– Εδώ το τελικό σχέδιο νόμου
Στην τελική ευθεία για την ψήφισή του έχει μπει το τουριστικό πολυνομοσχέδιο μετά την διαδικασία της συζήτησής του στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.
Στην τελική συζήτηση η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη προχώρησε σε μια σειρά σημαντικών και θετικών αλλαγών.
Απ’ όσα μπορέσαμε να “ψαρέψουμε” οι κυριότερες αλλαγές εστιάζονται στα εξής:
• Η δημιουργία ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας θα επιτρέπεται σε γήπεδα μικρότερα τουλάχιστον των 50 χιλιάδων τ.μ και όχι 150.000 όπως προβλεπόταν αρχικά.
• Στις περιπτώσεις που διαπιστωθεί από την εταιρία αδειοδότησης τουριστικών επιχειρήσεων ότι σε μια σύνθετη τουριστική εγκατάσταση σταμάτησε να λειτουργεί μόνιμα το γκολφ, τότε θα επιστρέφονται εντόκως η επιδότηση για την κατασκευή του ξενοδοχειακού καταλύματος και του γηπέδου γκολφ.
• Στην περίπτωση που τα τουριστικά καταλύματα οικοδομούνται νόμιμα σε ιδιωτικά δάση, τότε θα επιτρέπεται επί του ανώτατου επιτρεπόμενου ποσοστού των προς οικοδόμηση διατιθέμενων χώρων η σύσταση διατηρημένων ιδιοκτησιών, οριζοντίων και κάθετων καθώς και η μεταβίβαση σε τρίτους ενοχικών και εμπράγματων δικαιωμάτων επί αυτών.
• Η δημιουργία ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας (Gonto Hotel) επιτρέπεται μόνο επί των υφιστάμενων (αστικών) καταλυμάτων της παραγράφου 1Α του άρθρου 2 του Ν.2160/93 εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων πόλεων, που πληρούν τις ακόλουθες προϋποθέσεις: α. Έχουν κατασκευαστεί νομίμως ή έχουν υπαχθεί στις ρυθμίσεις των άρθρων 5 έως 7 του Ν. 3843/2012 και του άρθρου 24 του Ν. 4014/2011 και β. διαθέτουν σε ισχύ ειδικό σήμα λειτουργίας ή διέθεταν την τελευταία πενταετία ειδικό σήμα λειτουργίας και έχουν παύσει τη λειτουργίας τους.
• Επιτρέπεται παραχώρηση του δικαιώματος αιγιαλού, παραλίας, συνεχόμενου ή παρακείμενου θαλάσσιου χώρου, σύμφωνα με τις διατάξεις, έμπροσθεν σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων ή τουριστικών καταλυμάτων πέντε αστέρων ή τεσσάρων αστέρων, δυναμικότητας τουλάχιστον 300 κλινών ή τριών αστέρων δυναμικότητας τουλάχιστον 300 κλινών.
Στους υφιστάμενους και εν λειτουργία κατά την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου τουριστικούς λυμένες χορηγείται άδεια λειτουργίας με την προϋπόθεση ότι ο φορέας διαχείρισης του λυμένα θα υποβάλλει έως την 30/4/2014 αίτηση.
Στα αξιοσημείωτα η κατάργηση της διάταξης που προέβλεπε την σύσταση της Marketing Greece με την συμμετοχή του Δημοσίου ( άρθρο 187 του ν. 4070 ) και ένα μπέρδεμα με το αν ο ΕΟΤ μπορεί να συμμετέχει σε δράσεις ιδιωτικών φορέων όπως η Marketing Greece.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του ΚΕΡΔΟΥΣ η υπουργός ” αφαίρεσε το άρθρο 41 του νομοσχεδίου το οποίο έδινε τη δυνατότητα χρηματοδότησης από τον ΕΟΤ των προγραμμάτων τουριστικής προβολής που προτείνονται από συνδικαλιστικές οργανώσεις των τουριστικών επιχειρήσεων και τα πάσης φύσεως νομικά πρόσωπα που αυτές ιδρύουν”.
Ωστόσο στο τελικό σχέδιο που είναι προς ψήφιση στο άρθρο 41 και στην υποπερίπτωση ββ, υπάρχει η δυνατότητα αυτή.
Θα το ξεδιαλύνουμε.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα του ΚΕΡΔΟΥΣ “Αίσθηση προκάλεσε η επίθεση της υπουργού, κυρίως στους συνδικαλιστικούς εκπροσώπους του ΣΕΤΕ. Η κυρία Κεφαλογιάννη είπε συγκεκριμένα ότι ο ΣΕΤΕ δεν μπορεί και δεν θα υποκαταστήσει το κράτος και κάλεσε τους εκπροσώπους του να περιοριστούν στον ρόλο τους και τα όριά τους”.
Η ΟΚΕ
Ανακοίνωση για το νομοσχέδιο εξέδωσε η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή η οποία διπαιστώνει ότι είναι σε “σωστό δρόμο”.
Η Ο.Κ.Ε. διαπιστώνει ότι επιχειρείται η αναβάθμιση του Ελληνικού Τουρισμού. Είναι κοινή διαπίστωση ότι η χώρα χρειάζεται μια νέα τουριστική πολιτική, στο πλαίσιο της οποίας το ελληνικό τουριστικό προϊόν μπορεί και πρέπει να εμπλουτισθεί και να αναβαθμισθεί, μέσα από την υιοθέτηση σύγχρονων εργαλείων ανάπτυξης και προβολής της τουριστικής δραστηριότητας και νέα τουριστικά προϊόντα και υπηρεσίες. Η Ο.Κ.Ε. θεωρεί ότι το νομοσχέδιο «Απλούστευση διαδικασιών για την ενίσχυση της τουριστικής επιχειρηματικότητας, αναδιοργάνωση του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού και λοιπές διατάξεις» κινείται προς την σωστή κατεύθυνση και έρχεται να καλύψει τα υφιστάμενα κενά και να συμβάλει στην αντιμετώπιση βασικών δομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο τουρισμός στη χώρα μας και τα οποία λόγω της κρίσης εντείνονται. Οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου στοχεύουν στην ποιοτική αναβάθμιση του τουρισμού, εξορθολογίζουν το ρυθμιστικό πλαίσιο της τουριστικής κατοικίας, διευρύνουν το τουριστικό προϊόν με τη στήριξη νέων μορφών τουρισμού και βελτιώνουν σε σημαντικό βαθμό τη σχέση μεταξύ τουρισμού αφενός, περιβάλλοντος και κατοικίας αφετέρου, στη κατεύθυνση της βιώσιμης ανάπτυξης. Τέλος, δημιουργείται ένα βασικό πλαίσιο από άποψη τουριστικής νομοθεσίας που επιτρέπει τις χωρικές ρυθμίσεις από το αναμενόμενο νέο Ειδικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό.
Ειδικότερα η Ο.Κ.Ε. επισημαίνει ότι από την ανάγνωση των επιμέρους διατάξεων προκύπτει η πρόθεση του αρμόδιου Υπουργείου να διαμορφωθεί ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση μιας διαφοροποιημένης τουριστικής πολιτικής, με προτεραιότητα στη δημιουργία σύνθετων και οργανωμένων τουριστικών αναπτύξεων, ενώ παράλληλα επιχειρείται και η απλούστευση των διαδικασιών για την αδειοδότηση και την λειτουργία των τουριστικών επιχειρήσεων και η αναδιάρθρωση του Ε.Ο.Τ., με σκοπό τη διευκόλυνση των επενδύσεων. Επιχειρείται επίσης η εισαγωγή – προώθηση νέων τουριστικών προϊόντων, τα οποία ήδη διατίθενται σε ανταγωνιστικές προς την Ελλάδα χώρες, και ορισμένα από τα οποία πράγματι, αν αξιοποιηθούν σωστά, είναι δυνατόν να δώσουν μια επιπλέον ώθηση στην τουριστική ανάπτυξη της χώρας. Ιδιαίτερα σημαντική είναι και η προσπάθεια οργάνωσης σε ένα ενιαίο πλαίσιο των οργανωμένων υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων που διαπιστώνεται, μέσω της οποίας επιδιώκεται η βελτίωση της σημερινής χαοτικής εικόνας (διαφορετικοί φορείς και διαφορετική νομοθεσία για κάθε ένα) και δημιουργείται μία ενιαία κατάσταση που διευκολύνει σημαντικά τις επενδυτικές πρωτοβουλίες. Τέλος, θετικά αξιολογείται και η ρύθμιση για την τουριστική κατοικία, όπου οι συντελεστές δόμησης και οι πυκνότητες δεν έχουν καμία σχέση με το μοντέλο της Ισπανίας που βασίστηκε σε δεκαπλάσιους συντελεστές, πολυόροφα και πυκνά κτίσματα. Η τουριστική κατοικία πιστεύεται ότι θα δώσει νέα ώθηση στην ανάπτυξη του τουρισμού καθώς η διεθνής ζήτηση είναι μεγάλη και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας παρέμεναν αναξιοποίητα μέχρι σήμερα.