THEOHARIS

Το υπουργείο Τουρισμού απαντά στη πρωτοσέλιδο της Εφημερίδας των Συντακτών για την Marketing Greece|Ανταπάντηση της εφημερίδας

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΦΟΡΕΙΣ

Μείζον θέμα έχει προκύψει με την Marketing Greece, καθώς μετά την ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για προνομιακή μεταχείριση της εταιρίας, δεδομένου ότι με την ΠΝΠ, παρέχεται η δυνατότητα απευθείας αναθέσεων στην Marketing Greece, από το υπουργείο Τουρισμού, τον ΕΟΤ και Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η Εφημερίδα των Συντακτών, με πρωτοσέλιδο θέμα της, κάνει λόγο για “Διαφημιστικό μονοπώλιο στον τουρισμό!”.

Υπενθυμίζεται ότι το money-tourism.gr, ασχολήθηκε με το θέμα, αναδεικνύοντας την είδηση.

 Στο δημοσίευμα η εφημερίδα αναφέρει μεταξύ άλλων και τα εξής: «…Η παραπάνω ενέργεια καταστρατηγεί την έννοια του υγιούς ανταγωνισμού», επεσήμανε αναγνώστης της εφημερίδας που επέστησε την προσοχή μας στην επίμαχη διάταξη –χωρίς να κρύβει την ιδιότητά του ως επικεφαλής εταιρείας που ασχολείται με το τουριστικό μάρκετινγκ εδώ και χρόνια–, αναρωτώμενος «αν ζούμε σε κράτος δικαίου». Τον ευχαριστούμε για την υπόδειξη και το ερέθισμα.

efsynΗ Marketing Greece δηλώνει στη σελίδα της μη κερδοσκοπική εταιρεία που συγκροτήθηκε με πρωτοβουλία του ΣΕΤΕ και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας.

Ο αυτοπροσδιορισμός ως μη κερδοσκοπικής, ωστόσο, είναι αυθαίρετος, αφού δεν πρόκειται Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία (ΑΜΚΕ) ή οποιασδήποτε άλλης νομικής μορφής ΜΚΟ, αλλά για κανονική Ανώνυμη Εταιρεία, με υποχρεώσεις δημοσιότητας και ισολογισμούς στους οποίους εμφανίζει ίδια κεφάλαια περί το 1 εκατ. ευρώ και ετήσιο κύκλο εργασιών που στα έξι χρόνια λειτουργίας της κυμαίνεται από 600.000 έως 1 εκατ. ευρώ.

Το Δ.Σ. της εταιρείας συγκροτείται από εκπροσώπους εταιρειών-μελών του ΣΕΤΕ και του ΞΕΕ, με πρόεδρο τον Ι. Ρέτσο (πρόεδρο και του ΣΕΤΕ), διευθύνουσα σύμβουλο την Ι. Δρέττα και αντιπρόεδρο τον Α. Βασιλικό, πρόεδρο του ΞΕΕ.

Βασικό επίτευγμα της «θυγατρικής» του ΣΕΤΕ Marketing Greece είναι η διαδραστική πλατφόρμα Discover Greece, με προβολή τουριστικών προορισμών και ταξιδιωτικές πληροφορίες σε 6 γλώσσες, πλην των ελληνικών.

Μέχρι σήμερα οι καμπάνιες προβολής της Marketing Greece περιορίζονται σε ένα «συλλογικό» μάρκετινγκ του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Η διάταξη της ΠΝΠ που την καθιστά, έστω και για τέσσερις μήνες, διαφημιστικό μονοπώλιο για το υπουργείο Τουρισμού, τον ΕΟΤ, τις 13 περιφέρειες και τους 325 δήμους της χώρας, μαζί με τις αναπτυξιακές τους εταιρείες, αλλάζει τα πράγματα. Αίφνης, ο ΣΕΤΕ και η Marketing Greece αποκτά προνομιακή πρόσβαση σε τεράστιο πελατολόγιο φορέων που, πιεζόμενοι από χιλιάδες μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις του τουριστικού τομέα σε όλη τη χώρα οι οποίες αντιμετωπίζουν το φάσμα της κατάρρευσης, θα αναγκαστούν να επιδοθούν σε ανελέητο ανταγωνισμό και διαγκωνισμό για να ανακτήσουν ό,τι μπορούν από τη χαμένη τουριστική σεζόν. Κι αυτό εφόσον επικρατήσει το αισιόδοξο σενάριο ενός «καθαρού» από την πανδημία παράθυρου 3-5 μηνών τουριστικής κίνησης.

Αν, μάλιστα, την προσεχή εβδομάδα, στο πακέτο ενίσχυσης του τουριστικού κλάδου που θα ανακοινώσει η κυβέρνηση περιληφθούν και οι προτάσεις για επιδοτούμενα ταξιδιωτικά voucher σε εκατοντάδες χιλιάδες ελληνικά νοικοκυριά, είναι προφανές ότι ο ανταγωνισμός για την προσέλκυση του εσωτερικού τουρισμού θα πιάσει κόκκινο. Ο,τι καλύτερο για μια εταιρεία που έχει το πλεονέκτημα να συνάπτει συμβάσεις υπηρεσιών προβολής με εκατοντάδες δημόσιους φορείς, χωρίς «ταβάνι» δαπάνης και «κατά παρέκκλιση της κείμενης εθνικής νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων»…

Θα μπορούσε να γίνει αλλιώς στις συνθήκες έκτακτης ανάγκης; Φυσικά και θα μπορούσε. Πολλές επιχειρήσεις επικοινωνίας, ιδιωτικές ή και δημόσιοι φορείς, θα μπορούσαν να πάρουν κομμάτια της «δουλειάς», όλες έχουν πληγεί βαρύτατα από την πανδημία, κι όλες έχουν ανάγκη από «δεύτερες ευκαιρίες» τους. Εξάλλου, υπάρχει και το ερώτημα πώς η Marketing Greece θα ανταποκριθεί σε έναν όγκο αιτημάτων για γρήγορα προγράμματα προβολής, αν για παράδειγμα περίπου ταυτόχρονα 200 δήμοι και περιφέρειες της ζητήσουν «εδώ και τώρα» πρότζεκτ στήριξης.

Το γιατί η κυβέρνηση του «αγνού και ανόθευτου ανταγωνισμού» επιλέγει να διαμορφώσει ένα ιδιωτικό μονοπώλιο που θα εξυπηρετεί ένα δημόσιο μονοψώνιο (γιατί αυτό συγκροτούν τελικά ΕΟΤ, περιφέρειες και δήμοι) δεν είναι και κανένα μυστήριο. Εχουν προηγηθεί δύο συναντήσεις-τηλεδιασκέψεις του πρωθυπουργού με τον ΣΕΤΕ (Γιατί μόνο με αυτόν, από το σύνολο του τουριστικού κλάδου; Γιατί όχι και με την ομοσπονδία των εργαζομένων;) στη διάρκεια της πανδημίας. Και οι συναντήσεις στο Μαξίμου είναι πάντα παραγωγικές…”.

Η απάντηση του υπουργείου Τουρισμού

Η απάντηση του υπουργείου Τουρισμού έχει ως εξής:

“Διαβάσαμε με έκπληξη το σημερινό πρωτοσέλιδο της Εφημερίδας των Συντακτών περί μονοπωλίου στην τουριστική προβολή της χώρας.

Είναι κρίμα που ο ανώνυμος συντάκτης του άρθρου δεν επικοινώνησε μαζί μας γιατί θα είχε πάρει τις απαντήσεις στα ερωτήματα που με τόση αγωνία θέτει.

Απάντηση πρώτη. Η συνεργασία του ιδιωτικού τομέα με το Υπουργείο Τουρισμού, ιδιαίτερα σε θέματα προβολής και διαφήμισης της χώρας  αποτελούσε προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης της ΝΔ. Απόφαση που  υλοποιείται στην παρούσα φάση και αποτελεί πρακτική  που εφαρμόζεται με μεγάλη επιτυχία σε χώρες όπως η Γαλλία που ο φορέας προβολής της χώρας αποτελεί σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Απάντηση δεύτερη.  Η  συνεργασία Υπουργείου, ΕΟΤ, marketing Greece έχει ήδη δοκιμασθεί και έχει φέρει ως αποτέλεσμα  την πλατφόρμα #greecefromhome. Μια πλατφόρμα που χαίρει παγκόσμιας αναγνώρισης και εγκωμιαστικών σχολίων για την καινοτομία και την ανθρωποκεντρική της προσέγγιση.

Απάντηση τρίτη. Δε δημιουργείται κανένα μονοπώλιο – όπως ανησυχεί η Εφ.ΣΥΝ- αφού η Marketing Greece συνεργάζεται με εταιρείες της τουριστικής αγοράς για την υλοποίηση και την προώθηση της τουριστικής προβολής.  Πρωτοβουλίες που έχει πάρει ως τώρα όπως το discovergreece, δείχνουν πως καινοτομεί και λειτουργεί πάντα υπέρ της τουριστικής ανάπτυξης.

Επομένως δεν πρόκειται για διαφημιστική εταιρεία αλλά για οργανισμό προβολής της χώρας που συνεργάζεται με διαφημιστικές εταιρείες, όπως ακριβώς και ο ΕΟΤ.

Απάντηση τέταρτη. Η εταιρεία – σε αντίθεση με όσα γράφει ο συγγραφέας του άρθρου – με βάση το καταστατικό της δεν είναι κερδοσκοπική.  Στηρίζεται σε δωρεές και συνεργασίες εταιρειών του τουριστικού κλάδου με σκοπό την προβολή προορισμών σε τοπικό κυρίως επίπεδο  με μόνο όφελος την προώθηση του τουρισμού και συνεπώς την ενίσχυση των τουριστικών επιχειρήσεων.

Απάντηση Πέμπτη.

Και κάτι τελευταίο γιατί η μνήμη κάποιων είναι «κοντή». Θυμίζουμε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που η Marketing Greece συμπράττει με το Υπουργείο Τουρισμού. Συνέβη 2 φορές επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Το καλοκαίρι του 2015 για την καμπάνια happening now και την άνοιξη του 2019 για το Oh my Greece, με πραγματικά εξαιρετικά αποτελέσματα.

Οι πρωτοφανείς συνθήκες που επικρατούν, επιβάλλουν τη δημιουργία ενός ενιαίου μηνύματος από το Υπουργείο Τουρισμού, τον ΕΟΤ, τον ιδιωτικό τομέα, τους ΟΤΑ, τις Περιφέρειες.

Η πρωτοβουλία αυτή υπηρετεί  τον σκοπό αυτό  και τίποτε άλλο. Υπηρετεί την ταχύτερη ανάκτηση του χαμένου εδάφους.

Αυτό εξάλλου επιβάλλει το αίσθημα ευθύνης μας απέναντι στους 700.000  εργαζόμενους και τις δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις που εξαρτώνται από την επιτυχία της στρατηγικής μας για τον Τουρισμό.

Η επιτυχία αυτή χωρίζει για καθέναν από αυτούς την ανεργία από την πρόσληψη”.

Η ανταπάντηση της εφημερίδας

Η εφημερίδα σε ανταπάντησή της αναφέρει: “Κατ’ αρχάς διευκρινιστικά και προς αποφυγή παρεξηγήσεων: ο “ανώνυμος συντάκτης” του δημοσιεύματος είναι οι Κ. Ζαφειρόπουλος και Γ. Κιμπουρόπουλος, αλλά όπως έχουμε δημόσια εξηγήσει, οι συντάκτες του προσωπικού ασφαλείας σε ένδειξη αλληλεγγύης και ισονομίας με τους συναδέλφους που βρίσκονται σε αναστολή έχουμε επιλέξει να μην υπογράφουμε τα κείμενα όσο διαρκεί η έκτακτη κατάσταση. Σε κάθε περίπτωση διαβεβαιώνουμε κάθε θιγόμενο ότι πίσω από κάθε κείμενο, πέραν της συλλογικότητας της Εφ.Συν., βρίσκεται ένας συντάκτης πρόθυμος να αναλάβει την ευθύνη του κάθε δημοσιεύματος.

Στις πέντε απαντήσεις του υπουργείου Τουρισμού έχουμε τις εξής πέντε ανταπαντήσεις:

Ανταπάντηση πρώτη: Ουδεμία αντίρρηση ότι η συνεργασία του υπουργείου Τουρισμού ήταν προεκλογική δέσμευση της ΝΔ και αποτελεί πρακτική κι άλλων χωρών. Αλλά η δέσμευση αφορούσε τη συνεργασία όλου του δημόσιου τομέα με μια και μόνη εταιρεία του ιδιωτικού τομέα;

Ανταπάντηση δεύτερη: Στα παγκόσμια επαινετικά σχόλια για την πλατφόρμα #greecefromhome να προσθέσουμε και τα δικά μας. Αλλά τι σχέση έχει αυτό με την διάταξη της ΠΝΠ που ωθεί, εκτός από τον ΕΟΤ και το υπουργείο, όλους τους αυτοδιοικητικούς φορείς της χώρας να κάνουν απευθείας ανάθεση, ανεξαρτήτως ποσού, σε μια και μόνη εταιρεία;

Ανταπάντηση τρίτη: Πώς αλλιώς ορίζεται το μονοπώλιο, αν όχι ότι μια μόνη εταιρεία δικαιούται να συμβληθεί  κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας, έστω και για λίγο διάστημα, με δεκάδες φορείς του δημοσίου; Κι αν οι διαγωνιστικές διαδικασίες σε συνθήκες πανδημίας είναι αδύνατες, γιατί  οι απευθείας αναθέσεις να μη μπορεί να γίνουν σε πέντε, δέκα, είκοσι εταιρείες του χώρου;

Ανταπάντηση τέταρτη. Η εταιρεία δεν είναι μια Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία. Είναι μια κανονική ΑΕ, που δημοσιεύει ισολογισμούς, έχει μετόχους, πραγματοποιεί γενικές συνελεύσεις κλπ. Το γεγονός ότι το μετοχικό της κεφάλαιο διαμορφώνεται από εισφορές των μετόχων, εταιρειών ή συλλογικών φορέων του κλάδου, και το ότι σκοπός της είναι η  συνολική προβολή του τουριστικού προϊόντος δεν την καθιστά φιλανθρωπικό ίδρυμα. Έχει μήπως συμφωνηθεί να προσφέρει δωρεάν, άνευ αντιτίμου, τις υπηρεσίες που θα της ανατεθούν από το υπουργείο, τον ΕΟΤ, τις περιφέρειες ή τους δήμους; Και γιατί η διάταξη της ΠΝΠ ορίζει ρητά ότι οι απευθείας αναθέσεις θα γίνονται ανεξαρτήτως ποσού;

Ανταπάντηση πέμπτη: Το ότι συνέβη και επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ αφορά τον ΣΥΡΙΖΑ. Όπως γράψαμε και χθες στο δημοσίευμά μας, η μεθόδευση ιδιωτικοποίησης και απαξίωσης του ΕΟΤ ξεκίνησε επί υπουργίας Ο. Κεφαλογιάννη και φαίνεται ότι συνεχίστηκε – κακώς, κάκιστα- επί ΣΥΡΙΖΑ. Ωστόσο, νομίζουμε ότι είναι πρώτη φορά που με ΠΝΠ, κατά παράβαση κάθε έννοιας θεμιτού ανταγωνισμού, μια εταιρεία εξοπλίζεται με το μοναδικό προνόμιο να συμβάλλεται αποκλειστικά με 340 φορείς του δημοσίου”.

Ο ΕΟΤ

Η εφημερίδα κάνει ιδιαίτερη αναφορά και για τον ΕΟΤ, υπογραμμίζοντας ότι “Καταργούν ουσιαστικά τον ΕΟΤ”. Γράφει χαρακτηριστικά: “Η διαδικασία σταδιακής ιδιωτικοποίησης του ΕΟΤ ξεκίνησε επί υπουργίας Ολγας Κεφαλογιάννη στην κυβέρνηση Σαμαρά. Εκείνη την εποχή η πολιτική ηγεσία είχε αποστερήσει τον ΕΟΤ από το μεγαλύτερο μέρος των αρμοδιοτήτων του, ειδικά ως προς το σκέλος που αφορούσε την ανάπτυξη.

Τότε ξεκίνησε το «ξήλωμα του πουλόβερ» σε ένα νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, το οποίο τηρούσε συγκεκριμένες διαδικασίες ως προς τη διαφάνεια, ενώ διέθετε εκατοντάδες εργαζόμενους με την απαραίτητη εξειδίκευση και τεχνογνωσία. Μετά την άνοδο του ΣΥΡΙΖΑ, επί υπουργίας Κουντουρά, εγκαταλείφθηκαν οι προεκλογικές δεσμεύσεις και υπήρξε περαιτέρω αφαίρεση αρμοδιοτήτων του ΕΟΤ, οι οποίες με Π.Δ. μεταφέρθηκαν στο υπουργείο Τουρισμού. Οι εργαζόμενοι στον ΕΟΤ ενημέρωσαν τότε την υπουργό πως οι έλεγχοι των τουριστικών επιχειρήσεων δεν διενεργούνταν και ότι η αρμοδιότητα θα έπρεπε να επανέλθει στον ΕΟΤ, ο οποίος πλέον είχε χάσει τον αποφασιστικό ρόλο του και είχε μετατραπεί σε εκτελεστικό όργανο.

«Η απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη είναι πραξικοπηματική. Πρόκειται για την αρχή του τέλους του ΕΟΤ και την παράδοσή του σε ιδιώτες» καταγγέλλουν στην «Εφ.Συν.» εργαζόμενοι με χρόνια εμπειρίας. Αξίζει να σημειωθεί πως η επικεφαλής της Marketing Greece, κ. Δρέττα, είναι η σύζυγος του Γιάννη Ρέτσου, επικεφαλής του ΣΕΤΕ. Η ίδια, παράλληλα, είναι και μέλος της επιτροπής που συμβουλεύει το υπουργείο Τουρισμού, ενώ στο παρελθόν διετέλεσε διευθύντρια του γραφείου της Ολγας Κεφαλογιάννη. Επιτελικό κράτος ημετέρων”.

Σ.Σ.: Η μεταφορά αρμοδιοτήτων δεν έγινε με ΠΔ επί υπουργίας Κουντουρά, αλλά είχαν ήδη μεταφερθεί με τον τελευταιο νόμο Κεφαλογιάννη.

Tagged

1 σχόλιο στο “Το υπουργείο Τουρισμού απαντά στη πρωτοσέλιδο της Εφημερίδας των Συντακτών για την Marketing Greece|Ανταπάντηση της εφημερίδας

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *