deriziotis

Ζητείται, όχι ελπίς, αλλά στρατηγική!!!

ΓΝΩΜΗ

του Κωνσταντίνου Στ. Δεριζιώτη

Μία ακόμη κρίση στον ελληνικό Τουρισμό, στην Ελλάδα, στην παγκόσμια κοινότητα. Λίγοι μόνο μήνες πέρασαν από την χρεωκοπία της Thomas Cook και δυστυχώς αυτή τη φορά έχουμε μπροστά μας κάτι σοβαρό, που μας απειλεί.

Έχω περάσει -και συγγνώμη για το πρώτο ενικό-, αναφορικά με τις κρίσεις στον Τουρισμό, SARS, MERS, 9/11, λεγεωνέλλα και άλλα ων ουκ έστιν αριθμός.

Και τώρα τι κάνουμε λοιπόν;

Κατ’ αρχάς συνειδητοποιούμε την κατάσταση: Τα επίσημα στοιχεία είναι εξαιρετικά σαφή. Έχουν νοσήσει 102.469 άνθρωποι, έχουν ήδη αναρρώσει 57.444 και απεβίωσαν 3.491. Πέρυσι στην Ευρώπη πέθαναν 60.000 άνθρωποι από την γρίπη…
Από την 1η Μαρτίου ουσιαστικά έχει σταματήσει η αύξηση των κρουσμάτων στην Κίνα, αυξάνεται θεαματικά ο αριθμός των ιαθέντων, αλλά συνεχίζει η σοβαρή αύξηση των κρουσμάτων στον υπόλοιπο κόσμό, όπου Νότια Κορέα, Ιράν και Ιταλία, “συγκεντρώνουν” από τα 21.818 κρούσματα παγκοσμίως εκτός Κίνας, τα 16.424.

Θα μου πείτε γιατί αραδιάζω Σάββατο μεσημέρι νούμερα. Απαντώ: Γιατί τα σαφή και ξεκάθαρα νούμερα είναι πολύ σημαντικά για να ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΗΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ, μακριά από εντυπωσιασμούς και τρομολαγνεία, καθώς όπως καταγγέλουν και κορυφαίοι ειδικοί, τα μέσα έχουν δημιουργήσει έναν άνευ προηγουμένου και αντικειμένου πανικό παγκοσμίως.

Από εκεί και πέρα, χρειάζεται ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΑΤΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ και απόλυτο σεβασμό αυτών που λένε οι επιστήμονες.

Πάμε λοιπόν στα δικά μας, τα του Τουρισμού.

Το εγχειρίδιο διαχείρισης κρίσεων, στην πρώτη σειρά, της πρώτης σελίδας, αναφέρει την … μαγική λέξη “Στρατηγική”. Στην καθομιλουμένη, τι κάνουμε.

Έχουμε στρατηγική λοιπόν;

Η απάντηση είναι ξεκάθαρα όχι. Όχι, δυστυχώς!!!

Και ευτυχώς που δεν έχουμε -ακόμη- κάποιο συμβάν σε τουριστική εγκατάσταση, ξενοδοχείο, κρουαζιερόπλοιο, κ.λπ..

Τι χρεία άλλων μαρτύρων έχουμε, παρά την προχθεσινή απίστευτη ιστορία και τον πανικό που δημιουργήθηκε με το κρουαζιερόπλοιο και το πιθανολογούμενο κρούσμα, που στιγμάτισε κορυφαίο προορισμό του Ιονίου, που έληξε με κάποια δήλωση διάψευσης που αποδόθηκε στον υπουργό Ναυτιλίας και η οποία βασίστηκε σε μια φωτογραφία από κινητό, ενός τσαλακωμένου χαρτιού, που ήταν υποτίθεται η ανακοίνωση διάψευσης της εταιρίας.

Μέχρι τότε, μέσα στην κυβέρνηση ο ένας ρωτούσε τον άλλο, κανείς δεν αναλάμβανε πρωτοβουλία, κανείς δεν έπαιρνε την ευθύνη και ο ένας έριχνε το μπαλάκι στον άλλο.

Είναι αυτό δείγμα σοβαρής διαχείρισης;

virusΈχουν περάσει μήνες, πέρασε από πάνω μας η πτώχευση της Thomas Cook, αλλά ομάδα διαχείρισης κρίσεων δεν συστήσαμε. Μπήκε στο στοχαστρο ένας ελληνικός προορισμός. Όλοι τηλεφωνούσαν στους επιχειρηματίες του νησιού να μάθουν. Που είναι το αρμόδιο όργανο να πάρει θέση και να ξεκαθαρίσει αν η είδηση αληθεύει ή αν ειναι fake news;
Όχι στον πανικό, ούτε στην τρομοκρατία. Ναι στην συνέπεια, στην υπευθυνότητα, στην εγρήγορση, στην κανονικότητα.

Αν λοιπόν υπάρξει συμβάν, που απεύχομαι, σε εγκατάσταση τουριστικού ενδιαφέροντος, ποιος θα αναλάβει την διαχείριση της κρίσης;

Υπάρχει ομάδα διαχείριση κρίσης, υπάρχει εγχειρίδιο, υπάρχουν Q&A’s, υπάρχει τηλεφωνικός αριθμός στο υπουργείο Τουρισμού;

Η απάντηση είναι ΟΧΙ σε όλα.

Έπρεπε ήδη να έχει συσταθεί και ανακοινωθεί επιτροπή διαχείρισης κρίσης στο υπουργείο Τουρισμού, η οποία θα συνεδρίαζε διαρκώς, θα ήταν σε επαφή με τους φορείς και μέχρι να εμφανιστεί κρούσμα, που ελπίζω να μην υπάρξει, να φροντίσει ενδεικτικά και όχι περιοριστικά για τα εξής:

  1. Πρόληψη σε ξενοδοχεία, αεροδρόμια, μουσεία, κρουαζιερόπλοια, μέσα μαζικής μεταφοράς, κ.λπ. Στο πλάνο της πρόληψης απαιτείται σήμανση σε όλα τα αεροδρόμια και τις εισόδους της χώρας. Ήδη ξεκίνησαν τα charter. Στο Ηράκλειο πετάει η Transavia και μέσα στις επόμενες ημέρες ξεκινάνε οι πτήσεις από Γερμανία και Ολλανδία. Ποιος θα μιλήσει με ΥΠΑ και Fraport για να υπάρξει σήμανση στα αεροδρόμια, αντισηπτικά, θερμόμετρα και ότι άλλο χρειάζεται;
  2. Σε όλους τους δημόσιους χώρους και ειδικά σε αεροδρόμια, λιμάνια, κ.λπ, απαιτείται καθαριότητα και απολυμάνσεις.
  3. Ενημέρωση παντού, με πόστερς και οδηγίες (απόσταση, πλύσιμο χεριών), σε μετρό,  αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, σημεία απολύμανσης, κ.λπ.
  4. Καθημερινή επαφή με εξωτερικό και tour operators
  5. Συναντήσεις με φορείς και tour operators, για να ακουστούν οι ειδικοί και να παρουσιάσουν προτάσεις.
  6. Παρουσία του ελληνικού Τουρισμού στις μεγάλες αγορές του εξωτερικού, με έμφαση  στα πλεονεκτήματα της χώρας, στην κατάσταση που έχει δημιουργηθεί με τον κορονωϊό.
DELFOI_KSD_PHOTO delphoi
© money tourism copyright photo

Όλα αυτά θα “εμφανιστούν” ως μείζονες προτεραιότητες μόλις εμφανιστεί το πρώτο κρούσμα στον Τουρισμό. Τότε όμως θα είναι αργά και ως γνωστόν ο αυτοσχεδιασμός δεν είναι η καλύτερη συνταγή.

Και μην μας πει κάποιος ότι αυτά είναι αρμοδιότητες του υπουργείου Υγείας, γιατί δεν είναι.

Χρειάζονται μέτρα;

Και πάμε τώρα στις επιπτώσεις στις επιχειρήσεις.

Προφανώς τις τελευταίες ημέρες υπάρχει ένα πάγωμα των κρατήσεων, σε μια χρονιά που είχε ξεκινήσει ανέλπιστα καλά -ακολουθώντας δύο ιστορικές χρονιές ρεκόρ, για τον ελληνικό Τουρισμό.

Κάποιοι υπολογισμοί λένε ότι αυτή τη στιγμή έχει χαθεί ένα 10% των εσόδων των επιχειρήσεων, σε ετήσια βάση. Δυσκολεύομαι να τους πιστέψω ειδικά για τα resort ξενοδοχεία.

money tourism photo
© money tourism copyright photo

Να θυμίσω, γιατί έχω μνήμη καμήλας, όσα γράφονταν για τις ακυρωμένες κρατήσεις της Thomas Cook, που τελικά επανήλθαν μέχρι το τέλος της σαιζόν στην συντριπτική τους πλειοψηφία. Αυτή τη στιγμή το πρόβλημα υπάρχει στα ξενοδοχεία πόλης και στο δίμηνο μέσα Μαρτίου, με μέσα Μαϊου, για τα υπόλοιπα ξενοδοχεία.

Πόσα ξενοδοχεία όμως είναι ανοιχτά και πόσο δύσκολο είναι να ανοίξουν 15 ημέρες μετά; Καθόλου. Και θα με ρωτήσετε και δικαίως: Και αυτά που θα χαθούν;
Αυτά που θα χαθούν μπορούν να αναπληρωθούν μέχρι το τέλος της σαιζόν.

Και οι έρευνες δείχνουν ότι οι μεγάλες αγορές που αποτελούν τις κύριες δεξαμενές άντλησης τουριστών για την χώρα μας, μικρή σημασία δίνουν στον κορωνοϊό. Και αν δεν έρθουν στην Ελλάδα που η μέση θερμοκρασία ξεπερνάει τους 22 23 βαθμούς, που σύμφωνα με όσα έχουν δημοσιοποιηθεί από τους ειδικούς, είναι η θερμοκρασία που ο ιός πεθαίνει, από τον Μάϊο, που θα πάνε διακοπές;

Όλα καλά λοιπόν;

Όχι, κάθε άλλο.

Ο Τουρισμός έχει επιβαρυνθεί σαφέστατα από την κρίση αυτή.

Οι tour operators ήδη έχουν κάνει παύση πληρωμών και θα καθυστερήσουν να αποκαταστήσουν την ροή των πληρωμών προς τα ξενοδοχεία. Από την πλευρά τους επιθυμούν να έχουν ρευστότητα για να επιστρέψουν τα χρήματα σε όσους πελάτες τους επιλέξουν να ακυρώσουν.

Από την άλλη πλευρά οι ξενοδόχοι έχουν υποχρεώσεις, πρέπει να πληρώσουν τα δάνεια τους και να ετοιμαστούν για να ανοίξουν, με ότι αυτό σημαίνει. Επιπροσθέτως, η κατάσταση πολλών ξενοδοχείων είναι ήδη επιβαρυμένη από τα φέσια της Thomas Cook.

Και βέβαια κρίσιμος κρίκος στην τουριστική αλυσίδα είναι οι αερομεταφορές, που πρέπει να στηριχθούν καίρια.

Ομοίως και όλοι οι υπόλοιποι κλάδοι, Εστίαση, τουριστικά πρακτορεία, επαγγελματίες.

money tourism photo
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης| © money tourism copyright photo

Στην λογική αυτή, είναι εξαιρετικό το γεγονός ότι το πρωθυπουργικό γραφείο αντιλήφθηκε άμεσα την σοβαρότητα της κατάστασης και ανέλαβε πρωτοβουλία, μη επιτρέποντας την επανάληψη της φαρσοκωμωδίας με την Thomas Cook, όπου λαλούσαν πολλοί κοκόροι, με αποτέλεσμα, μήνες μετά να επέμβει ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και να ανακοινώσει ένα βράδυ Παρασκευής στις 21.00 ο διοικητής της ΑΑΔΕ, αυτό που έπρεπε να έχει ανακοινωθεί την ίδια ημέρα της χρεωκοπίας.

Ήδη χθες ο πρωθυπουργός προανήγγειλε την λήψη μέτρων και περιμένουμε με ανυπομονησία να τα ακούσουμε.

Από εκεί και πέρα όμως, είναι και ευθύνη όλου του κλάδου, να είναι προσεκτικός σε αυτά που ακούει, σε αυτά που μεταφέρει και στις εκτιμήσεις που κάνει.

Γιατί δεν είναι δυνατόν να με παίρνουν σοβαροί επιχειρηματίες να με ρωτούν αν ακυρώθηκε το …30% των πτήσεων προς την χώρα!!!

Επιπροσθέτως, η διαχείριση της κατάστασης δεν επιτρέπει την λήψη οριζόντιων μέτρων, παρά μόνο αν κάποιος έχει την ανάγκη να δηλώνει παρόν (σ.σ. στο τεύχος Ιανουαρίου του ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, στο άρθρο μου υπάρχει μια παράγραφος που αναφέρεται στο “κατόπιν ενεργειών μου” ).

Γιατί τι νόημα έχει η πολιτική δωρεάν ακυρώσεων 7 ημέρες πριν τη κράτηση στην χαμηλή περίοδο, στα resort hotels, όταν είναι γνωστό τοις πάσι ότι όσα δωμάτια δεν επιβεβαιώσει ο tour operator, επτά ημέρες πριν την άφιξη ακυρώνονται; Εκτός αν πει κάποιος σοβαρά ότι στην χαμηλή περίοδο υπάρχουν ξενοδοχεία στην Ελλάδα και όχι στο Μόντε Κάρλο, που έχουν guarantee…

Και για να το πω πιο απλά, γιατί κάποιοι δεν θα καταλάβουν, αν ένας tour operator, έχει 30 δωμάτια allotment, και στις 7 ημέρες πριν την άφιξη επιβεβαιώσει τα 15, για τα υπόλοιπα 15  δεν υπάρχουν ακυρωτικά.
Ότι δεν καλύπτεται ακυρώνεται στην χαμηλή περίοδο.
Τόσο απλά.

Και βέβαια όλα είναι και θέμα καλής συνεργασίας ξενοδόχων και tour operators και αυτό δεν μπορεί να ρυθμιστεί εξωγενώς.

Καμπάνια

Εν κατακλείδι, σκέφτομαι ως απλώς άνθρωπος και ως …γραφιάς του κλάδου που θεωρώ ότι έχω την μέση νοημοσύνη και δεν διεκδικώ θέσεις, ούτε φιλοδοξίες άλλες έχω: Μήπως θα έπρεπε διακριτικά να βγούμε προς τα έξω και να διαφημίσουμε τον ελληνικό ήλιο και τις κλιματολογικές συνθήκες στην Ελλάδα;

Αυτό που έκαναν οι επαγγελματίες του Κυότο εν μέσω έκρηξης κρουσμάτων κορονωϊού στην Ιαπωνία, και δημιούργησαν μια καμπάνια «άδειου τουρισμού» στο Twitter, δείχνοντας στους επίδοξους τουρίστες πόσο περισσότερο θα μπορούσαν να απολαύσουν την ιστορική γειτονιά τους, λόγω της χαμηλής προσέλευσης, είναι εξόχως διδακτικό…

Συνελόντι ειπείν, η ΑΜΕΣΗ σύσταση επιτροπής διαχείρισης κρίσεων, η ψυχραιμία, η συνεργασία, η απόλυτη έλλειψη πανικού, η προσοχή στις ανάγκες του πελάτη και η στήριξη της Πολιτείας, χρειάζονται ώστε για μια ακόμη φορά ο ελληνικός Τουρισμός να βγει νικητής και να συνεχίσει να στηρίζει την Οικονομία, την Κοινωνία, την Ελλάδα.

Όπως έκανε πάντα!!!

ΥΓ: Την στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, σε εξέλιξη βρίσκεται σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, υπό τον πρωθυπουργό για την αντιμετώπιση της κρίσης. Αναφορικά με την Οικονομία και τις επιχειρήσεις που πλήττονται συζητιέται η αναστολή καταβολής ΦΠΑ, φόρων και εισφορών, σε κάποιο βαθμό, καθώς και η τόνωση της ρευστότητας, η επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών, η χρήση χρηματοδοτικών εργαλείων, η ευέλικτη εργασία, κ.λπ..

Ίδωμεν.

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *