Δεν βάζουν το χέρι στην… τσέπη οι ταξιδιώτες για την προστασία του Περιβάλλοντος

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΜΕΛΕΤΕΣ

Όπως σε όλους σχεδόν τους κλάδους, έτσι και στον τουρισμό το θέμα της “βιωσιμότητας” έρχεται όλο και περισσότερο στο επίκεντρο και καθημερινά οι εταιρίες αναφέρουν τις προσπάθειες και τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουν στον τομέα αυτό. Ωστόσο, οι επιβάτες αεροπορικών εταιριών δεν δείχνουν πρόθυμοι να βάλουν το χέρι στην… τσέπη και να πληρώσουν τα λεγόμενα αντισταθμιστικά οφέλη εκπομπών άνθρακα. Έτσι, κάτι τέτοιο δεν θεωρείται ως το κατάλληλο “εργαλείο” για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.

Μια νέα μελέτη, κατά την οποία εξετάστηκαν σχεδόν 64.000 κρατήσεις μιας παγκοσμίως δραστηριοποιούμενης ελβετικής, αεροπορικής εταιρίας για την επιστημονική έκδοση “Global Environmental Change”, κατέληξε τώρα στο εξής συμπέρασμα: αν και πολλοί άνθρωποι ισχυρίζονται ότι υπερασπίζονται την αειφορία όταν πετούν, στην πραγματικότητα μόνο το 4,5% όλων των κρατήσεων είχαν λάβει αντισταθμιστικά οφέλη CO2.

Αυτό σημαίνει ότι το 95,5% των επιβατών δεν αποδέχθηκαν την προσφορά να αντισταθμίσουν το αποτύπωμα άνθρακά τους, καταβάλλοντας ένα χρηματικό ποσό. Ωστόσο, δεν εξετάστηκαν οι κρατήσεις που έγιναν σε ταξιδιωτικά πρακτορεία, αλλά μόνο εκείνες μέσα από την ιστοσελίδα της αεροπορικής εταιρείας. Σύμφωνα με την ελβετική αεροπορική εταιρία, αυτό αντιπροσωπεύει περίπου το 20% των συνολικών πωλήσεων.

Τα δεδομένα συλλέχθηκαν μεταξύ Αυγούστου 2019 και Οκτωβρίου 2020.

Αναποτελεσματικός ο εθελοντικός συμψηφισμός εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα

Το αποτέλεσμα της μελέτης εγείρει έτσι, για άλλη μια φορά, το ερώτημα κατά πόσον ο εθελοντικός συμψηφισμός εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα είναι εύστοχος. Οι συγγραφείς της μελέτης αμφιβάλλουν γι’ αυτό. Ορισμένοι τουριστικοί πράκτορες και ταξιδιωτικά γραφεία περιλαμβάνουν, ήδη, εξαρχής ένα αντίστοιχο ποσό στην τιμή του ταξιδιωτικού τους πακέτου. Ωστόσο, πρόκειται για παρόχους που, ούτως ή άλλως, ανήκουν στην κατηγορία με τις υψηλότερες τιμές και, επομένως, απευθύνονται σε μια πολύ συγκεκριμένη ομάδα-στόχο.

Οι παραδοσιακοί ταξιδιωτικοί πράκτορες, από την άλλη πλευρά, είναι πιθανό να αποφύγουν να εφαρμόσουν ένα τέτοιο μέτρο, καθώς στην περίπτωση αυτή θα μπορούσαν να μην είναι πλέον ανταγωνιστικοί και να χάσουν πελάτες από τις εταιρίες που δεν χρεώνουν για την αντιστάθμιση των εκπομπών άνθρακα.

Για τον λόγο αυτό, οι ταξιδιωτικοί πράκτορες και οι αεροπορικές εταιρίες προσφέρουν τέτοιου είδους αντισταθμίσεις σε εθελοντική βάση. Ωστόσο, η εν λόγω προσφορά δύσκολα γίνεται αποδεκτή, διότι -αν και σύμφωνα με τους συντάκτες της μελέτης μάλλον σε χαμηλό επίπεδο- θεωρείται πολύ ακριβή από τους πελάτες. Σύμφωνα με τη μελέτη, η μέση προθυμία πληρωμής είναι μόλις 1 ευρώ ανά τόνο CO2. Αυτό ανέρχεται μόλις στο 1/90 της τρέχουσας τιμής που καταβάλλεται στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι αεροπορικές εταιρίες περιλαμβάνονται στο σύστημα αυτό. Τον Δεκέμβριο, η τιμή ήταν 90 ευρώ ανά τόνο CO2.

Ως εκ τούτου, αρκετοί εμπειρογνώμονες θεωρούν ότι η ταχύτερη δυνατή πρόοδος στην παραγωγή των λεγόμενων βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) είναι πιο λογική από τις εθελοντικές πληρωμές CO2. Σε αντίθεση με την ορυκτή παραφίνη, αυτό δεν παράγει επιβλαβείς εκπομπές. Ωστόσο, μέχρι στιγμής, μπορούν να παραχθούν μόνο πολύ μικρές ποσότητες.

 

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *