Νίκος Χαρδαλιάς: “Ξεκινάμε τη δημιουργία ενός αναβαθμισμένου, ελεύθερου δημόσιου χώρου, ενός εμβληματικού έργου, που αποτελεί όραμα δεκαετιών και αλλάζει την εικόνα της Αττικής”
Η σύμβαση του έργου «Αθηναϊκή Ριβιέρα, Αστικός Περίπατος» υπεγράφη από τον Περιφερειάρχη Αττικής Νίκο Χαρδαλιά, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, στο πλαίσιο ειδικής εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε χθες στον Δημοτικό Κινηματογράφο Αλίμου.
Στο πλαίσιο της σύμβασης, θα υλοποιηθεί ένα από τα πιο εμβληματικά έργα στο παραλιακό μέτωπο της Αττικής, ο ενοποιημένος ποδηλατόδρομος και πεζοδρόμος συνολικού μήκους 18 χιλιομέτρων, που θα ενώνει την Αθηναϊκή Ριβιέρα από το Μοσχάτο μέχρι τη Βουλιαγμένη. Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 19.130.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ, έχει ενταχθεί στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΕΣΣΑ).
Ως ένα «εμβληματικό έργο, που αποτελεί όραμα δεκαετιών και αλλάζει την εικόνα της Αττικής» χαρακτήρισε την κατασκευή του περιπάτου ο Περιφερειάρχης, τονίζοντας ότι με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται μια ολοκληρωμένη «παρέμβαση πράσινης και βιώσιμης ανάπτυξης» που αποτελεί ένα μόνο τμήμα του συνολικού σχεδιασμού της Περιφέρειας «για το άνοιγμα της Αθήνας προς τη θάλασσα». Ο κ. Χαρδαλιάς υπογράμμισε ότι η υπογραφή της σύμβασης αποτελεί προϊόν στενής και γόνιμης συνεργασίας με τους όμορους Δήμους, το ΤΑΙΠΕΔ και το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ενώ εξήρε και τη συμβολή του Πρωθυπουργού, ο οποίος, όπως είπε, «έδωσε προτεραιότητα στην υλοποίησή του και στην εξεύρεση της απαραίτητης χρηματοδότησης».
Ο Περιφερειάρχης ανέφερε ότι μέχρι το φθινόπωρο του 2025 θα παραδοθεί στους κατοίκους και τους επισκέπτες ένας αναβαθμισμένος, ελεύθερος δημόσιος χώρος, που θα αναδεικνύει τη φυσική ομορφιά της περιοχής, θα αναβαθμίσει την καθημερινή ζωή και θα ενισχύσει την τοπική οικονομία και το «πράσινο αποτύπωμα» της Αττικής. Ιδιαίτερο λόγο έκανε και για τα υπόλοιπα επτά έργα που υλοποιούνται στην περιοχή και «έχουν μετατρέψει το παράλιο μέτωπο σε ένα απέραντο εργοτάξιο», όπως η ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου που πραγματοποιείται από την Περιφέρεια Αττικής συνολικού προϋπολογισμού 380 εκατ. ευρώ, η αξιοποίηση των ολυμπιακών εγκαταστάσεων του γηπέδου Tae Κwon Do, η εμβληματική επένδυση άνω των 2 δισ. ευρώ στο Ελληνικό, η παραχώρηση της Ακτής Βουλιαγμένης και Βάρκιζας, η ανάπλαση της Μαρίνας Φλοίσβου και η ανάδειξη της παραλίας στη Γλυφάδα.
«Με σχέδιο, συνέπεια, αποφασιστικότητα, κανόνες πλήρους διαφάνειας και αίροντας με ταχύτητα όλες τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη κάνει πράξη τη δέσμευσή της για την υλοποίηση μεγάλων έργων αστικών αναπλάσεων. Η Αττική αλλάζει. Με έργα πνοής που μας δίνουν τη δυνατότητα να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις του μέλλοντος. Έργα που θα διασφαλίσουν ένα πράσινο μέλλον για όλους , χωρίς αποκλεισμούς. Έργα που θα μας δώσουν τη δυνατότητα να προσφέρουμε στους συμπολίτες μας την ποιότητα ζωής που τους αξίζει. Χωρίς εξαιρέσεις, σε κάθε Δήμο και κάθε γειτονιά της Αττικής. Γιατί για εμάς, όλοι οι πολίτες της Αττικής αξίζουν τα καλύτερα» κατέληξε ο κ. Χαρδαλιάς.
Στην ομιλία του ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε ιδιαίτερη μνεία στη συνεργασία μεταξύ κυβέρνησης, αυτοδιοίκησης και ΤΑΙΠΕΔ, με αποτέλεσμα “το έργο αυτό να μετατραπεί από ιδέα σε ένα έργο το οποίο έχει πια σήμερα εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και συγκεκριμένο ορίζοντα υλοποίησης”, όπως είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε: “Όλοι έτρεξαν με πολύ μεγάλη ταχύτητα για να ξεπεραστούν όλα τα εμπόδια και να είμαστε σήμερα σε αυτή την πολύ ευχάριστη στιγμή να είμαστε απολύτως βέβαιοι ότι το έργο αυτό θα ξεκινήσει άμεσα και θα έχει μάλιστα χρόνο υλοποίησης, όπως μου είπε ο Περιφερειάρχης, τον Σεπτέμβριο του 2025”.
Ο Πρωθυπουργός επεσήμανε ότι η ανάδειξη της Αθηναϊκής Ριβιέρας, με τα μεγάλα έργα που υλοποιούνται κατά μήκος της, δημιουργεί τεράστιες αναπτυξιακές δυναμικές στο εθνικό προϊόν, υπογραμμίζοντας ότι το αναπτυξιακό αποτύπωμα δεν πρέπει να αποβαίνει εις βάρος των τοπικών κοινωνιών. Έδωσε επίσης ιδιαίτερη βαρύτητα στην προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας, με την ενθάρρυνση για εναλλακτικές μορφές αστικής μετακίνησης, όπως το ποδήλατο και το περπάτημα.
Απευθυνόμενος στον Περιφερειάρχη, ο κ. Μητσοτάκης δήλωσε: “Θα παρακολουθούμε πολύ στενά την υλοποίηση του έργου και δεσμευόμαστε να είμαστε εδώ στα εγκαίνια αυτού του εμβληματικού έργου που νομίζω ότι θα προσδώσει μια τελείως διαφορετική εικόνα σε όλο το παράκτιο μέτωπο, αλλά πρώτα και πάνω απ’ όλα θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής των μόνιμων κατοίκων”.
Στην εκδήλωση, που συντόνισε ο Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας Ευθύμιος Μπακογιάννης, απηύθυναν χαιρετισμό ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης, ο Δήμαρχος Αλίμου Ανδρέας Κονδύλης και ο Εντεταλμένος Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Παναγιώτης Σταμπουλίδης.
Την τελετή υπογραφής της σύμβασης τίμησαν με την παρουσία τους ο Υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος, η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, ο Υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης, ο Υφυπουργός στον Πρωθυπουργό Θανάσης Κοντογιώργης, ο Υφυπουργός Εσωτερικών Βασίλης Σπανάκης, ο Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Βασίλης Οικονόμου, η Υφυπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Σοφία Βούλτεψη, ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νίκος Ταγαράς, οι βουλευτές Γιώργος Βλάχος, Στέλιος Πέτσας, Γιάννης Καλλιάνος και Διονύσης Χατζηδάκης, οι Δήμαρχοι Καλλιθέας Κωνσταντίνος Ασκούνης, Μοσχάτου – Ταύρου Ανδρέας Ευθυμίου, Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης Γρηγόρης Κωνσταντέλλος και Γλυφάδας Γιώργος Παπανικολάου κ.α.
Το προφίλ του έργου
Ο νέος πεζόδρομος – ποδηλατόδρομος συνολικού μήκους 18 χιλιομέτρων θα ενώνει την Αθηναϊκή Ριβιέρα από την «Εσπλανάδα» μέχρι και το Δημαρχείο Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης, μέσα από έναν ενιαίο περίπατο, αίροντας τους μέχρι σήμερα κατακερματισμούς και περιορισμούς στην προσβασιμότητα.
Η Περιφέρεια Αττικής θα υλοποιήσει τα 11,9 χιλιόμετρα της διαδρομής, καθώς τα υπόλοιπα εντάσσονται σε επιμέρους αστικές αναπλάσεις ή ιδιωτικά και δημοτικά έργα.
Το μέτωπο διασχίζει πέντε παραλιακούς Δήμους: Παλαιό Φάληρο, Άλιμος, Ελληνικό-Αργυρούπολη, Γλυφάδα και Βάρη-Βούλα-Βουλιαγμένη.
Συγκεκριμένα:
• 365 μ. στον Δήμο Καλλιθέας
• 3.752 μ. στον Δήμο Παλαιού Φαλήρου
• 1.563 μ. στον Δήμο Αλίμου
• 2.817 μ. στον Δήμο Ελληνικού (σε δύο τμήματα από 1.048 μ. και 1.769 μ. έκαστο)
• 821 μ. στον Δήμο Γλυφάδας (καθώς το υπόλοιπο κομμάτι στον Δήμο έχει ήδη ολοκληρωθεί)
• 2.646 μ. στον Δήμο Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης
Ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 19,13 εκατ. ευρώ και έχει ενταχθεί στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΕΣΣΑ) με τίτλο “SUB3. Αθηναϊκή Ριβιέρα”.
Στόχοι του έργου είναι:
Η δημιουργία ενός ποιοτικού, λειτουργικού και αισθητικού άξονα, που θα προωθεί τη βιώσιμη κινητικότητα με την ευρύτερη αξιοποίηση του ποδηλάτου ως εναλλακτικού μέσου μετακίνησης.
Η διευκόλυνση και η προστασία της κίνησης των πεζών και των ποδηλατών με την εφαρμογή κατάλληλων κυκλοφοριακών παρεμβάσεων.
Η βελτίωση της προσβασιμότητας των ΑμεΑ.
Η αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος, η μείωση των ατμοσφαιρικών ρύπων και ο περιορισμός του θορύβου.
Η αύξηση της επισκεψιμότητας, μέσα από με την προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού.
Η προστασία, ανάδειξη και προβολή της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς της περιοχής.
Η ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και ανάπτυξης.
Με αυτόν τον τρόπο, αποδίδεται ξανά στους κατοίκους και τους επισκέπτες ένας αναβαθμισμένος, ελεύθερος δημόσιος χώρος ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους, καθώς τις τελευταίες δεκαετίες η ανέγερση παράνομων κτισμάτων, οι διασταυρώσεις με δρόμους και ράγες τραμ, αλλά και η μη διευθέτηση φυσικών εμποδίων, είχαν ως αποτέλεσμα τη μειωμένη πρόσβαση και την επικινδυνότητα στη μετακίνηση πεζών και οδηγών.
Ο νέος πεζόδρομος – ποδηλατόδρομος θα αποτελέσει ένα κομβικό τοπόσημο, καθώς στη διαδρομή συναντώνται τα δύο κυριότερα ποτάμια της Αττικής, ο Κηφισός και ο Ιλισός, οκτώ μαρίνες, ναυτικοί όμιλοι, οργανωμένες παραλίες και αθλητικές εγκαταστάσεις, ενώ βρίσκονται σε στάδιο κατασκευής μεγάλα δημόσια και ιδιωτικά έργα, όπως το Πάρκο του Φαληρικού Δέλτα, η ανάπλαση της Μαρίνας Αλίμου το έργο του Ελληνικού, κ.α..
Τι είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρέστη το απόγευμα στην εκδήλωση στον Άλιμο για την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής του έργου «Αθηναϊκή Ριβιέρα, Αστικός Περίπατος», το οποίο αποτελεί μέρος του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και αφορά στην κατασκευή ενοποιημένου ποδηλατόδρομου και πεζόδρομου που θα ενώνει την Αθηναϊκή Ριβιέρα, από την «Εσπλανάδα» στο Μοσχάτο μέχρι το Δημαρχείο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης.
Στην ομιλία του ο Πρωθυπουργός ανέφερε:
«Κύριοι συνάδελφοι στην κυβέρνηση και στη Βουλή, αγαπητέ κ. Περιφερειάρχα, αγαπητοί Δήμαρχοι, φίλες και φίλοι, χαίρομαι πολύ που βρίσκομαι σήμερα μαζί σας για την επίσημη υπογραφή της έναρξης υλοποίησης ενός έργου που, όπως θυμάστε, είχαμε παρουσιάσει ως μια ιδέα πριν από κάποιο χρονικό διάστημα.
Μια ιδέα η οποία φαινόταν τότε σε όλους τους εμπλεκόμενους πάρα πολύ αυτονόητη. Είναι δυνατόν να έχουμε αυτή την καταπληκτική Αθηναϊκή Ριβιέρα, αυτό το μοναδικό παράκτιο μέτωπο και να μην υπάρχει τρόπος για έναν ποδηλάτη ή για έναν πεζό να το διανύσει από τη μια άκρη μέχρι την άλλη;
Και όταν σκεφτήκαμε για πρώτη φορά την ανάγκη να δημιουργήσουμε αυτό το δίκτυο ποδηλατοδρόμου και πεζόδρομου που θα μπορέσει πραγματικά να συμβάλλει σημαντικά στην ανάδειξη αυτού του σχεδίου, ίσως και εμείς δεν είχαμε αντιληφθεί τις πολύ μεγάλες δυσκολίες που έπρεπε να ξεπεράσουμε, προκειμένου το έργο αυτό να μετατραπεί από ιδέα σε ένα έργο το οποίο έχει πια σήμερα εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και συγκεκριμένο ορίζοντα υλοποίησης.
Και θέλω με την ευκαιρία αυτή -και για αυτό ήθελα να βρεθώ σήμερα μαζί σας- να ευχαριστήσω πραγματικά από καρδιάς όσες και όσους εργάστηκαν για να μπορούμε να είμαστε σήμερα σε αυτή την ευχάριστη στιγμή, την Περιφέρεια Αττικής ως τον φορέα υλοποίησης, όλους τους Δημάρχους οι οποίοι συνεργάστηκαν αρμονικά προκειμένου το έργο αυτό να σχεδιαστεί και να μπαίνει πια στη φάση της υλοποίησης, το ΤΑΙΠΕΔ και ειδικά την Μονάδα Ωρίμανσης των Έργων με προϊστάμενο τον Πάνο Σταμπουλίδη.
Όλοι έτρεξαν με πολύ μεγάλη ταχύτητα για να ξεπεραστούν όλα τα εμπόδια και να είμαστε σήμερα σε αυτή την πολύ ευχάριστη στιγμή να είμαστε απολύτως βέβαιοι ότι το έργο αυτό θα ξεκινήσει άμεσα και θα έχει μάλιστα χρόνο υλοποίησης, όπως μου είπε ο Περιφερειάρχης, τον Σεπτέμβριο του 2025, έτσι κ. Περιφερειάρχα; Έτσι μας είπατε. Μου δεσμεύτηκε ότι τον Σεπτέμβριο του 2025 το έργο θα είναι έτοιμο, “άντε να του δώσουμε και δυο-τρεις μήνες ακόμα τράτο”. Το βέβαιο είναι ότι το έργο αυτό πια θα γίνει μια πραγματικότητα.
Με την ευκαιρία αυτή, επιτρέψτε μου δύο πολύ σύντομες επισημάνσεις. Η πρώτη έχει να κάνει με την μεγάλη σημασία, αγαπητές και αγαπητοί φίλοι, αγαπητοί Δήμαρχοι, της ανάδειξης της Αθηναϊκής Ριβιέρας.
Διάβαζα προ ολίγων ημερών ένα άρθρο στην πιο σημαντική ίσως οικονομική εφημερίδα του κόσμου, τους “Financial Times”, γι’ αυτό το θαύμα της Αθηναϊκής Ριβιέρας, για τις τεράστιες αναπτυξιακές δυναμικές τις οποίες δημιουργεί, για τη σημαντική προσθήκη όλων των έργων που γίνονται -όχι μόνο στο Ελληνικό αλλά καθ’ όλο το μήκος της ακτογραμμής από τον Πειραιά μέχρι το Σούνιο-, στο εθνικό προϊόν.
Πράγματι, το αναπτυξιακό αποτύπωμα αυτής της προσπάθειας είναι πολύ σημαντικό. Είναι, όμως, ένα αποτύπωμα το οποίο δεν θα είναι εις βάρος των τοπικών κοινωνιών και νομίζω ότι το μεγάλο μέλημα είναι πώς θα μπορέσουμε να συνδυάσουμε αυτή τη νέα ανάπτυξη η οποία δρομολογείται.
Ήδη, από εδώ που σας μιλώ, βλέπω τον εμβληματικό πύργο του Ελληνικού να αρχίζει να υψώνεται. Το Ελληνικό θέλω να θυμίσω ότι είναι ένα τεράστιο και θα έλεγα πολυπαραγοντικό έργο το οποίο αυτή η κυβέρνηση, όταν ήρθε στα πράγματα το 2019, το παρέλαβε ως μία ιδέα με τεράστια προβλήματα και χρειάστηκε να δουλέψουν πολλοί Υπουργοί προκειμένου να περάσουμε από την ιδέα στη φάση υλοποίησής του.
Σε συνεργασία, όμως, με όλους τους Δήμους θέλουμε να είμαστε βέβαιοι ότι η ανάπτυξη η οποία προκαλείται από την Αθηναϊκή Ριβιέρα είναι μία ανάπτυξη η οποία δεν θα είναι εις βάρος των κατοίκων της περιοχής και ότι όλα τα συνοδά και υποστηρικτικά έργα θα συμβάλλουν στη συνολική ανάδειξη του παράκτιου μετώπου, προς όφελος όλων των πολιτών και πρωτίστως των μόνιμων κατοίκων των παράκτιων Δήμων.
Η δεύτερη παρατήρησή μου έχει να κάνει με αυτό το οποίο αποκαλούμε αστική βιώσιμη κινητικότητα. Με τις πόλεις μας, οι οποίες πια αλλάζουν μορφή, στις οποίες θα πρέπει να ενθαρρύνουμε το ποδήλατο, το περπάτημα, μορφές μετακίνησης οι οποίες δεν έχουν μπει στη ζωή μας.
Η καλύτερη απόδειξη ότι όταν δημιουργούμε ποιοτικά έργα υποδομής αυτά αγκαλιάζονται από τους πολίτες είναι αυτό το οποίο ήδη συμβαίνει στην Γλυφάδα, όπου ήδη έχει δρομολογηθεί το πρώτο τμήμα αυτού του ποδηλατόδρομου, μήκους 3,5 χιλιομέτρων αν δεν κάνω λάθος, και νομίζω ότι η συνολική αποδοχή, όχι μόνο από την τοπική κοινωνία αλλά και από όλους τους επισκέπτες της Γλυφάδας, είναι εξαιρετικά θετική.
Φανταστείτε, λοιπόν, αυτό το έργο σε πολύ μεγαλύτερη έκταση, σε πρώτη φάση στα 12 χιλιόμετρα, πόσο μεγάλη σημασία θα έχει για την ποιότητα της ζωής συνολικά όλων των παράκτιων Δήμων.
Και βέβαια, να ενθαρρύνω, με την ευκαιρία αυτή, τους Δημάρχους να είναι πιο τολμηροί στα δικά τους σχέδια αστικής βιώσιμης κινητικότητας. Ναι, χρειαζόμαστε περισσότερους ποδηλατοδρόμους, περισσότερους πεζόδρομους, χρειαζόμαστε πόλεις οι οποίες να είναι πιο φιλικές προς τους πεζούς και προς το ποδήλατο. Ενδεχομένως αυτό μπορεί να σημαίνει προσωρινά λιγότερο φιλικές προς το αυτοκίνητο αλλά αυτή είναι η κατεύθυνση στην οποία κινούνται πια όλες οι μεγάλες πόλεις. Σε συνδυασμό με την πολύ μεγάλη έμφαση την οποία δίνουμε στην αναβάθμιση των μέσων μαζικής μεταφοράς, με αιχμή τη σημαντική παρέμβαση την οποία κάνουμε για την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων μας.
Ήδη τα πρώτα 250 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Ειδικά για την Αττική, περιμένουμε ακόμα συνολικά 900 καινούργια λεωφορεία, τα οποία θα τεθούν σε κυκλοφορία μέχρι το τέλος του 2025.
Έχω πει πολλές φορές ότι η πρόθεσή μας δεν είναι απλά να αντικαταστήσουμε τα παλιά λεωφορεία με καινούρια λεωφορεία σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, φιλικά προς το περιβάλλον, προσβάσιμα στα άτομα με αναπηρία, αλλά να πυκνώσουμε και τη συχνότητα των δρομολογίων των λεωφορείων, έτσι ώστε πράγματι τα μέσα μαζικής μεταφοράς να αποτελέσουν ένα ελκυστικό υποκατάστατο για το αυτοκίνητο. Ο γρηγορότερος τρόπος να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε αυτή την πολιτική μας ξεκινάει από την αναβάθμιση του στόλου των λεωφορείων.
Σταματώ εδώ, λέγοντας απλά στον κ. Περιφερειάρχη ότι θα παρακολουθούμε πολύ στενά την υλοποίηση του έργου και δεσμευόμαστε να είμαστε εδώ στα εγκαίνια για να διατρέξουμε πια με το ποδήλατο -ως ποδηλάτης που είμαι, θα προτιμήσω το ποδήλατο από το τρέξιμο-, αυτόν τον νέο εμβληματικό ποδηλατόδρομο, ο οποίος πραγματικά νομίζω ότι θα προσδώσει μια τελείως διαφορετική εικόνα σε όλο το παράκτιο μέτωπο, αλλά πρώτα και πάνω απ’ όλα θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής των μόνιμων κατοίκων.
Με το καλό, λοιπόν, κ. Περιφερειάρχα, στην υλοποίηση του έργου. Σας ευχαριστώ πολύ».