοιχα και αναλογικά θα µειώνονται και τα επιβαλλόµενα δηµοτικά τέλη.

Μάλιστα, όπως λέει η κα. Μπάκα, για ξενοδοχειακά καταλύµατα άνω των 100 κλινών, καθίσταται υποχρεωτική από 01.01.23, η χωριστή συλλογή και µεταφορά τους, εφόσον λειτουργεί Μονάδα Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων από τον οικείο Δήµο, που οι επιχειρήσεις είναι εγκατεστηµένες.

Και βέβαια το στέλεχος της TÜV AUSTRIA Hellas υπογραµµίζει ότι σε αυτό το πλαίσιο και µε γνώµονα ένα βιώσιµο µέλλον η TÜV AUSTRIA Hellas σε συνεργασία µε το µη Κερδοσκοπικό Οργανισµό «ΜΠΟΡΟΥΜΕ ανέπτυξε το Ιδιωτικό Σχήµα «No Food Waste», το οποίο αναδεικνύει την υπευθυνότητα απέναντι στην Κοινωνία, καθώς και την επιχειρηµατική ηθική ενός Οργανισµού. Επιτρέπει δε την ανάπτυξη διαρκώς αξιολογούµενων µεθόδων διαχείρισης και αξιοποίησης των τροφίµων, µε στόχο τον περιορισµό και την ελαχιστοποίηση της σπατάλης των τροφίµων, σε όλα τα στάδια λειτουργίας του.

Η συνέντευξη

Η συνέντευξη της κας. Μπάκα, στο τεύχος Ιανουαρίου του περιοδικού ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, έχει ως εξής:

Ένα πολύ σημαντικό θέμα είναι αυτό της σπατάλης τροφίμων και διαχείριση αποβλήτων. Τι προβλέπεται σύμφωνα με το νέο ολοκληρωμένο νομοκανονιστικό πλαίσιο; Ποιες επιχειρήσεις αφορά;

Στο πλαίσιο της ενσωµάτωσης της αναθεωρηµένης νοµοθεσίας Ε.Ε. για τα απόβλητα (Οδηγία 2018/851) στο εθνικό δίκαιο, προβλέπονται για πρώτη φορά στην ελληνική νοµοθεσία µέτρα πρόληψης και εθνικός στόχος µείωσης των απωλειών & αποβλήτων τροφίµων.

Συγκεκριμένα, στο Νόµο 4819/2021 «Ολοκληρωµένο πλαίσιο για τη διαχείριση των αποβλήτων» προβλέπονται µέτρα που περιλαμβάνουν νοµικές υποχρεώσεις και κίνητρα που αποσκοπούν στην πρόληψη σπατάλης τροφίµων και αφορούν τις ακόλουθες κατηγορίες επιχειρήσεων:

  • εγκαταστάσεις που αδειοδοτούνται περιβαλλοντικά (µονάδες επεξεργασίας και µεταποίησης τροφίµων),
  • αγορές που παράγουν απόβλητα τροφίµων (όπως κρεαταγορές, ιχθυαγορές, λαχαναγορές), υπεραγορές τροφίµων (super market),
  • ξενοδοχειακά καταλύµατα άνω των 100 κλινών,
  • µονάδες υγειονοµικής περίθαλψης,
  • ξενώνες (ατόµων ειδικών οµάδων, µονάδες φροντίδας ηλικιωµένων κ.α.)
  • επιχειρήσεις τροφοδοσίας (catering) µε ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των τριακοσίων χιλιάδων ευρώ (300.000 €),
  • επιχειρήσεις µαζικής εστίασης, µε ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των πεντακοσίων χιλιάδων ευρώ (500.000 €)

Προβλέπεται εθνικός στόχος μείωσης κατά κεφαλήν παραγόμενων αποβλήτων τροφίμων σε επίπεδο λιανικής πώλησης και καταναλωτή κατά 30% ως το 2030 σε σχέση με το έτος 2022 που διανύουμε, και μείωση (χωρίς συγκεκριμένο ποσοστό) για όλα τα στάδια της αλυσίδας παραγωγής και εφοδιασμού τροφίμων.

Τι σημαίνει αυτό για τις επιχειρήσεις σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια; Ποιες ενέργειες απαιτούνται και ποιες ευκαιρίες και προκλήσεις υπάρχουν;

Οι παραπάνω κατηγορίες επιχειρήσεων, από την 01.01.2022, υποχρεούνται να ακολουθούν την «ιεράρχηση πρόληψης και διαχείρισης αποβλήτων τροφίµων», στην κορυφή της οποίας ισχύουν οι λύσεις πρόληψης: α) αποφυγή δηµιουργίας πλεονασµάτων / αποβλήτων τροφίµων (πρόληψη στην πηγή), β) αξιοποίηση «πλεονασµάτων τροφίµων» -κατάλληλων για ανθρώπινη κατανάλωση- µέσω δωρεάς / άλλης αναδιανοµής ή περαιτέρω επεξεργασίας τροφίµων για ανθρώπινη κατανάλωση. Οι σχετικές ενέργειες θα αποτυπώνονται στη ΜΠΕ και στην ΑΕΠΟ της εγκατάστασης (όπου ισχύει), άλλως στις Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις (ΠΠΔ).

Επιπλέον, επίσης από την  01.01.2022, οι σχετικές επιχειρήσεις υποχρεούνται να καταχωρούν σε ετήσια βάση α) τα παραγόµενα απόβλητα τροφίµων, καθώς και β) τα πλεονάσµατα τροφίµων, τα οποία διατίθενται ως δωρεά, σε ηλεκτρονική πλατφόρµα ειδικού σκοπού.

Φυσικά, με σκοπό την πρόληψη της δημιουργίας αποβλήτων τροφίµων, καθώς και την ανακούφιση κοινωνικά ευάλωτων οµάδων, παρέχονται φορολογικά κίνητρα για τις δωρεές -πλεονασµάτων- τροφίµων σε φορείς φιλανθρωπικού ή κοινωφελούς σκοπού. Οι δωρήτριες επιχειρήσεις τροφίµων οφείλουν βέβαια να τηρούν την κείµενη νοµοθεσία και τις απαιτήσεις ασφάλειας και υγιεινής των τροφίµων, που διατίθενται ως δωρεά.

Επιπρόσθετα, καθώς προβλέπεται θέσπιση συστήματος «πληρώνω όσο πετάω», δηλαδή οι παραγωγοί αποβλήτων θα χρεώνονται με βάση την πραγματική ποσότητα των παραγόμενων από αυτούς αποβλήτων, οι δήμοι θα μπορούν να διαμορφώνουν τα δημοτικά τέλη ανάλογα με την ποσότητα αποβλήτων που παράγει ο κάθε δημότης (αντί βάσει των τετραγωνικών του ακινήτου). Στο πλαίσιο αυτό, οι επιχειρήσεις όσο περισσότερο μειώνουν τα παραγόμενα απόβλητα, αντίστοιχα και αναλογικά θα μειώνονται και τα επιβαλλόμενα δημοτικά τέλη.

Για τις κατηγορίες επιχειρήσεων όπως μονάδες επεξεργασίας και μεταποίησης τροφίμων, λαχαναγορές, υπεραγορές τροφίμων, ξενοδοχειακά καταλύματα άνω των 100 κλινών, καθίσταται υποχρέωση από 01.01.23 χωριστής συλλογής και μεταφοράς. Αυτό θα ισχύσει εφόσον λειτουργεί Μονάδα Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων από τον οικείο Δήμο, που οι επιχειρήσεις είναι εγκατεστημένες.

Ποιος είναι ο ρόλος της TV AUSTRIA Hellas σε αυτό το πλαίσιο; Πως υποστηρίζετε εσείς τους πελάτες και γενικότερα τον επιχειρηματικό κόσμο;

Η TÜV AUSTRIA Hellas διαθέτει πολυετή εμπειρία και υψηλή τεχνογνωσία στον κλάδο της πιστοποίησης των τροφίμων. Το διεθνώς αναγνωρίσιμο όνομα της αξιοπιστίας και εγκυρότητας της TÜV AUSTRIA στην παγκόσμια αγορά, δίνουν ένα ασύγκριτο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τις Ελληνικές επιχειρήσεις που εμπιστεύονται την πιστοποίησή τους.

Ως μέλος του TÜV AUSTRIA  GROUP, η TÜV AUSTRIA Hellas διαδραματίζει τον πλέον κεντρικό και κομβικό ρόλο ως  FOCAL POINT του Group σε παγκόσμιο επίπεδο για τον τομέα της πιστοποίησης των τροφίμων. Έλληνες εξειδικευμένοι επιστήμονες στο χώρο των τροφίμων, μεταφέρουν την Ελληνική εμπειρία και τεχνογνωσία σε 26 χώρες του κόσμου, χαράσσοντας τη στρατηγική για έναν παγκόσμιο όμιλο πιστοποιήσεων.

Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν και με γνώμονα ένα βιώσιμο μέλλον, η TÜV AUSTRIA Hellas σε συνεργασία με το μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό «ΜΠΟΡΟΥΜΕ», ανέπτυξε το Ιδιωτικό Σχήμα «No Food Waste». Με αυτό το σχήμα, μια επιχείρηση έχει τη δυνατότητα να χαράξει στρατηγική διαφοροποίησης παρακολουθώντας και αξιολογώντας τα επίπεδα σπατάλης τροφίμων που προκύπτουν ή δυνητικά θα προκύψουν κατά τη δραστηριότητά και λειτουργία της.

Η πρωτοποριακή υπηρεσία, απευθύνεται σε όλους τους Οργανισμούς της διαχειριστικής αλυσίδας τροφίμων (πρωτογενής παραγωγή, επεξεργασία, συσκευασία, μεταποίηση, αποθήκευση, χονδρική και λιανική διάθεση, παροχή υπηρεσιών όπως εστίαση, φιλοξενία, υγεία, εκπαιδευτικές δομές κ.α.) ανεξάρτητα από το μέγεθος ή την πολυπλοκότητα της δομής τους (π.χ. Οργανισμοί ενός ή πολλαπλών σημείων).

Ως τέτοιοι Οργανισμοί ενδεικτικά αναφέρονται, μονάδες επεξεργασίας και μεταποίησης τροφίμων, αγορές που παράγουν απόβλητα (κρεαταγορές, ιχθυαγορές, λαχαναγορές), υπεραγορές τροφίμων (super market), ξενοδοχειακά καταλύματα, μονάδες υγειονομικής περίθαλψης (νοσοκομεία, κλινικές, θεραπευτήρια), ξενώνες, επιχειρήσεις τροφοδοσίας (catering), επιχειρήσεις μαζικής εστίασης, σχολεία, παιδικοί σταθμοί, αεροπορικές εταιρείες, κατασκηνώσεις, κ.α.

Γιατί μία επιχείρηση να επιλέξει να πιστοποιηθεί με το Σχήμα «No Food Waste» και ποια βήματα θα πρέπει να ακολουθήσει;

Το Ιδιωτικό Σχήμα «No Food Waste» αναδεικνύει την υπευθυνότητα απέναντι στην Κοινωνία, καθώς και την επιχειρηματική ηθική ενός Οργανισμού. Επιτρέπει την ανάπτυξη διαρκώς αξιολογούμενων μεθόδων διαχείρισης και αξιοποίησης των τροφίμων, με στόχο τον περιορισμό και την ελαχιστοποίηση της σπατάλης των τροφίμων, σε όλα τα στάδια λειτουργίας του.

Επίσης, αποτελεί εχέγγυο ότι μια επιχείρηση συμβάλλει απτά στον αγώνα για την εξοικονόμηση φυσικών και οικονομικών πόρων, εξασφαλίζοντας την επιχειρησιακή συνέχεια και μάλιστα με θετικό περιβαλλοντικό πρόσημο.

Την ίδια στιγμή, αναδεικνύει τη δέσμευση ενός Οργανισμού για παροχή προϊόντων και υπηρεσιών που συμβάλλουν στην πρόληψη σπατάλης των τροφίμων και ενισχύει τη στρατηγική του για την ανάπτυξη μιας σειράς δράσεων ευαισθητοποίησης των εργαζομένων και του συνόλου των εμπλεκόμενων μερών σχετικά με την ελαχιστοποίηση του φαινομένου της σπατάλης τροφίμων.

Mέσω λοιπόν της πιστοποίησης «No Food Waste», ενισχύεται η εμπιστοσύνη όλων των εμπλεκόμενων μερών και βελτιώνεται σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των πιστοποιημένων επιχειρήσεων. Αδιαμφισβήτητα, ενισχύεται το κοινωνικό αποτύπωμα μιας επιχείρησης και η εταιρική του κοινωνική ευθύνη μέσω δράσεων αναδιανομής τροφίμων για κοινωφελείς σκοπούς.

Για την πιστοποίηση ενός Οργανισμού με το Σχήμα Πιστοποίησης «NO FOOD WASTE» αρκεί να ακολουθηθούν μερικά απλά βήματα, με πρώτο την υποβολή της Αίτησης Πιστοποίησης στην TÜV AUSTRIA. Μετά την αποδοχή των οικονομικών όρων και προϋποθέσεων συνεργασίας (σύμβαση και Κανονισμός Πιστοποίησης) απαιτείται σχετική προετοιμασία του Οργανισμού αναφορικά με την ανάπτυξη και εφαρμογή μέτρων, ενεργειών και δράσεων για την ικανοποίηση των απαιτήσεων του Σχήματος και στη συνέχεια προγραμματίζεται και διενεργείται αρχική επιθεώρηση. Η Πιστοποίηση του Οργανισμού ακολουθεί την επιτυχή ολοκλήρωση επιθεώρησης ενώ ακολουθεί παρακολούθηση της συμμόρφωσης του Οργανισμού μέσω επιθεωρήσεων επιτήρησης σε ετήσια βάση.

Στις μέρες μας, που πρόκληση αποτελεί η επίτευξη και διατήρηση υψηλών και διατηρήσιμων ρυθμών ανάπτυξης, η πρόληψη και η πιστοποίηση στον επιχειρηματικό κόσμο, είναι ζωτικής σημασίας. Το «επιχειρείν» λοιπόν οφείλει όχι μόνο να συνδράμει, αλλά και να πρωτοπορεί στις απαιτήσεις των καιρών, με αξιοπιστία και απτά αποτελέσματα.

Η Πιστοποίηση λοιπόν, απαντά για μια ακόμα φορά στις σύγχρονες προκλήσεις διασφαλίζοντας τις βάσεις για ένα πιο βιώσιμο αύριο.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *